'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14025
Geregistreerd: 20-04-16

'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 12:40

*KNHS
Overige

Afbeelding
Foto: Marjoow


Het welzijn van het paard vinden we belangrijk. Zeker bij de KNHS, waar paardenwelzijn een van de speerpunten in het beleid is. Tegelijkertijd leven er binnen onze sector momenteel vragen en zorgen omtrent dit onderwerp. Er komen in de samenleving immers steeds meer vragen over het omgaan met dieren. Het zal toch niet zo worden dat we onze paardensport straks niet meer kunnen beoefenen?
In het Trendpanel Paard, een informeel ingestoken denktank die een relevante weerspiegeling van de hippische sector vormt, zijn we met dit vraagstuk aan de slag. Het Trendpanel Paard signaleert trends en ontwikkelingen binnen onze sector en vormt tevens een klankbord voor HAS Hogeschool bij de totstandkoming van de jaarlijkse Hippische Monitor. Organisaties als KNHS, FNRS en KWPN zijn daarin vertegenwoordigd, alsook bedrijven.

Publieke opinie
Binnen het Trendpanel vinden we dat een onderwerp als paardenwelzijn in goede samenhang met alle partijen moet worden opgepakt. Er zijn veel goede en mooie ontwikkelingen op dit gebied, maar ziet het grote publiek dit ook? En hoe zit het met de beeldvorming over paardrijden en paardenwelzijn? Wat weten mensen eigenlijk en hoe groot is de groep die zich zorgen maakt? Om daar achter te komen hebben we besloten een groot publieksonderzoek te laten uitvoeren om zo een en ander boven water te krijgen.

Iets vergelijkbaars is eerder door de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging gedaan. De vergelijking tussen jagen en paardrijden gaat natuurlijk niet één op één op, maar ook hier spelen emoties rondom dieren een rol. Deze vereniging lag onder vuur, onder meer in de social media. ‘Wat zijn jullie toch aan het doen? Alleen maar voor de lol dieren doodschieten? Dat is zielig!’, kregen ze voor de voeten geworpen. Terwijl de vereniging andere verhalen te vertellen had. Verhalen over het belang van gereguleerd wildbeheer, het betrokken zijn bij een gebied, alles weten van dat gebied en de dieren daarbinnen en liefde voor de natuur.

Om dat andere geluid voor de bühne te kunnen brengen, is eerst een groot onderzoek gedaan onder de bevolking over het beeld dat leefde over de jacht en jagers. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat een kleine groep zelf fanatiek jager is en het leuk en belangrijk vindt. Hiertegenover stond een net zo kleine groep die uitgesproken tegen de jacht is en dit slecht en wreed vindt. Ertussenin zat een hele grote, grijze groep die er eigenlijk nooit zo bij stil had gestaan en geen uitgesproken mening had over jagen, maar die wel makkelijk te beïnvloeden was. Als zij verhalen te horen krijgen over hoe wreed de jacht is, zijn ze genegen daarin mee te gaan. Maar als ze ook het andere geluid horen, kijken ze er weer anders en genuanceerder tegenaan.

De verhoudingen zullen anders liggen bij de paardensport, maar ik verwacht wel iets vergelijkbaars. We hebben een groep fanatieke liefhebbers en daar tegenover een hele kleine groep die zegt dat je niet eens op een paard moet gaan zitten. Vervolgens verwacht ik ook die grote tussengroep van mensen die er niet direct bij stilstaat. Bij een negatief geluid en slechte voorbeelden in pers of social media zullen ze zich dingen gaan afvragen. ‘Ja, wat raar eigenlijk dat mensen op een paard zitten. Dan gaan ze er ook nog mee springen, en dat ook nog in de hitte. Wat willen ruiters eigenlijk? Zijn ze inderdaad alleen maar bezig met prijzen halen?’

Wij willen juist het andere verhaal laten horen. Hoe mooi de omgang met paarden is, iets dat ruiters dagelijks aan den lijve ervaren. Wat paarden ons kunnen geven, maar ook wat wij paarden te bieden hebben door met ze bezig te zijn. Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.
Maar eerst willen we weten hoe groot de verschillende groepen zijn. Wat zijn hun grootste problemen en wat zouden ze graag willen? Het onderzoek loopt nu volop en de resultaten zullen worden gepresenteerd tijdens het Hippisch Ondernemerscongres op 13 september tijdens Horse Event. Ik ben benieuwd!

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:48

Wat bijzonder dat er geen link bij dit bericht staat zodat de mening van bokkers en anderen meegenomen kan worden...
Wij van wc eend raden wc eend aan? :Y)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:49

Grappig! Ik krijg wel eens zeer negatieve reacties van vooral (hang) jongeren met scooters. Gaan ze ineens schreeuwen vanaf hun scooter, of gister toen ik voorbij stapte zei de een tegen de ander: "ik haat paarden" waarop de ander zei "ik haat paarden ook" :') en daarna nog een of andere 'bedreiging' dat ie ze af wilde maken.

Ja, echt de vreemdste opmerkingen. Of mensen die standaard boos worden als er mest ligt omdat ik dan altijd de schuldige ben (is 9 van de 10x niet eens van mijn paard).

Anoniem

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:53

‘Wij willen juist het andere verhaal laten horen. Hoe mooi de omgang met paarden is, iets dat ruiters dagelijks aan den lijve ervaren. Wat paarden ons kunnen geven, maar ook wat wij paarden te bieden hebben door met ze bezig te zijn. Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.’
Daarmee sta je dus al niet meer objectief in je onderzoek, want je bent er zelf van overtuigd dat je het goed doet. Natuurlijk brengt de KNHS de verhalen over paarden die de hele dag op stal staan niet naar buiten, laat staan de hele rolkur discussie, ja, dan geef je de mensen die er verder geen verstand van hebben inderdaad een oneerlijk beeld. Daar mag de samenleving niks van weten, want straks wordt het verboden! Van mij mogen ze paardensport verbieden, ik rijd zelf met veel plezier, en probeer andere mensen ook te laten zien dat het anders kan, maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig. Ik denk dat er veel meer paarden gered zouden zijn als we gewoon stoppen met rijden, ook al gooien we ons zo goed bedoelde Foto’s van onze uitloopstallen op Facebook om te laten zien dat het anders kan, als het gewoon verboden wordt zijn er veel meer paarden geholpen en dan offer ik me daar graag voor op

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:15

Elvirawortel schreef:
‘Wij willen juist het andere verhaal laten horen. Hoe mooi de omgang met paarden is, iets dat ruiters dagelijks aan den lijve ervaren. Wat paarden ons kunnen geven, maar ook wat wij paarden te bieden hebben door met ze bezig te zijn. Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.’
Daarmee sta je dus al niet meer objectief in je onderzoek, want je bent er zelf van overtuigd dat je het goed doet. Natuurlijk brengt de KNHS de verhalen over paarden die de hele dag op stal staan niet naar buiten, laat staan de hele rolkur discussie, ja, dan geef je de mensen die er verder geen verstand van hebben inderdaad een oneerlijk beeld. Daar mag de samenleving niks van weten, want straks wordt het verboden! Van mij mogen ze paardensport verbieden, ik rijd zelf met veel plezier, en probeer andere mensen ook te laten zien dat het anders kan, maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig. Ik denk dat er veel meer paarden gered zouden zijn als we gewoon stoppen met rijden, ook al gooien we ons zo goed bedoelde Foto’s van onze uitloopstallen op Facebook om te laten zien dat het anders kan, als het gewoon verboden wordt zijn er veel meer paarden geholpen en dan offer ik me daar graag voor op


Hier ben ik het op zich wel mee eens, genoeg leuke dingen te doen zonder rijden. Maar vraag me alleen af of paarden in nederland hier echt geholpen mee worden. Paarden hoog in de sport zullen gewoon verkocht worden naar het buitenland. En waar moeten al die paarden heen als er niet meer wordt gereden? Paarden zijn nou eenmaal duur, en ik vraag me af of er veel mensen zijn die zo'n duur dier als grasmaaier willen hebben. Maar misschien heb ik het verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:18

PowerOfZoef schreef:
Elvirawortel schreef:
‘Wij willen juist het andere verhaal laten horen. Hoe mooi de omgang met paarden is, iets dat ruiters dagelijks aan den lijve ervaren. Wat paarden ons kunnen geven, maar ook wat wij paarden te bieden hebben door met ze bezig te zijn. Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.’
Daarmee sta je dus al niet meer objectief in je onderzoek, want je bent er zelf van overtuigd dat je het goed doet. Natuurlijk brengt de KNHS de verhalen over paarden die de hele dag op stal staan niet naar buiten, laat staan de hele rolkur discussie, ja, dan geef je de mensen die er verder geen verstand van hebben inderdaad een oneerlijk beeld. Daar mag de samenleving niks van weten, want straks wordt het verboden! Van mij mogen ze paardensport verbieden, ik rijd zelf met veel plezier, en probeer andere mensen ook te laten zien dat het anders kan, maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig. Ik denk dat er veel meer paarden gered zouden zijn als we gewoon stoppen met rijden, ook al gooien we ons zo goed bedoelde Foto’s van onze uitloopstallen op Facebook om te laten zien dat het anders kan, als het gewoon verboden wordt zijn er veel meer paarden geholpen en dan offer ik me daar graag voor op


Hier ben ik het op zich wel mee eens, genoeg leuke dingen te doen zonder rijden. Maar vraag me alleen af of paarden in nederland hier echt geholpen mee worden. Paarden hoog in de sport zullen gewoon verkocht worden naar het buitenland. En waar moeten al die paarden heen als er niet meer wordt gereden? Paarden zijn nou eenmaal duur, en ik vraag me af of er veel mensen zijn die zo'n duur dier als grasmaaier willen hebben. Maar misschien heb ik het verkeerd.


Nee klopt, de hele markt zal verdwijnen. En daarmee de fokkerij ook, en de misstanden in de fokkerij ook

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:25

Sinds ik zelf gestopt ben met rijden (vond mezelf te zwaar om op een paardenrug te stappen), stoor ik me steeds meer aan ruiters die 'zomaar' opstappen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Verbieden misschien niet, maar wat mij betreft mogen er véél strengere regels komen.

Ik heb gevoelsmatig minder problemen met mennen, mits dat op een verantwoordelijke manier gebeurt.

Als de sport verboden zou worden, zouden we ze houden voor het vlees. Sommige hobbyboeren doen dat ook, paard is nou eenmaal goed verkoopbaar.

Anoniem

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:36

Ja precies, als je er zelf midden in zit moet je niks van dit soort kritiek hebben. Als ik tegen een wedstrijdRuyter zegt dat ik bepaalde dingen niet paardvriendelijk vindt gaan, krijg ik gelijk een hele hoop weerstand terwijl het helemaal niet zo verkeerd bedoeld was. Maar soms praat ik ook met wedstrijdruiters die gestopt zijn met wedstrijden rijden en nu recreatief bezig zijn en die dan eerlijk toegeven dat ze niet snappen dat ze ooit op zo’n manier met een paard om zijn gegaan

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:08

Waarvoor zou je een duur paard houden als je er niet mee zou mogen rijden? Een paard is een gedomesticeerd werkdier. Wat voor werk er van het paard verwacht wordt hangt van de voorkeur van de ruiter af. En van de aanleg van het paard.

Ik mis een linkje om aan de enquete te kunnen deelnemen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:12

Hoe meer Nederland verstedelijkt hoe verder men van de natuur en werk/sportdieren af komt te staan. Erg jammer.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:49

PowerOfZoef schreef:
Elvirawortel schreef:
‘Wij willen juist het andere verhaal laten horen. Hoe mooi de omgang met paarden is, iets dat ruiters dagelijks aan den lijve ervaren. Wat paarden ons kunnen geven, maar ook wat wij paarden te bieden hebben door met ze bezig te zijn. Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.’
Daarmee sta je dus al niet meer objectief in je onderzoek, want je bent er zelf van overtuigd dat je het goed doet. Natuurlijk brengt de KNHS de verhalen over paarden die de hele dag op stal staan niet naar buiten, laat staan de hele rolkur discussie, ja, dan geef je de mensen die er verder geen verstand van hebben inderdaad een oneerlijk beeld. Daar mag de samenleving niks van weten, want straks wordt het verboden! Van mij mogen ze paardensport verbieden, ik rijd zelf met veel plezier, en probeer andere mensen ook te laten zien dat het anders kan, maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig. Ik denk dat er veel meer paarden gered zouden zijn als we gewoon stoppen met rijden, ook al gooien we ons zo goed bedoelde Foto’s van onze uitloopstallen op Facebook om te laten zien dat het anders kan, als het gewoon verboden wordt zijn er veel meer paarden geholpen en dan offer ik me daar graag voor op


Hier ben ik het op zich wel mee eens, genoeg leuke dingen te doen zonder rijden. Maar vraag me alleen af of paarden in nederland hier echt geholpen mee worden. Paarden hoog in de sport zullen gewoon verkocht worden naar het buitenland. En waar moeten al die paarden heen als er niet meer wordt gereden? Paarden zijn nou eenmaal duur, en ik vraag me af of er veel mensen zijn die zo'n duur dier als grasmaaier willen hebben. Maar misschien heb ik het verkeerd.


Als paarden niet meer gereden worden sterven ze hoogst waarschijnlijk uit..

Nee hoor, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...misstanden aan de kaak stellen, betere en wellicht andere voorlichting geven/ begeleiding. In de wedstrijdsport bijv. het losrijden/ diervriendelijkheid mee nemen in de beoordeling.

Er zijn genoeg paarden die het leuk vinden om te werken en waar goed mee omgegaan word.

Ik ben wel heel benieuwd wat er uit het onderzoek gaat komen wbt het algemene beeld is over paardrijden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:02

Helemaal eens met Elisa2.

Bedenk ook hoe goed de omgang met paarden is voor kinderen met autisme of een beperking.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:05

Als ik naar mijn familie kijk, geen paardenmensen, hoor ik voornamelijk dat een bit zielig is maar ook dat paarden in de winter buiten (moeten) lopen krijg ik ze niet aan het verstand gepeuterd. Mijn moeder bijv vind het echt heel zielig dat mijn shet in de winter met deken in de sneeuw stond, kon niet vondt ze, regen ook not done.

Het rijden heeft zij dan weer minder moeite mee.

Zelf ben ik sinds ik niet meer rijdt ook wel qua denkwijze veranderd.
Ben niet anti bit of slof ofzo maar een doodgeslagen stang of een strakke slof staat mij veel meer tegen dan 10 jaar geleden.
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 13-07-19 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:05


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:07


swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:10


Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:27

Elisa2 schreef:
Als paarden niet meer gereden worden sterven ze hoogst waarschijnlijk uit..


Is dat erg dan?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:36

Schemerdier schreef:
Elisa2 schreef:
Als paarden niet meer gereden worden sterven ze hoogst waarschijnlijk uit..


Is dat erg dan?

Dat zou ik persoonlijk erger vinden dan het uitsterven van de ijsbeer.

Dierenorganisaties slaan steeds verder door.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:49

Ik zie het onderwerp welzijn iets breder dan alleen rijden. Voor rijden hebben we wel een soort van afgebakerde regels wat wel en niet hoort. Daarvan kan handhaving en uitvoering wel beter, maar paardenmensen onder elkaar weten het echter wel. Wat betreft algemeen welzijn in de vorm van huisvesting en verzorging vind ik veel ergers. Daar zie je ook veel vaker een gat tussen de belevingswerelden. Niet alleen in de paardenwereld, maar ook daarbuiten. De stedelijk die het zielig vind dat een paard in de winter in de sneeuw staat of in de zomer onder een deken. Maar de andere kant in de paardenwereld ook zelf. De mensen die het okee vinden hun paard 23 uur in een stal te hebben, of de mensen die het okee vinden hun paard 24 uur buiten te hebben zonder schuilstal, of de bekende 4 uur buiten op het zand zonder water of eten.

De grote verschillen in de paardenwereld zelf maken ook dat ik dit soort onderzoeken op dit moment nutteloos vind. Beter kijken we eens naar ons zelf en verwerken we alle daadwerkelijke welzijnsregels samen in een minimum-regelement. Met dat regelement in de hand gaan we bedrijven en individuele paardenbezitters examineren. Dan verklein je het gat in de kennis en vergroot je het paardenwelzijn.

Wat er dan overblijft aan mistanden kun je goed gedocumenteerd en onderbouwd uitleggen aan de wereld (of bestraffen).

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:56

Maar waarom zouden paarden uitsterven als er niet meer op gereden wordt?
Het zullen er ongetwijfeld heel veel minder worden, maar er zijn ook genoeg mensen die hun paard niet zozeer aangeschaft hebben om te rijden.

Ik heb gisteren nog de grootste lol gehad met grondwerk :j

Overigens denk ik dat het merendeel van de 'onwetende' bevolking het totaal normaal vindt; 23/7 stalling, 'brokjes', lekker een dekentje op. Of 'groot en vervelend, poepen alles onder'. De meesten hebben geen idee wat er zich nogsteeds op sommige maneges afspeelt (of welke andere stal waar het om presteren gaat)

Loretta
Berichten: 8732
Geregistreerd: 11-01-04

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:03

Ik vind dit wel een heel goed en ook nuttig onderzoek. wat mij vooral zorgen baart is die hele kleine groep die falikant tegen alles met dieren zijn. want ook al is dit maar een zeer klein groepje, ze zijn wel zeer fanatiek in hun pogingen om anderen hun wil op te leggen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:10

Loretta schreef:
Ik vind dit wel een heel goed en ook nuttig onderzoek. wat mij vooral zorgen baart is die hele kleine groep die falikant tegen alles met dieren zijn. want ook al is dit maar een zeer klein groepje, ze zijn wel zeer fanatiek in hun pogingen om anderen hun wil op te leggen.



:z :z :z :z

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:17

Schemerdier schreef:
Elisa2 schreef:
Als paarden niet meer gereden worden sterven ze hoogst waarschijnlijk uit..


Is dat erg dan?


Ik vind van wel, daar zijn ze imo te waardevol voor.

Ben het met jou eens Veulen84, maar hopelijk word dat het vervolg op dit onderzoek.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:18

Tja, en toch denk ik dat ik mijn paard gezondheidstechnisch moet blijven rijden. Simpelweg omdat hij anders dichtgroeit. Ik kan best met hem wandelen, maar ik kan niet lekker hard rennen zodat hij ook even echt zijn benen kan strekken. Aan longeren heeft hij een broertje dood, dan gaat hij 100x liever met mij op zijn rug langs de rivier draven en galopperen... En ik denk niet dat hij het enige paard is dat er zo in staat. Natuurlijk zou hij het liefst de hele dag in de wei niks doen. Maar ja, enorm overgwicht en/of hoefbevangenheid zijn ook zo zielig.

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:49

Nieuwsredactie schreef:
Zodat mensen zien dat wat we doen juist helemaal niet erg is voor het paard.

Wie zegt dat het juist helemaal niet erg is? Zoals iemand al zei: 'wij van wc eend?'.

elnienjo schreef:
Een paard is een gedomesticeerd werkdier.

Nou nee. Het was gewoon een wild dier. Wij hebben er een gedomesticeerd werkdier van gemaakt. Of het paard daar nu perse beter van is geworden is de vraag.

Interessant onderzoek. Ik denk niet dat onze paarden er beter van worden. Het is uiteindelijk gewoon een onderzoek om te kijken hoe we de paardensport het best kunnen verkopen aan het grote publiek zodat ze het ons niet 'afnemen'...