Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:16

Wat een onzin dat merrie`s hb worden wanneer er geen veulen naast loopt.
Er lopen veel te veel hengsten.
Is totaal geen beheer.
SBB prutst maar wat aan.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:28

loriene schreef:
Wat een onzin dat merrie`s hb worden wanneer er geen veulen naast loopt.
Er lopen veel te veel hengsten.
Is totaal geen beheer.
SBB prutst maar wat aan.

Dit zijn zeer sobere dieren, wanneer ze drachtig zijn verbruiken ze meer energie en tijdens de zoog periode ook. Worden ze niet drachtig en is er voedsel in overvloed kun je wachten op problemen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:45

...gelukkig zijn het dieren en is moeder natuur verstandig.
Veel eten wil ook wel betekenen: veel spelen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:46

Deze dieren hebben altijd problemen. Te veel eten, te weinig eten, te veel hengsten, te koud, te nat enz. Hun grootste probleem is dat hun lot in handen van onkundige mensen ligt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:01

...ehm - feit is dat de kudde onder Nederlands beheer zo uitdijde dat er verhuisd moest worden.

Het is dus ook wat je 'problemen' noemt: de vrije natuur is geen luilekkerland.

En daarna dus ook wat je onkunde noemt: de Knollies bij mij op stal worden ontwormd, bekapt, getraind, ingeënt en dagelijks door hun mensen geborsteld en uitgebreid geobserveerd. Bij dracht wordt gescand en wat al niet.

""Moeder Natuur heeft doorgaans overleven en voortplanten als criteria voor succes.""

Christiene
Berichten: 7720
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:24

Beesten in de natuur vertrekken zelf als er ergens geen eten is. De zwakkere worden op gegeten of gaan dood. En planten zich dus niet voort

Probleem hier is dat ze tussen hekken staan dus niet verder kunnen zoeken naar eten

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:29

Jennyj01 schreef:
Deze dieren hebben altijd problemen. Te veel eten, te weinig eten, te veel hengsten, te koud, te nat enz. Hun grootste probleem is dat hun lot in handen van onkundige mensen ligt.


Grootste probleem is dat om de kool en de geit te sparen, er halfslachtig beheer is en wordt uitgevoerd.

Als je dieren als wild ziet en niet als vee, dan moet je ze als wild beheren. En dus net als op de Veluwe afschot van zwakkere én overtollige/boventallige exemplaren in het najaar, voordat ze creperen van de honger en kou. En je dan niet laten beinvloeden door de publieke opinie die paarden en koeien als vee behandeld wil zien.
Of, als je je wel laat beinvloeden door de publieke opinie, beheer ze dan als vee. En dat betekent in feite hetzelfde, alleen dan gaan ze naar de slager ipv afschot.

In beide gevallen is er heel simpel maar één taak: als mens je rol als roofdier / bovenste laag voedselpyramide vervullen.

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:35

Ibbel schreef:
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ik vind het 'handelen' van de overheid echt om je voor te schamen. Die paarden naar een ander land sturen, zonder gedegen onderzoek of het daar wel beter is (Noord-Spanje staat niet echt bekend als groen en bosrijk) voor de paarden om daar hun leven te leven. Dat de paarden het nu alsnog slecht hebben, was een kwestie van afwachten. Nu moet er iets gedaan worden, maar NL gaat niets doen want het is 'niet meer hun eigendom'. Het is bizar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:43

Whale schreef:
Nagini schreef:
Deze kou. Met een land dat van December tot soms April bedekt is in sneeuw.


Daarvoor hebben ze een wintervacht.

Die niet "voorzien" is op de russische koude maar op onze koude die, als ik het me goed herinner, in vergelijking niks voor stelt gezien we amper een paar dagen vorst en sneeuw hebben de laatste 20 jaar. En dan hebben we het ook nog over zieke, verzwakte dieren. Niet over gezonde paarden.

Ze hadden deze dieren beter uit hun lijden verlost in plaats van ze verzwakt in andere klimaten met evenveel miserie te dumpen. Ze hebben geen eerlijke kans om zich aan te passen. :\

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:46

Ayasha schreef:
Die niet "voorzien" is op de russische koude maar op onze koude die, als ik het me goed herinner, in vergelijking niks voor stelt gezien we amper een paar dagen vorst en sneeuw hebben de laatste 20 jaar. En dan hebben we het ook nog over zieke, verzwakte dieren. Niet over gezonde paarden.

Ze hadden deze dieren beter uit hun lijden verlost in plaats van ze verzwakt in andere klimaten met evenveel miserie te dumpen. Ze hebben geen eerlijke kans om zich aan te passen. :


Het wordt in Wit-Rusland hooguit -10 graden, niet -60. De gemiddelde temperatuur in januari is -4 tot -8.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:50

En hier klaagden we afgelopen jaar toen het een dagje -4 werd. :) Je komt er niet onderuit dat het klimaat gewoon anders is. En deze dieren hebben simpelweg niet de reserves om zich aan te passen. Ze kwamen met moeite ons zachte, eerder regenachtige klimaat door.
Maar als ze nu dood gaan dan is het niet meer Nederland zijn schuld want ze zijn niet van hun. Ook al weten ze heel goed dat ze ze gewoon een trage dood in gestuurd hebben.

Misschien zijn Rusland en Spanje verstandiger en durven die wel korte metten maken met het lijden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:52

Je kan er haast een soap van gaan maken.
Ongelofelijk, je kon er toch op wachten zeg ook.
Op zijn netst gezegd, laat die dieren inslapen en niet meer lijden.
Dat is pas humaan, maar nee al die geitenwollensokken figuren moesten ze zonodig redden en doen en eigenlijk is er nog steeds niets veranderd behalve een stressvolle verhuizing

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:53

Ayasha , dat ze hier de winter niet doorkwamen had puur en alleen met geen voedsel en veel te veel dieren te maken die geen kant op konden. In Rusland is het gebied veel groter. In Spanje zal het misschien niet zo zijn maar het kan ook een parasiet zijn waardoor ze mager worden. Voeding is ook daar blijkbaar een probleem .

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:55

Maar Wit Rusland ligt wel een half jaar onder de sneeuw. Ook al is het gebied groter, er zal dan net zo min veel te eten te vinden zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:02

Ibbel schreef:
Maar Wit Rusland ligt wel een half jaar onder de sneeuw. Ook al is het gebied groter, er zal dan net zo min veel te eten te vinden zijn.

Dat dus... de kou an zich overleven ze heus wel maar reeds verzwakte dieren (om welke reden maakt weinig uit.) die zich moeten aanpassen aan voedsel zoeken in sneeuw is ze gewoon geen eerlijke kans geven. Het ís er maar ze moeten het ook nog vinden (dus eten dat er is vinden kost meer energie die ze niet hebben kunnen op doen terwijl ze normaal in de zomer wel extra hadden moeten kunnen op slaan.) terwijl ze zo lang sneeuw niet kennen en ze zijn al zwak. Ze zijn gewoon van de regen in de drop gegaan.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:09

Ik snap niet zo goed dat ze de paarden NU aan het eind van de zomer naar Witrusland sturen. Beter geweest om ze eerder dit jaar te sturen, hadden ze de tijd gehad tijdens de zomer maanden te wennen en goed te eten en dan de winter in gaan.
Verder ben ik ervoor dat ze overtollige dieren gewoon moeten afschieten of laten inslapen. Als er geen natuurlijke vijanden zijn, moet de mens het regelen. Maar blijkbaar is dat erg moeilijk...

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:28

Want ze konden hier niet eten met al het hooi dat ik de kralen bijgevoerd werd?

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:34

Veriye schreef:
Ik snap niet zo goed dat ze de paarden NU aan het eind van de zomer naar Witrusland sturen. Beter geweest om ze eerder dit jaar te sturen, hadden ze de tijd gehad tijdens de zomer maanden te wennen en goed te eten en dan de winter in gaan.
Verder ben ik ervoor dat ze overtollige dieren gewoon moeten afschieten of laten inslapen. Als er geen natuurlijke vijanden zijn, moet de mens het regelen. Maar blijkbaar is dat erg moeilijk...


Omdat dan de veulens nog erg jong en kwetsbaar zijn. Due zijn nu al wat groter en kunnen de reis en omstandigheden dan wat beter aan.
De dieren die in Rusland zijn uitgezet zagen er ook niet zo slecht uit op het filmpje. Er staat daar nu nog zat gras, dus ze hebben echt nog wel minimaal een maand of twee/drie om goed te eten, de omgeving te verkennen en om een goede conditie op te bouwen. Dan komt de juiste wintervacht ook wel denk ik.
Ze gaan het niet makkelijk krijgen. Dat is inherent aan leven in het wild, maar ik geef deze groep een goede kans om de komende jaren te floreren daar.
Er is al eerder een groep Przewalski paarden uitgezet in Mongolië ( of soortgelijk land). Daar is toen een mooie documentaire over gemaakt. Die kudde redde zich prima! Eerste jaar 1 of 2 paarden verloren aan roofdieren, maar ze toonden een opmerkelijk vermogen om te leren en zich aan te passen.
Ik hoop en denk dat dit voor deze paarden ook zo gaat lopen.
Wb de OVP: we moeten ons toch echt met zijn allen hard blijven maken dat we de situatie daar NIET meer accepteren. Blijven eisen op handhaven! En dat werkt niet als we alle dieren met een strik om ergens anders afleveren. Welke oplossing dan wel? Geen idee. Misschien gewoon geen paarden. Of anders toch gewoon overschot afmaken en verkopen als wild. Maar ik denk dat dan hert en rund beter werkt.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:58

Ik snap niet zo goed dat ze naar Spanje gebracht zijn waar blijkbaar in de zomer al te weinig te eten is. Waarom wilde ze die beesten überhaupt hebben als je weet dat je ze het hele jaar door moet bijvoeren. En we hebben het hier over 29 dieren, ook niet wat je noemt een enorme kudde.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:14

Citaat:
Je kan er haast een soap van gaan maken.
Ongelofelijk, je kon er toch op wachten zeg ook.
Op zijn netst gezegd, laat die dieren inslapen en niet meer lijden.
Dat is pas humaan, maar nee al die geitenwollensokken figuren moesten ze zonodig redden en doen en eigenlijk is er nog steeds niets veranderd behalve een stressvolle verhuizing

*pakt popcorn*

Citaat:
Ze gaan het niet makkelijk krijgen. Dat is inherent aan leven in het wild, maar ik geef deze groep een goede kans om de komende jaren te floreren daar.
Er is al eerder een groep Przewalski paarden uitgezet in Mongolië ( of soortgelijk land). Daar is toen een mooie documentaire over gemaakt. Die kudde redde zich prima! Eerste jaar 1 of 2 paarden verloren aan roofdieren, maar ze toonden een opmerkelijk vermogen om te leren en zich aan te passen.


Idem voor Koniks uit de OVP naar Estland.
Gaat prima.

(De verhuizing zelf was weinig stressvol.)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110689
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:19

Ibbel schreef:
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


Helemaal mee eens. Goed verwoord! _/-\o_

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:25

Christiene schreef:
Beesten in de natuur vertrekken zelf als er ergens geen eten is. De zwakkere worden op gegeten of gaan dood. En planten zich dus niet voort

Probleem hier is dat ze tussen hekken staan dus niet verder kunnen zoeken naar eten



Niet helemaal waar...wat denk je dat er jaarlijks op de Veluwe gebeurt? Juist, ook daar bestaat het wildbeheer uit dieren afschieten. Met name zwijnen en edelherten. Dit jaar moeten er circa 4.000 zwijnen afgeschoten worden. Wat sielugh.
https://www.destentor.nl/veluwe/jagers- ... ~ab0c6d1c/

Ik eet liever wild dan een kistkalf. Ze hebben namelijk een vrijer leven gehad.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:40

MyHorseGirl schreef:
Noord-Spanje staat niet echt bekend als groen en bosrijk.


Je weet dat het de kust van noord-spanje de "costa verde" oftewel groene kust heet?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:55

MyHorseGirl schreef:
Noord-Spanje staat niet echt bekend als groen en bosrijk.

Gemiddelden qua neerslag en temperaturen voor Brugos (zo'n 20km van dat nationale park vandaan) :
https://www.klimaatinfo.nl/spanje/burgos.htm

ivy_power89

Berichten: 5856
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:43

Het was te verwachten, die fanatieke groep die no matter what hun zin moesten doordrijven. Boswachters die bedreigd werden, willens en wetens tegen de regels in gaan, sluisen willen open breken en vooral niet afschieten want dat is zielig.
En nu zie ik op facebook allemaal berichten dat er weer geld wordt gevraagd voor de paarden in spanje. Dit is toch wat ze wilde? Paarden elders neer zetten, stressvolle reis, om vervolgens naar een land te gaan waar men op voorbaat al zei dat ze er niet op vooruit gingen.

En wit Rusland..... met pakken en pakken sneeuw in de winter. Ja ze hebben de ruimte, en het leed zal minder te zien zijn want ze lopen in uitgestrekt gebied. Maar of er meer eten zal zijn?

Schiet die beesten gewoon af. Probleem opgelost, en geen verder leed meer.