Geen volledig dressuurteam in Aken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58000
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:41

c_alsemgeest schreef:
tijdens het veren mag ik hopen dat je hak het laagste punt is ja... anders zit je verkeerd om in je beugel :P

maar denk dat we nu wel een beetje offtopic gaan :+ (al een tijdje)

Hoezo?

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:57

hoezo over de offtopic, of hoezo over de hak bij het veren?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:01

Wat een gehakketak :D
Tegenwoordig hebben de betere instructeurs gelukkig wel degelijk oog voor wat functioneel is qua zit en houding, in plaats van alleen voor het plaatje. Verdiepen zich daartoe in de biomechanica van zowel ruiter als paard. Gebruiken visualisaties om hun aanwijzingen helder over te brengen. Het tijdperk van hakken naar beneden-handen laag-knieën naar binnen-rechtop zitten is volgens mij wel passé.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:36

Askja schreef:
SinneJ schreef:


Kunnen we iemand als Catherine Dufour een keer bespreken? Dat is voor mij namelijk echt mooi rijden. Zo heb ik er nog weinig 'klassieken' zien rondrijden.

Trouwens wat is klassiek rijden? Want die term wordt altijd maar rond gestrooid, maar er zijn binnen klassiek rijden ook enorm veel stromingen. Wat we vandaag zien in de wedstrijdsport is Duits klassiek met slechts enkele aanpassingen (echt waar). Maar je hebt nog een Franse, Spaanse, Portugese... rijschool ook. En die verschillen allemaal in hun aanpak. Dus wat verduidelijking zou fijn zijn.

Inderdaad. Degene die hier het hardst ageert tegen de huidige NL dressuur cq wedstrijdruiters in het algemeen ziet klassiek kennelijk vooral als hogeschoolwerk à Spaanse Rijschool en Cadre Noir.

Verder wordt klassiek in dit soort discussies vaak zonder nadere duiding tegenover moderne dressuur gezet, waarbij klasiek 'goed' is en modern 'slecht'.

Ik denk dat in de huidige dressuursport het Skala de belangrijkste klassieke invloed is. Duits, dus. Het Skala is nog steeds een zeer bruikbaar en waardevol systeem voor het opleiden van paarden waar veel ruiters en trainers in NL naar mijn idee steeds verder vandaan zijn gedreven (Anky heeft zelfs een keer gepleit voor afschaffing van het Skala - waarmee ze zich i.m.o. eerlijk gezegd een beetje te kijk zette).

Waarmee ik niet wil zeggen dat andere klassieke stromingen geen goede rijkunst op kunnen leveren (een beetje 'lichtheid' uit de Franse school zou de hedendaagse dressuur ook nog wel kunnen gebruiken).

De moderne dressuur is niet los te zien van de klassieke. Ook bepaalde moderne, van het Skala afwijkende methodes niet. De rollkur is te herleiden naar een bepaalde klassieke methode (Baucher). De veelgeprezen Steinbeck was ook niet altijd even paardvriendelijk in zijn methodes. Het is maar net waar je je inspiratie opdoet.
De echt goede trainers nemen het beste uit de klassieke benaderingen en voegen daar bepaalde moderne (wetenschappelijk onderbouwde) inzichten inzake bijv. anatomie, biomechanica en gedragsleer aan toe, plus: liefde en respect voor het paard.


Precies, en dat van die Franse lichtheid mag je nog wel wat harder roepen van mij ;).

Trouwens, in tegenstelling tot wat velen denken, heeft het skala geen opgelegde volgorde. Het is geen trap, het zijn 'peilers' met een wisselwerking, want het is inderdaad wel zo dat het ene moeilijk zonder het andere kan bestaan (denk bv aan takt zonder nageeflijkheid, dat kan niet). Het zijn geen richtlijnen, er zit in het skala geen trainingsmethode! Het skala is enkel een toets, een streven.

Dat gezegd zijnde; die ruiters die het goed doen, zijn die ruiters die verschillende types paarden naar hoog niveau krijgen. Met 1 of 2 kan je 'geluk' hebben dat je methode past, maar echt inzicht toon je pas als je je methode aan je paard kan aanpassen. En dát is de reden dat ik niet graag eeuwig in de theorie blijf hangen. Maar je krijgt die ervaring pas als je naar al die stromingen een keer hebt gekeken en er steeds het beste uithaalt. De ruiters met het meeste ervaring hier op bokt, zijn diegene die het minste roepen hoe het precies moet, want die weten dat er geen pasklare oplossing bestaat.

Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:28

Electra63 schreef:
Catherine is mijn favoriet, al een tijdje. Maar rijdt nu ook voor Andreas H. En die is in het verleden regelmatig beschuldigd van dieronvriendelijkheid. ;)

.

Heb je het hem ooit zelf zien doen? Ik zie hem denk ik al 20 jaar rijden, zelfs in de tijd van BlueHors nog en ik heb hem er nooit op kunnen betrappen. Ook destijds thuis zag het er zeer fijn uit. Vergeet niet dat hoge bomen veel wind vangen en hij snel erg succesvol is geworden, dat is reden voor afgunst en jaloezie en leugens de wereld in werken.

Ook vandaag in Ermelo had hij beide paarden zo enorm goed voor elkaar, met zo'n fijn blij beeld. Een fantastische aanleuning! Daar kunnen de hollandse boys nog veel van leren.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:39


Benzz
Berichten: 2913
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:01

Janine1990 schreef:
Je hebt toch niet zomaar een gesprekje met de bond naar aanleiding van slechts een paar foto's van een website die het doel heeft de paardensport in het geheel onderuit te vegen...
https://www.horses.nl/algemeen/helgstra ... reenkomst/


Patrik Kittel hebben ze toen ook een keer zo te grazen genomen. Epona.tv is niet grappig, die zoeken en vinden overal wat. En je weet ook nog eens niet wat voor paard het was. Want hij staat wel bekend, de meest staatsgevaarlijke dieren weer braaf te krijgen, daar is soms wel iets voor nodig.

In ieder geval, heeft hij zijn aanleuning, blij beeld en dergelijke een stuk beter voor elkaar dan de gemiddelde Nederlandse topruiter.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geen volledig dressuurteam in Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:08

Maar Kittel had de tong tussen de bitten, iets wat een stuk onschuldiger is...

Akeem Foldager wordt tegenwoordig door Charlotte Jorst uitgebracht, niet de grootste held dacht ik?

Hoe dan ook, ik denk wel dat je voor een groot deel gelijk hebt wat betreft afgunst en jaloezie, alleen word het wel heel erg vaak voor het gemak er in gegooid dat dat wel de grondslag zal zijn van bepaalde uitspraken en beeltenissen van mensen.

Betekent niet dat iemand niet kan veranderen, gezien de (in mijn ogen enge) manier waarop hij in korte tijd zo'n imperium heeft opgebouwd, denk ik dat hij heel goed ziet wat 'de wereld' nodig heeft. En dat vriendelijk rijden op nummer 1 komt staan, heeft hij zelf natuurlijk het meeste baat bij. Dus waarom zou hij er niet in voorop gaan lopen en het ook uitbeelden? Ik denk namelijk niet dat iedereen tegenwoordig nog denkt aan die afbeeldingen.

Eerder ook al aangegeven dat ik verrast was door zijn optreden vorig jaar in Ermelo. Daarbij heeft hij op mij nooit zo'n hectische indruk gegeven van zijn paarden, als de heren van Glock.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:32

Ik vind dat altijd best ingewikkelde kwesties. Wanneer is een online magazine, website, blogger of, voor mijn part, bokker, bezig met stemmingmakerij, wanneer kaarten ze terecht iets aan?

Er zijn in het verleden wel degelijk heel vervelende videobeelden opgedoken van bepaalde topruiters. Maar er zijn ook zaken enorm opgeblazen en daardoor ruiters/trainers in hun imago, carrière en op persoonlijk vlak echt beschadigd.

In de IJslanderwereld was er in 2007 veel te doen om foto's van een bepaalde finale tijdens de in Nederland gehouden WK, gepubliceerd door het Duitse blad Cavallo. Dat waren ook erg lelijke momentopnames met zeer ruw teugelgebruik, en beslist geen reclame voor de IJslandersport, maar e.e.a. werd ook enorm uitvergroot en op de spits gedreven met als bewust doel een hele tak van paardensport zwart te maken.

Ik kan me ook nog de rel herinneren tussen een stalruiter van stal Bartels en een fotomodel wier paard zij uitbracht. Stalruiter werd van mishandeling beschuldigd. Werd zelfs een rechtszaak. Ik vind dat je, als je zo ver gaat in je beschuldigingen, wel heel, heel, heel erg zeker van je zaak moet zijn. Daar had ik in dat geval wel een beetje mijn twijfels over. Geen idee trouwens wie er destijds uiteindelijk in het gelijk is gesteld.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:07

Benzz schreef:
Electra63 schreef:
Catherine is mijn favoriet, al een tijdje. Maar rijdt nu ook voor Andreas H. En die is in het verleden regelmatig beschuldigd van dieronvriendelijkheid. ;)

.

Heb je het hem ooit zelf zien doen? Ik zie hem denk ik al 20 jaar rijden, zelfs in de tijd van BlueHors nog en ik heb hem er nooit op kunnen betrappen. Ook destijds thuis zag het er zeer fijn uit. Vergeet niet dat hoge bomen veel wind vangen en hij snel erg succesvol is geworden, dat is reden voor afgunst en jaloezie en leugens de wereld in werken.

Ook vandaag in Ermelo had hij beide paarden zo enorm goed voor elkaar, met zo'n fijn blij beeld. Een fantastische aanleuning! Daar kunnen de hollandse boys nog veel van leren.


Het is niet mijn mening, maar ik herinnerde mij de kritiek op Andreas en ook op Patrick K. En op Isabel W. lees ik ook regelmatig kritiek. Wie krijgt geen kritiek?
Ik had graag naar Ermelo gegaan, maar helaas kan ik in deze periode geen vrij krijgen.

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:47

Askja schreef:
Ik vind dat altijd best ingewikkelde kwesties. Wanneer is een online magazine, website, blogger of, voor mijn part, bokker, bezig met stemmingmakerij, wanneer kaarten ze terecht iets aan?

Er zijn in het verleden wel degelijk heel vervelende videobeelden opgedoken van bepaalde topruiters. Maar er zijn ook zaken enorm opgeblazen en daardoor ruiters/trainers in hun imago, carrière en op persoonlijk vlak echt beschadigd.

In de IJslanderwereld was er in 2007 veel te doen om foto's van een bepaalde finale tijdens de in Nederland gehouden WK, gepubliceerd door het Duitse blad Cavallo. Dat waren ook erg lelijke momentopnames met zeer ruw teugelgebruik, en beslist geen reclame voor de IJslandersport, maar e.e.a. werd ook enorm uitvergroot en op de spits gedreven met als bewust doel een hele tak van paardensport zwart te maken.

Ik kan me ook nog de rel herinneren tussen een stalruiter van stal Bartels en een fotomodel wier paard zij uitbracht. Stalruiter werd van mishandeling beschuldigd. Werd zelfs een rechtszaak. Ik vind dat je, als je zo ver gaat in je beschuldigingen, wel heel, heel, heel erg zeker van je zaak moet zijn. Daar had ik in dat geval wel een beetje mijn twijfels over. Geen idee trouwens wie er destijds uiteindelijk in het gelijk is gesteld.


Lonneke Engel en het paard U2. Loopt volgens mij iets van een hoger beroep nu. Was wel vastgesteld dat paard idd schade had maar dat niet bewezen kon worden dat dit bij Bartels is gedaan.