[Blog] Een dag op de renbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

[Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 15:48

*Bokt.nl
Blog


Hoe ziet een dag er op de renbaan nu uit als je paard deelneemt aan de rennen?
Daar ga ik jullie proberen in deze blog een beetje inzicht in te geven.
Ik heb voor jullie meerdere filmpjes gemaakt en laten maken zodat jullie eens mee kunnen kijken hoe het gaat.

Aankomst op plaats van bestemming:
Ieder paard dat deelneemt aan de rennen krijgt een stal toegewezen vanuit de organisatie.
Zodra je dus op plaats van bestemming bent en je paard uitgeladen is ga je op zoek naar je stal.
Staat mijn paard normaliter heel veel tot 24/7 buiten staat hij gelukkig op koersdagen wel heerlijk rustig in zijn stal te slapen tot hij aan de beurt is om te knallen +:)+
Een erg belangrijke eigenschap voor een renpaard is dan ook dat ze moeten pieken op het juiste moment. Alle energie die ze verspelen met het druk maken tijdens het transport of wachten op de koers gaat verloren en dat is uiteraard niet handig!
Zodra je paard in zijn stal geïnstalleerd is, is het zaak om je paspoort en je kleuren (de blouse die de jockey draagt) op de juiste plaats te krijgen. De paspoorten worden IEDERE rendag ingeleverd zodat de entingen gecontroleerd kunnen worden en de paarden geïdentificeerd. Dat wil zeggen dat ieder paard een chip controle krijgt voor hij aan de koers deelneemt.
Je kleuren breng je naar de jockey kamer waar alle jockeys zich omkleden.
Daar zit een mannetje die ervoor zorgt dat alle jockeys het juiste gewicht dragen en de juiste kleuren aan hebben iedere ren.
Als dit allemaal gebeurd is heb je als het goed is nog tijd om te checken of er nog niet starters doorgegeven zijn en te kijken wat de conditie van de baan is. Dit kan zijn van zwaar tot heel hard.
Meestal heb je in die tijd ook nog wel tijd om onder andere het programmaboekje door te kijken en even bij te komen van de reis.

Programmaboekje
Voor iedere koersdag wordt een programmaboekje voor de bezoekers en wedders gemaakt. Hierin is ontzettend veel informatie te vinden. Ik heb voor jullie een foto gemaakt van het boekje zodat ik uit kan leggen wat nu al die info is die er doorgaans allemaal bij staat.

Afbeelding

Allereerst bovenaan in de rode balk is te zien in welke ren ze lopen en hoe laat.
Daaronder staan de afstand van de ren, het prijzengeld en de uitschrijving.
In dit geval was het een E ren handicap +4 over 2000m.
Aangezien mijn paard een handicap heeft van 57.5kg moest hij dus met 61,5kg lopen.
Nu is het zo dat ik om het gewicht omlaag te krijgen een beginnende jockey er op had zitten.
Beginnende jockeys krijgen gewicht voordeel om op te kunnen boxen tegen de meer ervaren jockey's.
Daarna kun je bij ieder paard zien met welk nummer hij loopt, de kleuren waarin hij loopt en welke jockey er op zit. Het kleine cijfer boven de naam van de jockey is de startbox waar ze uit vertrekken.
Daarnaast is er bij ieder paard te zien wie de eigenaar is, de trainer van het paard, hoe oud deze is en wat zijn afstamming is. Mijn paard heeft in dit boekje nummer 2.
Op het rechter blad in het boekje zijn de vorige koersuitslagen van ieder paard te vinden.
Eigenlijk is al deze informatie er voor zodat de wedders een zo goed mogelijk beeld krijgen over de paarden en waar zij dus op moeten wedden.

De ren
Ca. een uur voor de ren begin je met het klaarmaken van jouw paard. Eigenlijk zorg je ervoor dat hij er netjes op staat en dat hij getoond kan worden aan het weddend publiek.
Een leuk weetje: omdat mijn oorspronkelijke jockey uit Engeland het vliegtuig had gemist zat Gijs er weer op die hier op bokt ook wel bekend is van het rijden op mijn roan pony's.

Allereerst in de paddock, hier worden ze dus gestapt om getoond te worden aan het publiek/de wedders. Ook worden ze daar in de zadelboxen gezadeld waar iedereen het kan zien.
Wat je op het filmpje al kunt zien is dat een volbloed dus echt niet bang aangelegd moet zijn, want veel publiek, geluid en entourage zullen ze altijd tegen komen en dus aan moeten kunnen.
Wel is het zo dat veel paarden op het moment dat de jockey er op zit weten wat er van hen verwacht wordt. De adrenaline stijgt dus en de meeste paarden zullen dit uiten in dribbelen en met name VOORUIT willen.



Afbeelding

Daarna door naar de upcanter. Dit is misschien wel het lastigste gedeelte voor de meeste paarden.
De paarden komen vol adrenaline en willen graag starten, maar ze moeten toch echt nog even wachten. Ik doe dus altijd graag een drafje naar de baan zodat ze hun energie in het voorwaartse stoppen en niet in allerlei andere capriolen :+



Afbeelding

Daarna de startbox in, de meeste paarden doen dit vrij relaxed, maar het is een erg kleine ruimte en niet alle paarden vinden dit even geslaagd. Startboxen zijn overigens gewoon nodig voor een zo eerlijk mogelijke start.



Die van mij staat overigens altijd te chillen in de startbox, niet altijd even handig }>


Dan de ren zelf. Je kunt nog zoveel bedenken van te voren, maar onderweg loopt het eigenlijk nooit als gepland. Zaak is dus dat de jockey jouw paard een zo fijn mogelijk koers verloop geeft om zo het beste uit de ren te halen.


Afbeelding

Daarna op naar de afzadelplaats waar je moet wachten tot de jockeys ingewogen zijn en de gewichten dus kloppen.


Na de ren is het zaak om je paard voldoende uit te stappen zodat hij op adem kan komen en zijn adrenaline level omlaag komt.

Mochten jullie nog vragen hebben over de filmpjes of over een koersdag, stel ze dan gerust!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:51

Wat interessant om te lezen! :j vraag ik me nou af, hoe lang ben je gemiddeld nog aan het uitstappen na de koers om de adrenaline voldoende te laten dalen?

pien_2010

Berichten: 43138
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:56

Leuk verslag. Dit jaar heb ik voor het eerst cross en draverij (om en om) gezien op een mooie dag. Het was geweldig en ik kan het iedereen aanraden. Hier in Frankrijk is het een gezellig uitstapje vaak voor de familie.
Het wedden gebeurt op het terrein maar ook elders in het land.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:13

Heel leuk ! Hoeveelste werd Roi ?
Echt nostalgie is dit voor mij. Ik woon dichtbij Sterrebeek...ooit zo'n mooie renbaan :\

Die upcanter is idd soms een beetje gekkenwerk }>

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:22

Mooi om te zien! En wat gaaf om Gijs weer te zien rijden! Wat een leuk joch is dat toch, ondanks dat ik hem alleen ‘ken’ van je topics met je pony’s idd! Rijdt Gijs tussendoor ook nog voor jou of verder helemaal niet meer?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:30

Leuk om te volgen! Ik vraag mij altijd af hoe er bij jullie bepaald word in welke startbox een paard komt? Heeft dat nog iets te maken met de winsom of niet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:40

Wat leuk om te lezen/zien! Het zweepgebruik viel me op, ik heb al eens gelezen dat niet t paard maar de laars of het dekje geraakt wordt om zodoende het paard aan te sporen. Toch ziet het er niet heel prettig uit, vind ik. Helpt het echt zo veel?

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:45

Wat is het nut van upcanter dan precies? Is dat een soort van losrijden? En rijden ze de paarden ook een soort van los of hoe zorgen ze dat de paarden 'warm gelopen' zijn voor ze starten?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 22:58

_San87_ schreef:
Wat leuk om te lezen/zien! Het zweepgebruik viel me op, ik heb al eens gelezen dat niet t paard maar de laars of het dekje geraakt wordt om zodoende het paard aan te sporen. Toch ziet het er niet heel prettig uit, vind ik. Helpt het echt zo veel?

Nou wij raken ze wel hoor.
En het ene paard gaat er geen pas meer van lopen en de andere wel.
Wel is het zo dat deze zwepen absoluut niet te vergelijken zijn met de zwepen zoals de meeste ze kennen. Naast het maximale aantal slagen dat je mag geven ( in NL 3X in Dld 5x) zitten er ook strikte regels aan de zweep zelf en hoe en wanneer je deze geven mag. Ze zijn voorzien van een soort cushing laag. Het ziet er dus met name indrukwekkend uit, maar geloof mij pijn doen ze niet. In de tijd dat ik nog clinics over de rensport gaf zei ik wel eens tegen mensen probeer het maar eens uit op je handpalm. Iets wat ik met bijv. een dressuurzweep absoluut af zou raden.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 23:01

_Zeppelin schreef:
Wat is het nut van upcanter dan precies? Is dat een soort van losrijden? En rijden ze de paarden ook een soort van los of hoe zorgen ze dat de paarden 'warm gelopen' zijn voor ze starten?

Op het voorterrein bij de stallen stap je ze aan de hand en ook in de paddock loop je zeker een 20tal minuten. Daarna natuurlijk een paar 100m een flinke galop. En dat is eigenlijk voldoende. Veel aan de hand wandelen dus, ook erg goed voor de eigen conditie.
Nut van de upcanter is dus oa warmrijden, maar ook het tonen aan het publiek/de wedders en om bij de start te komen in een degelijk tempo zonder dat het publiek daar een uur op moet wachten.

@ruitje bij ons is het puur loting.
Je hebt dus geluk of pech.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 27-07-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 23:03

loez schreef:
Mooi om te zien! En wat gaaf om Gijs weer te zien rijden! Wat een leuk joch is dat toch, ondanks dat ik hem alleen ‘ken’ van je topics met je pony’s idd! Rijdt Gijs tussendoor ook nog voor jou of verder helemaal niet meer?

Gijs heeft een jaar lang op een renstal in Duitsland gewerkt als leerling. Naast de paar koersen die hij dus voor mij gereden heeft reed hij niet meer voor mij want ja druk,druk,druk.
Is een hard bestaan jockey zijn.
Hij is nu overigens semi-gestopt om weer te gaan studeren.

@Pandora Roi werd in deze koers 4e.

@Urbiziera Ongeveer een half uur, al is dat vooral om ze op adem te laten komen. Zodra je terug bij de stallen bent of vaak zelfs al eerder zijn ze alweer hun relaxte zelf.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:23

Wb handicaps en gewichten snap ik nooit als ik eerlijk ben kan jij mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen?

Verder interessante blog zeker wb zweep wat mij ook altijd tegen stond

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 04:31

Leuke blog. Zeker met de videos erbij.
Staan julliie paarden op ijzers? Draai je dan ook kalkoenen voor grip op het gras?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 06:35

ElviraKelan schreef:
Wb handicaps en gewichten snap ik nooit als ik eerlijk ben kan jij mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen?

Verder interessante blog zeker wb zweep wat mij ook altijd tegen stond

Even gekopieerd uit mijn andere topic, ik hoop dat het zo duidelijk is.

Stel ik heb 2 paarden op stal de ene is echt een goede en heeft 90 handicap en de andere is een paard voor de lagere klasses die heeft 44 handicap.

Nu is natuurlijk eerst de vraag hoe komen ze aan die handicap. Je start eerst met een paard 3x in een conditie koers. Dat wil zeggen een ren uitgeschreven met condities. Bijvoorbeeld: voor 3 jarige, die nog niet gewonnen hebben, per 2e plaats 1 kilo extra gewicht. En zo kunnen er van allerlei verschillende condities zijn. Tijdens deze 3 rennen wordt de handicap van het paard bepaald door de handicapper. Stel je wordt bijvoorbeeld 3e en de 2 paarden voor je hebben een handicap van 50 en 53 en de paarden achter je zitten rond de 45. Dan zal jouw paard een handicap rond de 47 krijgen. Na deze 3 rennen wordt de definitieve handicap bepaald.

Nou dan over naar de handicap koersen. Deze worden niet uitgeschreven met condities maar op handicap. Een hogere klasse waar veel geld te verdienen is zal dus uitgeschreven worden met - kilos. En in de lagere klasses worden de rennen met + kilos uitgeschreven.
We nemen even als voorbeeld een F ren met hg+ 15 en een A ren hg -30

Om dit uit te leggen gaan we even terug naar mijn virtuele stal met 2 renpaarden. Het mindere paard met een hg van 44 kan dus nooit in die A ren starten. Immers 44-30 is 14 kilo en ja dat kan natuurlijk niet, dan moeten we een baby op het paard binden bij wijze van.
In die +15 kan deze prima in. 44+15= 59 kilo dus prima gewicht voor het paard om mee te lopen. Hiermee voorkom je dus dat het paard in een categorie terecht komt die veeel te hoog voor hem is.
Andersom werkt het hetzelfde. Zou ik mijn virtuele paard met een hg van 90 kilo in de F ren van +15 zetten zou hij met 105kilo moeten lopen. Dat doet natuurlijk niemand. Echter in de A ren met -30 zou hij met 60 kilo inkomen en dat is weer een normaal gewicht.

Deze handicap staat overigens nooit vast. Iedere koers wordt er weer door de handicapper gekeken of het gewicht aangepast moet worden.
Win je bijvoorbeeld heel makkelijk krijg je er 3 kilo bij. Win je maar net dan 1 kilo.
Verlies je juist dan gaan er kilo's af. Op deze manier is het dus mogelijk dat je paard in betere of in slechtere rennen gaat lopen.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:13

Wat draaien ze bij het afzadelen op het filmpje om de benen? En wat doen jullie aan naverzorging (bandages of klei oid)?

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 13:34

Duidelijke uitleg over de handicap
Thanks

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:03

Mooi verslag.
Zijn er eigenlijk nog koersen die starten achter elastiek of enkel nog startboxen?
En hebben jullie soms paarden die moeilijk wennen aan de startboxen?

Heb zelf ook een volbloed. Getraind voor de koersen maar nooit gekoerst.
Ze is 1 keer ingeschreven en niet aan start gekomen. Daarna uitgerangeerd voor de koersen.
Vraag me soms af of er een specifieke reden voor was. Het is geen kwaad dier maar was wel een laatbloeier.

Heb 1 keer de kans gehad om haar op een racepiste te rijden. Soort van zand/tapijtbodem (geweldige bodem).
Ze liep braaf haar rondje (was toen toch al een tijdje uit de koersen) en gaf alles voor het eindsprintje van 400m (baan van 2400m). Was een leuke ervaring.
Omdat het een 'toeristisch' bezoek was, was het gewoon een vrije start in kleine groepjes (pas starten als de vorige groep halfweg was) en ja met haar sprintje hadden we de voorgaande groep bijgebeend.
Maar er stonden naast de baan wel startboxen. Heb haar er met geen mogelijkheid door gekregen. Dus mss was dat een reden van niet aan start komen bij haar enige koers.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 16:40

_Zeppelin schreef:
Wat draaien ze bij het afzadelen op het filmpje om de benen? En wat doen jullie aan naverzorging (bandages of klei oid)?

Wij waren de kleefbandages er af aan het halen, al ging dat wat moeizaam.
Roi raakt zichzelf in de koers dus daarom hebben wij ze om, de meeste volbloeden lopen zonder beenbescherming.

@ Thioro achter een elastiek bij de hindernisrennen heel soms. Al is dat vaak gewoon een losse vlaggenstart. 90% is met startboxen.
En er zijn zeker paarden bij die moeilijk aan een startbox wennen. Het is ook gewoon echt een hele smalle ruimte waarin ze even helemaal opgesloten staan. En er zijn paarden bij die zeer slecht tot niet willen laden en dan is het meestal inderdaad einde koers carrière.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [Blog] Een dag op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:12

Ja ik heb het me al super lang afgevraagd maar ga het nu toch vragen haha,
dat extra bit-achtig ding wat ook onder de mond door gaat zeg maar, die ring, waar dient dat voor?

En op jouw foto's zie ik het nu niet, maar soms hebben ze allemaal van die extra frontriemen of riempjes over de voorkant van het hoofd, heeft dat nog een bepaald doel? Of is dit enkel bij de draf?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9301
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 13:06

Die ring is eigenlijk voor paarden die sterk zijn.
Die kunnen ze niet makkelijk vastpakken en het zorgt ervoor dat de onderkaak mee komt zodat je makkelijker kunt sturen. Denk er aan wij hebben doorgaans geen neus en/of sperriem om.
Roi heeft hem in voor zijn gesnurk, met dit bit doet hij dat een stuk minder en ademt hij beter.
Hij loopt er erg fijn op dus laat ik deze in.
In de rensport zie je eigenlijk helemaal niet zoveel tuig om het hoofd, dit is toch meer bij de dravers. Uiteraard zie je wel eens bontjes of kappen om de paarden beter te laten focussen.