Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden in Oostende blijven op stal bij meer dan 28 graden

 
Profiel   

nieuwsblad
Overige



De Belgische stad Oostende heeft in overleg met de koetsiers van de paardenkoetsen beslist dat de dieren vanaf vandaag, maandag 24 juni, niet meer mogen uitrijden. “Zolang de hoge temperaturen aanhouden.”

“Een hopeloos verouderde reglementering op de huurkoetsen”, noemt het stadsbestuur het. En dus werden de regels in een nieuw jasje gestoken, die vanaf vandaag, met de warme weersvoorspellingen voor de boeg, ingaat.

De herziende stedelijke verordening op huurkoetsen houdt rekening met de actuele visie op dierenwelzijn en dierenrechten. “We beslisten in overleg met de koetsiers om de paarden vanaf maandag 24 juni niet meer te laten uitrijden en dit zolang de warme temperaturen aanhouden”, zegt schepen Hina Bhatti (Open VLD).

Dierenwelzijn voorop
Het welzijn van de dieren vormde het uitgangspunt van het overleg met de koetsiers dat enige tijd geleden doorging op het kabinet van het gemeentebestuur. Tijdens dat overleg lichtte Bhatti de reglementering door die tot dan werd gehanteerd. “De laatste wijzigingen dateerden van 2001. De uiteindelijke versie die op de website terug te vinden was, werd zelfs nooit bekrachtigd op de gemeenteraad”, zegt Bhatti.

Met de zomer voor de deur komt er een totaalverbod op uitrijden voor koetsen vanaf 28 graden. “Zolang de temperaturen te hoog zijn, blijven de paarden beter op een schaduwrijke plaats, op stal of in de weide. Afhankelijk van specifieke weersomstandigheden kan dit ook beslist worden bij lagere temperaturen.”
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 12:42 



 
Profiel   

En zo hoort het. Hopelijk volgen er velen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 12:48 



 
Profiel   

Top beslissing. Eigenlijk zou dit niet alleen moeten gelden voor dit soort zaken. Maar algemeen paardrijden België Nederland. Dus ook particulier, wedstrijden paarden enz. Deze temperaturen Zijn onze dieren niet gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 14:15 



 
Profiel   

Goed dit. Ben benieuwd of Gent dat ook doet, was onlangs nieuwsitem over.

Wij het hier 30 + en gaat naar 40+ komende dagen. Dus paarden gaan 's avonds laat naar de wei, komen 's ochtends naar ons rond het huis. Drinken wordt vers bij gevuld (vinden ze zo veeleuk lekkerder dus drinken meer en dat is wat je wilt ) en als paarden un de voortuin even lekker gaan grazen ) wordt achter de stalletjes van binnen, buiten en boven gekoeld met water )+ 4 meter voor de stal en ingang modder if gehouden. Voordeel de hele grote dazen waar ze regelmatig voor naar achteren vluchten houden niet van vochtig en koelte. Dus vrijplaats. Rijden of wandelen doen wij ook niet met deze hitte . Wordt niemand blij van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 15:06 



 
Profiel   

Die van Gent rijden ook niet :
https://radio2.be/uitgelicht/gentse-paa ... n-niet-uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 15:14 



 
Profiel   

Almighty schreef
Top beslissing. Eigenlijk zou dit niet alleen moeten gelden voor dit soort zaken. Maar algemeen paardrijden België Nederland. Dus ook particulier, wedstrijden paarden enz. Deze temperaturen Zijn onze dieren niet gewoon.

Volledig met je eens! Ik zou alleen de temperatuur lager houden: niet meer rijden vanaf 25 graden (liefst nog lager, maar dan gaat heel de paardenwereld op z'n achterpoten staan). :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 15:22 



 
Profiel   

Ik zou het per paard bekijken. Ieder paard is anders.

Onze Polie vindt hoe heter hoe fijner en nergens last van. Hercule heeft echt last vanaf 30+ en al onze maatregelen hier zijn voor hem. Polie doen we 1x per dag onder de douche en maken haar dan lekker droog. Die vindt dat geweldig. Hercule maak je daar echt niet blij mee.

Gewoon aanpassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 15:33 



 
Profiel   

Goede regeling. Nu nog een regeling dat ik op stal mag blijven met dit weer. Ik ga kapot van de hitte hier in de bus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 16:06 



 
Profiel   

Brugge doet hier niet aan mee,ze paste het rijden wel aan en gingen niet in galop :(
Ik vind het sowieso niks die koetsen in de drukke steden,maar dat er nog serieus mee gewerkt word terwijl er voor mensen allemaal aanpassingen word gedaan vind ik schandalig.
Volgens mij gaat Gent helemaal stoppen met koetsen in de stad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 16:08 



 
Profiel   

Brugge volgt ook : https://www.focus-wtv.be/nieuws/hitte-h ... en-op-stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 16:11 



 
Profiel   

beatje schreef
Brugge doet hier niet aan mee,ze paste het rijden wel aan en gingen niet in galop :(
Ik vind het sowieso niks die koetsen in de drukke steden,maar dat er nog serieus mee gewerkt word terwijl er voor mensen allemaal aanpassingen word gedaan vind ik schandalig.
Volgens mij gaat Gent helemaal stoppen met koetsen in de stad.


In Brugge gaan de koetspaarden nooit in galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 17:03 



 
Profiel   

Hoop dat meer steden volgen. Zoals Amsterdam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 17:48 



 
Profiel   

Top! Hopelijk volgen er nog meer.

Mijn eerste gedachte bij het lezen van de topictitel was wel dat de paarden binnen in de hete stallen moesten blijven in plaats van dat ze lekker de koelte mochten opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 17:50 



 
Profiel   

Galaika schreef
beatje schreef
Brugge doet hier niet aan mee,ze paste het rijden wel aan en gingen niet in galop :(
Ik vind het sowieso niks die koetsen in de drukke steden,maar dat er nog serieus mee gewerkt word terwijl er voor mensen allemaal aanpassingen word gedaan vind ik schandalig.
Volgens mij gaat Gent helemaal stoppen met koetsen in de stad.


In Brugge gaan de koetspaarden nooit in galop.

Was de commetaar van een koetsier in het journaal,ze deden het rustig in stap ,en deden geen galop. Maar blijkbaar doen ze dan nu toch mee.Ze krijgen er veel kritiek de laatste tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 18:28 



 
Profiel   

Ierpier schreef
Goede regeling. Nu nog een regeling dat ik op stal mag blijven met dit weer. Ik ga kapot van de hitte hier in de bus.


Leuk deze _O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-19 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen