Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 13:03

politie
Overige


Noord-Holland - De dierenpolitie en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) hebben vrijdag 3 paarden en 2 varkens uit een voormalig kassencomplex gehaald.

Tijdens deze warme dagen is het hitteprotocol voor dieren van kracht. Door de dierenpolitie werd op verschillende plekken in de ruimte de temperatuur gemeten: deze liep op tot ruim 60° Celsius. In de ruimte was wel voldoende voer en drinkwater aanwezig voor de dieren. Alle dieren werden uit de kas gehaald, direct verzorgd en zijn ondergebracht onder goede omstandigheden.

Door de politie is vrijdag de situatie ter plaatse ook op beeld vastgelegd en er is proces-verbaal opgemaakt voor het onthouden van de nodige verzorging en het benadelen van het welzijn van deze dieren.

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:29

Sommige mensen snap je echt niet.
Die zouden nooit meer dieren mogen houden.
Een kassencomplex is toch wel het laatste waar je in wilt zijn met die hitte.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:29

Aah arme beesten

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:47

In het Westland zijn meerdere pensionstalletjes gevestigd in kassen helaas. Wel met jute onder het glas, maar verder weinig veranderd.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:03

Niet alleen kassen veel niet geisoleerde stallen veranderen in broeikassen bij deze warmte.Zonder schaduw op een wei is erg,maar in een niet geisoleerde stal nog erger.Die varkens en paarden waren toch zeker al bijna gaar met 60 graden?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:54

Hoe kom je erbij om dieren in kassen te houden? :?
Althans, ik ga er vanuit dat het van glas is... Dat vind ik al levensgevaarlijk met de onvoorspelbaarheid van dieren :+ En daarnaast heb je toch totaal geen klimaat voor die beesten?

beatje schreef:
Niet alleen kassen veel niet geisoleerde stallen veranderen in broeikassen bij deze warmte.Zonder schaduw op een wei is erg,maar in een niet geisoleerde stal nog erger.Die varkens en paarden waren toch zeker al bijna gaar met 60 graden?


Onze stallen (en de meeste die ik ken, waarvan de koelste gewoon een oude boerenschuur cq. omgebouwde koeienstal uit de jaren 60 is!!!) zijn ook niet geïsoleerd, maar wel degelijk koeler dan buiten. Dus dit lijkt me behoorlijk overtrokken. Zeker gezien stallen doorgaans goed geventileerd worden met open luiken.
Kleine geïsoleerde stallen hebben pas nut op het moment dat je alles hermetisch kan afsluiten. Bij grotere complexen valt dit wel wat mee en heeft het eerder nut.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:14

Janine1990 schreef:
Hoe kom je erbij om dieren in kassen te houden? :?
Althans, ik ga er vanuit dat het van glas is... Dat vind ik al levensgevaarlijk met de onvoorspelbaarheid van dieren :+ En daarnaast heb je toch totaal geen klimaat voor die beesten?

beatje schreef:
Niet alleen kassen veel niet geisoleerde stallen veranderen in broeikassen bij deze warmte.Zonder schaduw op een wei is erg,maar in een niet geisoleerde stal nog erger.Die varkens en paarden waren toch zeker al bijna gaar met 60 graden?


Onze stallen (en de meeste die ik ken, waarvan de koelste gewoon een oude boerenschuur cq. omgebouwde koeienstal uit de jaren 60 is!!!) zijn ook niet geïsoleerd, maar wel degelijk koeler dan buiten. Dus dit lijkt me behoorlijk overtrokken. Zeker gezien stallen doorgaans goed geventileerd worden met open luiken.
Kleine geïsoleerde stallen hebben pas nut op het moment dat je alles hermetisch kan afsluiten. Bij grotere complexen valt dit wel wat mee en heeft het eerder nut.



Ik heb ook mijn stallen in een kas. Paarden kunnen niet bij het glas komen en we hebben een houten afdak zodat er nooit glas in de stal kan vallen maar overdag komt daar geen paard in en met de temperatuur van afgelopen dagen staan ze 24/7 buiten.

Raar is het dus niet maar overdag kan je daar absoluut geen enkel dier inzetten. Onverantwoord

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:32

Ken zelfs een stal waarbij de stallen en de paddocks in de kas zijn.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:50

Wel handig een overdekte paddock ;-)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:52

Er zijn op Bokt ook wat mensen met paarden in kassen.
Sowieso lijkt me onder glas al geen fijn idee. Met flinke hagel wil het nog weleens kapot klappen.
Maar in de bloedhete zon is het natuurlijk al helemaal geen doen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:21

Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:25

Schattig dat ze die er wel uit halen maar de 20.000 kippen of 2500 varkens gaan gewoon dood zonder dat er iemand een deur open zet.

Die stallen zijn professioneel maar blijkbaar ook niet hierop berekend.
Goed moment om de bio-industrie weer flink onder de loep te leggen

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:27

Er gaat hier een wereld voor me open..

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.


Dag nacht ritme is toch voornamelijk belangrijk voor de aanmaak van een wintervacht?
Gezien de vochtigheidsgraad in een kas, lijkt me dat het daar sowieso veel langer warm blijft op een dag. Dus ik kan me indenken dat er het een en ander ontregeld raakt ja.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:42

Janine1990 schreef:
Er gaat hier een wereld voor me open..

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.


Dag nacht ritme is toch voornamelijk belangrijk voor de aanmaak van een wintervacht?
Gezien de vochtigheidsgraad in een kas, lijkt me dat het daar sowieso veel langer warm blijft op een dag. Dus ik kan me indenken dat er het een en ander ontregeld raakt ja.

Dat winternachten net zo kort zijn als zomernachten zal ook invloed op de vachtgroei hebben.

Maar daarnaast is het wel prettig als er 's nachts aanzienlijk minder licht is dan overdag.
Helemaal donker is het bijna nergens meer, maar in de nacht bijna net zo licht als overdag kan niet goed zijn.

In bepaalde regimes worden krijgsgevangenen op die manier uitgeput, dag en nacht in fel licht laten leven en dan verhoren.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:54

Gillbo schreef:
Schattig dat ze die er wel uit halen maar de 20.000 kippen of 2500 varkens gaan gewoon dood zonder dat er iemand een deur open zet.

Die stallen zijn professioneel maar blijkbaar ook niet hierop berekend.
Goed moment om de bio-industrie weer flink onder de loep te leggen

Heb je enig idee hoe geavanceerd en doordacht in een varkensstal de systemen zijn?
Dat is echt niet zomaar gebeurt daar zitten alarmen op en zijn peperdure installaties.
Het is vreselijk dat ontken ik niet maar ik weet ook hoe ziek de varkenshouders zijn van het verlies.
Over een bedrijf of 4-5 heeft een kennis er afgelopen dagen stuk of 50 varkens verloren.
Hoe goed ze ook hun best hebben gedaan, hoe duur ook de installaties, vreselijk vinden ze het.
Varkens kunnen niet zweten en als je ze natspuit met water met hitte gaan ze nog hartstikke dood ook werd mij gister verteld.
Het is allemaal zo simpel niet zeker niet met een dier wat niet zweten kan.

Maar voor leken: de varkens die gestikt zijn bij dat bedrijf viel de ventilatie uit.
Daar zijn 24/7 bewakingssystemen voor die daar alarm op geven.
Waarom dit toch zo fout gegaan is, was het zo stuk dat ze het niet op tijd gerepareerd kregen icm de extreme hitte?
Is het systeem de fout in gegaan?
Het is denk ik minder zwart-wit dan men denkt..

Paarden in een kas nu is gewoon gekkenwerk dat mag duidelijk zijn.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 16:58

Janine1990 schreef:
Hoe kom je erbij om dieren in kassen te houden? :?
Althans, ik ga er vanuit dat het van glas is... Dat vind ik al levensgevaarlijk met de onvoorspelbaarheid van dieren :+ En daarnaast heb je toch totaal geen klimaat voor die beesten?

beatje schreef:
Niet alleen kassen veel niet geisoleerde stallen veranderen in broeikassen bij deze warmte.Zonder schaduw op een wei is erg,maar in een niet geisoleerde stal nog erger.Die varkens en paarden waren toch zeker al bijna gaar met 60 graden?


Onze stallen (en de meeste die ik ken, waarvan de koelste gewoon een oude boerenschuur cq. omgebouwde koeienstal uit de jaren 60 is!!!) zijn ook niet geïsoleerd, maar wel degelijk koeler dan buiten. Dus dit lijkt me behoorlijk overtrokken. Zeker gezien stallen doorgaans goed geventileerd worden met open luiken.
Kleine geïsoleerde stallen hebben pas nut op het moment dat je alles hermetisch kan afsluiten. Bij grotere complexen valt dit wel wat mee en heeft het eerder nut.

Fijn dat julie een goede stal hebben :j .Maar veel stallen die IK ken zijn dat niet jammer genoeg.Vind op zich stallen in een kas mits goed beschermd van het glas niet gek, alleen als je er maar rekening mee houd dat het er bloedheet in kan worden,met hagel zou ik het ook wel eng vinden...

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:24

Dat er nu zo veel dieren doodgaan komt omdat mensen niets meer willen ruiken, daarom worden al die stallen afgesloten maar waarschijnlijk worden de regels wel weer aangescherpt , altijd een generator paraat en koelsystemen die water vernevelen, zou een goede zaak zijn.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden en varkens uit snikhete ruimte gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:44

Zo klaar met het kapen van topics door vegetariërs/veganisten/activisten/vulinnaarkeuze... nieuwe Jehova's Getuigen

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 18:51

beatje schreef:
Fijn dat julie een goede stal hebben :j .Maar veel stallen die IK ken zijn dat niet jammer genoeg.Vind op zich stallen in een kas mits goed beschermd van het glas niet gek, alleen als je er maar rekening mee houd dat het er bloedheet in kan worden,met hagel zou ik het ook wel eng vinden...


Uhh, beschermd tegen het glas... vind ik een beetje dubieus...
Natuurlijk mooi dat het dier geen glas op zich gaat krijgen in de stal, bij storm bijvoorbeeld.

Maar ik heb in mijn eigen huis gezien wat glas met hout doet, en dat is behoorlijk brandgevaarlijk kan ik je zeggen... :+

Daarbij heeft hout de eigenschap om vocht op te nemen en heerst er sowieso altijd een hoge luchtvochtigheidsgraad in zo'n kas... Waarbij het hout de luchtvochtigheidsgraad behoorlijk kan opschroeven. Dus of het zo bevorderlijk is voor de gezondheid... Ik betwijfel het...

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:04

Janine1990 schreef:
Er gaat hier een wereld voor me open..

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.


Dag nacht ritme is toch voornamelijk belangrijk voor de aanmaak van een wintervacht?
Gezien de vochtigheidsgraad in een kas, lijkt me dat het daar sowieso veel langer warm blijft op een dag. Dus ik kan me indenken dat er het een en ander ontregeld raakt ja.


Even offtopic:

Dag- en nachtritme doet veel meer dan alleen de aanmaak van een wintervacht. Het zorgt ervoor dat een organisme op tijd slaapt, ontwaakt, eet, drinkt, paringsgedrag uitoefent, eten verteerd, kan genezen bij ziekte en nog zo ontzettend veel meer. Het wordt zo ontzettend onderschat wat een goed dag- en ritme eigenlijk betekend. Een mens hoort in principe te gaan slapen als de zon onder gaat en te ontwaken als de zon opkomt. Wie doet dat echter?

De circadiaan ritme heeft zo mijn fascinatie en eigenlijk is niet gek dat menigeen mens en dier ontregeld is omdat het natuurlijke ritme niet gehandhaafd wordt.

En weer onder mijn steen, dit is een andere discussie. :)

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:14

Kinke schreef:
Zo klaar met het kapen van topics door vegetariërs/veganisten/activisten/vulinnaarkeuze... nieuwe Jehova's Getuigen


Dit dus. Op Facebook is het ook continu raak. Ik ben en blijf een trotse boerin maar je zou er haast moedeloos van worden.

On topic: fijn dat de dieren uit het artikel uit de kas gehaald zijn, want dit is inderdaad schandalig.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:33

LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.

Als ze 24/7 buiten staan is het in de zomer toch ook veel lichter? Of bedoel je dat ze direct in het kunstlicht van plantenkassen staan?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:51

Kinke schreef:
Zo klaar met het kapen van topics door vegetariërs/veganisten/activisten/vulinnaarkeuze... nieuwe Jehova's Getuigen

Kom, we gaan een sateetje eten ;). Met je eens hoor en bovendien al dat ramptoerisme en gevingerwijs.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:15

elnienjo schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Hoe zit het in die gebieden met veel kassen met het licht?

Ik heb wel eens begrepen dat dieren ontregeld raken omdat het 's nachts niet donker genoeg is en daardoor slecht uitrusten?
Ik weet dat een paard niet zo slaapt als wij dat doen, maar voor het dag/nacht ritme moet er wel voldoende verschil in licht zijn.

Als ze 24/7 buiten staan is het in de zomer toch ook veel lichter? Of bedoel je dat ze direct in het kunstlicht van plantenkassen staan?

Ja dat bedoel ik, dat een zomernacht korter is dan een winternacht is een normaal ritme.
Dat ze elke nacht zoveel kunstlicht om zich heen hebben, dat lijkt me niet bevorderlijk.
Volgens mij is er al eens onderzoek gedaan en kwam daar uit dat dieren die tussen kassen leven vermoeider zijn, maar ik kan het niet meer terug vinden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:23

LBLGypsyCobs schreef:
Ja dat bedoel ik, dat een zomernacht korter is dan een winternacht is een normaal ritme.
Dat ze elke nacht zoveel kunstlicht om zich heen hebben, dat lijkt me niet bevorderlijk.
Volgens mij is er al eens onderzoek gedaan en kwam daar uit dat dieren die tussen kassen leven vermoeider zijn, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Ik heb er nooit bij stilgestaan (hier geen kassen in de omgeving) maar het klinkt idd heel erg logisch. Ik zou er ook niet vrolijk van worden bij kunstlicht te moeten slapen.