[Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:09

Kathleen, heeeeel lang geleden was er wel een “Belgisch kampioenschap” tussen VLP en LEWB. Maar omdat de LEWB nooit kon winnen, hebben ze zich terug getrokken en blijft nog alleen maar het IPK over.
Zo hebben ze het toch tegen mij verteld.

Maar ik moet toegeven, als ik kijk naar het niveau van de LEWB in Mechelen...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:15

Ik heb Belgisch bokt verzameld geloof ik! _O-

webster543 schreef:
Kathleen, heeeeel lang geleden was er wel een “Belgisch kampioenschap” tussen VLP en LEWB. Maar omdat de LEWB nooit kon winnen, hebben ze zich terug getrokken en blijft nog alleen maar het IPK over.
Zo hebben ze het toch tegen mij verteld.

Maar ik moet toegeven, als ik kijk naar het niveau van de LEWB in Mechelen...

_O- _O- verteld LEWB dat verhaal ook zo?! _O-


Lien: Torhout was ook fantastisch georganiseerd vind ik. Jij bent favoriet voor het individuele kampioenschap he? :D Wat ik momenteel hoor ben ik voorzichtig positief over HROV ook kwa organisatie.

Kwa opbouw ben ik oprecht voorstander van de opbouw van de VLP. Onze opbouw maakt dat eerst de verzameling en oprichting in orde is alvorens je aan zijgangen begint. :) IMO is dat de meest voordelige volgorde. Dan heb je veelal ook correctere en functionelere zijgangen.
Het maakt wel dat het nagenoeg onmogelijk is om niveau’s te vergelijken.

Ik vind het meestal wel leuk om me te meten met het niveau hoger. Elke keer als je wint, is dat ook een beetje extra speciaal eigenlijk, enfin, voor mij iig.

Work untill the people you look up to become your competition...

Ik weet van één van onze ruiters dat ze LEWB is gaan starten toen het een periode hier niet lukte... Maar LEWB zal vast ook gewoon fijne combinaties hebben. Ik vind het altijd moeilijk om over een algemeen niveau te spreken... Er zitte er bij ons ook tussen waar je tranen van in de ogen krijgt he... en he, er zullen er vast mij ook beroerd vinden rijden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:27

Diegene waar ik in HROV tegen moest knokken zijn er die professioneel rijden, klassebakken onder hun kont aangeboden krijgen en met ervaring tem niv. 4 met eerdere/andere paarden :')
Pas op, ik ben 4x niv. 1 gestart en de 2x dat ik de proef heb kunnen afmaken heb ik wel proper mijn punten gereden. (De andere 2 was afgegroet/uitsluiting ivm wangedrag paard door slechtpassend zadel. Maar eer we daarachter gekomen zijn...)

Wijken is voor mij juist een oefening tot soepel maken, doen ondertreden en bewustwording van coördinatie van de benen/lichaam wat opbouwend werkt richting oprichting en verzameling. Het is een oefening om het doel te behalen.
Maar dat is de overgang stap-galop ook imo. Da's voor de mijne de krachttraining om naar beter dragen toe te komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 21:31

Wijken zit nu ook gewoon in de niveau 1. KR is de niveau 3 veelal ook semi-professioneel. :) Als je daar dan voor geraakt is toch eens zo leuk?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:41

HROV is de niv. 1 dus al half professioneel :+

Geen idee hoe ik er nu voor zou staan, dit jaar geen vlp gestart. En ik heb geen dressuurzadel op dit moment.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:41

Niv 3 is toch niet echt semi-professioneel? Ikzelf heb bv. maar 1 paard :') tussen onze bosritten door trainen we wel hard maar dat is toch echt nog ver weg van semi-professioneel denk ik.

Ik doe met het individueel kampioenschap mee ja. Alles moet gereden worden :j dus we zullen eerst maar eens proberen niet te veel stress te hebben en fatsoenlijke proeven te rijden.

Ik krijg inderdaad ook het gevoel dat het goed geregeld is. Heel fijn. Ook voor de paardjes.

En.. het gaat lekker warm worden 8-)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:45

Denk dat ze eerder wil zeggen dat ze op dat niveau veel meerijden die ruiter van beroep zijn. Ik heb vaak zat een stal ruiter van QC in mijn ring gehad.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:46

Aah zo! Ja dat kan dan inderdaad wel kloppen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:48

Ik ben die ook in de lrv al tegengekomen in de L1-proeven :+
Wel begrijpelijk, ideaal om paarden voor verkoop op 1 plek aan een hoop volk te tonen. En zeker kn het voorjaar zijn er die kant de meeste wedstrijden.

Spat

Berichten: 155
Geregistreerd: 24-01-15
Woonplaats: België

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:13

Ayasha, ik begrijp zeker jouw redenering! Maar voor mij is het toch een beetje moeilijk, ik heb niet echt het meest soepele paard en heb gemerkt dat juist door de zijgangen ze veel soepeler en veel meer balans heeft gekregen waardoor ik nu pas goed kan werken aan die verzameling in galop. Maar ik begrijp zeker dat dit verschilt per paard hoor, of mss is mijn visie niet helemaal juist. Kan jouw paard dan al een overgang galop stap voor het schouderbinnenwaarts en travers? Gewoon puur uit interesse hoor!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 22:40

Spat schreef:
Ayasha, ik begrijp zeker jouw redenering! Maar voor mij is het toch een beetje moeilijk, ik heb niet echt het meest soepele paard en heb gemerkt dat juist door de zijgangen ze veel soepeler en veel meer balans heeft gekregen waardoor ik nu pas goed kan werken aan die verzameling in galop. Maar ik begrijp zeker dat dit verschilt per paard hoor, of mss is mijn visie niet helemaal juist. Kan jouw paard dan al een overgang galop stap voor het schouderbinnenwaarts en travers? Gewoon puur uit interesse hoor!


Tot op heden had ik galop stap er altijd eerder inzitten dan SB en zeker dan de travers. SB zit er sneller in omdat ik al vroeg een beetje schoudervoor vraag (amper zichtbaar, het mag eigenlijk nog geen schoudervoor noemen.) om ze recht te maken. En van daaruit ontwikkelen de lenigere paarden dan snel SB. Sam was verschrikkelijk snel weg met de zijgangen maar heeft wel lang wat moeite gehad met de travers door zijn bouw. Met die galop-stap en stap-galop overgangen kon ik hem vaak goed los krijgen in dat bekken vanwaar uit hij ook makkelijker ondertrad in die travers. Maar al mijn voorgaande paarden kenden eerst de galop stap.

Ik rijd heel veel tempo wisselingen. Al heel snel ook in de ‘opleiding’ en ik werk dus heel veel aan tempo controle op voltes en in de bochtjes en maak ze zo los. En dan heb je ze vaak sneller in de verzameling dan in de ‘opzij’.

Mijn jongste nu ook, ik pak nu een soort verbasterd wijken mee om haar wel te leren wijken voor mijn been maar ‘opzij’ is dat nog niet, het gaat mij puur om de ‘reactie’ niet om het daadwerkelijke overkruisen, maar ik ben er vrij zeker van dat dit jonkie ook sneller galop-stap zal kunnen dan travers. Ik wil eerst het achterbeen voorwaarts kunnen ‘beïnvloeden’. (Weet niet goed hoe het te verwoorden.). Opzij is in mijn ervaring vaak ‘makkelijker’ als ze zich goed laten verzamelen en daadwerkelijk van achteren uit ook voorwaarts gaan.

Nu heb ik ook altijd heethoofden onder mijn kont die snel beledigd zijn (en GROOT reageren.... ) eerlijk is eerlijk: dan wordt de handrem ook gewoon vanzelf prioriteit. :)) Dat ligt dus absoluut ook aan de basis. Ik wil zo snel mogelijk ‘absoluut’ tempo controle. Liever tempo controle dan opzij.

Travers is altijd de laatste zijgang die ik er in heb tot nu toe. :=

Sam kon super appuyeren maar travers was een puntje terwijl het in wezen dezelfde oefening is. En toen kwam Chris en die deed me stoppen met zo moeilijk denken... en het probleem was opgelost. :o Die zei gewoon ‘als ie zo kan appuyeren kan die ook travers, jij doet gewoon te veel in die travers’ en hij had gelijk. Maar de relatie tussen travers en mij is nog steeds ‘rocky’ genoeg dat ik ‘m tot het laatst bewaar uit gewoonte.

Lien; ik bedoel idd wat Varekaj zegt. In de niveau 1 en 2 rijden we op de KR toch tegen een aantal ruiters die voor stallen rijden/hun eigen stal uit baten. Of met paarden van professionele ruiters rijden.. Daarom: semi-professioneel. Tis niet hun beroep maar ze worden veelal wel betaald en rijden dus ook met paarden die bedoelt zijn voor het hogere werk.
Als ik dan met mijn hummel ‘mee kan’ ben ik daar gewoon trots op. Zonder nijd. Ik ben gewoon super trots dat hij mee kan met die kwaliteit. :+:
(Nu ben ik altijd trots op Sam... Sam is echt een beschermde diersoort. _O- Als Chris tuigage wil veranderen laat ie altijd eerst duidelijk zien wat ie gaat doen en dat de riempjes nog ruim los genoeg zitten omdat ik kennelijk met mijn blik vrij duidelijk ben als ze aan Sam komen, _O-)

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:30

Heel vroeger had HROV ook opgesplitste inloopproeven volgens mij. Maar da’s lang geleden (ik voel me ineens oud :') ).

Veel van die semi professionelen of professionelen met eigen stal rijden evengoed al jaren regionaal, het echte klasseverschil merk je naar mijn mening pas als je VLP gaat gaan rijden :) Maar er zijn er genoeg die dan inderdaad met jongere paarden regionaal rijden, ze moeten ergens rijden toch :D en goede concurrentie maakt je zelf alleen maar beter, dus dan moet je inderdaad gewoon trots zijn als je daarvoor kan staan!

Opbouw van proeven is helemaal anders en ook binnen het niveau niet altijd zelfde moeilijkheidsgraad, dan is LRV vooral langzamer met hun 8 proeven waar wij 4 niveaus hebben. Dus logisch dat de overgang van het ene niveau naar het andere best groot is. Van 1 naar 2 is niet niets voor de recreatieve ruiter en naar 3 zit je dan meteen met die wissels. Maar goed vroeger zat je met overbevolkte E en A proeven en 3 man in de M en bij de WVUR zaten ze daar echt met een zeer grote groep vorig jaar en dit jaar, makkelijk 10/15 starters telkens. Dus de kwaliteit neemt in de breedte toe en dat is alleen maar goed nieuws.

HROV zal wel kunnen organiseren, Bocage is een fijne locatie (kleiner dan Hulsterlo wel), komt goed!
Overigens vind ik de sfeer bij WVUR leuker dan bij HROV en rij ik daarom daar :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:24

Lrv is vooral goedkoper :') en heeft ook best wel meer voordelen voor mij persoonlijk dan bij de VLP rijden. Financieel en praktisch dan toch. Maar het kan best dat ik volgend jaar toch weer een dressuurlicentie neem bijvoorbeeld.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:47

Het scheelt inderdaad een pak, ik heb denk ik tot nu toe 4 wedstrijden gereden dus als je dan gaat omrekenen naar licentie + inschrijven... VLP doet er dan nog een schep bovenop. Zeer goed initiatief die niv 4A proeven alleszins vind ik :D Daar krijg je dan wel deftige jury’s en bodems voor in de plaats :) LRV is qua sfeer heel anders, lijkt mij ook wel leuk hoor! Maar soms ook een beetje téveel sfeer (gedoe) :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:37

Hangt van je club af denk ik. Ik zit in een grote, maar meestal wel gezellig samen op stap.
Ik moet wel toegeven dat wij denk ik 1 van de beste bodems en accommodatie hebben als oefenterrein van de hele provincie :+

Moest ik VLP rijden, dan had ik de luxe niet die ik nu heb. Raar maar waar.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:48

Varekaj schreef:
Hangt van je club af denk ik. Ik zit in een grote, maar meestal wel gezellig samen op stap.
Ik moet wel toegeven dat wij denk ik 1 van de beste bodems en accommodatie hebben als oefenterrein van de hele provincie :+

Moest ik VLP rijden, dan had ik de luxe niet die ik nu heb. Raar maar waar.

Nee snap ik hoor als je geen eigen terrein hebt!

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:38

Varekaj schreef:
Hangt van je club af denk ik. Ik zit in een grote, maar meestal wel gezellig samen op stap.
Ik moet wel toegeven dat wij denk ik 1 van de beste bodems en accommodatie hebben als oefenterrein van de hele provincie :+

Moest ik VLP rijden, dan had ik de luxe niet die ik nu heb. Raar maar waar.


Vriendin van mij heeft dat ook. Rijdt bij een club met binnenbak. Ze heeft zelf geen (buiten)piste en ze woont 5min van het trainingsplein + binnenbak van haar club. Daarom wil ze graag LRV blijven rijden. Snap dat dan ook wel weer..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:37

Exact dat. Ik woon ietsje verder van het terrein maar kan jaarrond als lid gebruik maken van een supernette en grote geopad buitenpiste. In de algemene omgeving van 15 km is niet eens een piste te vinden die je kan huren. Er zijn wel wat stallen maar die laten geen externen toe. Ik ga geen 350/maand stalling betalen alleen omdat ik een (binnen)bak wil gebruiken.

Op zich vind ik het best jammer dat de prijzen zover uit elkaar liggen van beide federaties.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 10:28

Ik heb eigenlijk nooit LRV gereden. Wel mee geweest als groom en ik vond het echt niks. :o ik spreek nu wel over 15 a 16 jaar geleden want ik reed toen zelf nog geen wedstrijd. Ben toen wel een paar maanden later begonnen.

Maar zij deden dus ook achttal en dat zou ik dus echt niet willen rijden. Maar ik ben vrij ‘op mezelf’ alsin; ik bepaal graag zelf van wie ik les krijg en wanneer. En dat werd toen op hun club niet echt gewaardeerd (vaste les momenten waar ze aanwezig ‘moesten’ zijn.) en ze reden echt vaak op die maisvelden... Dat is eigenlijk de reden geweest dat ik VLP ben gaan starten. Gewoon goede bodems, geen gezeur. Jury’s die opgeleid zijn. Minder vriendjes-politiek.

Ook bij de VLP kies ik bewust voor een club waar er geen vrijwilligerswerk verwacht wordt en niet te veel georganiseerd wordt. Want ook de VLP heeft clubs met veel verwachtingen. Maar daar heb ik echt de zin en energie niet voor. Ik rijd graag team-wedstrijden zoals nu ook. Ik ben ook de eerste om de groep wat samen te brengen. Maar ieder Bereid zich op de eigen manier voor. Geen dwang of gedoe. :)

Helaas heeft de KR behoorlijk pech in aanloop naar het IPK. Één niveau gaat met drie ruiters van start i.p.v. vier.

Sam staat nu nog onwetend hooi te knabbelen. :))

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:38

Ik heb van m'n 7jaar tot m'n 21e LRV gereden. Bij de pony's was dat echt heel leuk. Bij de paarden wel wat minder. Mijn paard kreeg heel veel stress van met 2 naast elkaar rijden, en dat was vaak dus geen succes. Door die stress ging hij dus bokken in galop.. ben er ooit zelfs afgevallen tijdens het achttal. Ik heb ook altijd VOR gereden en ben nadat m'n oudje op pensioen gegaan is dan ook gestopt bij de LRV. Nu is het toch wel leuker.. je kan lekker zelf kiezen wanneer je op wedstrijd wil, wanneer je vertrekt, wanneer je gaat trainen..

Oei, dat is niet goed voor de KR.. heel jammer als er nu nog iets gebeurd..

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:41

LRV heeft geen verplichte groepsdressuur meer hè nu.
Lijkt mij voor pony’s idd nog leuk qua sfeer!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:55

Net zoals bij de VLP hangt dat echt af per club. Ik rij nog niet zo lang LRV, maar het bevalt me enorm goed.

We hebben vaste lesmomenten, maar niemand is verplicht eraan deel te nemen. Je schrijft je gewoon per keer in als je wil komen en dan wordt dat verdeeld in groepjes, vaak 2-3 ruiters/uur en voor zover mogelijk ook per niveau. We zijn vrij om buiten de lesmomenten om met een eigen lesgever aan de slag te gaan. Bijna iedereen doet dat dan ook, gebruik van ons terrein is inbegrepen in ons lidgeld.

Groepsdressuur is niet meer verplicht, klopt. Wij rijden nog met 2 teams en echt, je wil niet weten hoe groot de "concurrentiestrijd" nu is geworden _O- Iedereen dacht dat er geen kat nog zou starten, mis poes! We zijn nu vaker met nog meer in een reeks tegen elkaar aan het strijden dan vroeger :))

Qua jurering: wij sturen alleen personen die bepaald niveau starten, jurycursus gehad hebben én die zich vrijwillig melden om te gaan jureren.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:23

Ik vond persoonlijk ook een nadeel aan de lrv de verplichting tot vrijwilligerswerk.
Helpen op tornooi, in de winter helpen tijdens de springwedstrijden.
Ik zat ik een kleine club met maar 1 achttal en in die tijd was dat ook echt nog verplicht. (en mooi stond het niet met mijn koud bloed tussen de bwp'ers)
Ponywerking was wel leuk, samen op kamp enzo.

Maar aan de andere kant, als ik een trailer zou hebben zou ik wel terug lrv starten, maar enkel om mijn jong paard wat ervaringen op te laten doen. Maar ook enkel als ik de vrijheid heb om te kiezen of ik wel op wedstrijd wil.
En dan is lrv wel makkelijk omdat je toch nog wat extra begeleiding hebt tov de vlp.

(ik wordt ook gedwongen om vlp te starten eens ik met wedstrijden start, omdat de lrv geen endurance doet)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:48

Voor mij weegt da beetje vrijwilligerswerk niet op tegen de kosten die ik uitspaar tov VLP. Qua jureren... ofwel heb ik altijd geluk, maar de punten/commentaar ligt wel altijd in dezelfde lijn bij zowel lrv als vlp.

Heb even overwogen om naast de lrv-jurycursus ook die van VLP te doen maar die is best intensief, ook eenmaal je geslaagd bent.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [Blog] Dressuur-selectie rijden in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:27

Dat hangt wss ook van club tot club af Varekaj. Wij hadden met drie clubs samen een indoor terein ook. Dus in de winter waren er wel veel jumping waar op gewerkt moest worden. En als je dan maar met een kleine club zit, is het moeilijker om een keertje niet te gaan helpen.

Qua jury kan ik geloven dat de cursus van vlp intensief is. Maar de vlp jury zal dan ook professioneler zijn.
Ik weet dat in hogere niveaus de lrv jury zelf ook wel deftig moet kunnen rijden.
Maar bij ons was zo bv mijn vader jury voor de B, terwijl hij eigenlijk enkel achttal meereed en voor de rest geen dressuur deed.

Maar ik zie mezelf zoiso nooit dressuur rijden bij VLP hoor. Ik snap de niveaus niet eens _O-