En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 09:29

NRC
Overige
Ingezonden door Mondy

Afbeelding
Konikpaarden. Foto: Smudge9000/ Flickr


Elf paarden zijn er onlangs gestorven in een vangweide van de Oostvaardersplassen, het natuurgebied tussen Almere en Lelystad. De zes merries en vijf veulens maakten deel uit van een groep van honderdvijftig konikpaarden die binnenkort op transport worden gezet naar Wit-Rusland.
Dat transport zou twee weken geleden gebeuren, maar is vertraagd, doordat de autoriteiten in Wit-Rusland het importcertificaat nog niet hebben afgegeven, liet boswachter Mikal Folkertsma van Staatsbosbeheer onlangs weten. „Dit betekent dat we in deze warme periode de dieren die daar aanwezig zijn extra in de gaten houden. We zijn dagelijks aanwezig om te monitoren en ook dierenartsen houden de paarden goed in de gaten.” Er staan „extra drinkbakken” en er is „ruim voldoende en goed en fris hooi”.

Sterfte is ‘normaal’
De vraag is waaraan de elf paarden zijn bezweken. Staatsbosbeheer laat weten dat de sterfte „normaal” is en niet afwijkt van de sterfte buiten de vangweide, in de rest van het natuurgebied. „Dit cijfer is niet ongebruikelijk”, zegt een woordvoerder.

Daar denken sommige politieke partijen in Flevoland anders over. „Deze sterfte is juist erg ongebruikelijk. Als de sterfte normaal zou zijn, hadden we de afgelopen jaren niet zulke grote aantallen dieren gehad die de draagkracht van het gebied te boven gingen”, stelt fractievoorzitter Leonie Vestering van de Partij voor de Dieren in Provinciale Staten.

Vestering stelde in juni schriftelijke vragen over het welzijn van de paarden en deed vorige week aangifte wegens verwaarlozing bij de politie. „De dieren wordt zorg onthouden”, zegt ze. „De paarden staan veel langer in de vangweide dan de bedoeling was en hebben twee hittegolven zonder schaduw en een geschikte waterpoel moeten doorstaan.”

Primeur
Drie partijen in Flevoland – Forum voor Democratie, de PVV en de Partij voor de Dieren – vroegen vorige week een spoedvergadering aan over de konikpaarden, middenin het zomerreces. Er wordt gezegd dat Flevoland een primeur heeft; nog nooit eerder in Nederland zouden Provinciale Staten voor een spoedvergadering in de zomer zijn teruggeroepen.

Controleurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zijn onlangs nog twee keer langs geweest, waarvan één keer onverwacht, en concludeerden „dat de paarden voldoende in conditie waren en normaal, natuurlijk gedrag lieten zien”, aldus een rapportage aan de provincie. „Er is geen noodzaak voor het aanbieden van een andere vorm van beschutting of voor het sproeien van water om verkoeling aan te bieden. De paarden laten normaal, natuurlijk gedrag zien bij temperaturen boven de 30 graden Celsius.”

De critici geloven er weinig van. Vestering: „Het is een politiek gevoelig dossier. De NVWA keurt alles maar goed in de Oostvaardersplassen, terwijl paardenhouders elders in Nederland wél verplicht zijn beschutting aan te brengen.”

Ook Annemieke van Straaten, een van de tegenstanders van het beheer van de Oostvaardersplassen, waar „natuurlijke processen” prevaleren boven het verzorgen van dieren zoals in de veeteelt of de paardensport, twijfelt aan de oordeelskracht van de NVWA. „De paarden lopen op zwarte grond en zijn mager. Het hooi dat ze krijgen is kwalitatief slecht. Ze eten bovendien giftig jacobskruiskruid. De paarden worden met de dag magerder.”

Ze vraagt zich af hoe ze straks de winter in Wit-Rusland moeten doorkomen. „Zoals de paarden er nu aan toe zijn, beschouw ik dat transport als vlees voor de wolven en beren in Wit-Rusland.”
Tijdens het spoeddebat woensdag spraken veel partijen hun bezorgdheid uit over wat de PVV het „zomerlijden” noemt, sommige partijen drongen aan op onafhankelijk onderzoek. Het college heeft zich óók zorgen gemaakt over de paarden, zei gedeputeerde Jop Fackeldey (PvdA). „We houden de vinger aan de pols.” Maar: „We hebben formeel geen enkel gezag over deze paarden, omdat ze in de vangweide gelden als ‘gehouden dieren’.” Zulke dieren ressorteren onder Staatsbosbeheer, dat wordt gecontroleerd door de NVWA. „En de NVWA stelt dat Staatsbosbeheer zich houdt aan de regels en dat de dieren in goede conditie zijn.” En de elf overleden dieren? „Er is geen oorzakelijk verband met de warmte.”

Het is de zoveelste keer dat er politiek gekrakeel is over de Oostvaardersplassen, waarover een jaar geleden werd besloten dat een „reset” zou plaatsvinden. Het gebied wordt opnieuw ingericht en het aantal grote grazers wordt drastisch beperkt.

De runderen mogen blijven, een groot aantal edelherten is inmiddels afgeschoten en een deel van de konikpaarden wordt verplaatst. In de Oostvaardersplassen zijn afgelopen weekeinde ook veel vissen omgekomen, „door zuurstofgebrek in het water en de hoge watertemperatuur”, zegt de provincie. Dat is volgens de provincie „niet ongewoon”.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 09:57

Ik vind het schandalig van de geen beschutting
Een paard zoekt wel degelijk beschutting op met hogere temperaturen. Althans dat is wat ik zie

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:24


Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:29

Ik snap echt niet wat men nou wil bereiken rond de Oostvaardersplassen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:50

Shadow0 schreef:
Ik snap echt niet wat men nou wil bereiken rond de Oostvaardersplassen.

Niet hoeven toegeven dat ze fouten gemaakt hebben, resultaat is fout op fout blijven stapelen.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 10:55

Niet om het een of ander maar als wij burgers dit met onze paarden(of andere dieren) zouden doen, heb je de dierenbescherming op de stoep met op zijn minst een dikke bekeuring. 11 paarden op 150, das bijna 10%

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:41

In 5 weken tijd 11 van 150 paarden dood, 5 veulens en 6 paarden staan daar in de vangkralen in de brandende zon met o.a 40 graden, met Jacobskruiskruid en graszaad hooi en drinken water uit een modderpoel als daar al water is. Diepdroevig. Alle dieren moeten daar weg. Ze vergeten de sluis nog open te zetten voor de vissen zodat die ook allemaal dood zijn gegaan in de modder. Diepdroevig en het gaat maar door en het gaat maar door. Een dier is daar minder waard dan niets.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 11:50

Shadow0 schreef:
Ik snap echt niet wat men nou wil bereiken rond de Oostvaardersplassen.


Aandacht....negatieve aandacht is ook aandacht.

Verder zou ik het ook echt niet weten. :(

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:16

Rizette schreef:
In 5 weken tijd 11 van 150 paarden dood, 5 veulens en 6 paarden staan daar in de vangkralen in de brandende zon met o.a 40 graden, met Jacobskruiskruid en graszaad hooi en drinken water uit een modderpoel als daar al water is. Diepdroevig. Alle dieren moeten daar weg. Ze vergeten de sluis nog open te zetten voor de vissen zodat die ook allemaal dood zijn gegaan in de modder. Diepdroevig en het gaat maar door en het gaat maar door. Een dier is daar minder waard dan niets.



En de boswachter zei gisteren op het journaal "er is geen sprake van hittestress", nee joh, gewoon wat slomer, en dan gewoon dood. Heel normaal. Ja, bij Staatsbosbeheer wel.

Ik zeg het niet snel, maar bij de OVP kan je beter alle dieren nu naar de slacht doen, en het gebied aan de vogels en de echte natuur geven, dan is het voorbij.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:17

In de echte natuur gaan dieren niet dood?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:20

Waarom wil men dit koste wat het kost in stand houden? Voor de dieren, de bezoekers? Of zijn de ego's zo groot dat niemand zijn ongelijk wil toegeven? Er worden elk jaar weer zoveel veulens geboren, die worden eigenlijk gewoon gefokt om dood te gaan in de Oostvaardersplassen, Spanje of straks in Rusland. Wat is het nut?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:33

Er is in de oostvaardersplassen sowieso nauwelijks beschutting buiten een paar dode bomen.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:36

Ik denk dat we gewoon alle beesten eruit moeten halen en het om moeten dopen tot wandel gebied. Of de dieren echt beheren de hengsten ruinen en de kudde klein houden. Zodat ze allemaal kans hebben te overleven.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:38

Lau schreef:
Ik denk dat we gewoon alle beesten eruit moeten halen en het om moeten dopen tot wandel gebied. Of de dieren echt beheren de hengsten ruinen en de kudde klein houden. Zodat ze allemaal kans hebben te overleven.

Dat is al 400 keer geopperd, maar dat kan niet zeggen mensen met kennis.
Merries worden bevangen als ze geen veulens krijgen schijnt, met veulen niet.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:45

moonfish13 schreef:
Lau schreef:
Ik denk dat we gewoon alle beesten eruit moeten halen en het om moeten dopen tot wandel gebied. Of de dieren echt beheren de hengsten ruinen en de kudde klein houden. Zodat ze allemaal kans hebben te overleven.

Dat is al 400 keer geopperd, maar dat kan niet zeggen mensen met kennis.
Merries worden bevangen als ze geen veulens krijgen schijnt, met veulen niet.


Ohja natuurlijk :')
Knal dat dat onze merries dan niet gebeurt :')

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:53

Dus jij zegt bij deze dat onze paarden niet allemaal ongezond moddervet zijn?
Hier zetten we paarden eerder binnen om bevangenheid te voorkomen, anders liggen er wel heel wat per jaar langs de weg voor de Rendac..
Gewoon elk jaar dieren afschieten of verplaatsen en klaar, ik zeg afschieten..

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 12:57

moonfish13 schreef:
Dus jij zegt bij deze dat onze paarden niet allemaal ongezond moddervet zijn?
Hier zetten we paarden eerder binnen om bevangenheid te voorkomen, anders liggen er wel heel wat per jaar langs de weg voor de Rendac..
Gewoon elk jaar dieren afschieten of verplaatsen en klaar, ik zeg afschieten..


Er zijn zat paarden die 24/7 buiten staan en gewoon goed zijn. Er moet daar gewoon een beter management. Maar dat willen ze zelf niet. Dan de groep maar klein houden. Hoe moeilijk moet is het voor het beheer om hier iets mee te doen? Het gebied is gewoon te klein om natuurlijk te leven. Want er zijn geen vijanden.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 13:26

Op veengrond hier niet slim, 70% wat hier 24:7 staat is echt hoogrisico moddervet..

Pennywise
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 14:32

Dancer schreef:
Waarom wil men dit koste wat het kost in stand houden? Voor de dieren, de bezoekers? Of zijn de ego's zo groot dat niemand zijn ongelijk wil toegeven? Er worden elk jaar weer zoveel veulens geboren, die worden eigenlijk gewoon gefokt om dood te gaan in de Oostvaardersplassen, Spanje of straks in Rusland. Wat is het nut?


Dancer,ik denk dat dit juist is.
Niemand wil toegeven dat het een trieste toestand is in de Oostvaardersplassen.
Niemand die daar de verantwoording voor wil nemen...
Want,Het is allemaal maar normaal wat daar gebeurd.. -O-

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:26

Ik heb een precies zo uitziend papierloos paardje. Ik weet dus niet of dat een Konik is. Maar die ziet er momenteel helemaal glad uit en niet zoals de paardjes die ik op de tv heb gezien, die lijken nog dik in het haar te zitten? Ze zien er niet gezond en blij uit vind ik. Nee ik vind niet dat deze goed verzorgd worden.En juist omdat ik er zelf ook zoeen heb raakt het me erg als ik zie hoe liefdeloos ze daar behandeld worden.Dat hebben ze echt niet verdiend.

Pennywise
Berichten: 44
Geregistreerd: 30-06-06

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 15:46

Het leed is daar niet te overzien,en diep triest dat dit zomaar door kan gaan!!
Op de Facebookpagina van Stichting Annemieke/Annemieke van Straaten,is dit al een lange tijd te volgen.
Zij maakt zich hard voor het welzijn van de dieren,samen met haar team.
Hier kun je alle ins en outs vinden,doordat er elke dag gerapporteerd wordt door zogeheten razende reporters,die al dit leed dagelijks vast leggen. Ga het allemaal eens bekijken en meld je aan bij haar pagina

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:27

sterregoud schreef:
Rizette schreef:
In 5 weken tijd 11 van 150 paarden dood, 5 veulens en 6 paarden staan daar in de vangkralen in de brandende zon met o.a 40 graden, met Jacobskruiskruid en graszaad hooi en drinken water uit een modderpoel als daar al water is. Diepdroevig. Alle dieren moeten daar weg. Ze vergeten de sluis nog open te zetten voor de vissen zodat die ook allemaal dood zijn gegaan in de modder. Diepdroevig en het gaat maar door en het gaat maar door. Een dier is daar minder waard dan niets.



En de boswachter zei gisteren op het journaal "er is geen sprake van hittestress", nee joh, gewoon wat slomer, en dan gewoon dood. Heel normaal. Ja, bij Staatsbosbeheer wel.

Ik zeg het niet snel, maar bij de OVP kan je beter alle dieren nu naar de slacht doen, en het gebied aan de vogels en de echte natuur geven, dan is het voorbij.

Volgens het artikel zijn ze niet in de afgelopen 3 weken doodgegaan, maar eerder. Dus voor de hittegolf. Tevens staat er dat die vangkraal 55 hectare is. Je kan mij niet wijsmaken dat er op dat hele stuk geen schaduw te vinden is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:53

Volgens die boswachter die van de week op het nieuws was,hebben de paarden helemaal geen schaduw nodig! hoe kan hij dat nou zeggen,als er in de regels voor het houden van paarden staat, dat een paard verplicht een schaduwplek moet hebben?

Christina
Berichten: 260
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Chaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:08

gohya schreef:
Volgens die boswachter die van de week op het nieuws was,hebben de paarden helemaal geen schaduw nodig! hoe kan hij dat nou zeggen,als er in de regels voor het houden van paarden staat, dat een paard verplicht een schaduwplek moet hebben?


Zijn er werkelijk wettige regels en is het inderdaad een 'verplichting' dat er een schaduwplek moet zijn, of zijn dit alleen maar aanbevelingen? Want anders zie ik veel mensen in overtreding zijn aangezien er veel paarden rondlopen in een weiland rond zonder schuilstal of bomen.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: En weer is er politiek gekrakeel over de Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:29

In de Wet Dieren staat dat je ze moet beschermen tegen weersomstandigheden. Dat hoeft niet met een schaduwplek, je mag ze ook naar binnen halen bijvoorbeeld.