Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Toezicht op konikpaarden Oostvaardersplassen zaak NVWA

 
Profiel   

nos
Overige


De provincie Flevoland grijpt niet in bij de verzorging van de konikpaarden in de vangweide bij de Oostvaardersplassen. De provincie gaat formeel niet over de dieren, zei gedeputeerde Jop Fackeldey vanavond tijdens een spoeddebat van de Provinciale Staten over het toezicht op de paarden, dat ondanks de zomervakantie was aangevraagd door Forum voor Democratie, de Partij voor de Dieren en de PVV.

Volgens de provinciebestuurder is de verzorging van de paarden een zaak van Staatsbosbeheer. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht. "Wij hebben er geen enkel gezag over", zei Fackeldey in een reactie op de vragen van partijen die zich ernstig zorgen maken over de toestand van de dieren.

Hij benadrukte dat Gedeputeerde Staten zich moreel wel verantwoordelijk voelen, meldt Omroep Flevoland. "Het komt wel door ons beleid dat die dieren daar in de weide staan", aldus de gedeputeerde. "We houden daarom veelvuldig contact met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en de NVWA."

Geen beschutting
De konikpaarden staan sinds twee maanden in een speciale weide in afwachting van hun transport uit de Oostvaardersplassen naar Wit-Rusland. In het omheinde gebied is geen beschutting. Forum voor Democratie, Partij voor de Dieren en de PVV zijn daar zeer kritisch over.

De NVWA heeft geconstateerd dat de conditie van de dieren goed is. Ze krijgen extra water en voedsel, en koelen af door de wind. Volgens gedeputeerde Fackeldey heeft de NVWA gezegd dat er geen beschutting nodig is.

De verhuizing naar een natuurgebied in Wit-Rusland liep om administratieve reden vertraging op. Inmiddels ziet het er naar uit dat binnenkort de benodigde vergunning wordt afgegeven, zei de gedeputeerde. "Dat is een kwestie van weken, niet maanden."

Slecht toezicht
De oppositiepartijen vinden dat de provincie slecht toezicht houdt op de manier waarop Staatsbosbeheer voor de dieren zorgt.

De oppositie diende drie moties in die alle drie werden verworpen. Ze gingen over het annuleren van het transport naar Wit-Rusland, het maken van schaduwplekken en een onafhankelijk gezondheidsonderzoek van de paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-19 23:54 



 
Profiel   

Oh wow, houdt deze soap nooit op? De wind zorgt voor verkoeling? Welke wind? Vorige week toen het zo heet was stond er in mijn woonplaats lang niet elke dag een wind.


*Pakt alvast popcorn en wacht hoelang het duurt voor ook dit topic uit de hand loopt.*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 00:03 



 
Profiel   

fohadie schreef
Oh wow, houdt deze soap nooit op? De wind zorgt voor verkoeling? Welke wind? Vorige week toen het zo heet was stond er in mijn woonplaats lang niet elke dag een wind.


*Pakt alvast popcorn en wacht hoelang het duurt voor ook dit topic uit de hand loopt.*


Nou inderdaad. En als er wind stond was het een warme walm die absoluut niet verkoelend was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 00:07 



 
Profiel   

Dat excuus moeten wij als particulier eens aanvoeren als je geen beschutting biedt in je wei. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:26 



 
Profiel   

Ik vind eerlijk gezegd dat de Partij voor de Dieren zich beter kan focussen op de duizenden kippen en varkens die tijdens de hitte vorige week zijn gestikt / overleden. Krijg het gevoel dat ze dit aangrijpen om weer in het nieuws te komen (pure PR).

Dit staat overigens los van mijn persoonlijke mening over de Oostvaardersplassen en mijn standpunt dat elk dier recht heeft op schaduw en een schuilmogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 07:37 



 
Profiel   

Het is te gek voor woorden,wat er gebeurt in de Oostvaardersplassen!!
Neem eens een kijkje op de Facebookpagina van Stichting Annemieke/Annemieke van Straaten.
Verdiep je echt in haar pagina,dus niet alleen de laatste berichten..
Dit speelt al veel te lang en al het leed dat ik heb gezien,zou ons als dieren/paardenliefhebber duur komen te staan!!
Eigenlijk hoop ik,dat er hier iemand is met goede contacten,die Annemieke bij kan staan.
Tevens hoop ik,dat dit topic niet in een rel verzand.. dat zou zo zonde zijn en helpt deze dieren niet!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:25 



 
Profiel   

Niemand durft daar meer zijn verantwoordelijkheid te nemen denk ik. Bang voor alle kritiek. Dus nu schuiven ze het maar steeds op een ander.

Wanneer word deze manier van gedoogde dierenmishandeling nou eens opgedoekt?? Onbegrijpelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:33 



 
Profiel   

Inmiddels zijn er in de afgelopen 6 weken,11 koniks gestorven.. 6 volwassen dieren en 5 veulens,die allemaal in de vangkraal stonden.
Oorzaak,de hitte? Het slechte hooi of onvoldoende schoon water? Het vele janskruid wat er in de kraal stond (wat overigens is verwijderd uit de kraal,na de dood van de paarden)
Het is belangrijk dat het vervoer naar Wit Rusland wordt uitgesteld en de paarden eerst de nodige zorg krijgen,daar ze de lange reis waarschijnlijk niet eens zullen redden.
Ook dierenkliniek Emmeloord heeft daar een schriftelijke mening over gegeven.
Deze is te vinden op Facebook,bij Stichting Annemieke/Annemieke van Straaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:50 



 
Profiel   

Ik vind het een schande dat de oostvaardersplassen in een land als Nederland nog kunnen bestaan.

Deze misstanden (paarden in de bloedhitte op een open kale zandvlakte laten verpieteren, weken aaneen zonder schaduw) is maar een topje van de hele ijsberg daar helaas.

Misselijk dat de NVWA zo op de hand is van.... zouden wij als particulier eens moeten proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 08:59 



 
Profiel   

Niet dat ik sta te juichen bij de Oostvaardersplassen, maar al die weilanden vol opfok, daar is ook geen schaduw en meestal worden ze ook niet bijgevoerd.....Maar dat is voor politieke partijen niet interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:06 



 
Profiel   

Ondertussen is de temperatuur nu weer normaal, over een paar weken zijn ze weg en kunnen ze komende winter als wolvenvoer dienen. Overleven ze dat, dan hebben ze nu vast geoefend voor hoe droog, heet en onbeschut het in Wit-Rusland is in de zomer.

/cynisme uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 09:09 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ondertussen is de temperatuur nu weer normaal, over een paar weken zijn ze weg en kunnen ze komende winter als wolvenvoer dienen. Overleven ze dat, dan hebben ze nu vast geoefend voor hoe droog, heet en onbeschut het in Wit-Rusland is in de zomer.

/cynisme uit

En dat is precies het hele plan!! De verantwoordelijke voor deze,wil de koniks nu zo snel mogelijk naar Wit Rusland hebben. Als ze eenmaal weg zijn,kunnen ze nl niet onderzocht worden. O.a,waar zijn de elf koniks aan gestorven. Maar niet alleen de koniks,ook de runderen hebben het moeilijk. En dan hebben we het nog niet eens over de massala sterfte onder de vissen,rondom het gebied.. ben benieuwd of deze inmiddels zijn weg gehaald?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 10:06 



 
Profiel   

Gabrielletje schreef
Ik vind eerlijk gezegd dat de Partij voor de Dieren zich beter kan focussen op de duizenden kippen en varkens die tijdens de hitte vorige week zijn gestikt / overleden. Krijg het gevoel dat ze dit aangrijpen om weer in het nieuws te komen (pure PR).

Dit staat overigens los van mijn persoonlijke mening over de Oostvaardersplassen en mijn standpunt dat elk dier recht heeft op schaduw en een schuilmogelijkheid.

Helaas is er nog veel meer ellende met dieren. Maar deze 3 partijen proberen tenminste iets.De rest zal het een zorg zijn kennelijk.Volgens Mahatma Gandhi kun je de mate van beschaving van een land afmeten aan de manier waarop ze met hun dieren omgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-19 15:42 



 
Profiel   

Ik las gister in de krant dat er elf paarden zijn omgekomen in de vangweide. Ín de vangweide! Hoe je ook over het natuurgebied en het beheer daarvan denkt, dát kan toch op geen enkele manier door de beugel? Je hebt een groep dieren geselecteerd uit het natuurgebied, die sluit je op in een apart gedeelte waar de omstandigheden nog minder optimaal zijn dan in de rest van het gebied. Dan heb je daar sowieso voor te zorgen.

Volgens Staatsbosbeheer is deze sterfte gebruikelijk. Iemand van de PvdD merkt op dat dat juist niet gebruikelijk is want anders hadden we nu niet met zo'n overschot gezeten.
Maar eigenlijk maakt het niet uit. Deze dieren behoren niet meer tot de natuur (voor zover ze dat al deden, maargoed...) Ze staan in een vangweide en gaan op transport. Wij zijn daar verantwoordelijk voor dus zijn wij ook verantwoordelijk voor hun welzijn in die omstandigheden.

Je zou juist denken dat er alles aan gedaan wordt om de dieren in de vangweide in een zo optimaal mogelijke conditie te krijgen zodat ze de reis en het acclimatiseren daar goed aan kunnen. Dat ben je ze ook verplicht als je ze zo'n reis aan doet.

Wat er dan in Wit-Rusland mee gebeurt is weer wat anders, maar zolang ze onder ons Staatsbosbeheer vallen hebben zij ervoor te zorgen dat ze een zo goed mogelijke kans maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-19 13:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen