Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 23:52

nos
Overige
Ingezonden door meerdere bokkers
Afbeelding

Ze beseft nog niet helemaal waaraan ze begint, maar wat vaststaat is dat Linda van Gorkum (29) uit Boskoop volgende week 1000 kilometer gaat paardrijden over de Mongoolse steppe. Ze doet mee aan de Mongol Derby, een meerdaagse en loodzware paardenrace.

"Dit is een droom voor mezelf, maar ik doe het ook voor het goede doel", vertelt Van Gorkum in het NOS Radio 1 Journaal. Ze wil aandacht vragen voor neurofibromatose, een aandoening die haar 9-jarige dochter heeft. "Als gevolg van de ziekte heeft mijn dochter een tumor op haar oogzenuw gekregen en is ze op 4-jarige leeftijd blind geworden. Weinig mensen weten van deze ziekte af."

Voor de Mongol Derby leggen zo'n veertig deelnemers in tien dagen 1000 kilometer af dwars door Mongolië. In het Guinness Book of World Records staat het genoteerd als zwaarste en langste paardenrace ter wereld. Ongeveer de helft van de deelnemers valt halverwege uit.

"Je zoekt steeds zelf een paard uit, maar ze zijn een zadel niet gewend dus ze kunnen wild reageren," legt Van Gorkum uit. "Vervolgens moet je met gps-navigatie naar het volgende punt zien te komen. Dwars door rivieren en over de steppen." Elke etappe is zo'n 40 kilometer lang en onderweg koken Mongoolse families voor de deelnemers.

Paardrijden doet Van Gorkum al jaren. Toch heeft ze de afgelopen maanden flink getraind om te voorkomen dat ze een van de uitvallers wordt.

Vandaag vertrekt Van Gorkum naar Mongolië en volgende week zondag is het dan zo ver. "Ik kijk er ontzettend naar uit". En haar dochter Lisa? "Die is erg trots, maar ze vindt het ook enorm spannend."

xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:55

Wauw, wat stoer!

Komt er een verslag hier? :D *\o/*

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 04:01

Hier was echt abnormaal veel negatieve reacties op op facebook , want mensen snappen niet waarom je op halfwilde paarden moet rijden. Dat is dieronvriendelijk en onnodig :=

Succes Linda! Lijkt mij een hele zware derby!

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 05:28

Er stonden hier toch al blogs van Linda? Ik denk dat we wel een verslag achteraf ook krijgen.

Heel veel succes en plezier, geniet van je avontuur!

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:11

Kabayo schreef:
Hier was echt abnormaal veel negatieve reacties op op facebook , want mensen snappen niet waarom je op halfwilde paarden moet rijden. Dat is dieronvriendelijk en onnodig :=

Succes Linda! Lijkt mij een hele zware derby!


Ja en dat niet alleen, mensen dachten serieus dat ze op 1 paard die afstand reed én met haar eigen paard. Heb heel wat mensen geprobeerd uit te leggen dat dat zo niet in elkaar zat. Mensen kunnen ook slecht lezen (als ze überhaupt het artikel gelezen hebben) ze beginnen van alles te roepen, zonder dat ze er ook maar iets van weten. :roll: .
Zeg dan gewoon niets.


Linda, veel succes en weer heel thuis straks.
Laatst bijgewerkt door Kobus17 op 31-07-19 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:11

Kabayo schreef:
Hier was echt abnormaal veel negatieve reacties op op facebook , want mensen snappen niet waarom je op halfwilde paarden moet rijden. Dat is dieronvriendelijk en onnodig :=

Succes Linda! Lijkt mij een hele zware derby!


Dat sloeg nergens op inderdaad maar draai het eens om. Ik heb diep respect maar meisje heeft niks aan een gewonde of erger invalide moeder als die straks van halfwild paard stuitert. Er zijn ook wel iets minder uitdagende manieren.

Dus ik hoop echt dat alles goed mag gaan en ze veel kan doen voor het bekender maken van deze ziekte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:16

Als ik het bericht lees zoals het er staat, vind ik het ook maar een rare manier om aandacht te vragen voor de ziekte van haar dochter.

1000 km rijden op paarden die geen zadels gewend zijn en wild kunnen zijn, door heel Mongolië. Hoeveel mensen volgen die hele race? Ik heb oprecht geen idee?

Een mooie droom, hopelijk kan ze de derby uitrijden.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:22

1 van de voowaarden om de derby mee te mogen rijden, is dat je geld ophaald voor een goed doel, en het goede doel wat Linda heeft gekozen is de ziekte van haar dochter omdat dit een onbekende ziekte is, en nu wordt het toch wel bekender doordat ze de Derby rijdt, had ze een ander goed doel gekozen dan had niemand er naar gekraait.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:23

Kabayo schreef:
Hier was echt abnormaal veel negatieve reacties op op facebook , want mensen snappen niet waarom je op halfwilde paarden moet rijden. Dat is dieronvriendelijk en onnodig :=

Succes Linda! Lijkt mij een hele zware derby!


Nou, over klok horen luiden en niet helemaal weten waar de klepel hangt.... hoe komen ze er bij dat die paarden geen zadels gewend zijn? Heb vorig jaar knappe staaltjes zonder zadel rijden gezien, maar dat was even show voor de toeristen, voorderest werd er gewoon met zadels gereden. Alleen geen Engelse of western.

Linda succes!!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:31

Kobus17 schreef:
1 van de voowaarden om de derby mee te mogen rijden, is dat je geld ophaald voor een goed doel, en het goede doel wat Linda heeft gekozen is de ziekte van haar dochter omdat dit een onbekende ziekte is, en nu wordt het toch wel bekender doordat ze de Derby rijdt, had ze een ander goed doel gekozen dan had niemand er naar gekraait.

Nou ja, dat is wat ik zeg, als ik het bericht lees zoals het er staat.

Niks over de voorwaarde dat er een goed doel gekozen moet worden, paarden die geen zadel gewend zijn, paarden die wild kunnen zijn. Als leek leest dat echt heel raar. Dus ik snap de negatieve reacties wel. Denk dat de aandacht nu meer uit gaat naar het rijden op wilde paarden, sielugh!, dan naar de ziekte van de dochter.

@Wittepit, in het artikel staat een quote van Linda waarin ze letterlijk zegt dat de paarden geen zadel gewend zijn ;).

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:36

_San87,het artikel is verre van compleet, de journalist had beter een link erbij kunnen doen van de Derby, want om het helemaal uit te leggen , zou het een enorm lang artikel worden en dan dus de aandacht weghalen van het doel van Linda, meer bekendheid voor NF.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 07:40

Kobus17 schreef:
_San87,het artikel is verre van compleet, de journalist had beter een link erbij kunnen doen van de Derby, want om het helemaal uit te leggen , zou het een enorm lang artikel worden en dan dus de aandacht weghalen van het doel van Linda, meer bekendheid voor NF.

Toevoegen dat voor deelname een goed doel vereist is en weglaten dat de paarden geen zadel gewend zijn, zou niet zo moeilijk moeten zijn toch?

Juist het laten staan van dat laatste detail leidt dus af van het goede doel.

Edit: klopt het dat het inschrijfgeld 11000 euro is?

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:01

Ik volg Linda ook op Facebook, ze had hier inderdaad ook blogs over op bokt, waarin ze het uit heeft gelegd. Maar er zijn meer die mee doen op de race waar een blog over liep.
Het inschrijfgeld is heel hoog inderdaad, daarmee was je er nog niet.

mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:10

Heeft die iemand de link naar haar facebookpagina?

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:18

Op mijn gsm kan ik de link niet doorsturen, maar zoek even naar bokker Linda_Fleur dan krijg je ook haar blog waar haar fb op staat.
Ze is gisteren in Mongolië aangekomen en haar moeder houd nu de pagina bij om mensen op de hoogte te houden.

*Laag streepje inderdaad
Laatst bijgewerkt door primera op 31-07-19 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:23

Als ik op auteur zoek naar Linda -Fleur dan krijg ik geen zoekresultaat, graag zou ik ook de Facebook link willen :)

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:25

Laag streepje doet wonderen denk ik :P

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:29

capopjekop schreef:
Laag streepje doet wonderen denk ik :P


De wonderen zijn de wereld nog niet uit ; Facebook pagina gevonden :D

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:29

Een goed doel is natuurlijk prima, ik hoor tot diegenen die vinden dat het waanzin is om daarvoor duizenden kilometers naar Mongolië te vliegen.

Je kunt ook de tour de France te paard doen - ik zeg maar wat.

Zoveel beter wordt de wereld echt niet van ongelimiteerd de wereld over gaan terwille van allerlei rare challenges.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:32

Het lijkt me dat het in de eerste plaats om de tocht zelf te doen is. Of reageren je ook zo als mensen een verre vakantie per vliegtuig maken? En dat er dan een mooi doel aan vast zit is dat mooi meegenomen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:45

capopjekop schreef:
Het lijkt me dat het in de eerste plaats om de tocht zelf te doen is. Of reageren je ook zo als mensen een verre vakantie per vliegtuig maken? En dat er dan een mooi doel aan vast zit is dat mooi meegenomen.

...doorgaans wordt de wereld echt niet beter van verre vakanties per vliegtuig.
(De argumenten zijn verder off topic, maar algemeen bekend.)
(En het woordje 'verre' kan ook wel weg... |( )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-07-19 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

primera

Berichten: 919
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:58

maras schreef:
capopjekop schreef:
Laag streepje doet wonderen denk ik :P


De wonderen zijn de wereld nog niet uit ; Facebook pagina gevonden :D



Oeps sorry -O- :+

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:59

_San87_ schreef:
Als ik het bericht lees zoals het er staat, vind ik het ook maar een rare manier om aandacht te vragen voor de ziekte van haar dochter.

Ik snap zo wie zo niet dat mensen hier in trappen. Enige reden waarom mensen een goede doel er aan koppel is om meer sponsors te kunnen krijgen en zo gratis op vakantie te kunnen.
Als echte held is dan gaat ze niet en donneert ze zelf dat geld in plaats van dure inschrijf geld te betalen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:02

Janneke2 schreef:
Een goed doel is natuurlijk prima, ik hoor tot diegenen die vinden dat het waanzin is om daarvoor duizenden kilometers naar Mongolië te vliegen.

Je kunt ook de tour de France te paard doen - ik zeg maar wat.

Zoveel beter wordt de wereld echt niet van ongelimiteerd de wereld over gaan terwille van allerlei rare challenges.

Het gaat niet om het goede doel. Het is een manier om gratis mee te kunnen doen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:07

Go Linda!

Hebben al die rare reacties wel enig idee wat de mongol derby is???
https://www.theadventurists.com/adventu ... gol-derby/

Het is een enorm grave race waar meerdere mensen aan mee doen. Je doet 'semi gratis' mee, maar betaald je wel blauw, dat geld gaat gedeeltelijk naar het goede doel, en gedeeltelijk naar de mongoolse bevolking daar voor het gebruik van hun paarden. Elk jaar is het enorm leuk om te volgen, om te zien wat er allemaal kan gebeuren in die 1000 km.