Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Van Fjord tot Volbloed, van 8 tot 88 jaar: Polocrosse

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog


De sport voor iedereen!


De tweede polocrosse-blog liet even op zich wachten vanwege mijn vakantie en een heel moeizaam en verdrietig traject waar ik momenteel met mijn paard Top Cat in zit. Top Cat is sinds enige tijd behoorlijk veranderd in zijn gedrag. Dit begon met bokken onder het zadel en aan de longeerlijn, tot het echt escaleerde op toernooi waarbij hij hoog steigerde en boltend weg bokte. We zijn toen begonnen aan hele onderzoek, bij dierenartsen zadelmakers, hoefsmeden en voedingsdeskundigen. Telkens leek het weer langere tijd goed te gaan, maar iedere keer kwam er weer wat anders. We hebben 2 jaar lang in deze achtbaan gezeten met hem. Telkens opnieuw opstarten, weer op pauze, en weer opstarten. Ik kreeg steeds minder vertrouwen in de situatie, maar ook in hem, omdat ik sinds dat toernooi behoorlijk gespannen was en bang was dat hij weer zo gruwelijk zou bokken. Maar het vertrouwen herstelde en ik zou hem in juni meenemen naar Uddel voor het trainingsweekend. Het ging tenslotte zo goed! Tot een week voor Uddel, waarbij hij plots weer uit het niets begon te bokken onder het zadel en ik er weer een paar keer lelijk vanaf gegooid ben. Wéér naar de kliniek en hier is eindelijk een diagnose gekomen. Hij is vorige week op de foto gezet en hieruit blijkt dat hij geringe vorm van kissing spines heeft. De dierenarts vermoedt dat hij niet meer actief zal kunnen zijn binnen de polocrosse. We zijn nu aan het oriënteren wat de behandelmogelijkheden zijn, wat de prognose is en hoe we hem een pijnvrij en gelukkig leven kunnen bieden. In mijn hoofd een rollercoaster, aan de ene kant ben ik heel dankbaar en opgelucht dat ik eindelijk een oorzaak heb en dat het niet een plotselinge gedragsverandering is maar een medische oorzaak heeft. Daarnaast natuurlijk het verdriet om niet meer met mijn kanjer te kunnen presteren. En hoe nu verder?


[ img ]
Top Cat

In mijn eerste blog heb ik een korte introductie gegeven van polocrosse, hoe ik begonnen ben met polocrosse, mijn paarden voorgesteld en heb ik een lijstje met gebruikte termen uitgelegd en de agenda van dit jaar gepost. Zie daarvoor: [VN] [Blog] King of the one horse sports: Polocrosse
In deze tweede blog wil ik jullie kennis laten maken met de paarden die gebruikt worden binnen de polocrosse-sport, hoe de training van mijn polocrosse paarden eruitziet en hoe je zelf een begin kan maken met polocrosse!


De paarden
Ten eerste: voor polocrosse heb je niet direct een heel snel en heet paard nodig. De meeste spelers beginnen met het paard of de pony die zij op dat moment in bezit hebben, dat kan echt van alles zijn! Belangrijke eigenschappen die een polocrosse-paard moet hebben zijn:
Het moet een sociaal paard zijn, polocrosse is een contactsport en paarden komen daardoor dicht bij andere paarden, zullen zij-aan-zij rennen en naast elkaar staan in de line-out. Daarbij moet het paard niet te schichtig zijn voor rondzwaaiende objecten, zoals sticks en ballen. Nu valt dat in de meeste gevallen goed aan te leren. Het paard moet een goede balans hebben, omdat de speler naast het paard hangt bij het oppakken van de bal en daarbij wel rechtuit moet blijven lopen. Vlakke gangen zijn handiger dan hele hoge (galop-)sprongen, dat maakt het gemakkelijker de bal te pakken. De paarden moeten een beetje koel in het hoofd zijn. Een no-nonsense mentaliteit. Te hete paarden raken gauw overprikkeld en raken daardoor afgeleid of onvoorzichtig. Cow-sense is handig als je graag de nummer 3 positie speelt! De ideale hoogte van een polocrosse-paard ligt tussen de 1.50 en 1.60m. Ze moeten natuurlijk een goede snelheid kunnen ontwikkelen en goed kunnen ‘zitten’ om te remmen en om de achterhand te draaien. Qua bouw helpt het als het paard een wat compacte bouw heeft met een goede en sterke achterhand en een rechte rug. Uiteraard correcte voeten en goed beenwerk.
Paarden mogen absoluut niet schoppen of bijten.
Wat uiteraard ook van groot belang is: een goede band met je paard, een paard dat graag werkt, goed luistert, slim is en kan meedenken, het spel leuk vindt en goed beheersbaar blijft.


[ img ]


Wat voor rassen zijn er nu het meest geschikt?
Als je dit hierboven zo leest maakt dat eigenlijk niet eens zo veel uit. Op het hoogste niveau in Nederland zie je veel Engels volbloedpaarden, polopaarden, kruisingen Criollo x Engels volbloed. In Frankrijk wordt binnen de polocrosse veel gebruik gemaakt van Henson paarden en volbloeden. In Engeland zie je heel veel volbloeden en in Australie voornamelijk stockhorses en volbloeden. In Duitsland ook enkele Duitse rijpony’s.
In de niveau’s daaronder zie je werkelijk alle typen en rassen voorbijkomen! Dat is zo leuk aan polocrosse in Nederland: het is voor heel veel mensen een leuke en toegankelijke sport. In Nederland zijn er Fjorden, Dravers, warmbloedpaarden (KWPN of NRPS), oud-manegepaarden, een Andalusiër, een Henson, enzovoorts. Zoals in mijn vorige blog al benoemd ben ik zelf begonnen met een KWPN’er en rij ik nu af en toe in een lagere klasse met mijn 25-jarige (!) draverruin en speelt mijn vader met zijn 23-jarige Hensonmerrie. Zo lang de paarden gezond en fit zijn en het spel nog leuk vinden, kunnen we blijven spelen!


[ img ]
Een Arabisch volbloed, een Quarter horse en een polo-pony

[ img ]
Dancer (mijn draver) en een Engels Volbloed (Jack)

Is polocrosse geschikt voor jou?
Jazeker! We hebben spelers van alle leeftijden, meerdere generaties die samen in een team kunnen spelen: bij welke andere sport kan dat nou?
Het is handig als je een beetje lef hebt, goed bent in balsporten vanwege de oog-hand coördinatie, ambitieus bent (die bal moet wel gevangen worden, een ander doet het niet voor je!), lenig bent, een goede balans en een goede conditie hebt. Maar: je weet het pas echt als je het probeert ;)


[ img ]


De training van polocrosse-paarden
Voor mij zijn drie zaken heel belangrijk: dressuur, conditie- en snelheidswerk en techniek. In mijn wekelijkse training besteed ik vooral aandacht aan de dressuur en conditie. Ik ben geen dressuurruiter, maar qua dressuur vind ik de ontspanning en goed gebruik van de rug heel belangrijk. Ik heb thuis alleen een buitenbak en we trainen dus in weer en wind. Ook in het bos neem ik dressuuroefeningen mee gericht op ontspanning.
De conditietraining vindt plaats in het bos. Ik woon en rij in Drenthe en hier zijn veel bossen waar ik op bijna alle paden mag rijden. De paden zijn lang, vlak en breed, wat ideaal is voor lange stukken draf en galop. Mijn opgedane ervaring in de endurance helpt me de paarden op conditie te trainen. Ook snelheidswerk doen we op deze paden. Ideaal zou een ovale galopbaan zijn, maar die hebben we helaas niet in de buurt. Ik vind het fijn voor de paarden om stukken even vol uit te kunnen gaan, omdat ze op het polocrosseveld die snelheid wel nodig hebben maar ook relatief vlug alweer in de remmen moeten vanwege de lijnen op het veld en het verlies van de bal! Ze moeten daardoor niet geremd worden en wel altijd vol uit kunnen gaan, snel kunnen schakelen. Door ze te leren rennen doen ze dit ook gemakkelijker op het veld.
Techniek oefen ik met het team of met een medespeler. Hieronder wordt verstaan het duwen (schouder aan schouder) van andere paarden (de ride-off), de stops en het snelle draaien op de achterhand. Spelinzicht krijgt een paard door te chukka’s spelen met anderen! Mijn eigen techniektraining bestaat uiteraard uit het stick-en-bal werk! Eigenlijk zou het het beste zijn om dagelijks zelf even met stick en bal bezig te zijn, maar ik moet toegeven dat dit lang niet altijd lukt.


[ img ]
Een 'pick-up' met Tuesday (NRPS)


Zelf proberen?
Op meerdere momenten en locaties in Nederland is het mogelijk mee te doen aan een training of eerst eens te komen kijken. Sticks en ballen zijn in Nederland bij onze contactpersoon te koop. Polocrosse Nederland probeert ieder jaar een funtoernooi te organiseren, waarbij beginnende spelers kennis kunnen maken met de sport in de vorm van een 1-dagstoernooi. De ‘echte’ toernooien duren namelijk altijd een heel weekend en ik kan me voorstellen dat dat een beetje intimiderend is als je net begint!
Daarbij zijn er altijd spelers bereidt je te helpen met het wennen aan stick en bal, de eerste techniek te leren en je paard vertrouwd te maken. Spreek gerust mensen en spelers aan op toernooien want iedereen is open, vriendelijk en wil je verder helpen. Het lijkt een heel hechte club en dat is het ook, maar we staan altijd open voor nieuwelingen!


[ img ]


De European Challenge in Frankrijk is afgelopen weekend 10-11 augustus gespeeld. Nederland heeft gevochten en een 6e plaats behaald. Ierland is naar voren gekomen als grote winnaar. Ik heb met Dancer meegedaan in de B-poule. Het was een ontzettend leuk, goed opgezet en groot toernooi. Ik heb met veel plezier de wedstrijden bekeken. Volgend weekend 24-25 augustus wordt het laatste Nederlandse toernooi van het seizoen gespeeld in Otterlo. Iedereen is welkom om te komen kijken!


[ img ]
Nederland tegen Schotland
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 20:45 



 
Profiel   

Leuk stuk, mooie reclame voor je sport :) En heel veel sterkte met je paard Top cat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 08:57 



 
Profiel   

Dankjewel! :) Deze blog-serie is niet direct bedoelt als reclame voor polocrosse, maar om mensen een kijkje te geven in deze relatief nieuwe tak van de paardensport. Als mensen hierdoor willen gaan spelen is dat natuurlijk alleen maar super mooi! :D

Het is afwachten hoe het zal gaan met Top...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen