'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:26

Vanitas schreef:
En weer plaatsen de zogenaamde natuur- en/of dierenliefhebbers de mens buiten de natuur. Wij houden honden, paarden en andere dieren, dat klopt. Wat dan vergeten wordt is dat de honden en paarden daarvoor in ruil heel veel veiligheid terug krijgen en dat ze flink ontlast worden in hun zorgen. Eten wordt voorgeschoteld en iedereen die meerdere dieren heeft weet ook wel dat als één in de problemen zit de ander de mens komt halen om de eerste uit de problemen te helpen. Het is een win-win situatie. Mutualisme heet dat en is heel normaal in de natuur.

Natuurlijk zitten er tussen die niet zo goed verzorgd worden, maar er zijn evengoed mensen die niet juist met elkaar om gaan; dat kan nooit het uitgangspunt zijn.


Mooi verwoord, en daar ben ik het volledig mee eens, de mens heeft met zijn beschaving het leven niet alleen veel makkelijker gemaakt voor zichzelf, maar ook voor de dieren die hij als huisdier houdt. Dat we kritisch moeten blijven nadenken over de manier waarop we hiermee omgaan en hoe we deze verantwoordelijkheid dragen vind ik zeker belangrijk. En je afvragen in hoeverre het ethisch is dat de mens deze wereld gecreëerd heeft, kan een interessante denkoefening zijn, maar daar hebben wij als individuele mens even weinig keuze in gekregen als onze paarden.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:38

Ik vind de vergelijking van jagen en paardrijden nergens op slaan.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 16:45

Paarden ook alleen voor de melk en het vlees..

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: 'Wat vinden Nederlanders van paardrijden?'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:34

Maar nemen ze ook in overweging wat voor effect correct rijden en trainen heeft op een paard met een fysiek probleem. Mijn merrie heeft zich onder het zadel enorm goed ontwikkeld van een paard met flinke knie problemen en zwakke spieren tot een paard dat niet alleen onder het zadel maar ook in haar vrije tijd op de wei hier de vruchten van plukt.

Knal ik die weer 24/7 alleen de wei op dan zal ze terug vallen, knieën gaan weer op slot, heeft ze meer last van haar eczeem, mist ze haar aandacht. En durf ik wel te stellen dat ze slechter in haar vel zit.

Mijn paard loze familie snapt ook niet waarom mijn paard in de zomer altijd onder een deken staat met vliegenmasker, was zielig. Tot ik het uitleg, zelfde geld voor een bit, zadel, in en uit stappen, dresuurrijden, nachten op stal, paardentandarts, osteopaat. Als je dit dan allemaal uitlegt en verteld of laat zien waarom het zo belangrijk is niet alleen om te rijden maar voor het algemene belang voor het welzijn. Dan snappen ze het wel.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 18:49

Ir111 schreef:
En het zou daarbij helpen als mensen zouden met elkaar in gesprek gaan. De paardenliefhebbers en degene die nu blijkbaar bezig zijn om dingen te verbieden net zo goed. Voor beiden geldt 'get off your high horse' (vond ik wel toepasselijk in deze :D ). Wie weet steek je wat van elkaar op. :)


Ik denk eigenlijk dat het heel weinig oplevert. Ik heb wel degelijk af en toe wat meegekregen van het fanatisme, en de echt harde kern van het activisme zou het niet erg vinden als de gedomesticeerde dieren niet meer gehouden worden door mensen. Gewoon helemaal niet. Ook niet als je de omgeving optimaliseert voor het dier, ook niet als je je best doet om naar eer en geweten de behoeften van een dier in de gaten houdt, gewoon helemaal niet. Het fundamentele idee dat je dieren kunt houden, als eigenaar en voor je eigen plezier danwel inkomsten, wordt als verkeerd gezien.

Daar is niet zo gek veel middenweg te vinden. (Als je het gewoon fundamenteel onaanvaardbaar vindt om een dier te houden, op dezelfde manier waarop we vinden dat mensen geen eigendom kunnen zijn, dan is er geen compromis mogelijk.)

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 23:25

Elvirawortel schreef:
maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig.

Hier heb ik een beetje moeite mee en dit gebeurd heel veel in paardenland. Wie zegt dat jouw wijze wel diervriendelijk is. Ja dat vind jij! Maar dat betekent niet dat andere dingen die jij niet diervriendelijk vind ook niet diervriendelijk zijn.

In de huidige tijd waarbij paarden tot op het bot gepamperd worden is er een totaal verkeerd beeld ontstaan over wat goed voor een paard is. ER zijn nog nooit zo vreselijk veel gedragsproblemen bij paarden geconstateerd als de afgelopen 10 jaar. Sinds iedereen denkt dat paarden in de natuur de hele dag vreten en de zin: ze zijn 16 uur per dag bezig met zoeken naar eten, volledig verkeerd hebben geinterpeteerd hebben we mega veel problemen met paarden met obesitas. Mensen doen amper nog wat met paarden, ze lopen er wat naast, maar echt werken doen paarden helemaal niet meer. Maar ze worden wel volg geduwd met onbeperkt vreten.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:26

Paardrijden verbieden vind ik nergens op slaan. Zoveel paarden die duidelijk plezier tonen als je met ze bezig bent, mennen, rijden, longeren etc. Als je het vriendelijk houdt, maar dat lijkt mij logisch.

Wel vindt ik, als je er zo over nadenkt het schandelijk dat paarden vooral swinters dag en nacht in een boks van 3x3 of misschien 3,5 x 3,5 worden gehouden en ze 1 uurtje per dag er uit komen om te werken of een uurtje in een paddock van 7x7.
Als we dat bij een olifant of een leeuw zouden doen staat heel Nederland op zijn kop. Of een hond of kat de hele dag in een kooi (zelfde verhouding als een stal bij een paard gerekend) en 1 a 3 uurtjes per dag eruit. Dat is ook echt not done! Opzich wel iets om over na te denken.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:29

Benzz schreef:
Elvirawortel schreef:
maar die paar mensen die naar mij luisteren en het welzijn van hun paard verbeteren zijn er toch nog veel te weinig.

Hier heb ik een beetje moeite mee en dit gebeurd heel veel in paardenland. Wie zegt dat jouw wijze wel diervriendelijk is. Ja dat vind jij! Maar dat betekent niet dat andere dingen die jij niet diervriendelijk vind ook niet diervriendelijk zijn.

In de huidige tijd waarbij paarden tot op het bot gepamperd worden is er een totaal verkeerd beeld ontstaan over wat goed voor een paard is. ER zijn nog nooit zo vreselijk veel gedragsproblemen bij paarden geconstateerd als de afgelopen 10 jaar. Sinds iedereen denkt dat paarden in de natuur de hele dag vreten en de zin: ze zijn 16 uur per dag bezig met zoeken naar eten, volledig verkeerd hebben geinterpeteerd hebben we mega veel problemen met paarden met obesitas. Mensen doen amper nog wat met paarden, ze lopen er wat naast, maar echt werken doen paarden helemaal niet meer. Maar ze worden wel volg geduwd met onbeperkt vreten.


Ben ik het groten deels wel mee eens, maar met dat onbeperkt eten niet. Die van mij krijgen onbeperkt ruwvoer in de winter en ze zijn geen centimeter te dik (warmbloeden). Hebben dan ook vrije uitloop. En geregeld staan ze inderdaad wel wat anders te doen, maar kunnen zelf kiezen te willen eten ja of nee. Het is denk ik ook erg ras afhankelijk, sommigen hebben er aanleg voor, bijv fjorden en shetlanders, maar die komen dan ook uit leefgebieden waar er inderdaad echt gezocht moet worden om voedsel en het veel minder voedzaamrijk voedsel is.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:35

Shadow0 schreef:
Ir111 schreef:
En het zou daarbij helpen als mensen zouden met elkaar in gesprek gaan. De paardenliefhebbers en degene die nu blijkbaar bezig zijn om dingen te verbieden net zo goed. Voor beiden geldt 'get off your high horse' (vond ik wel toepasselijk in deze :D ). Wie weet steek je wat van elkaar op. :)


Ik denk eigenlijk dat het heel weinig oplevert. Ik heb wel degelijk af en toe wat meegekregen van het fanatisme, en de echt harde kern van het activisme zou het niet erg vinden als de gedomesticeerde dieren niet meer gehouden worden door mensen. Gewoon helemaal niet. Ook niet als je de omgeving optimaliseert voor het dier, ook niet als je je best doet om naar eer en geweten de behoeften van een dier in de gaten houdt, gewoon helemaal niet. Het fundamentele idee dat je dieren kunt houden, als eigenaar en voor je eigen plezier danwel inkomsten, wordt als verkeerd gezien.

Daar is niet zo gek veel middenweg te vinden. (Als je het gewoon fundamenteel onaanvaardbaar vindt om een dier te houden, op dezelfde manier waarop we vinden dat mensen geen eigendom kunnen zijn, dan is er geen compromis mogelijk.)


Wat willen die activisten dan met katten? Die hebben er namelijk zelf voor gekozen om bij de mens te gaan leven. :Y)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:10

Grace schreef:
Wat willen die activisten dan met katten? Die hebben er namelijk zelf voor gekozen om bij de mens te gaan leven. :Y)


_O- :') Die sluwe bolletjes zagen een goede deal en die sprongen erop! :Y)
Nu stel ik me onze luie zetelkater buiten voor. Beest blijft steevast in de deuropening zitten als de deur opengaat en zit een beetje skeptisch naar buiten te kijken, zet hooguit twee stapjes op het betegeld terras om eens met een gezonde dosis misgenoegen rond te kijken, zijn poep op te tillen en zich dan weer te parkeren in een zetel binnenshuis.

Vond de vergelijking jagen/paardrijden ook echt wel op niets slaan. De jagers in onze regio zetten de beesten die ze gaan schieten ook gewoon ieder jaar uit, die fazanten hier zijn niet meer dan gehandicapte duiven. Ze zijn dan ook zo arrogant als wat en schreeuwen hoog en laag dat ze perfect in de richting van een weide met paarden mogen knallen als er "een vogel overvloog". En dan op ons vitten omdat we onze paarden niet netjes hebben opgesloten zodat zij hun idiote hobby uit kunnen oefenen. Nee, sorry, beesten doodschieten voor sport =/= op een paard klimmen met het juiste gewicht en dan te werken aan bespiering of een leuke buitenrit te gaan maken waar het paard zelf duidelijk van geniet, meestal.

Strengere regels? Ja. Maar ook lossere. Bitloos mag bv. nog steeds niet overal. Stang en trens zijn verplicht. Rollkur kende een grote opmars. Er mag eens goed gekeken worden naar zowel lokale organisaties en vooral de FEI, imo. Maar dat kan toch allemaal perfect opgelost worden in dialoog en actie? Jezus, moesten we dezelfde denkwijze hebben als toen het feminisme opkwam hadden de feministen ook kunnen zeggen "We worden onderdrukt, dus alle mannen moeten dood, tijd voor een matriarchie". Alsjeblieft zeg. Van een mug een olifant maken much :')

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:43

Kirania schreef:
Vond de vergelijking jagen/paardrijden ook echt wel op niets slaan. De jagers in onze regio zetten de beesten die ze gaan schieten ook gewoon ieder jaar uit, die fazanten hier zijn niet meer dan gehandicapte duiven. Ze zijn dan ook zo arrogant als wat en schreeuwen hoog en laag dat ze perfect in de richting van een weide met paarden mogen knallen als er "een vogel overvloog". En dan op ons vitten omdat we onze paarden niet netjes hebben opgesloten zodat zij hun idiote hobby uit kunnen oefenen. Nee, sorry, beesten doodschieten voor sport =/= op een paard klimmen met het juiste gewicht en dan te werken aan bespiering of een leuke buitenrit te gaan maken waar het paard zelf duidelijk van geniet, meestal.

Strengere regels? Ja. Maar ook lossere. Bitloos mag bv. nog steeds niet overal. Stang en trens zijn verplicht. Rollkur kende een grote opmars. Er mag eens goed gekeken worden naar zowel lokale organisaties en vooral de FEI, imo. Maar dat kan toch allemaal perfect opgelost worden in dialoog en actie? Jezus, moesten we dezelfde denkwijze hebben als toen het feminisme opkwam hadden de feministen ook kunnen zeggen "We worden onderdrukt, dus alle mannen moeten dood, tijd voor een matriarchie". Alsjeblieft zeg. Van een mug een olifant maken much :')


Nu scheer jij de jagers ook over een kam. Ik ken er zat die bezig zijn met de populatie in stand houden en alleen schieten wanneer nodig.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:44

Grace schreef:
Paardrijden verbieden vind ik nergens op slaan. Zoveel paarden die duidelijk plezier tonen als je met ze bezig bent, mennen, rijden, longeren etc. Als je het vriendelijk houdt, maar dat lijkt mij logisch.

Wel vindt ik, als je er zo over nadenkt het schandelijk dat paarden vooral swinters dag en nacht in een boks van 3x3 of misschien 3,5 x 3,5 worden gehouden en ze 1 uurtje per dag er uit komen om te werken of een uurtje in een paddock van 7x7.
Als we dat bij een olifant of een leeuw zouden doen staat heel Nederland op zijn kop. Of een hond of kat de hele dag in een kooi (zelfde verhouding als een stal bij een paard gerekend) en 1 a 3 uurtjes per dag eruit. Dat is ook echt not done! Opzich wel iets om over na te denken.



Als paarden niet meer gereden worden, is dat laatste ook niet meer aan de orde.
Dan gaan mensen niet meer bakken geld uitgeven aan een dure stalling.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:57

Barbet schreef:
Grace schreef:
Paardrijden verbieden vind ik nergens op slaan. Zoveel paarden die duidelijk plezier tonen als je met ze bezig bent, mennen, rijden, longeren etc. Als je het vriendelijk houdt, maar dat lijkt mij logisch.

Wel vindt ik, als je er zo over nadenkt het schandelijk dat paarden vooral swinters dag en nacht in een boks van 3x3 of misschien 3,5 x 3,5 worden gehouden en ze 1 uurtje per dag er uit komen om te werken of een uurtje in een paddock van 7x7.
Als we dat bij een olifant of een leeuw zouden doen staat heel Nederland op zijn kop. Of een hond of kat de hele dag in een kooi (zelfde verhouding als een stal bij een paard gerekend) en 1 a 3 uurtjes per dag eruit. Dat is ook echt not done! Opzich wel iets om over na te denken.



Als paarden niet meer gereden worden, is dat laatste ook niet meer aan de orde.
Dan gaan mensen niet meer bakken geld uitgeven aan een dure stalling.


Ik denk dat je er dan meer aan hebt strengere regels qua stalling in te voeren. Maar dat wordt nog een hele klus die te controleren denk ik. Dan moeten we ook maar geen koeienmelk meer gaan nuttigen denk ik en ook geen leer meer gebruiken (varkens) en geen eieren meer gaan eten. Dat zijn stellingen die krijg je toch nooit voor elkaar. Dus zullen er toch strengere regels qua het houden van de dieren moeten komen lijkt mij dan....

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:13

Mijn paarden staan vast veel liever in het land dan dat ik op hun rug klim. Toch doe ik het, ik moet dagelijks veel langer werken dan zij. In ruil moet ik ze goed verzorgen en de omstandigheden optimaal maken.

En inderdaad, voortschrijdend inzicht zorgt ervoor dat ik niet meer met stang en trens rijd wat ik als prof dagelijks deed. Zet een hindernis in je land: geen paard die erover gaat. Bitloos is in opkomst, prima! Fijn dat we bewuster van dingen worden. Maar; doorslaan ligt op de loer. Als ik op Bokt lees denk ik soms dat we wel wat weg zweven van het wezen 'paard'.