Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

 
Profiel   

nos
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

Een deel van de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen die zijn uitgezet in een natuurgebied in Spanje, is ziek. Ze hebben mogelijk last van een parasiet.

Dat bevestigt Staatsbosbeheer naar aanleiding van berichten in dagblad De Stentor. De 29 paarden verhuisden in maart van dit jaar vanuit de Oostvaardersplassen, omdat daar te veel grote grazers rondliepen.

De paarden werden overgedragen aan de eigenaar van de stichting Paleolítico Vivo in het noorden van Spanje, die ze graag wilde hebben voor natuurbeheer. "We hebben ze de paarden gebracht en ook een vrachtwagen hooi meegeleverd", zegt Joke Bijl van Staatsbosbeheer.

"De verantwoordelijkheid voor de paarden ligt bij de eigenaar van de stichting en niet meer bij Staatsbosbeheer", zegt Bijl. "Wel hebben we in het contract laten optekenen dat we na een half jaar en na een jaar zouden horen hoe het met de paarden gaat."

Erg mager
Vorige week kreeg Staatsbosbeheer een e-mail van de eigenaar waarin hij schrijft dat de paarden erg mager zijn en dat er parasieten in de ontlasting zijn gevonden. "Maar het is aan hem om daarnaar te handelen", zegt Bijl.

Ook vraagt de eigenaar Staatsbosbeheer om geld en hooi. "Op dit moment is het erg droog in Spanje. Blijkbaar is er niet voldoende voedsel te vinden. Een erg vervelende situatie, omdat de eigenaar ons nu om hulp vraagt."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 00:10 



 
Profiel   

Verdrietige situatie.
Heb er geen woorden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 04:40 



 
Profiel   

Ik vind dat artikel van de nos een hele andere benadering hebben dan die van de Stentor :=

Citaat
Magere Flevolandse konikpaarden in Spanje wellicht ziek van parasiet

Een groot deel van de konikpaarden uit de Oostvaardersplassen die in Spanje zijn opgevangen, zien er niet al te florissant uit. Dat zegt Annemieke van Straaten, die daar persoonlijk poolshoogte is gaan nemen. 


In maart van dit jaar is een groep van 29 konikpaarden uit natuurgebied de Oostvaardersplassen verplaatst naar het natuurgebied Atapuerca in Noord-Spanje, ongeveer 20 km van Burgos.  De konikpaarden grazen in een  afgerasterd deelgebied van 175 hectare. Dit gebied bestaat hoofdzakelijk uit open bos met een ondergroei van gras en op verschillende open plekken heide. De dieren worden, samen met een kudde van 18 Schotse Hooglanders ingezet voor het natuurlijke beheer in het gebied en om de variatie in de vegetatie te houden. Alle deelgebieden zijn publiekstoegankelijk en er zijn jeepsafari’s voor belangstellenden. 

Wit-Rusland

Een grote groep van 150 Flevolandse konikpaarden wordt momenteel verplaatst naar het natuurreservaat Naliboksky in Wit-Rusland. De eerste 50 hiervan zijn eind vorige weekverplaatst. Een volgende groep van 50 paarden is vandaag verplaatst vanuit de vangkraal in het natuurgebied bij Lelystad waar ze verzameld zijn.

Bijgevoerd

Samen met de Spaanse eigenaar van het natuurpark Eduardo Cerdá is Annemieke van Straaten dinsdag en woensdag het gebied van 175 hectare ingegaan om de  Flevolandse dieren te bekijken. ,,Er moet nu nog steeds bijgevoerd worden’’, zegt Van Straaten. En dat gaat binnenkort een probleem worden, want volgens de actievoerster is er amper voedsel voor de dieren in het droge bosgebied. ,,De mensen van het park doen er alles aan wat ze kunnen. Er is alleen meer hooi nodig.’’

12 Veulens

Dat bevestigt de parkeigenaar. ,,De groep Konikpaarden is flink gegroeid doordat er 12 veulens zijn geboren. Maar veel van de paarden zijn mager en niet gezond.  Van de bijna ruim 40 dieren zijn er 28 niet gezond. De anderen zijn wel in orde. Maandag komt de veearts de dieren onderzoeken. Wij vermoeden dat de dieren last hebben van een parasiet.’’ Cerdá vertelt verder dat de konikpaarden volop bijgevoerd worden. Ook is het nog onzeker of er voldoende voedsel gaat groeien in het natuurgebied, dat ook te kampen heeft gehad met veel droogte. ,,Als dat niet gaat groeien, wordt het voor ons moeilijk om voldoende extra hooi in te kopen. Daar hebben wij de middelen niet voor.’’

Een deel van de Flevolandse konikpaarden in Spanje is mager, vermoedelijk vanwege een parasiet.

Voor Van Straaten is het nogal behoorlijk : ,,Nu zijn de dieren weggehaald uit de Oostvaardersplassen, maar staan ze opnieuw te lijden. Staatsbosbeheer krijgt van de provincie veel geld voor het beheer van de Oostvaardersplassen en het oplossen van het dierenleed.’’ De stichting Annemieke neemt de kosten op zich voor het medische onderzoek van de paarden, meldt Van Straaten, naamgeefster van de stichting.  

Vrachtwagen

Staatsbosbeheer laat weten dat ze volgende maand informatie verwachten van het park over de situatie van de dieren. Woordvoerder Joke Bijl legt uit dat de dieren in maart van dit jaar overgebracht zijn naar Spanje. ,,Om ze een goede overgang te geven en omdat er nog niet veel begroeiing was zo vroeg in het jaar is er een vrachtwagen met hooi meegestuurd.’’

Helpen

In de contracten is afgesproken dat zes maanden en een jaar na de overplaatsing er een terugkoppeling komt van de nieuwe eigenaar van de dieren in Spanje. ,,Zij zijn nu eigenaar en dus ook verantwoordelijk voor de dieren. Ze moeten zich ook aan de geldende wet- en regelgeving houden.’’ 

Cerdá meldt dat hij eind deze maand contact heeft met de mensen van Staatsbosbeheer. ,,Ik ga met ze in gesprek. Ik verwacht wel dat Staatsbosbeheer ons wil helpen met deze problemen. Wij kregen bijna dertig paarden en nu zijn het er al meer dan veertig.’’

In maart van dit jaar is een groep van 28 konikpaarden uit Flevoland verhuisd naar Spanje. Daar is de volgende videoreportage over gemaakt.

Bron: De Stentor

Het is nog steeds triest, daar niet van. Maar het artikel van de nos laat me de drang krijgen om de auto in te stappen om ze daar zelf weg te gaan halen, terwijl hier wel uit blijkt dat er actie ondernomen wordt en de paarden momenteel wel bijgevoerd worden maar ze door het te kort maar moeilijk aan hooi komen.

Ik ben nog wel benieuwd hoe en of de dracht van die paarden bijgehouden wordt hier door staatsbosbeheer? Als ze blijkbaar niet zo'n groepsuitbreiding verwacht hadden :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 05:58 



 
Profiel   

Die parasiet....is dat niet gewoon simpel een worm? Dat lijkt met toch op te lossen voor een club van 29 paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:28 



 
Profiel   

Worden ze niet ontwormd dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:57 



 
Profiel   

wat een gedoe...tja het is aan de eigenaar die ze dient te onderhouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 07:58 



 
Profiel   

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je 40 paarden aanneemt als je niet de middelen hebt om ze hooi bij te voeren op het moment dat er door droogte onvoldoende gras groeit...

Triest dit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:25 



 
Profiel   

Probleem is gewoon verplaatst.. ongelooflijk zeg ;(
Hadden ze dat vantevoren niet kunnen bedenken, dat het daar droog is en ook weinig tot geen voedsel voor de paarden.
Die naar Rusland verhuisd zijn, hebben tenminste nog wat te eten daar, en een natuurlijke vijand, de wolf. Dus zwakke dieren vallen daar wel af.
In Spanje gaan ze gewoon verhongeren, mits er voldoende bijgevoerd gaat worden, wat nu al een probleem is..
Beesten waren beter af met een kogel vrees ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:30 



 
Profiel   

Het lijkt erop dat deze paarden last hebben van de door teken overgebrachte parasieten die piroplasmose veroorzaken. Veel teken in Zuid Europa dragen die bij zich. https://ker.com/equinews/equine-piroplasmosis/

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:40 



 
Profiel   

Als ze nou es minder met vingertjes wezen wie voor de oplossing moet zorgen en meer aan de oplossing werkten dan zouden die arme beesten misschien al geholpen zijn.

Als je de overheid bent is verwaarlozing oké blijkbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:04 



 
Profiel   

Ze hadden ze beter voor een redelijk bedrag te koop aangeboden aan particulieren die er rijpony's van kunnen maken of naar de paardenslager. Dit gezeul heeft niemand wat aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:08 



 
Profiel   

Sjonge jonge, dit zie je toch van mijlenver aankomen..

Gewoon slachten die hap! Lekker vlees en probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:10 



 
Profiel   

Ik vind de omgeving van burgos nou ook niet echt gebied voor paarden.. Veel rood woestijngebied.. Weinig groen.. Mja.. Dat is mijn mening.. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:15 



 
Profiel   

troi schreef
Sjonge jonge, dit zie je toch van mijlenver aankomen..

Gewoon slachten die hap! Lekker vlees en probleem opgelost.



Inderdaad was dit te verwachten, ben in Spanje nog geen mooie groene weide tegen gekomen.

Maar ehhh slager?? Er zit aan deze dieren ja geen vlees aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:17 



 
Profiel   

Gooiske schreef
troi schreef
Sjonge jonge, dit zie je toch van mijlenver aankomen..

Gewoon slachten die hap! Lekker vlees en probleem opgelost.



Inderdaad was dit te verwachten, ben in Spanje nog geen mooie groene weide tegen gekomen.

Maar ehhh slager?? Er zit aan deze dieren ja geen vlees aan.


Aan de veulens vast wel, lekker sappig ook dat jonge spul, en van de rest kan je vast een soepje koken.

In leven laten in zulke omstandigheden vind ik enorm wreed en zo te horen denkt de Spaanse eigenaar bij staatsbosbeheer aan de tiet te kunnen gaan hangen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat die daar zin in hebben. Kansloze situatie zo!

En iets in me zegt dat we over een paar maand uit wit-rusland vergelijkbare verhalen krijgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:23 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Worden ze niet ontwormd dan?

Ies natoer....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:26 



 
Profiel   

troi schreef
Aan de veulens vast wel, lekker sappig ook dat jonge spul, en van de rest kan je vast een soepje koken.

In leven laten in zulke omstandigheden vind ik enorm wreed en zo te horen denkt de Spaanse eigenaar bij staatsbosbeheer aan de tiet te kunnen gaan hangen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat die daar zin in hebben. Kansloze situatie zo!

En iets in me zegt dat we over een paar maand uit wit-rusland vergelijkbare verhalen krijgen..

Ik weet dat ze het niet horen en het hen ook niet boeit maar zullen we iets respectvoller praten over dieren die om al dit lijden ook niet gevraagd hebben? :\

Ze hadden het probleem in eerste instantie niet zo groot mogen laten worden ten eerste.
Toen het groot werd, hadden ze moeten ingrijpen via castraties desnoods dat er minder veulens zouden komen.

En nu het probleem in drie (vier?) landen zo groot wordt trekken ze weer hun handjes er van af. :r

Wanneer moeten ze een keer verantwoording gaan af leggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:32 



 
Profiel   

Paarden naar Spanje overbrengen, naar een dor gebied. In Spanje lopen al genoeg verwaarloosde paarden rond.... Dit is geen handige zet geweest. De dieren hebben medische zorg nodig en hooi. Te triest dit.Als je paarden opneemt om je natuurgebied te begrazen, ben je verantwoordelijk voor de dieren. Dat weet je toch van tevoren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:36 



 
Profiel   

Ze hadden de dieren moeten slachten.
Dat krijg je nu eenmaal als er geen betere oplossing is.

Nee eerst moeten ze haast verhongeren in NL omdat ze niet mogen worden bijgevoerd.
Nu staan ze ziek te zijn in Spanje.
De andere mogen lekker stressvol uren op een vrachtwagen naar Wit Rusland gaan. En wat gaan ze daar te eten krijgen in winter als de sneeuw meters hoog ligt?

Hier was het meer diervriendelijk geweest om de dieren uit hun lijden te verlossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:40 



 
Profiel   

Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 12:43 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


Precies dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 13:04 



 
Profiel   

troi schreef
En iets in me zegt dat we over een paar maand uit wit-rusland vergelijkbare verhalen krijgen..



Iets zegt mij dat het klimaat en het landschap in Wit-Rusland totaal anders is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 13:12 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
troi schreef
En iets in me zegt dat we over een paar maand uit wit-rusland vergelijkbare verhalen krijgen..



Iets zegt mij dat het klimaat en het landschap in Wit-Rusland totaal anders is....

Daar gaan ze sneller dood door de kou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 13:21 



 
Profiel   

De paarden waren allang ziek voordat ze op transport gingen.
Er gaan niet zomaar paarden dood in die woestijn waar SBB ze eerst opgesloten had.
Er worden vieze spelletjes gespeeld over de ruggen van die arme paarden!
Wanneer Annemiek niet naar Spanje was gegaan had niemand van iets geweten en kon SBB lekker hun gang gaan met ontkennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 13:30 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Janneke2 schreef

En iets in me zegt dat we over een paar maand uit wit-rusland vergelijkbare verhalen krijgen..



Iets zegt mij dat het klimaat en het landschap in Wit-Rusland totaal anders is....

Daar gaan ze sneller dood door de kou?[/quote]

En de roofdieren... echt dit hele gedoe is verbijsterend naïef. Lang leve de knuffelnatuur!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 13:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen