Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

WK Jonge Dressuurpaarden: Vier 10’en voor Jovian

 
Profiel   

*persbericht
Dressuur

[ img ]
Andreas Helgstrand met Jovian. Foto: Hippofoto.be / Dirk Caremans

Vanmiddag is de eerste kampioen van het Longines FEI/WBFSH Dressage World Breeding Championships for Young Horses gehuldigd. Een bloedstollende finale bracht uiteindelijk Jovian als de overtuigende kampioen van de vijfjarigen. De hengst Secret won de kwalificatie en leek de favoriet voor de titel. Zijn vader Sezuan wist drie jaar op rij de wereldtitel te veroveren en onder Jessica Lynn Thomas wist zijn zoon Secret te overtuigen met zijn indrukwekkende gangen. Met heel veel techniek, mooi opwaarts en met zoveel kwaliteit in het lichaam liep de hengst van Christine Feichtinger, Gestüt W.M.G. een magische proef. Maria Schwennessen sprak namens de jury: “Wat een fantastische paard! Zijn optreden is een combinatie van kracht en ontspanning, de hele proef was zo vloeiend. Het is geweldig om een paard met zoveel kwaliteiten te jureren.”

De krachtige, elastische draf kreeg van de jury 9.4, de zuivere stap met veel overstap mocht iets meer schoudervrijheid tonen maar werd toch beloond met een 9. Het hoogste cijfer voor de krachtige, bergop gesprongen galop: een 10! En eveneens de ultieme 10 voor de aanleg. De hengst liep met een mooie aanleuning harmonieus zijn proef, een 9.8. Daarmee leek de magische hengst de overwinning te hebben gepakt met zijn eindscore van 9.64. Maar er is goed, beter en best. Andreas Helgstrand schreef vandaag geschiedenis door met de prachtige KWPN’er Jovian (Apache x Johnson TN, fokker E.T. ten Bosch) maar liefst vier (!) 10’en te scoren. Alleen de stap, die correct is maar meer door het lichaam mag, kreeg een 8.8 en daarmee pakte Jovian 2/100ste op de score van Secret en dus de wereldtitel. Maria Schwennessen: “De draf is krachtig en altijd in balans, ook in de overgangen behoudt hij het juiste ritme. De galop: altijd bergop en zó vloeiend. Jovian loopt continu met een goede zelfhouding en veel souplesse. Wat een fantastische beweger!”

Helgstrand Dressage had maar liefst 4 paarden in de top 5 en Andreas werd eveneens derde met zijn andere troef Queenparks Wendy – eveneens een nazaat van Sezuan (mv.Blue Hors Soprano). De door Kurt Gosmer gefokte grootramige merrie toonde veel balans. De draf is indrukwekkend, mooi voorwaarts en actief: een 9. De actieve stap met een goede schoudervrijheid kreeg eveneens een 9. De merrie ontving de eerste 10 in deze rubriek en wel voor haar bergop gesprongen galop. Met een 9.5 voor harmonie en een 9.6 voor aanleg was het totaal van 9.42 goed voor de bronzen medaille. Een geweldige resultaat voor Helgstrand Dressage. Andreas: “We hadden het er thuis nog even dat we echt niet eerder zo’n sterke groep paarden meehadden naar het wereldkampioenschap. Vooral de vijfjarigen zijn kwalitatief echt heel sterk, ik kan eigenlijk niet zeggen welke de beste is. Jovian is vanaf dag 1 dat we hem op stal hadden wel het makkelijkste paard geweest om te rijden. Ik zeg dat niet omdat we vandaag gewonnen hebben maar hij heeft drie verschillende hengstentesten gelopen en van alle drie de verschillende testruiters een 10 gekregen voor rijdbaarheid. Oké hij heeft niet de ruimste stap, maar hij kan goed schakelen, gaat volle kracht vooruit om vervolgens weer goed terug te komen. Ik ben heel blij dat de jury dat talent ook heeft herkend.” Op de vraag of de kersverse kampioen te koop is zegt hij: “Alles is in principe te koop, Helgstrand Dressage is inmiddels een grote onderneming en dan moeten er regelmatig paarden verkocht worden. Maar Jovian is een veelgevraagde dekhengst en ik heb een sterke mede-eigenaresse: samen zijn we zeker van plan om hem voorlopig aan te houden.”

En dus het zilver voor Secret. Jessica: Ik ben dankbaar voor het zilver, ik ben blij dat ik Andreas in ieder geval één keer heb verslagen in de kwalificatie. Én ik ben heel blij voor Secret. Het is een veelgevraagde dekhengst, ik hoop dat ik hem zo lang mogelijk onder het zadel houd.”

Juryvoorzitter Adriaan Hamoen is content met de wijze van rijden: “Het was een spannende finale voor het publiek, maar zeker ook voor ons als jury. Donderdag hadden we al zo’n goede groep paarden te beoordelen met veel kwaliteit in de breedte. Maar ook complimenten voor de ruiters, de paarden werden stuk voor stuk zeer correct voorgesteld.”

Een prachtige ontknoping van een bloedstollende finale, waarbij het publiek soms luidruchtig haar enthousiasme kenbaar maakte. Andreas vond het prachtig: “Onze sport heeft entertainment nodig, en ik vind het fantastisch dat het publiek ook de kwaliteit herkent en weet te waarderen. Maar ook complimenten voor de jury en vooral de wijze van de toelichting op de beoordeling aan het publiek: kritisch maar positief, dat was echt perfect.”

Uitslag
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-19 21:41 



 
Profiel   

Genoten van de 5 jarigen, wat een kwaliteit!
Kreeg kippenvel van de laatste lijn van Jovian, wat een veelbelovende combinatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 09:00 



 
Profiel   

different1 schreef
Genoten van de 5 jarigen, wat een kwaliteit!
Kreeg kippenvel van de laatste lijn van Jovian, wat een veelbelovende combinatie.


Yep, en die is er in de eerste bezichtiging uitgegaan op de hengstenkeuring.
En wat presteren de wel ggk KWPN hengsten dit WK?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 13:55 



 
Profiel   

Staat er ergens online een filmpje? Hier word ik wel nieuwsgierig van :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 14:06 



 
Profiel   

Chawi schreef
Staat er ergens online een filmpje? Hier word ik wel nieuwsgierig van :P

Op de Facebook van Helgstrand Dressage staat een video van de hele proef, moet je wel een stukje naar beneden tot gisteravond want hij heeft er zoveel mee dat er al weer veel meer video’s etc. op staan :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 16:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen