In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 01:11

*omrop fryslan / facebook
Overige

Afbeelding

Het is een vreemde dag voor veel mensen op Ameland. Woensdag is het precies veertig jaar geleden dat bij een reddingsactie acht paarden verdronken. De paarden werden in die tijd ingezet om de reddingsboot het water in te slepen. Op die dag moesten ze het water in voor een Duitse zeilboot.

Op 14 augustus 1979 omstreeks 20.00 uur werd de paardenreddingboot opgeroepen om te hulp te schieten bij het in nood verkerende Duitse schip Windspiel 4. Er stond op dat moment een stormachtige wind uit het zuidwesten en er was een sterke ebstroom. Het ging bij de lancering van de boot echter goed mis. Voor de mannen van de paardenreddingboot het in de gaten hebben zuigt het water de oplegger en de paarden voor hun ogen de diepte in. Reddingspogingen van de mannen zijn tevergeefs, de slipketens die in noodgevallen horen los te gaan functioneren niet. Binnen enkele minuten gingen de paarden met oplegger naar beneden.
De mannen op de reddingboot hadden op dat moment nog niets in de gaten van het ongeluk en wisten de 4 opvarenden van het Duitse schip te redden. Het jacht werd meegesleept naar de Ballumerbocht. Daar werden ze opgewacht door de politie die de mannen op dat moment moest vertellen dat er een ongeluk was gebeurd waarbij 8 paarden waren verdronken.

De volgende dag werden de paarden naar het strand gesleept en werd het vervoer naar een destructiebedrijf in Bergum voorbereid. Op verzoek van de boeren worden de paarden echter begraven nabij de plek van het ongeluk en herinnert een plaquette in de duinen 40 jaar na dato aan hun dood.

Het ene fatale ongeluk in ruim 150 jaar dat er in het reddingswezen van Ameland met paarden werd gewerkt betekende bijna het einde van de lancering van de paardenreddingboot. De KNZHRM (nu KNRM Ameland) kreeg veel kritiek over de inzet van paarden bij deze gevaarlijke situaties. Mede op aandringen van de Amelander voerlieden besloot de reddingmaatschappij na een grondige evaluatie toch met paarden te blijven werken. Een nieuwe snelle reddingboot die in 1988 in gebruik werd genomen betekende het einde van het gebruik van de paardenreddingboot bij reddingsacties. Dankzij de Stichting Paardenreddingboot Ameland is de lancering van de paardenreddingboot elk jaar ongeveer 10 keer te zien tijdens demonstraties.

Herdenking
Het drama heeft een grote invloed gehad op de mensen op het eiland. Woensdagavond zijn er bloemen bij het graf van de paarden gelegd en is het drama herdacht.

Klik hier voor een video. Let op de video is in het Fries.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:57

Nog altijd kippenvel van deze droevige geschiedenis.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:17

Coloured schreef:
Nog altijd kippenvel van deze droevige geschiedenis.

Hetzelfde hier. Gister op het nieuws zag ik enkele beelden van de gebeurtenis, ik wist niet dat daar beelden van waren. Maar ik kreeg meteen overal kippenvel.

Het komt natuurlijk vaker voor dat paarden overlijden, maar op de één of andere manier blijft het ongeval met de reddingsboot me keer op keer kippenvel geven.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:18

Hier ook...

Sowieso alle verhalen over de paarden reddingsboot, zeker met dit in je achterhoofd.

Anoniem

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:20

Indrukwekkend dat en hoe dit nog steeds herdacht wordt.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:24

Vorig jaar heb ik dit graf bezocht op Ameland, kippenvel inderdaad.

Er zijn inderdaad beelden van het ongeluk, afschuwelijk om te zien hoe machteloos de mannen staan terwijl de paarden voor hun ogen vechten voor hun leven maar verdrinken.

Popstra
Berichten: 13750
Geregistreerd: 21-06-08

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:27

Blijf dit altijd erg tragisch en verdrietig vinden elke keer als het weer voorbij komt...

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:44

Paarden stonden altijd te springen als de bel ging voor de reddingsboot. Een diepe geul was de oorzaak van het drama. En dat dit drama elke jaar wordt herdacht is alleen maar een duidelijk eerbetoon aan deze paarden.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:51

Morganlefay schreef:
Paarden stonden altijd te springen als de bel ging voor de reddingsboot. Een diepe geul was de oorzaak van het drama. En dat dit drama elke jaar wordt herdacht is alleen maar een duidelijk eerbetoon aan deze paarden.


Er was zelfs 1 paard die zelf de weide uit sprong als het signaal afging.
De eigenaar hoefde alleen met het tuig naar de reddingsboot te komen en zijn paard stond er al

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:53

De beelden van het ongeluk staan nog steeds op m'n netvlies, en ik was toen nog geen 10 jaar oud.
Bijzonder indrukwekkend om te zien hoe machteloos iedereen stond tegenover de kracht van de zee op dat moment ;(
Ik wordt nog steeds emotioneel als het op wat voor manier dan ook weer eens ter sprake komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:38

Susanne schreef:
Vorig jaar heb ik dit graf bezocht op Ameland, kippenvel inderdaad.

Er zijn inderdaad beelden van het ongeluk, afschuwelijk om te zien hoe machteloos de mannen staan terwijl de paarden voor hun ogen vechten voor hun leven maar verdrinken.


Toen wij met de basisschool op schoolreis naar Ameland hebben we deze ook gezien, zo verschrikkelijk ;(

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:06

Dit blijft zo indrukwekkend,

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:17

Vreselijke beelden om te zien, wel mooi dat er een monument is om de paarden te herdenken. Ik moet er maar niet te veel over nadenken, wat een nare dood voor die lieve dieren.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:48

Het begraven op het eiland is niet zonder slag of stoot goedgekeurd, daar is wel wat overredingskracht van de Amelanders aan te pas gekomen.

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:20

40 jaar geleden alweer! Ik heb een paar jaar geleden met een man gesproken die destijds eigenaar was van 1 van de verdronken paarden. Die kon het verhaal niet met droge ogen vertellen.
Hier een kleine documentaire wat er in 1979 gebeurde: https://www.youtube.com/watch?v=vhFkojSKip4

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:22

Waren de paarden gewoon werkpaarden van particuliere boeren en niet van de reddingsmaatschappij zelf? Die indruk krijg ik wel uit het stuk maar het staat er niet letterlijk in.

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:39

Klopt ik heb ooit gelezen dat het particuliere paarden waren.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 13:47

Volgens mij waren het inderdaad paarden van boeren die bij een noodgeval werden opgeroepen.

Ik heb ooit toen ik nog lid was van de Penny een stripboek gekregen over de verdronken reddingspaarden. Deze vond ik toevallig een paar weken geleden terug en heb ik toen weer opnieuw gelezen. Daar gaat het o.a. over een boer die op dat moment aan het werk is met zijn paard op het moment dat het Duitse jacht in de problemen komt geloof ik.

hagelslag
Berichten: 9026
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 14:47

LindyH schreef:
Waren de paarden gewoon werkpaarden van particuliere boeren en niet van de reddingsmaatschappij zelf? Die indruk krijg ik wel uit het stuk maar het staat er niet letterlijk in.


Het waren inderdaad werkpaarden van boeren

toesekie
Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-19

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:51

Een van de werkpaarden was van de opa van mijn achternicht. Echt verschrikkelijk... Maar ontzettend mooi dat het na al die jaren toch nog zo wordt herdacht.

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: In 1979 verdronken reddingspaarden herdacht op Ameland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 16:54

Ik weet het nog, verschrikkelijk verdrietig!

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 17:06

Dat maakt het dan extra triest. De paarden zijn gestorven tijdens hun 'bijbaantje' en de boeren waren hun kostbare dier kwijt. In 1979 hadden de paarden waarschijnlijk niet echt meer een rol op de boerderij (hoewel... op een eiland misschien nog wel), en ik mag hopen dat de boeren er financiëel voor gecompenseerd zijn, maar toch...

Ik kan me ook voorstellen dat het ongeluk ook meteen het einde van een tijdperk betekende. Als in één keer vrijwel alle werkpaarden van het eiland verdwenen zijn... Veel boeren zullen geen nieuw werkpaard meer hebben aangeschaft lijkt mij. Of waren er nog genoeg werkpaarden over om de taak over te nemen?

Weet iemand hoe dat gegaan is?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 19:16

Mayflower_ schreef:
40 jaar geleden alweer! Ik heb een paar jaar geleden met een man gesproken die destijds eigenaar was van 1 van de verdronken paarden. Die kon het verhaal niet met droge ogen vertellen.
Hier een kleine documentaire wat er in 1979 gebeurde: https://www.youtube.com/watch?v=vhFkojSKip4


Indrukwekkend om te zien, wat een afschuwlijk lot voor die dieren zeg.
Wel heel erg fijn dat ze nog "herdacht" worden.

heba
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 11:53

Ondanks dat deze vreselijke gebeurtenis al 40 jaar geleden heeft plaatsgevonden rollen de tranen iedere keer over mijn wangen.

Wat een trauma voor de gemeenschap ...

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:14

Dit voorval heeft grote indruk op me gemaakt vroeger, vooral de beelden zie ik zo weer voor me, verschrikkelijk!
LindyH, als ik het me goed herinner is men met andere paarden door blijven gaan?