Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Roy Wilten haalt hard uit naar Andy Kocher

 
Profiel   

Facebook
Springen
Ingezonden door meerdere bokkers

Op Facebook heeft springruiter Roy Wilten hard uitgehaald naar Andy Kocher. Wilten, mede-eigenaar van Carollo (v. Chacco Blue), heeft zijn ongenoegen geuit over het feit dat Kocher een vermoeide Carollo in de Derby aan de start bracht.

Kocher won de ATCO Queen Elizabeth II Cup op Spruce Meadows. Een wedstrijd met drie zware rondes. De ruin bleef onder Kocher foutloos in de 5* 1.60 meter-rubriek. Hiermee schreef hij de wedstrijd op zijn naam. Carollo was echter zeer vermoeid volgens Roy Wilten.

Op een van de filmpjes op Facebook is Carollo te zien, gezadeld en al met de tekst "tired" (moe) erbij. Toch bracht Kocher het paard aan start in de zware derby, en op een tweede filmpje is te zien dat dit allesbehalve goed gaat. Vanaf hindernis 8 maakt de combinatie fout na fout.

"Ze zouden je beste vrienden moeten zijn. Ik walg hier van, en ieder ander zou dit ook moeten doen," zegt Wilten op Facebook. Hij benadrukt dat wij de stem van de paarden zijn, en dat wij ze zouden moeten beschermen. "Kijk niet langer de andere kant op. Ik ben daar ook schuldig aan en ook aan het feit dat ik niets heb gedaan op mijn vermoeden om het paard waar ik van houd te beschermen."

Het bericht is inmiddels al massaal gedeeld.

De filmpjes zijn hier te zien.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 17:34 



 
Profiel   

Ik ben geen geitenwollensok, alles is sielug type.. maar dit is misselijkmakend. Ook onbegrijpelijk dat er in een meerdaags zwaar concours niet meerdere momenten zijn om een paard te checken door de instanties. Een simpele controle was dit paard al niet meer door gekomen denk ik zo. En ik hoop dan ook dat deze beste man een flinke straf te wachten staat. Hij had zeker nadat het paard zich niet meer over de hindernissen kreeg gewoon af moeten groeten. Dit gaat echt vér over alle grenzen heen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:15 



 
Profiel   

Dat je, vanwege je sportambitie, hetzelfde kunstje als een dag eerder nog eens wilt proberen is een ding, maar als je paard zoveel fouten maakt, groet je toch af?
Dit is vernederend naar het paard, diep triest!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:18 



 
Profiel   

Ja hij breekt de hele boel af. Trouwens gevaarlijk voor ruiter en paard om zo oververmoeid toch door te laten springen. Dit is ook een voorbeeld dat gedeeld eigenaarschap niet zo handig is als je verschillende opvattingen hebt .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:19 



 
Profiel   

ik snap ook niet waarom mensen dat ook blijven filmen, danweet jetoch ook dat je gezeik krijgt. los van het feit dat ik vind dat dit paard de volgende dag gewoon niet meer had mogen starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:32 



 
Profiel   

Goed dat hij hierop aangesproken wordt. Heb het filmpje ook al gezien en het is echt sneu gewoon... Ik snap ook niet dat die niet afgroette, het is toch ook niet leuk rijden zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:32 



 
Profiel   

Hier het artikel van Horses;

https://www.horses.nl/springen/springen ... dy-kocher/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 18:34 



 
Profiel   

Ook ik ben zeker geen "alles is sielugh"-type, maar in dit geval ben ik het volledig eens met die Roy Wilten.

Het paard "belachelijk maken", tsja, daar krijgt het paard niets van mee, maar het bewijst wel hoe ontzettend dom en onverantwoordelijk die Andy Kocher met zijn (gedeelde) paard omspringt.

Het eerste filmpje bewijst ook heel duidelijk dat Andy WIST dat het paard moe was en gewoon echt niet "fit to compete" de volgende dag in die Derby. Hij zegt het zelfs letterlijk in dat filmpje.
Dat is gewoon willens en wetens bewust een compleet leeg paard ff de derby doorjagen. 8)7

Paard is gewoon écht compleet op- en leeg gereden, krijgt z'n benen haast de lucht niet meer in en springt alle hindernissen naar de grond. Als het jezelf als ruiter voor je carrière en reputatie niets kan schelen dat je jezelf zó te kijken zet, dan inderdaad, hou dan in elk geval rekening met het paard die letterlijk KEIhard voor je werkt en ALLES wat hij in zich had, heeft gegeven.
Inschattingsfout door toch te starten? Waarom in hemelsnaam niet afgroeten en je fout erkennen... dit is niet alleen duidelijk te zien, maar moet je ook echt wel onder je kunnen voelen dat dit paard nooit de derby gestart had mogen en kunnen worden.

Belachelijk dit, heb er geen goed woord voor over _-:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:00 



 
Profiel   

Schandalig dit! Zo'n ruiter moet geschorst worden hij heeft geen enkel oog voor het welzijn van het paard alleen maar voor het geld helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:11 



 
Profiel   

Belachelijk dit..

Maar... Was hier dan geen controle?? Helemaal niets??
En t eerste filmpje zelfs nog lacherig zeggen dat ie doodmoe is..


Ik walg hier echt van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:15 



 
Profiel   

Ik snap nooit waarom hier niet wordt in gegrepen door FEI officials of iets dergelijks. Ringmeesters die uitbellen of stewards. Moet die niet nog een check doorlopen om aan de start te mogen komen. En anders gewoon een limiet in gaan stellen van hoeveel grote prijzen een paard mag lopen in een bepaalde tijd. Dit is willes en wetes een paard door een parcour jagen, en dan heeft die nog geluk gehad dat paard of hijzelf er niks aan over hebben gehouden.

Hij had ook op zijn bek kunnen gaan met alle gevolgen van dien. En dan als verklaring geven, als sportman had ik graag het parcours willen uitrijden. Dan ben je geen sportman want die stelt zijn paard voor alles om de sport zo veilig mogelijk te beoefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:21 



 
Profiel   

Het zou toegestaan moeten zijn om zo iemand door een obstakel parcours te jagen tot ie doodop en verzuurd is en dan morgen nog eens.

Arm, arm paard, schandalig dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:21 



 
Profiel   

Roy Wilten kan wel schreeuwen( hij heeft gelijk) maar dan moet je je paard in eigendom houden. Ik hoop voor hem dat hij nog meer dan 50% eigenaar is want dan kan hij er iets aan doen. Optreden van ruiter, officials, medici die daar rondlopen, schandalig om dit dier zo kapot te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:23 



 
Profiel   

Normaal is er tijdens een evenement een maximaal aantal x dat een paard mag lopen, hier lees ik dat je een extra geldprijs kan winnen als je na de 3 1.60 rubrieken ook nog de derby rijdt. Vreemd iets, allebei hele zware rubrieken.
Ik ben wel van mening dat de jury hiervoor had mogen uitbellen, zeker in een derby. Beter was geweest als de ruiter had afgegroet, proberen kan, maar dit leverde hem niks op en het paard alleen maar schade.

Edit:
De medici en stewards kunnen hier vrij weinig mee. Paard wat staat te slapen is natuurlijk niet gelijk vermoeid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 19:54 



 
Profiel   

bigone schreef
Roy Wilten kan wel schreeuwen( hij heeft gelijk) maar dan moet je je paard in eigendom houden. Ik hoop voor hem dat hij nog meer dan 50% eigenaar is want dan kan hij er iets aan doen. Optreden van ruiter, officials, medici die daar rondlopen, schandalig om dit dier zo kapot te rijden.


Eens, maar even realistisch.... hoeveel "top"ruiters (of die Kocher daar bij hoort laat ik even in het midden) met serieuze toppaarden zijn in de gelegenheid 100% eigenaar én ruiter van zo'n paard te zijn?
Het is in zowel de dressuur- als springsport nou niet bepaald ongewoon, een constructie met eigenaar/gedeeld eigenaarschap/sponsor en ruiter.

Geen idee hoelang Wilten en Kocher al partners zijn in deze, en nee, je kan niemand zomaar vertrouwen.

Maar..... Die Andy Kocher heeft de overige eigenaarsrechten én is dus de ruiter; dan ga je er toch ook niet vanuit dat hij willens en wetens zo met, ook zijn eigendom dus, omgaat?

Ilse_123 schreef
Normaal is er tijdens een evenement een maximaal aantal x dat een paard mag lopen, hier lees ik dat je een extra geldprijs kan winnen als je na de 3 1.60 rubrieken ook nog de derby rijdt. Vreemd iets, allebei hele zware rubrieken.

Heb je daar een bron van?
Als dat zo is, vind ik dat ook echt niet correct van de organisatie i.v.m. oog op het paardenwelzijn. Dan "lok" je dit soort dingen wel uit.

Echter, dan nog ontslaat dat ruiters niet van hun eigen verantwoordelijkheid om het paardenwelzijn nauwlettend in de gaten te houden. Je wordt niet gedwongen te starten hé, daar kies je zelf voor...

Maar helaas zijn er zat mensen die :$ :$ :$ in de ogen krijgen en dan alles daarvoor opzij zetten.


Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 14-07-19 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:01 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Normaal is er tijdens een evenement een maximaal aantal x dat een paard mag lopen, hier lees ik dat je een extra geldprijs kan winnen als je na de 3 1.60 rubrieken ook nog de derby rijdt. Vreemd iets, allebei hele zware rubrieken.
Ik ben wel van mening dat de jury hiervoor had mogen uitbellen, zeker in een derby. Beter was geweest als de ruiter had afgegroet, proberen kan, maar dit leverde hem niks op en het paard alleen maar schade.

Edit:
De medici en stewards kunnen hier vrij weinig mee. Paard wat staat te slapen is natuurlijk niet gelijk vermoeid.

Serieus? Het wordt zelfs beloond als je je paard de volgende dag nog een loodzwaar parcours laat lopen?
Willen ze voor het spektakel dat er eentje van die wal af dondert en z'n nek breekt ofzo?
Ze zouden heel zo'n wedstrijd moeten verbieden met zulke regels, een beetje dit soort praktijken gaan belonen :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:05 



 
Profiel   

Ben wel benieuwd naar de bron van deze constructie.... ik kan het me haast niet voorstellen dat het zo bedoeld is (en dan nog met hetzelfde paard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:08 



 
Profiel   

LBLGypsyCobs schreef
Ilse_123 schreef
Normaal is er tijdens een evenement een maximaal aantal x dat een paard mag lopen, hier lees ik dat je een extra geldprijs kan winnen als je na de 3 1.60 rubrieken ook nog de derby rijdt. Vreemd iets, allebei hele zware rubrieken.
Ik ben wel van mening dat de jury hiervoor had mogen uitbellen, zeker in een derby. Beter was geweest als de ruiter had afgegroet, proberen kan, maar dit leverde hem niks op en het paard alleen maar schade.

Edit:
De medici en stewards kunnen hier vrij weinig mee. Paard wat staat te slapen is natuurlijk niet gelijk vermoeid.

Serieus? Het wordt zelfs beloond als je je paard de volgende dag nog een loodzwaar parcours laat lopen?
Willen ze voor het spektakel dat er eentje van die wal af dondert en z'n nek breekt ofzo?
Ze zouden heel zo'n wedstrijd moeten verbieden met zulke regels, een beetje dit soort praktijken gaan belonen :r



Even een pas op de plaats, sorry. Ik las het in een van de reacties onder het Facebook bericht, weet niet of het waar is. Wordt even spitten in het FEI vraagprogramma van Spruce.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:09 



 
Profiel   

Er zijn enkele ruiters die en de grote prijs en de derby daar hebben gewonnen in een week . Dan ben je daar dus onsterfelijk want blijkbaar zijn dat er heel weinig en dat leek hem ook leuk om te proberen. Had hij afgegroet na een balk of twee was er geen heisa geweest. En zonder dat bericht van Wilten zelfs ook niet maar nu begint het te komen op zijn fb .

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:33 



 
Profiel   

Ben ik dan de enige die hier ook een beetje argwanend naar kijkt?
Waarom zoiets zó, via Social Media in de publiciteit brengen?
Als het (gedeeltelijk) mijn paard was zou ik geruisloos de ruiter inruilen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:39 



 

Dit snap je toch niet? Vind het echt naar om te zien... bah!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:46 



 
Profiel   

Kendra schreef
Ben ik dan de enige die hier ook een beetje argwanend naar kijkt?
Waarom zoiets zó, via Social Media in de publiciteit brengen?
Als het (gedeeltelijk) mijn paard was zou ik geruisloos de ruiter inruilen...


Ruiter is mede-eigenaar en er kan veel meer achter de schermen spelen dan er gezegd word, misschien vergezocht maar Wilten kan zijn belang in het paard misschien wel graag te gelde willen maken nu het de grote prijs wel heeft gewonnen . Dus beetje heisa en dan staat er wel een rijke Amerikaan op die een flinke zak geld neertelt voor zijn aandeel. Die derby was schandalig maar paard heeft er blijkbaar niets aan over gehouden behalve zwaar oververmoeid wat ook erg genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 20:55 



 
Profiel   

Kendra schreef
Ben ik dan de enige die hier ook een beetje argwanend naar kijkt?
Waarom zoiets zó, via Social Media in de publiciteit brengen?
Als het (gedeeltelijk) mijn paard was zou ik geruisloos de ruiter inruilen...

De ruiter is in dit geval mede-eigenaar van het paard. Volgens mij zelfs voor meer dan de helft.

De regels van deze competitie ken ik niet. Is het verplicht om hetzelfde paard te gebruiken voor die derby? Dan lokt de organisatie dit natuurlijk wel uit. Al ben ik met bovenstaande reacties eens dat de ruiter ook na twee mislukte hindernissen kan afgroeten, want dan valt er toch geen winst meer te behalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 21:00 



 
Profiel   

Wilten en een Amerikaan zijn alle twee voor 50% eigenaar, Wilten wil dat deze ruiter niet meer op het paard komt en die Amerikaan wil hem nog een tweede kans geven. Via social media probeert hij nu te zorgen dat de ruiter word bestraft en blijkbaar heeft deze ruiter al veel meer uitgehaald wat het daglicht niet kan verdragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 22:03 



 
Profiel   

Ik denk idd niet dat dit zomaar met naam en toedoen op social media beland. Meestal is dat een toch 1 van de laatste schreeuwen om aandacht.
En terecht. Belachelijk dat dit kan. Te zot voor woorden.. Arm, arm dier.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen