Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

EK De Wolden: GOUD voor Young Riders in landenwedstrijd

 
Profiel   

*knhs
Springen

[ img ]
Foto: © FEI / Leanjo de Koster

De Nederlandse Young Riders Lars Kersten, Bas Moerings, Veronique Morsink, Tom Schellekens en Rowen van de Mheen hebben zaterdagavond GOUD gewonnen in de Landenwedstrijd van het EK Springen in De Wolden. België en Duitsland veroverden zilver en brons. Lars Kersten is leider van het individuele klassement met 0.07 strafpunten. “Uniek dit, ongelooflijk. Ze hebben top gereden”, reageert bondscoach Luc Steeghs vol emotie.

Tien jaar na het vorige EK Young Riders goud veroverde Luc Steegs met zijn team goud en nog wel in eigen land. Met een vlekkeloos optreden in de twee manche, waaraan Oranje begon op de derde plaats achter België en voor Duitsland, van Bas Moerings, een tijdfout van Veronique Morsink en een superieure nulronde van Lars Kersten was een medaille zeker voor Oranje. Toen het Duitse team daarna een springfout maakte, was het goud binnen nog voordat de vierde ruiters van de landen hadden gereden. Rowen van de Mheen, die voor niet meer hoefde te starten, maakte het daarna fantastisch af door ook zijn rit zonder hindernisfouten af te leggen. Emoties volop bij de Oranjejassen en het hele team er om heen.
“Uniek dit, ongelooflijk”, is wat Luc Steegs direct na de rit van Rowen bijna met tranen in zijn ogen kan uitbrengen. Later als alle felicitaties in ontvangst zijn genomen vervolgt de bondscoach: “Ze hebben top gereden. De Children begonnen hier gisteren enorm goed met de gouden medaille. Dat geeft natuurlijk een extra boost. Dat lukte niet bij de Junioren, die hadden wat te veel pech eerder vandaag. Bij de Young Riders wel. Bas Moerings opende sterk vandaag. Een nuchtere jongen met een paard met veel vermogen. Veronique Morsink reed heel sterk, kreeg een tijdfoutje. De nul was belangrijk. Daarna Lars die hier een ijzersterke wedstrijd rijdt. En Rowen hadden we als laatste staan, omdat hij heel goed met de druk om kan gaan. Druk was er af, maar hij moest voor zijn eigen kansen rijden. Dat lukte de eerste twee dagen niet, maar dat heeft hij nu wel weer gedaan.”
Lars Kersten staat individueel bovenaan in het klassement met 0,07 strafpunten en Veronique staat zevende in de tussenstand met 4,82 strafpunten. “We gaan er voor op zondag. De paarden hebben vermogen genoeg. Vermogen kun je ontwikkelen. De paarden zijn goed fit, springen met een goede techniek en zijn voorzichtig. Dat zijn gewoon goede vooruitzichten.”
De gouden medaille, de eerste in zijn loopbaan als bondscoach, is voor Steeghs bijzonder. “Zeker in eigen land en als je ziet hoeveel mensen er zijn. De ambiance is hier fantastisch. Dat gaf ook wel een boost aan mijn ruiters. Daar moeten ze ook mee om kunnen gaan, maar dit is toch wel mooier dan in een land ver weg.”

Maarten van der Heijden, topsportdirecteur is erbij om zijn ruiters bij te staan. “Gewoon fantastisch! Als je zo kunt winnen, nog voordat de laatste ruiter de ring in gaat, dan hebben ze gewoon klasse gereden. En een groot compliment voor Lars Kersten, die amper kan lopen met zijn blessure en dan toch zo’n fantastisch rondje neerzet. Klasse apart.”

Lars Kersten staat bovenaan in het klassement en met het team. “Dit is abnormaal. Vorige week was het niet eens zeker of ik wel mee kon doen. Elf dagen geleden heb ik mijn kruisband van mijn knie afgescheurd en de binnenband opgerekt. Om nu met het team goud te halen en zelf aan de leiding te staan is abnormaal.”
Aanvankelijk zou Lars met zijn paard Dobbey het EK rijden, maar koos toch voor H-Cassino waarmee hij in april Nederlands Kampioen werd. “Die keuze heb ik gemaakt door de blessure. H-Cassino is net wat koeler in het hoofd. Achteraf toch de goede keuze. Ik liep het parcours van de tweede manche en vond het echt een dikke proef. H-Cassino voelt de hele week fantastisch aan en hij geeft zich echt voor tweehonderd procent. Dan is alles mogelijk. Ik rij zondag de finale ondanks mijn blessure. Met rijden heb ik geen pijn. Lopen gaat minder. Maar zondag gaan we nog even op mijn tanden bijten”, klinkt het strijdbaar.

Bas Moerings, die woensdag met een val onfortuinlijk was en zijn eigen klassementsaspiraties al op moest geven, gaf vervolgens alles voor het team met een foutje in de eerste omloop op donderdag en een geweldige nulrit met zijn schimmel Foster in de finale. “Ik ken mijn paard door en door. We hebben hem zelf gefokt en zelf opgeleid. Het parcours paste mij goed. Het ging volgens plan. Fosther kan alles. Ik had al twee keer brons op het NK in Mierlo. Dit is mijn eerste EK. Het goud hier, daar doen die bronzen medailles echt ver voor onder. Na de eerste ronde op woensdag zat ik echt in zak en as. Goud met het team. Dit had ik nooit verwacht. Echt niet normaal.”

Rowen van de Mheen is geëmotioneerd als hij als vierde ruiter, terwijl het teamgoud al binnen is, een fantastische nulrit rijdt met Q-Verdi, het paard waarmee hij in 2017 Europees kampioen bij de Junioren wordt. “Onbeschrijfelijk. Ik heb zeven jaar met het team op EK;s gestreden voor een medaille. Nooit een medaille kunnen halen. Nu in mijn eerste jaar als Young Rider lukt het wel. Dat is gewoon top. Dat maakt deze medaille nog mooier dan het goud bij de junioren. Ik had niet voor ogen. Zeker omdat het de eerste dagen niet helemaal zo goed liep. En dan nu zo afsluiten met een gouden medaille is gewoon super.”

Entrepeneur van Veronique Morsink heeft het hele kampioenschap nog geen fout gemaakt, helpt het team aan goud en zijn amazone aan de zevende plaats in de tussenstand individueel. In beide manches van de Landenwedstrijd kreeg de amazone uit De Lutte een tijdfout. “Ongelooflijk. Mijn paard heeft echt fenomenaal gesprongen. Ik heb er geen woorden voor. Ik kan het echt niet geloven”, klinkt het bedachtzaam, beduusd en nuchter. “Ik moet proberen om dat hij goed tussen mijn hand blijft en vertrouwen houdt. Hij kan soms schrikken en is erg voorzichtig, dus ik wil hem niet te plat laten worden. Hij wil geen fouten maken. Alle tijdfouten zijn alleen aan mij te danken. Ik denk dat in de finale alles weer open ligt. Ik ga met veel vertrouwen de finale in. Dit is mijn vierde EK en mijn eerste medaille. En ook nog eens goud”, lacht Morsink.

Tom Schellekens zit met de gouden medaille en een grote glimlach na afloop bij de persconferentie. “Het voelt wel wat raar om hier als vijfde man te zitten, maar ik ben wel echt trots dat ik hier bij zit.”

Zondag zijn de individuele finales van het Europees Kampioenschap voor de Junioren en Young Riders.

Uitslag Landenwedstrijd EK Young riders
GOUD Nederland, 10,93 str pnt
Lars Kersten (Eghel), H-Cassiino (v.Torino), 0,07 – 0 - 0
Rowen van de Mheen (Hoevelaken), Q-Verdi (v.Verdi), 3,04 – (9) – 0
Bas Moerings (Roosendaal), Fosther (v.Vigo d’Arsouilles), (34,43) – 4 – 0
Veronique Morsink (De Lutte), Entrepeneur (v.Clinton), 2,82 – 1 – (1)
ZILVER België, 12,11 str pnt
BRONS Duitsland, 13,19 str pnt

Klik hier voor de volledige uitslag van de Landenwedstrijd Young Riders.
Klik hier voor de stand van het individuele klassement.

Junioren: negende
De junioren eindigden in de door Spanje gewonnen landenwedstrijd op een teleurstellende negende plaats. “Met de paardensport heb je pieken en dalen. Vaak zijn er meer dalen. Ik denk de Young Riders na de junioren nog strijdbaarder waren om het vandaag goed te doen”, reageert bondscoach Luc Steeghs achteraf. “
Mel Thijssen leek na haar eerste foutloze manche op de individuele finale af te steven, maar moest met drie springfouten in de tweede die ambitie laten varen. Ook de rest van het team lijkt niet in aanmerking te komen voor finaledeelname op zondag.

Uitslag Landenwedstrijd Junioren
1. Spanje, 10.24 str pnt
2. Duitsland, 15.79 pnt
3. Ierland, 18 str pnt
9. Nederland, 37.74 str pnt

Elize van de Mheen (Hoevelaken), Ferdinand B. (v.Verdi), 2,48 – (12) - 1
Mel Thijssen (Sevenum), Cartolana 2 (v.Cartagran), 3,36 – 0 – (12)
Beau Schuttelaar (Tegelen), Illinois Z (v.Iowa), 3,85 – 4 - 8
Elike Morsink (De Lutte), Dakina II (v.Indoctro), 2,63 – 8 – 8

Klik hier voor de volledige uitslag van de Landenwedstrijd Junioren.

Klik hier voor de stand van het individuele klassement van de Junioren.



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 12-07-19 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Volledige bericht aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 22:39 



 
Profiel   

Toppers! Hopen dat ze het zo goed blijven doen!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen