Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Winnaar zesjarigen Zucchero OLD benadert perfectie

 
Profiel   

persbericht
Dressuur

[ img ]
Frederic Wandres met Zucchero OLD. Foto door aniek1985

De Oldenburger hengst Zucchero OLD is de nieuwe wereldkampioen bij de zesjarigen. Na de kwalificatie van de Longines FEI/WBFSH Dressage World Breeding Championships for Young Horses ging de Zonik-zoon al aan de leiding en Frederic Wandres wist ook in de finaleproef te overtuigen met een technisch zeer sterke proef. De door Hans-Heinrich Brühning gefokte hengst (mv.Prince Thatch xx) viel vorig jaar nog net buiten het podium bij de vijfjarigen, maar heeft zich afgelopen jaar goed ontwikkeld en pakte hier het goud. Frederic Wandres was in de wolken met deze overwinning: “Dit is heel speciaal voor mij, want Zucchero is ook een heel speciaal paard. Ik heb hem vanaf zijn derde en ik heb een hele hechte band met hem, hij is echt mijn vriend. De dagen voor ons vertrek heb ik hem zonder zadel op de racebaan gereden, om hem vooral fris en soepel te houden. Dit paard is zo makkelijk te trainen en biedt van nature al de zwaardere oefeningen als piaffe en passage aan. Mijn doel voor de toekomst is om hem vooral blij en gezond te houden tot aan Grand Prix-niveau.”

Christoph Hess, woordvoerder namens de jury, was lovend over de hengst van Star Horses: “Dit paard benadert de perfectie en toont ons wat we willen zien op dit niveau. Wat een geweldige draf heeft dit paard, dat met veel zelfhouding en impuls, ook in de zijgangen, wist te overtuigen: een 9.7. De stap is ontspannen, ruim en heel mooi door het lichaam: een 9.4. In galop pakt hij veel bodem en toont hij een geweldige natuurlijke balans, wat vooral goed te zien was in het terugkomen na de verruimingen. De wissels waren alle vier correct en mooi recht gesprongen. Met veel souplesse en elasticiteit benadert deze galop de perfectie: een 9.7. Ook voor harmonie een 9.7 en een 9.8 voor de aanleg van dit fantastische paard. Proficiat aan Frederic Wanders!”

En zo werd Zucchero met een gemiddelde van 9.66 gehuldigd tot wereldkampioen, voor de beide troeven van Andreas Helgstrand die net als gister 2 paarden in de top 3 had. De regerend wereldkampioen Revolution (Westf – Rocky Lee x Rouletto, fokker Yanik Yasemin) pakte dit keer het zilver, waarbij hij wel de ultieme 10 kreeg voor zijn expressieve draf. Hess: “Andreas weet als geen ander hoe hij een paard optimaal voorstelt. De stap is zo relaxed met een mooie rek erin en een natuurlijk activiteit: een 9. De draf is constant in het juiste ritme en laat niets te wensen over: een 10. De galop is mooi bergop met een goede techniek en een natuurlijke balans en verdient een 9.6. Het zwakste onderdeel vandaag waren de wissels, en dat zien we terug in de harmonie waarvoor hij een 8.8 krijgt. Maar wauw, wauw, wauw, wat een paard. We geven hem een 9.8 voor aanleg.”

En met het puntentotaal van 9.44 versloeg Andreas met Revolution zichzelf met zijn andere talent Zhaplin Langholt (9.34), net als wereldkampioen Zucchero een zoon van Zonik N.O.P.. De in Amerika wonende Deense Charlotte Jorst kocht de ruin oktober vorig jaar bij Helgstrand. Toen zij voor de zomer kwam trainen in Europa stelde Andreas haar voor om Zhaplin Langholt (mv.Stedinger, fokker Ole Magnus Jensen & Bente Graasboll) klaar te maken voor het WK. “Ik moest haar even overtuigen, maar gelukkig is dat gelukt want dit paard heeft heel veel kwaliteit en ik had alle vertrouwen in hem. Ik ben hier heel trots op!” De donkerbruine ruin kreeg maar liefst een 9.8 voor de expressieve draf. “Andreas heeft hem nergens overvraagd, maar reed hele goede overgangen die goed toonden hoeveel aanleg dit paard voor verzameling heeft.” In de stap mag hij iets meer bodem pakken en deze werd gewaardeerd met een 8.3. De elastische galop is mooi bergop gereden en heeft veel balans: een 9.5. De 9.4 voor harmonie en 9.7 voor aanleg waren goed voor plaats 3.

Juryvoorzitter Annette Fransen-Iacobaeus vond het eer om op het WK te jureren: “Wat een kwaliteit, we hebben vooral in de finale zulke fantastische paarden mogen jureren met zóveel aanleg, de top was echt aan elkaar gewaagd. Dank ook aan alle ruiters voor de harmonieuze wijze van voorstellen, dat verdient echt een compliment.”

Uitslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-19 22:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen