Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:22

Het is vreselijk stoer om de Mongol derby te rijden.

Het is verschrikkelijk als je kind zwaar ziek is.

Maar ik krijg jeuk als dit soort dingen aan elkaar geplakt worden. “ik beklim de Kilimanjaro voor mijn moeder.” Nee, je beklimt die berg omdat je het leuk vind. En je moeder is ziek. Dat zijn twee verschillende zaken.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:25

Naar mijn weten zijn die paarden gewoon gereden en medisch gestest eer dat ze aangeboden worden voor de race.
Ik waren nog twee nederlanders die mee deden met deze race.

Daarnaast is het inschrijfgeld 11.000 euro kan ze dit niet beter aan het doel geven, tenminste veiliger

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:35

Op de site staat dat de paarden getraind zijn, dus dat zal dan wel zo zijn :)

Citaat:
"Not every horse will be a celebrated athlete, but every horse will have been carefully selected by our vet team and trained in the run-up to the event. They will be fit, healthy, older than 5, and tough as a titanium spork."

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:45

rien10 schreef:
Het is vreselijk stoer om de Mongol derby te rijden.

Het is verschrikkelijk als je kind zwaar ziek is.

Maar ik krijg jeuk als dit soort dingen aan elkaar geplakt worden. “ik beklim de Kilimanjaro voor mijn moeder.” Nee, je beklimt die berg omdat je het leuk vind. En je moeder is ziek. Dat zijn twee verschillende zaken.


Nee, mensen zijn eerder geneigd te doneren voor een goed doel als daar een 'tegenprestatie' aan vast hangt. Hoe uitdagender de tegenprestatie, hoe eerder en hoe meer mensen doneren.
Ooit van het fenomeen 'sponsorloop/-zwemtocht/-fietstocht' gehoord? Alpe d'Huzes? Dat is de Mongolderby in feite.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:48

Het klinkt zo raar, 11000 euro moeten betalen om de sponsorrit überhaupt te kunnen rijden.

Is de Alpe d'Hues fietsen ook zo duur?

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:53

London Marathon en New York Marathon moet je in ieder geval ook fors voor betalen, dat weet ik wel. En daar moet je dus ook voor een goed doel lopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:54

Ibbel schreef:
London Marathon en New York Marathon moet je in ieder geval ook fors voor betalen, dat weet ik wel.

Ergens toch absurd...

tiwi1969

Berichten: 7631
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:59

Ik vind het super stoer en ga ervan uit dat ze het startgeld zelf betaalt zodat ze haar droom laat uitkomen en dat de donaties naar het goede doel gaat. Zo niet, moeder zijn van een chronisch ziek of gehandicapt kind is enorm zwaar. Als dit maakt dat ze er even uit is, haar zinnen verzet en opgeladen weer thuiskomt is dat heel veel waard!

NF is een vreselijke invaliderende aandoening waar beslist meer aandacht en onderzoek voor mag komen.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:02

_San87_ schreef:
Ibbel schreef:
London Marathon en New York Marathon moet je in ieder geval ook fors voor betalen, dat weet ik wel.

Ergens toch absurd...


Tja, maar denk je dat het organiseren van zoiets geen geld kost? Zeker die Derby, artsen, dierenartsen, de bevolking zelf, het eten, de paarden, de beveiliging, de vluchten. Dat is niet gratis.

En die goede doelen hebben ook zelf personeel in dienst, dus wat daar heen gaat komt ook niet 100% bij 'het goede doel' terecht. In NL mag maximaal 25% aan niet-doelstellingskosten (personeel, fondsenwerving, communicatie etc) besteed worden, meeste goede doelen houden 20% aan. Maar ze hebben allemaal mensen in dienst die een salaris ontvangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:11

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Ergens toch absurd...


Tja, maar denk je dat het organiseren van zoiets geen geld kost? Zeker die Derby, artsen, dierenartsen, de bevolking zelf, het eten, de paarden, de beveiliging, de vluchten. Dat is niet gratis.

En die goede doelen hebben ook zelf personeel in dienst, dus wat daar heen gaat komt ook niet 100% bij 'het goede doel' terecht. In NL mag maximaal 25% aan niet-doelstellingskosten (personeel, fondsenwerving, communicatie etc) besteed worden, meeste goede doelen houden 20% aan. Maar ze hebben allemaal mensen in dienst die een salaris ontvangen.

Ik zei ook nergens dat ik zo'n bedrag niet verklaarbaar vind. Maar het gaat gewoon mijn logica voorbij om 11000 euro te betalen om geld op te halen voor een goed doel :D.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:18

Punt is, als die Derby er niet aan verbonden was, zou het geld niet opgehaald worden.
Geld ophalen kost altijd geld. Maar als je die kosten niet investeert, komt er helemaal geen geld binnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:22

Ibbel schreef:
Punt is, als die Derby er niet aan verbonden was, zou het geld niet opgehaald worden.
Geld ophalen kost altijd geld. Maar als je die kosten niet investeert, komt er helemaal geen geld binnen.

Dat snap ik. Het klinkt gewoon raar om 11000 op te halen om die derby te doen zodat je (ik roep maar wat) 5000 kunt doneren.

Aan de andere kant, zonder die derby was dat geld überhaupt niet opgehaald.

Maar alsnog vind ik het een raar principe. Puur uit logica bekeken.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:29

Maar het hoofddoel is niet geld ophalen. Dat is die tocht rijden. Het is mooi dat er daarnaast geld wordt opgehaald

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:30

Niet die hele 11000 euro hoeft gesponsord te zijn hè. Kan best dat iemand dat hele bedrag (of grotendeels) gewoon zelf ophoest. En dat is dan omdat iemand echt die rit wil rijden uiteraard.
Met het rijden van die Derby creeër je ook een heleboel publiciteit, en die is gratis. Eén advertentie kost datzelfde goede doel vele malen meer dan die 11.000 euro...

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:37

_San87_ schreef:
Het klinkt zo raar, 11000 euro moeten betalen om de sponsorrit überhaupt te kunnen rijden.

Is de Alpe d'Hues fietsen ook zo duur?


Ja ook meedoen aan Alpe d'Hues kost een hoop geld aan inschrijving. Evenals meedoen aan de Roparun, Homeride etc. Voor deze goede doelen betaal je ook tussen €10.000-€ 15.000 euro startgeld per team. En daarnaast is het dus zaak om nog extra geld op te halen. De evenementen zijn niet gratis voor zo'n organisatie. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:44

Ibbel schreef:
Niet die hele 11000 euro hoeft gesponsord te zijn hè. Kan best dat iemand dat hele bedrag (of grotendeels) gewoon zelf ophoest. En dat is dan omdat iemand echt die rit wil rijden uiteraard.
Met het rijden van die Derby creeër je ook een heleboel publiciteit, en die is gratis. Eén advertentie kost datzelfde goede doel vele malen meer dan die 11.000 euro...

Dat is zo.

Hoewel het verhaal zoals het er nu staat meer negatieve publiciteit haalt als ik het artikel op Facebook snel doorlees. Jammer.

rien10
Berichten: 14661
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:59

Ibbel schreef:
rien10 schreef:
Het is vreselijk stoer om de Mongol derby te rijden.

Het is verschrikkelijk als je kind zwaar ziek is.

Maar ik krijg jeuk als dit soort dingen aan elkaar geplakt worden. “ik beklim de Kilimanjaro voor mijn moeder.” Nee, je beklimt die berg omdat je het leuk vind. En je moeder is ziek. Dat zijn twee verschillende zaken.



Nee, mensen zijn eerder geneigd te doneren voor een goed doel als daar een 'tegenprestatie' aan vast hangt. Hoe uitdagender de tegenprestatie, hoe eerder en hoe meer mensen doneren.
Ooit van het fenomeen 'sponsorloop/-zwemtocht/-fietstocht' gehoord? Alpe d'Huzes? Dat is de Mongolderby in feite.


Zeker van gehoord. En daar krijg ik ook jeuk van.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:32

Alpe d’Huzes kostte in 2017 om precies te zijn € 125,— pp inschrijfgeld. Maar daarnaast wordt er van je verwacht dat je minimaal 2500,- ophaalt voor het goede doel. En hoe je dat doet moet je zelf weten. Familie, vrienden, benefietacties enz.
Dit staat dus niet in verhouding tot 11.000,- inschrijfgeld.

LiannePuthzy

Berichten: 6959
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:12

Veel succes!
Ikzelf heb ook neurofibromatose, dus het goede doel waarvoor ze rijd vind ik uiteraard super goed.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:30

Het inschrijfgeld voor de Mongol Derby is inderdaad rond de 11000 euro. Daar zit bij in ongeveer 28 paarden tijdens de race en 3 paarden in de 4 dagen voor de race. Transfers van Ulaanbaatar naar de steppe en terug. Maaltijden, drinken, overnachtingen. Dierenartsen, medische ondersteuning. Gebruik van zadel en hoofdstel. GPS en GPS tracker met noodknop. Alles er op en er aan.

De paarden zijn geselecteerd door het team, ze zijn wel zadels gewend, maar niet de Europese Endurance zadels waar op gereden wordt (laat staan dat daar ook nog zadelbepakking aan hangt). Vooral het opstappen en de eerste kilometers kunnen dus wat harig worden.


Van elke deelnemer wordt verwacht dat ze bovenop de 11.000 nog eens 500 pond doneren aan CoolEarth (een goed doel door de organisatie gekozen) en nog 500 pond aan een goed doel naar keuze (of totaal 1000 pond aan CoolEarth). Het is aan de deelnemers te beslissen hoe ze dat doen (fondsenwerving, zelf betalen etc.).

Veel deelnemers kiezen dus een goed doel waar ze affiniteit mee hebben. In geval van Linda is dat begrijperlijkerwijs stichting NF.

Verreweg de meeste deelnemers betalen het inschrijfgeld en de bijkomende kosten zelf en doen aan fondsenwerving voor het goede doel. De deelnemers die ook afhankelijk zijn van fondsenwerving voor deelname zijn in de minderheid (sterker nog, er zijn enkele deelnemers die wel waren toegelaten tot de race, maar die vervolgens niet konden voldoen aan de betalingsverplichtingen en dus weer zijn uitgeschreven).

Verder is het geheel aan een ieder zelf waar men zijn eigen geld aan uit wil geven. 11.000 euro is ook een kleine auto of een nieuw paard of een verbouwing aan je huis of meerdere malen per jaar op vliegvakantie etc.etc.etc. Eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:40

rien10 schreef:
Het is vreselijk stoer om de Mongol derby te rijden.

Het is verschrikkelijk als je kind zwaar ziek is.

Maar ik krijg jeuk als dit soort dingen aan elkaar geplakt worden. “ik beklim de Kilimanjaro voor mijn moeder.” Nee, je beklimt die berg omdat je het leuk vind. En je moeder is ziek. Dat zijn twee verschillende zaken.


Dan mag jij straks aan een goed doel doneren omdat ik van mijn werk naar huis fiets, oké? Ik garandeer je: ik vind er geen bal aan. En het regent nog ook. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-19 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:42

Apple schreef:
Het inschrijfgeld voor de Mongol Derby is inderdaad rond de 11000 euro. Daar zit bij in ongeveer 28 paarden tijdens de race en 3 paarden in de 4 dagen voor de race. Transfers van Ulaanbaatar naar de steppe en terug. Maaltijden, drinken, overnachtingen. Dierenartsen, medische ondersteuning. Gebruik van zadel en hoofdstel. GPS en GPS tracker met noodknop. Alles er op en er aan.

De paarden zijn geselecteerd door het team, ze zijn wel zadels gewend, maar niet de Europese Endurance zadels waar op gereden wordt (laat staan dat daar ook nog zadelbepakking aan hangt). Vooral het opstappen en de eerste kilometers kunnen dus wat harig worden.


Van elke deelnemer wordt verwacht dat ze bovenop de 11.000 nog eens 500 pond doneren aan CoolEarth (een goed doel door de organisatie gekozen) en nog 500 pond aan een goed doel naar keuze (of totaal 1000 pond aan CoolEarth). Het is aan de deelnemers te beslissen hoe ze dat doen (fondsenwerving, zelf betalen etc.).

Veel deelnemers kiezen dus een goed doel waar ze affiniteit mee hebben. In geval van Linda is dat begrijperlijkerwijs stichting NF.

Verreweg de meeste deelnemers betalen het inschrijfgeld en de bijkomende kosten zelf en doen aan fondsenwerving voor het goede doel. De deelnemers die ook afhankelijk zijn van fondsenwerving voor deelname zijn in de minderheid (sterker nog, er zijn enkele deelnemers die wel waren toegelaten tot de race, maar die vervolgens niet konden voldoen aan de betalingsverplichtingen en dus weer zijn uitgeschreven).

Verder is het geheel aan een ieder zelf waar men zijn eigen geld aan uit wil geven. 11.000 euro is ook een kleine auto of een nieuw paard of een verbouwing aan je huis of meerdere malen per jaar op vliegvakantie etc.etc.etc. Eigen keuze.


Heb je gelijk in. Alleen snap ik dan niet zo goed waarom je dan niet gewoon 11.500 euro rechtstreeks naar je goede doel stuurt? Want nu ben je dus 11.500 euro kwijt aan andere zaken (incl ander goed doel).


Edit: ik bedoel dit natuurlijk in het geval van de mensen die specifiek voor iets gaan rijden, zoals deze Linda die voor de ziekte van haar dochter rijdt.
Dat mensen dit gaaf vinden en dit mee willen maken en daarom er zoveel aan uitgeven, is natuurlijk niet zo raar.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 31-07-19 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Linda (29) doet voor zieke dochter mee aan Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:47

Ik kan me zo voorstellen dat het vooral gaat om de uitdaging, meedoen aan de Mongol Derby. Totaal andere cultuur, andere omgeving, zelf overleven, zelf navigeren, op jezelf aangewezen zijn, zelf de kracht uit jezelf halen om toch door te gaan ondanks dat je een doorrijplek hebt, moe bent, je paard niet vooruit te branden is en het ook nog regent. Je eigen grenzen verleggen en opzoeken.

Dat mis je allemaal als je inlogt op je bankaccount en zo direct je 11.000 euro naar je goede doel overmaakt :+

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:50

Apple schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat het vooral gaat om de uitdaging, meedoen aan de Mongol Derby. Totaal andere cultuur, andere omgeving, zelf overleven, zelf navigeren, op jezelf aangewezen zijn, zelf de kracht uit jezelf halen om toch door te gaan ondanks dat je een doorrijplek hebt, moe bent, je paard niet vooruit te branden is en het ook nog regent. Je eigen grenzen verleggen en opzoeken.

Dat mis je allemaal als je inlogt op je bankaccount en zo direct je 11.000 euro naar je goede doel overmaakt :+



Ja sorry, zie mijn edit. Dat is natuurlijk helemaal niet vreemd om dat mee te willen maken en daar dan geld voor neer te tellen.

Maar ik vroeg het meer naar aanleiding ook van deze reactie:


rien10 schreef:
Het is vreselijk stoer om de Mongol derby te rijden.

Het is verschrikkelijk als je kind zwaar ziek is.

Maar ik krijg jeuk als dit soort dingen aan elkaar geplakt worden. “ik beklim de Kilimanjaro voor mijn moeder.” Nee, je beklimt die berg omdat je het leuk vind. En je moeder is ziek. Dat zijn twee verschillende zaken.


Omdat ik dezelfde jeuk krijg van dat soort verhalen. :=

En dan voornamelijk in dit geval, omdat het echt bakken met geld kost om uberhaupt te doen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:55

Laatst bijgewerkt door Kendra op 31-07-19 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt