Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:50

*knhs
Aangespannen rijden


Toen na afloop van de marathon de stofwolken op het EK letterlijk en figuurlijk optrokken, bleek de kans op Europees teamgoud verdampt voor TeamNL. De marathonwagen van IJsbrand Chardon kiepte om en Koos de Ronde, de allersnelste in de marathonhindernissen, bleek in zijn A-traject 35 strafpunten verzameld te hebben. Maar er was ook goed nieuws uit Donaueschingen: Bram Chardon gaat aan de leiding van het individuele klassement!

Afbeelding
Bram Chardon. Foto: © FEI/Richard Juilliart

Verkeerde tabel
Koos de Ronde ging als eerste teamrijder van start in de marathon en noteerde op maar liefst vijf van de acht marathonhindernissen de snelste tijd. Hij zou de marathon gewonnen hebben, maar aan de finish bleek dat de regerend Nederlands kampioen met een verkeerde tijdtabel vertrokken was. Bondscoach Ad Aarts licht het toe: “Er waren twee formulieren met tijden in omloop, met verschillende snelheden. Nu heeft Koos tijdfouten opgelopen in het A-traject, waardoor hij gekelderd is in het klassement en anders had hij tweede gestaan achter Bram. Dit is erg onfaire sport, dus we proberen het nog aan te vechten.” Via de Ground Jury en de Appeal Committee is het protest uiteindelijk afgewezen en zijn de medaillekansen voor Koos verkeken.

Eliminatie IJsbrand Chardon
De bondscoach geeft ook toelichting op het uitvallen van IJsbrand Chardon, die vanaf de zilveren positie aan de marathon begon en in de eerste drie hindernissen goede tijden klokte. “IJsbrand is omgegaan op hindernis vier. Zijn achterpaard viel bij de B-poort iets naar binnen, daar stond een boom met wortels, waardoor de wagen – weliswaar heel langzaam – op de kant ging en dan ben je uit de wedstrijd.” Door de uitschakeling van IJsbrand Chardon tellen zijn resultaten niet meer mee voor het teamtotaal.

Bal voorsprong
Bram Chardon reed een sterke marathon waarin hij tweede werd. Op alle hindernissen klokte Bram een top vijf tijd en hij schoof door naar de leidende positie in het tussenklassement. “Ik heb er een dubbel gevoel aan overgehouden”, vertelt Bram na afloop. “Voor mijn beide teamgenoten was het echt een domper, maar mijn marathon was goed. Mijn maatje Pandur liep weer voorop en dat voelde vertrouwd. Ik kende de tijden van Koos, maar wilde daar niet op rijden, want die is op het moment in de marathon bijna niet te kloppen. Dus ik heb tactisch op de tijden van Von Stein en Aillaud gereden en dat pakte goed uit.”

Bram heeft nu iets meer dan een balletje voorsprong op de Fransman Benjamin Aillaud. Morgen wordt na de Vaardigheid het medailleklassement opgemaakt en weten we of Bram de Europese titel van zijn vader overneemt.

Tussenstand EK na de marathon
Individueel

1. Bram Chardon – 150,46
2. Benjamin Aillaud (FRA) – 154,67
3. Georg von Stein (DUI) – 155,32
4. Glenn Geerts (BEL) – 156,63
5. Michael Brauchle (DUI) – 162,15
19. Peter de Ronde – 179,84
23. Edwin vd Graaf – 186,92
25. Mark Weusthof – 187,94
27. Koos de Ronde – 188,36

Landenteams
1. Duitsland – 309,55
2. België – 324,74
3. Frankrijk – 329,69
4. Nederland – 338,82

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:05

Krijgen ze die tijdtabel niet van de bondscoach door? Heeft die dan niet de fout gemaakt?
Super zuur voor Koos en zijn team!!

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:45

Bondscoach heeft alleen aan hun vergeten de goede tijden door te geven. Ze hebben het nog een keer gevraagd omdat de tijden raar over kwamen, maar nee de tabel klopte....... Stond op de fb van Marie. Echt super zuur dit.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:00

Ja, dat las ik, heb koos ook net gesproken, maar waarom gaat de bondscoach protesteren over een fout die hij zelf gemaakt heeft. Dan zet je jezelf dubbel voor gek..

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:18

Wat vervelend, en idd een reflectie momentje voor de bondscoach. Wat kan er fout gaan met die tijden dan? Zijn dit de vertrektijden van de deelnemers, of hoe lang je over hindernissen mag doen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:30

De snelheid die je in het traject moet rijden staat vast.
Een reflectiemomentje voor de bondscoach is wel een understatement.. Koos had grote kans op het podium en lag er gewoon uit. Daarbij heeft hij de landenwedstrijd ook vergooid, ook daar zitten ze de laatste jaren contant in de medailles.
Ze vonden het al vreemd en hebben nagevraagd of het echt de goede tabel was en dat heeft hij nogmaals bevestigd..

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:46

waarom rijden ze dan met 2 verschillende tijdstabellen?
wel verschrikkelijk zuur voor iedereen.

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:09

Wat vind je dan Billy, dat hij moet opstappen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:31

Een reflectiemomentje klinkt als stom, niet meer doen..
Vind je dat niet wat weinig?
Je dupeert een sportman en zijn team en een landenteams..
Dat is wel iets meer waard als een reflectiemomentje, zeker omdat Koos en Marie nog nagevraagd hebben of het echt klopte..
Of hij op moet stappen weet ik niet, dat mort hij zelf weten of de bond uitmaken..
Maar ik vind het wel echt een grove fout, ik weet hoe hard ze ervoor werken...

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:38

Vind je het niet raar dat Koos als enige in het veld de verkeerde tabel had.

Jolien87

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:38

Oeh, dit is wel heel erg zuur zeg. Ik kan me voorstellen dat het vertrouwen in je coach dan geschaad wordt.
Beetje vergelijkbaar met de wissel van Sven Kramer.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:47

Echwel schreef:
Vind je het niet raar dat Koos als enige in het veld de verkeerde tabel had.

Marie vertelde dat er 2 versies in omloop waren en dat zij de 2e nooit gekregen hebben.

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:49

Bizar dat hun de enige zijn.
Vind het heel sneu

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:59

Praten die menners dan niet met mekaar? De andere menners hadden dan toch twee tabellen of een andere tabel?

Hoe dan ook idd erg zure, grove fout van de bondscoach. Maar wat wil hij aanvechten als hij de fout gemaakt heeft? :?
Snap wel wat Billy zegt. Die menners hebben keihard gewerkt en kosten gemaakt en dankzij hun bondscoach ‘voor niks.’
Dan is ‘even reflecteren’ IMO ook wel erg miniem.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:55

Zoiets aanvechten klinkt idd gewoon als afschuiven, wees een vent en geef gewoon toe dat je een fout gemaakt hebt.

Uiteraard kan er heel ongelukkig de verkeerde versie tussen de stapel goede tijden komen maar het lijkt me dat je zoiets controleert voordat je ze uitdeelt, zeker op dit niveau.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:19

Zie nieuwe bericht.. Ad Aarts heeft nu gezegd dat het zijn fout was en dat hij toen Marie navroeg verkeerde info gegeven heeft..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 19:28

Dit is wel heel erg zuur....daar zal ongetwijfeld nog een woordje over worden gesproken.

Maar fantastische prestatie van Bram Chardon, die heeft inmiddels de titel binnen.

2span
Berichten: 37
Geregistreerd: 20-08-11
Woonplaats: midden nederland

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:52

Tja, hier valt wel wat over te zeggen! Dus bij deze!

Het is veelzeggend dat de facebook post van De Ronde inmiddels verwijderd is en de reacties in de media nu al een heel stuk milder zijn. In een vlaag van woede zijn ze zaterdag vertrokken van de wedstrijd en hebben daarmee bewust een kans op een teammedaille weggegooid, ze stonden nog steeds 4de met het land!

Waarschijnlijk hebben ze zelf spijt dat ze vertrokken zijn, anders hadden ze de facebook berichten niet verwijderd en hun toon aangepast. De post is niet toegestaan via de deelnemingsovereenkomst met het kader/KNHS en als KNHS-official wat mevr. De Ronde ook is. Ze zijn zeker en vast teruggefloten! Sancties op dergelijke uitlatingen zouden zeer passend zijn maar waarschijnlijk ziet de KNHS dit door de vingers.
Het is tekenend dat Chardon Aarts nadrukkelijk bedankt voor zijn bijdrage aan de prestatie. Binnen het team wordt de ‘fout’ Aarts dus niet zo zwaar aangerekend en is zijn positie niet in gevaar. Nog een argument waarom de toon van De Ronde nu al anders is, volgende keer wil hij weer in het team zitten! Ook andere rijders schijnen zich niet druk te maken om wat er is gebeurd, zegt genoeg.

Als je als 25ste start(4de NL-er) en als enige rijder de fout ingaat met de trajecttijden gaat het er bij mij niet in dat je zelf niet een klein beetje verantwoordelijk bent… “Wij zijn professionals” en “Op internationale kampioenschappen horen deelnemers niet op het secretariaat te komen”, dat zal best, eeuhh nee dus! Anders had het hele team/hele afvaardiging van NL wel dezelfde fouten gemaakt. Veel rijders maken de schema’s van de trajecten al op donderdag, als deze op het laatste moment zijn gewijzigd ontstaat daardoor irritatie op het rijderskamp. Dat is niet gebeurd dus het is ook geen wijziging van het laatste moment!
Maar goed, de basis van de fout ligt wel bij Aarts kennelijk, dat zegt hij immers zelf.

Zoals een reactie op facebook terecht vaststelde is Aarts misschien wel de meest integere bondscoach die we ooit gehad hebben, in elk geval de meest gestructureerde. Zijn prestaties bij de pony’s, enkelspan paarden en para menners spreken voor zich en zijn resultaat van zijn beleid. Over beslissingen is altijd te discussiëren maar achteraf blijkt dat hij er zelden naast zit en zijn structuur is helder.
De tweespan paarden zijn de afgelopen jaren steeds slechter gaan presteren, kijk maar naar de uitslagen van het landenteam op het WK(laatste keer 10de?). Ben erg benieuwd of hij dit tij ook kan keren!(denk het wel)

Extra zuur is dat De Ronde een uitstekende vaardigheid heeft en er veel 0-rondjes zijn gereden, het parcours was dus relatief makkelijk. De Ronde had zonder tijdfouten in de marathon 2de gestaan binnen één bal van Chardon. En was dus Europees kampioen geweest door de bal van Chardon bij poort 4 en bij een 0-rondje wat met zijn capaciteiten en het feit dat er relatief veel foutloze waren zeker niet ondenkbaar is.

Kortom, extra zuur voor De Ronde die zeer waarschijnlijk zijn eerste internationale outdoor titel had kunnen winnen. Maar ze hebben zeker van drie dingen spijt:
1.verkeerde trajecttijden
2.uitlatingen/aanval op Aarts via media en facebook (inmiddels al ingetrokken en toon gematigd)
3.vertrekken op een wedstrijd en het team in de steek laten

Ondanks dat ze nu hun toon aanpassen hebben ze toch de ware aard laten zien.
Een echte winnaar is pissend, ontploft en scheld de hele wereld bij elkaar maar allemaal wel binnenkamers. Wat ze gedaan hebben is emotioneel en erg onprofessioneel.
Kunnen jullie nog herinneren dat Chardon in Aken 2015 Europees kampioen zou zijn geworden? Een fout in de rekenkamer was gemaakt waardoor Brauchle kampioen werd, Chardon reed de afsluitende marathon op de tijden van Brauchle en nam daardoor in de laatste 4 hindernissen minder risico. Het uiteindelijke verschil had hij makkelijk kunnen dichtrijden in de laatste hindernissen. Nadat de uitslag werd aangepast en Chardon zakte van goud naar zilver schijnt hij helemaal door het lint te zijn gegaan, en terecht. Maar naar buiten toe: merkbaar geïrriteerd maar rustig en professioneel voor de camera van de NOS en schrijvende media, ongeveer 45 minuten na het aanpassen van de uitslag! Zoek dat interview maar terug! Ook aan de prijsuitreiking nam het gewoon deel.

Ik had De Ronde en co erg hoog zitten, sympathiek en normale mensen. Maar dit(de reactie) valt mij toch erg tegen. Logisch dat De Ronde pissend was, zijn eerste internationale titel was immers binnen bereik! Maar de wijze waarop ze hebben gereageerd is absoluut niet fraai en helaas misschien wel tekenend…

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:00

Mooie prestatie van Bram! *\o/*

2span schreef:
Als je als 25ste start(4de NL-er) en als enige rijder de fout ingaat met de trajecttijden gaat het er bij mij niet in dat je zelf niet een klein beetje verantwoordelijk bent…


Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik begrijp dat het zuur is, maar het is echt niet fair om de schuld bij iemand anders in z'n schoenen te schuiven.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:13

Nou als mij een podium door de neus geboord zou zijn waar ik heel hard voor gewerkt had, zou ik ook pissig zijn.
Ad Aarts heeft zelf toegegeven dat Marie bij hem gecheckt heeft, en dat hij toen wederom verkeerde info gegeven heeft, dus hoezo eigen verantwoordelijkheid?
Ze hebben toch gecheckt??

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:18

Tja dat is idd zo, ook al heb je een bondscoach die alles in orde zou moeten hebben, zelf controleren is snel gedaan (al was dit nu alleen bij Aarts die ze dus de verkeerde kant op heeft gestuurd).

De Ronde zou kwa media inmiddels wel mogen weten hoe het allemaal werkt maar goed, in een vlaag van woede en onvrede is een fout snel gemaakt.
Ze zullen vast ook niet alleen op de vingers getikt zijn door de KNHS, denk dat bepaalde teamgenoten ook wel een mening hebben over hoe het ging :+

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:23

Ik was er niet bij. Ik kan er niet over oordelen Het is wel heel erg zonde voor team De ronde en het het Nederlands team.

Bram heeft met zijn team een top prestatie geleverd.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bram Chardon op goud na teleurstellend verlopen marathon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:33

@2span, dank voor de toelichting. Helder verhaal, klinkt geloofwaardig en betrouwbaar.
Fouten maken is menselijk. Altijd jammer als iemand zijn zelfbeheersing verliest, zeker in deze context en met deze consequenties. Hopelijk heeft iedereen ervan geleerd....