Oranje springruiters tweede in Nations Cup Geesteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14047
Geregistreerd: 20-04-16

Oranje springruiters tweede in Nations Cup Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 13:47

knhs
Springen

Afbeelding
Maikel van der Vleuten met Dana Blue. Foto: FEI / Digishots

De Nederlandse springruiters van TeamNL zijn in de FEI Longines Nations Cup of the Netherlands tweede geworden achter het team van Brazilië. Voor volgepakte tribunes op Erve Maathuis in Geesteren noteerde het Nederlandse kwartet een totaal van 16 strafpunten. “De Brazilianen waren soeverein. Het is een heel goed resultaat, waar ik blij mee ben”, aldus Rob Ehrens.

“In eigen land tweede worden is goed. Dat is ook wel eens anders geweest”, vertelt bondscoach Rob Ehrens tevreden. “Brazilië was gewoon soeverein. Wij hadden een paar hele goede rondjes. Maikel van der Vleuten en Dana Blue hadden in de eerste ronde echt een pechfout en waren in de tweede subliem. Willem Greve reed een tweede ronde beter en de merrie sprong heel goed. Marc Houtzager en Sterrehof’s Calimero vond ik de tweede ronde nog veel beter dan de eerste, waarin ze foutloos waren. Dat verzin je niet dat de balk op de laatste hindernis pas valt als ze over de finish zijn. Dan zijn het toch vier strafpunten. De tijd staat stil en de paal valt. Echt een flutfout.”

Brazilië was na drie combinaties zeker van de overwinning en kon laatste ruiter op stal laten voor de slotronde. Dat gold voor Nederland ook, dat het team uit Zuid-Amerika niet meer kon inhalen, maar toch kwam Jur Vrieling sportief het volle stadion binnen gereden. “In eigen land moet je gewoon rijden. De druk is dan wel iets anders en daardoor dat Jur na een paar fouten opgaf. Maar uiteindelijk ben ik heel tevreden met deze tweede plek.”
Vrieling beaamt het dat hij minder gemotiveerd was. “Het was wel of niet rijden. En daarom was de focus wat minder. Maar de eerste ronde vond ik goed.”

“We hebben nog twee wedstrijden in de serie. We krijgen nu als tweede niet de volledige punten, maar zijn wel het beste land dat hier voor punten rijdt. Ik hoop dat we in de volgende wedstrijden in Falsterbo en Dublin nog veel punten pakken. We strijden verder. Dit was een goed concours voor ons, waar Maikel op vrijdag de Grote Prijs won. Er was mooie sport voor veel publiek. Voor mij is ook belangrijk dat ik weer meer combinaties heb om uit te kiezen. Maikel van der Vleuten en Dana Blue is daar een voorbeeld van.”

Aanvankelijk zou Harrie Smoders rijden in Geesteren. De huidige nummer 9 van de wereldranglijst koos voor het driesterren concours in Knokke, waar hij zaterdagavond met zijn toppaard Don VHP Z de Grote Prijs won. Ehrens: “Harrie zou op een ander concours op een lager niveau zijn paard Don weer in vorm brengen. Hij was tevreden dat hij de Grote Prijs won. Ik heb nu Falsterbo en Aken nog om vervolgens mijn keuze te maken voor het EK. Het is goed dat er keuze is. Dat houdt de ruiters scherp en daardoor kunnen we op het EK nog sterker voor de dag komen.”

Marc Houtzager lacht in de persconferentie: “We hebben super gestreden. Brazilië was onverslaanbaar vandaag. Ik ben heel positief over vandaag, zeker hoe mijn paard sprong.”

Uitslag FEI Longines Nations Cup of the Netherlands (Geesteren), 1.60m
1. Brazilië, 8 str pnt
2. Nederland, 16 str pnt
Maikel van der Vleuten – Dana Blue (v.Mr. Blue), 4 - 0
Marc Houtzager – Sterrehof’s Calimero (v.Quidam de Revel), 0 - 4
Jur Vrieling - VDL Glasgow vh Merelsnest (v.Nabab de Reve), 4 – ret
Willem Greve - Zypria S (v.Canturo), 8 – 4
3. Spanje, 28 str pnt
4. Duitsland, 29 str pnt
5. Zweden, 32 str pnt
6. België, 32 str pnt
7. Japan, 32 str pnt
8. Oostenrijk, 87 str pnt

Klik hier voor de volledige uitslag.

Tussenstand Longines FEI Nations Cup™ serie 1e Europese divisie
1. Frankrijk, 260 (3)*
2. België, 245 (3)
3. Duitsland, 195 (3)
4. Zwitserland, 180 (2)
5. Ierland, 160 (2)
6. Nederland, 150 (2)
7. Oostenrijk, 135 (3)
8. Groot Brittannië, 120 (2)
9. Italië, 90 (1)
10. Zweden, 60 (1)

()* aantal starts, vier aangewezen wedstrijden tellen voor de eindstand

Nederland komt nog aan start voor punten in Falsterbo (11-14 juli) en Dublin (7-11 aug).