Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:19

Vanitas schreef:
Electra63 schreef:
Catherine is mijn favoriet, al een tijdje. Maar rijdt nu ook voor Andreas H. En die is in het verleden regelmatig beschuldigd van dieronvriendelijkheid. ;)

Waarom iedereen daar zo mee wegloopt zal ik dan ook nooit begrijpen. Hopelijk blijft Catherine rijden zoals ze nu doet.


Dat emperium van hem vind ik al eng.

Moet wel zeggen, vorig jaar op het wk jonge paarden vond ik hem best vriendelijk rijden. Ik was verrast.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:05

SinneJ schreef:
Elvirawortel schreef:
Moet je jasmien De Koeyer maar even opzoeken. Wat een afschuwelijk beeld!



Kunnen we iemand als Catherine Dufour een keer bespreken? Dat is voor mij namelijk echt mooi rijden. Zo heb ik er nog weinig 'klassieken' zien rondrijden.

Trouwens wat is klassiek rijden? Want die term wordt altijd maar rond gestrooid, maar er zijn binnen klassiek rijden ook enorm veel stromingen. Wat we vandaag zien in de wedstrijdsport is Duits klassiek met slechts enkele aanpassingen (echt waar). Maar je hebt nog een Franse, Spaanse, Portugese... rijschool ook. En die verschillen allemaal in hun aanpak. Dus wat verduidelijking zou fijn zijn.

Inderdaad. Degene die hier het hardst ageert tegen de huidige NL dressuur cq wedstrijdruiters in het algemeen ziet klassiek kennelijk vooral als hogeschoolwerk à Spaanse Rijschool en Cadre Noir.

Verder wordt klassiek in dit soort discussies vaak zonder nadere duiding tegenover moderne dressuur gezet, waarbij klasiek 'goed' is en modern 'slecht'.

Ik denk dat in de huidige dressuursport het Skala de belangrijkste klassieke invloed is. Duits, dus. Het Skala is nog steeds een zeer bruikbaar en waardevol systeem voor het opleiden van paarden waar veel ruiters en trainers in NL naar mijn idee steeds verder vandaan zijn gedreven (Anky heeft zelfs een keer gepleit voor afschaffing van het Skala - waarmee ze zich i.m.o. eerlijk gezegd een beetje te kijk zette).

Waarmee ik niet wil zeggen dat andere klassieke stromingen geen goede rijkunst op kunnen leveren (een beetje 'lichtheid' uit de Franse school zou de hedendaagse dressuur ook nog wel kunnen gebruiken).

De moderne dressuur is niet los te zien van de klassieke. Ook bepaalde moderne, van het Skala afwijkende methodes niet. De rollkur is te herleiden naar een bepaalde klassieke methode (Baucher). De veelgeprezen Steinbeck was ook niet altijd even paardvriendelijk in zijn methodes. Het is maar net waar je je inspiratie opdoet.
De echt goede trainers nemen het beste uit de klassieke benaderingen en voegen daar bepaalde moderne (wetenschappelijk onderbouwde) inzichten inzake bijv. anatomie, biomechanica en gedragsleer aan toe, plus: liefde en respect voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Askja op 01-08-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:15

Ik vond de context van haar statement wel heel erg passend hier Askja... :D
We rijden paard, lezen geen boek. Als je zo star aan theorie vasthoudt die menigeen amper weet te begrijpen, hoe moet je het dan praktiseren?

Ik zie zoveel mensen theorie opsommen en precies die mensen kunnen voor geen meter rijden. Gebonden aan theorie in plaats van gevoel. Want met gevoel creëer je harmonie, theorie hoort thuis in boeken. Paardrijden moet helder en logisch zijn; een als-dan. Alleen dan kan een ruiter heldere boodschappen aan zijn paard communiceren.

Prima dat beoordeling dan vanuit het skala komt. Laat de praktijk toetsen aan de theorie maar over aan de juryleden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:22

Naar mijn idee is Skala juist heel praktisch en geeft het ook duidelijk aan wat de volgorde van africhten moet zijn. Je hoort mensen van de hedendaagse 'klassieke' dressuur soms praten over elementen van hoger in het Skala terwijl ze de voorwaarden daarvoor niet voor elkaar hebben. Ze praten over bijvoorbeeld verzameling en rechtrichten terwijl ze impuls nog niet voor elkaar hebben en de vorm van ontspanning niet bruikbaar is. Of je hoort ze over verzameling terwijl het paard nog niet in de buurt van nageeflijk komt. Het ergste is dat er instructeurs omheen staan die het allemaal bevestigen en onderhouden. Soort van bedrog vind ik dat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:26

Janine1990 schreef:
Ik vond de context van haar statement wel heel erg passend hier Askja... :D
We rijden paard, lezen geen boek. Als je zo star aan theorie vasthoudt die menigeen amper weet te begrijpen, hoe moet je het dan praktiseren?

Ik zie zoveel mensen theorie opsommen en precies die mensen kunnen voor geen meter rijden. Gebonden aan theorie in plaats van gevoel. Want met gevoel creëer je harmonie, theorie hoort thuis in boeken. Paardrijden moet helder en logisch zijn; een als-dan. Alleen dan kan een ruiter heldere boodschappen aan zijn paard communiceren.

Prima dat beoordeling dan vanuit het skala komt. Laat de praktijk toetsen aan de theorie maar over aan de juryleden.

Eens dat je niet kunt leren rijden uit boekjes en op basis van theorie.

Maar het is wel zo dat die theorie gaat leven en een meerwaarde krijgt naarmate je je als ruiter verder ontwikkelt. Je kunt dingen plaatsen, maar ook sneller vraagtekens zetten bij bepaalde vastgeroeste ideeen.

Het gaat dus hand in hand wat mij betreft. Voor mij persoonlijk geldt dat met name voor biomechanica, begrijpen hoe een paard beweegt. Dat is heel ingewikkeld en veel minder eenduidig als vaak wordt voorgesteld.

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:31

Pipodipo schreef:
Naar mijn idee is Skala juist heel praktisch en geeft het ook duidelijk aan wat de volgorde van africhten moet zijn. Je hoort mensen van de hedendaagse 'klassieke' dressuur soms praten over elementen van hoger in het Skala terwijl ze de voorwaarden daarvoor niet voor elkaar hebben. Ze praten over bijvoorbeeld verzameling en rechtrichten terwijl ze impuls nog niet voor elkaar hebben en de vorm van ontspanning niet bruikbaar is. Of je hoort ze over verzameling terwijl het paard nog niet in de buurt van nageeflijk komt. Het ergste is dat er instructeurs omheen staan die het allemaal bevestigen en onderhouden. Soort van bedrog vind ik dat.


Ik kijk wel eens filmpjes waarbij ik dit inderdaad zie. Nu zeg ik er ook nooit iets over, want dan kom je in de discussie dat het een andere methode is (en vaak veel beter voor het paard en diervriendelijker), terwijl ik juist benieuwd ben waarom er bepaalde dingen gedaan worden als iets anders nog niet voor elkaar is.

Kijk, ik heb me niet genoeg verdiept in sommige 'stromingen', maar ik krijg wel vraagtekens bij een piaffe als het paard nog niet rechtgericht is of bijvoorbeeld nog enorm op de voorhand loopt. Maar ik durf dat niet aan te kaarten, want ik heb geen zin in een discussie of in verwijten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:32

Ik ben zeker niet zo van de hoge school en het Spaanse gedoe. Was alleen wel benieuwd wat er zou gebeuren als we daar iets van zouden toevoegen aan onze GP. Dan vind ik het skala veel belangrijker, dat zie ik mensen in de praktijk dan weer weinig toepassen
Wat theorie betreft, je leert niet rijden uit een boekje inderdaad, instructeurs zouden meer theoretische kennis moeten hebben zodat ze op het goeie moment een goed onderbouwd verhaal naar een leerling kunnen roepen in plaats van aanwijzingen zoals rechtop zitten waar je je alleen maar stijf door gaat houden. Een instructeur die goed onderbouwd commentaar kan geven heb je meer aan dan een leerling die een boekje leest maar eigenlijk niet weet wat op hem zelf van toepassing is en wat niet

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:33

Pipodipo schreef:
Naar mijn idee is Skala juist heel praktisch en geeft het ook duidelijk aan wat de volgorde van africhten moet zijn. Je hoort mensen van de hedendaagse 'klassieke' dressuur soms praten over elementen van hoger in het Skala terwijl ze de voorwaarden daarvoor niet voor elkaar hebben. Ze praten over bijvoorbeeld verzameling en rechtrichten terwijl ze impuls nog niet voor elkaar hebben en de vorm van ontspanning niet bruikbaar is. Of je hoort ze over verzameling terwijl het paard nog niet in de buurt van nageeflijk komt. Het ergste is dat er instructeurs omheen staan die het allemaal bevestigen en onderhouden. Soort van bedrog vind ik dat.
En hiermee geef je direct aan wat het zwakke punt is van het Skala: de waarde is geheel afhankelijk van hoe de begrippen geinterpreteerd worden. Wat is aanleuning? Wat is Schwung? Wat houdt rechtrichten precies in? Etc. De begrippen van het Skala zijn bovendien trainingsdoelen, hoe je daar met je paard naartoe werkt is ook weer een kwestie van interpretatie. En daarin kunnen de mindere goden zichzelf inderdaad voor de gek houden.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:34

Askja schreef:
Janine1990 schreef:
Ik vond de context van haar statement wel heel erg passend hier Askja... :D
We rijden paard, lezen geen boek. Als je zo star aan theorie vasthoudt die menigeen amper weet te begrijpen, hoe moet je het dan praktiseren?

Ik zie zoveel mensen theorie opsommen en precies die mensen kunnen voor geen meter rijden. Gebonden aan theorie in plaats van gevoel. Want met gevoel creëer je harmonie, theorie hoort thuis in boeken. Paardrijden moet helder en logisch zijn; een als-dan. Alleen dan kan een ruiter heldere boodschappen aan zijn paard communiceren.

Prima dat beoordeling dan vanuit het skala komt. Laat de praktijk toetsen aan de theorie maar over aan de juryleden.

Eens dat je niet kunt leren rijden uit boekjes en op basis van theorie.

Maar het is wel zo dat die theorie gaat leven en een meerwaarde krijgt naarmate je je als ruiter verder ontwikkelt. Je kunt dingen plaatsen, maar ook sneller vraagtekens zetten bij bepaalde vastgeroeste ideeen.

Het gaat dus hand in hand wat mij betreft. Voor mij persoonlijk geldt dat met name voor biomechanica, begrijpen hoe een paard beweegt. Dat is heel ingewikkeld en veel minder eenduidig als vaak wordt voorgesteld.


Haha ja, niet heel onbelangrijk en dat mis ik juist door het vasthouden aan theorie. Dus een grote ALS wat mij betreft.

Het toont ook hoe makkelijk men zichzelf overschat zoals ook Pipodipo beschrijft. Niet heel verwonderlijk als ze nooit op concours komen. Zelfkritiek is men tegenwoordig wat vreemd.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:36

Elvirawortel schreef:
Ik ben zeker niet zo van de hoge school en het Spaanse gedoe. Was alleen wel benieuwd wat er zou gebeuren als we daar iets van zouden toevoegen aan onze GP. Dan vind ik het skala veel belangrijker, dat zie ik mensen in de praktijk dan weer weinig toepassen
Wat theorie betreft, je leert niet rijden uit een boekje inderdaad, instructeurs zouden meer theoretische kennis moeten hebben zodat ze op het goeie moment een goed onderbouwd verhaal naar een leerling kunnen roepen in plaats van aanwijzingen zoals rechtop zitten waar je je alleen maar stijf door gaat houden. Een instructeur die goed onderbouwd commentaar kan geven heb je meer aan dan een leerling die een boekje leest maar eigenlijk niet weet wat op hem zelf van toepassing is en wat niet


Want alle instructeurs roepen alleen maar rechtop zitten en kunnen hun aanwijzigingen niet onderbouwen?

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:44

Elvirawortel schreef:
Ik ben zeker niet zo van de hoge school en het Spaanse gedoe. Was alleen wel benieuwd wat er zou gebeuren als we daar iets van zouden toevoegen aan onze GP. Dan vind ik het skala veel belangrijker, dat zie ik mensen in de praktijk dan weer weinig toepassen
Wat theorie betreft, je leert niet rijden uit een boekje inderdaad, instructeurs zouden meer theoretische kennis moeten hebben zodat ze op het goeie moment een goed onderbouwd verhaal naar een leerling kunnen roepen in plaats van aanwijzingen zoals rechtop zitten waar je je alleen maar stijf door gaat houden. Een instructeur die goed onderbouwd commentaar kan geven heb je meer aan dan een leerling die een boekje leest maar eigenlijk niet weet wat op hem zelf van toepassing is en wat niet


Want de theorie leren ze niet op de verplichtte bijscholingsonderdelen?
Jij gaf aan dat je bij een 'goede ruiter' les hebt gehad... vraag me af wie en welk niveau?
Ik zie hier dagelijks een ruiter lesgeven die GP rijdt en ook op de OS meegereden heeft... en het gaat daar in de lessen meer over biomechanica, effect (actie-welke reactie?) en het "het leuk houden voor het paard" dan dat ik ooit iets hoor over "ga eens rechtop zitten" :')

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:56

Askja schreef:
Pipodipo schreef:
Naar mijn idee is Skala juist heel praktisch en geeft het ook duidelijk aan wat de volgorde van africhten moet zijn. Je hoort mensen van de hedendaagse 'klassieke' dressuur soms praten over elementen van hoger in het Skala terwijl ze de voorwaarden daarvoor niet voor elkaar hebben. Ze praten over bijvoorbeeld verzameling en rechtrichten terwijl ze impuls nog niet voor elkaar hebben en de vorm van ontspanning niet bruikbaar is. Of je hoort ze over verzameling terwijl het paard nog niet in de buurt van nageeflijk komt. Het ergste is dat er instructeurs omheen staan die het allemaal bevestigen en onderhouden. Soort van bedrog vind ik dat.
En hiermee geef je direct aan wat het zwakke punt is van het Skala: de waarde is geheel afhankelijk van hoe de begrippen geinterpreteerd worden. Wat is aanleuning? Wat is Schwung? Wat houdt rechtrichten precies in? Etc. De begrippen van het Skala zijn bovendien trainingsdoelen, hoe je daar met je paard naartoe werkt is ook weer een kwestie van interpretatie. En daarin kunnen de mindere goden zichzelf inderdaad voor de gek houden.

Heerlijk toch, het Skala is eindeloos omdat je nooit alles elke dag voor elkaar krijgt. Skala is naar mijn interpretatie nogal duidelijk dat alle zegen van achteren komt en al het rijden erop gericht is om het hele paardenlijf van achteren uit beter te krijgen. Het rijtje impuls-ontspanning-verzameling is magisch, maar dat weten de mindere goden niet omdat ze dat nog nooit gevoeld hebben. Het is bijvoorbeeld geen toeval dat in de proeven de begrippen verzameld en uitgestrekt tegelijkertijd opduiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:58

c_alsemgeest schreef:
Elvirawortel schreef:
Ik ben zeker niet zo van de hoge school en het Spaanse gedoe. Was alleen wel benieuwd wat er zou gebeuren als we daar iets van zouden toevoegen aan onze GP. Dan vind ik het skala veel belangrijker, dat zie ik mensen in de praktijk dan weer weinig toepassen
Wat theorie betreft, je leert niet rijden uit een boekje inderdaad, instructeurs zouden meer theoretische kennis moeten hebben zodat ze op het goeie moment een goed onderbouwd verhaal naar een leerling kunnen roepen in plaats van aanwijzingen zoals rechtop zitten waar je je alleen maar stijf door gaat houden. Een instructeur die goed onderbouwd commentaar kan geven heb je meer aan dan een leerling die een boekje leest maar eigenlijk niet weet wat op hem zelf van toepassing is en wat niet


Want de theorie leren ze niet op de verplichtte bijscholingsonderdelen?
Jij gaf aan dat je bij een 'goede ruiter' les hebt gehad... vraag me af wie en welk niveau?
Ik zie hier dagelijks een ruiter lesgeven die GP rijdt en ook op de OS meegereden heeft... en het gaat daar in de lessen meer over biomechanica, effect (actie-welke reactie?) en het "het leuk houden voor het paard" dan dat ik ooit iets hoor over "ga eens rechtop zitten" :')


Naam noem ik je niet, hij rijdt inter1. andere reed PSG. En ja, hakken laag en recht op zitten, vraag me af wat ze op die bijscholingen leren en als het leren of ze er dan naar willen luisteren

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:01

Zo zo, dat zijn er wel twee...

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:09

Aanbod is gewoon op de KNHS site te vinden...
Lichte tour is niet echt de top :+
Maar van een lichte tour ruiter zou je zeker meer mogen verwachten dan alleen hakken laag en rechtop... of het niveau van de ruiter moet zo dusdanig zijn dat dit eerst moet veranderen voordat er überhaupt aan iets anders gewerkt zou kunnen worden.
Dus dan zou de ruiter ook naar zichzelf moeten kijken waarom 2 afzonderlijke instructeurs dit alleen maar zeggen.
Maargoed, zoals ik al zei... herken ik het niet in mijn omgeving.
En dat zijn wel een stuk meer instructeurs eigenlijk... :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:11

c_alsemgeest schreef:
Aanbod is gewoon op de KNHS site te vinden...
Lichte tour is niet echt de top :+
Maar van een lichte tour ruiter zou je zeker meer mogen verwachten dan alleen hakken laag en rechtop... of het niveau van de ruiter moet zo dusdanig zijn dat dit eerst moet veranderen voordat er überhaupt aan iets anders gewerkt zou kunnen worden.
Dus dan zou de ruiter ook naar zichzelf moeten kijken waarom 2 afzonderlijke instructeurs dit alleen maar zeggen.
Maargoed, zoals ik al zei... herken ik het niet in mijn omgeving.
En dat zijn wel een stuk meer instructeurs eigenlijk... :D


Het kan natuurlijk ook zijn dat al het andere wat wordt gezegd tegen dovemansoren is wegens een gebrek aan kennis.

Ik krulde mijn tenen altijd op in mijn laars als de instructrice vroeger zei tenen naar binnen :')
Was gewoon een gebrek aan kennis en niet durven vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:12

Ik zit hier helaas niet in een gebied waar veel zijn, dus had niet zoveel keuze. En deze mensen zijn ook door juryleden beoordeeld.
En nee ze zeggen niet alleen maar hakken laag en recht op zitten hoor, maar dat zijn voorbeelden van uitspraken die ik niet goed onderbouwd vind, omdat we intussen toch wel weten dat je jezelf gaat vasthouden wanneer je je hakken uitdrukt

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:15

maar dan baseer jij jouw mening dus op een gebied waar er niet zo veel zijn... dus maar 2 personen, dat men zo altijd les geeft? Overal... :D

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:16

Elvirawortel schreef:
Ik zit hier helaas niet in een gebied waar veel zijn, dus had niet zoveel keuze. En deze mensen zijn ook door juryleden beoordeeld.
En nee ze zeggen niet alleen maar hakken laag en recht op zitten hoor, maar dat zijn voorbeelden van uitspraken die ik niet goed onderbouwd vind, omdat we intussen toch wel weten dat je jezelf gaat vasthouden wanneer je je hakken uitdrukt


Je weet dat de uitspraak hakken laag al een heel andere lading heeft dan hakken uitdrukken? En daarmee ook heel anders wordt gebruikt?

Instructeurs gebruiken steeds meer visualisaties en metaforen. Wat heel geniaal werkt in houding en zit.
Gewicht verplaatsen bijvoorbeeld is heel moeilijk, terwijl iemand iets compleet anders laten doen vaak wél het juiste effect heeft.

Iemand die zijn hakken optrekt, kan ze niet uitdrukken. Maar vraag je diegene de hakken laag te houden dan verleg je de aandacht naar het lang maken van het been, gewicht naar de hak laten zakken waardoor het been ontspannen langs het lijf gaat hangen.

Anoniem

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:18

Ik trek mijn hakken niet op, ik heb mijn voet recht, zoals ik op de grond staat. Dat er instructeurs zijn die menen dat je hak lager moet dan je teen, jammer voor hen

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:20

Elvirawortel schreef:
Ik trek mijn hakken niet op, ik heb mijn voet recht, zoals ik op de grond staat. Dat er instructeurs zijn die menen dat je hak lager moet dan je teen, jammer voor hen


Dan interpreteer je dat zeer waarschijnlijk nog steeds verkeerd... Inclusief mijn bericht. ... :z

Anoniem

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:21


Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:23


c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:31

tijdens het veren mag ik hopen dat je hak het laagste punt is ja... anders zit je verkeerd om in je beugel :P

maar denk dat we nu wel een beetje offtopic gaan :+ (al een tijdje)

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:35

Er staat nota bene een plaatje bij voor de mensen die moeite hebben met visualisatie..