Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 16:43

Pipodipo schreef:
Lara_Silver schreef:
Laten we het zo zeggen dat de huis-tuin-en keuken jury niet zondags uit zijn heel vroeg uit zijn bed kruipt om ook een grote bek terug te krijgen bij het correct uitbellen van iemand. Wie weet is het ergens anders niet zo maar hier nemen ze zich in de basis klassen heel erg over-serieus, van sporen in de B dressuur naar pelham in de B springen.

Daar heb je gelijk in, onze sport drijft op de inzet van vrijwilligers en de deelname van amateurs en dat zou allemaal in goede sfeer moeten kunnen. Misschien moet de bond daar strenger in zijn. Wat betreft gebruik van sporen en pelhams in de B: als het is toegestaan dan mag het en soms voorkomt het een nog onaardigere manier van rijden. Onjuist gebruik van deze hulpmiddelen moet door de jury aangekaart worden, daar zijn ze voor aangesteld. Zou je liever zien dat de keuze van sporen en bitten beperkt wordt in de lagere klassen?


In principe zou dat laatste al een vrij goed begin zijn. Ik vind dat zulke verfijningsmiddelen in de basis klassen hun plek niet hebben. Als je paard in een B proef niet aan je been is, of je je paard niet kan houden en of niet rond kan sturen op een ruim gebouwd parcours van max. 1 m moet je even een stapje terug doen, zeker als het niet toegestaan is om het aan te pakken met symptoombestrijding. Maar veel ruiters denken niet zo en zoals je al zegt het heeft dan misschien weer een andere onaardige manier tot gevolg.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:34

DromenLies schreef:
Lara_Silver schreef:
Niks geen speculatie. Ik zie het zowel in de topsport, maar nog veel meer in de basissport, mensen die komplete rotzakken zijn naar hun paarden. Die hun onmacht met geweld uitleven. En dan niet één keer en er ontzettend spijt van hebben. Nee keer op keer. En dat zijn niet een paar rotte appels hoor, nee de halve boom is rot.


Knap dat jij gedachten kunt lezen #doeenslief #stopdetoetsenbordcowboy

Practise what you preach.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 10:44

Als ik hier lees hoe sommige mensen op elkaar reageren dan vrees ik dat het einde van de paardensport nabijer is dan we denken :(

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:48

Ik denk niet dat het daarvan afhangt. Overigens vind ik zelf dat de meesten hier redelijk netjes blijven hoor. Het kan vele malen erger.

Daarbij, een dosis 'haat en nijd' is er altijd al geweest in de paardensport, net als in andere (sport-)subculturen overigens.
Kijk eens naar de voetballerij vandaag de dag, wat voor drek daar via social media over clubs, trainers en spelers wordt uitgestort, dat is pas erg. Nu gaat het vooral op die manier, 'vroeger' had je vooral veldslagen tussen hooligans.

Paardensport zou het paard centraal moeten stellen, het welzijn en welbevinden van het paard zou in alle opzichten voorop moeten staan, en niet de belangen van de ruiter/eigenaar. Niet de traditie. Niet bescherming van gevestigde namen.
Daar zouden alle regels en reguleringen veel meer dan nu op gebaseerd moeten zijn, zodat er een 'schonere' sport ontstaat, gevrijwaard van misstanden en rij- en trainingsmethoden waarbij het doel de middelen heiligt. Die misstanden keihard en openlijk durft aan te pakken, ook als het 'grote namen' betreft. En die als zodanig daadwerkelijk een voorbeeldfunctie kan vervullen ten opzichte van de basissport en de vele recreatieruiters en -menners.

De discussie zal zich erop moeten richten hoever dit doorgevoerd moet worden (wat mij betreft behoorlijk ver), en dat is een heel lastig punt, maar als de hippische sector het om die reden erbij laat zitten en volstaat met wat oppervlakkige pr-acties, dan kon men nog wel eens bedrogen uitkomen. En dan mag ook wat mij betreft de hippische sport (om te beginnen) best zijn olympische status kwijtraken.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:47

Askja schreef:
Paardensport zou het paard centraal moeten stellen, het welzijn en welbevinden van het paard zou in alle opzichten voorop moeten staan, en niet de belangen van de ruiter/eigenaar. Niet de traditie. Niet bescherming van gevestigde namen.
Daar zouden alle regels en reguleringen veel meer dan nu op gebaseerd moeten zijn, zodat er een 'schonere' sport ontstaat, gevrijwaard van misstanden en rij- en trainingsmethoden waarbij het doel de middelen heiligt. Die misstanden keihard en openlijk durft aan te pakken, ook als het 'grote namen' betreft. En die als zodanig daadwerkelijk een voorbeeldfunctie kan vervullen ten opzichte van de basissport en de vele recreatieruiters en -menners.

Dit vind ik interessante stellingen en ik zou wel meer willen weten van je ideeen.
1- Hoe ziet sport eruit met het belang van het paard voorop? Kun je dan nog wedstrijden doen en waarin dan? Omschrijf eens hoe je een paard ziet en wat een sportpaard zou moeten kunnen?
2- Regels en reguleringen zullen aangepast moeten worden en hoe vind je dan dat die eruit moeten zien? Welke geboden en verboden zouden bovenaan moeten staan?
3- Het openlijk aanpakken van misstanden gebeurt nu ook al en misschien is dat eerder de oorzaak van een probleem dan de oplossing. De openlijke schandpaal wordt vaak genoeg gebruikt, dus ik denk dat dat niet echt noodzakelijk is. Een schandpaalcultuur kan naar mijn idee nooit een voorbeeldfunctie zijn omdat het nogal een negatieve benadering is. Dus hoe creeer je op een positieve wijze voorbeeldfuncties en weet je wel zeker dat die er nu niet zijn?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:00

Achterom schreef:
Pipodipo schreef:
In de wedstrijden zijn alle maatregelen wel in orde, maar zoals eerder al opgemerkt ligt het probleem meer bij de mensen thuis en hoe ze daar trainen en met hun paarden omgaan. Wat we als mediagebruikende mensen eens zouden kunnen afleren is om allerlei foto's en fimpjes die ongustig zijn genomen serieus te nemen en te geloven dat dit de gebruikelijke manier is. Veel te vaak worden momenten misbruikt om een ruiter in diskrediet te brengen. Goed voorbeeld blijft Anky die Salinero op de rem moest zetten omdat hij onder haar uit rende, dat was een behoorlijk verstandige ingreep. Het leverde lelijke foto's op, maar waarom moeten die zo tegen haar gebruikt worden??

Ga met je tijd mee, zou ik zeggen.
Het is een feit dat (social) media zo werken. Waar de sector voor moet zorgen is dat dit soort beelden gewoon niet meer gemaakt kunnen worden, doordat dit soort zaken niet meer voor komen.
Je bent constant recht aan het praten wat krom is, daarmee geef je precies aan wat de sector dus nog steeds niet begrijpt.
We moeten meebewegen. De wereld verandert, tegenstribbelen heeft weinig zin...

Wat een onzin zeg.
Dus omdat social media foute berichten de wereld insturen alsof het hele waarheden zijn, moeten we daar allemaal maar achteraan hobbelen omdat we te dom zijn om zelf na te denken?
Zelf nadenken is een groot goed, ipv maar dom met de leugenachtige wereld van de (social) media mee te bewegen.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:03

Sunnda schreef:
Achterom schreef:

Ga met je tijd mee, zou ik zeggen.
Het is een feit dat (social) media zo werken. Waar de sector voor moet zorgen is dat dit soort beelden gewoon niet meer gemaakt kunnen worden, doordat dit soort zaken niet meer voor komen.
Je bent constant recht aan het praten wat krom is, daarmee geef je precies aan wat de sector dus nog steeds niet begrijpt.
We moeten meebewegen. De wereld verandert, tegenstribbelen heeft weinig zin...

Wat een onzin zeg.
Dus omdat social media foute berichten de wereld insturen alsof het hele waarheden zijn, moeten we daar allemaal maar achteraan hobbelen omdat we te dom zijn om zelf na te denken?
Zelf nadenken is een groot goed, ipv maar dom met de leugenachtige wereld van de (social) media mee te bewegen.

Dus alles wat op social media staat is fout? Dat is ook een best domme aanname...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 18:04

Nouja foute beelden.. Er gaat eerlijk gezegd toch ook gewoon heel veel fout?

Hoeveel ruiters rijden wel niet van voor naar achter, met harde ruiterhand, porrende zwepen en strenge bitten..

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 20:45

Sunnda schreef:
Achterom schreef:

Ga met je tijd mee, zou ik zeggen.
Het is een feit dat (social) media zo werken. Waar de sector voor moet zorgen is dat dit soort beelden gewoon niet meer gemaakt kunnen worden, doordat dit soort zaken niet meer voor komen.
Je bent constant recht aan het praten wat krom is, daarmee geef je precies aan wat de sector dus nog steeds niet begrijpt.
We moeten meebewegen. De wereld verandert, tegenstribbelen heeft weinig zin...

Wat een onzin zeg.
Dus omdat social media foute berichten de wereld insturen alsof het hele waarheden zijn, moeten we daar allemaal maar achteraan hobbelen omdat we te dom zijn om zelf na te denken?
Zelf nadenken is een groot goed, ipv maar dom met de leugenachtige wereld van de (social) media mee te bewegen.


Dus alles wat op social media staat is fout? Dat is ook een best domme aanname...[/quote
]


Serieus? Dat zeg ik toch nergens?

Feit is dat (social) media een belangrijke rol heeft in maatschappelijke processen en dat dit niet altijd goed hoeft te zijn. Denk aan de rol in polarisatie. (De extremen zijn interressant, de (grote) middenmoot die zegt doe maar een beetje van beiden komt niet in het nieuws)

Waar ik op reageerde ( en dan zie je ook weer wat er dus online gebeurt. Ik denk nu echt: really??? bij jou post. Meen je dit serieus dat je dit zo opvat. :D Maar blijkbaar leest iedereen iets anders terwijl het voor de poster volkomen logisch kan zijn)
Maar goed, dat is het stuk dat social media zo werken en dat we het daar mee moeten doen omdat het een feit is. Dat is natuurlijk onzin.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:34

Canon schreef:
Ik denk dat het inderdaad niet zozeer erom gaat of ze gelijk hebben dat 'de paardensport' slecht is of niet. Maar het feit dat bijvoorbeeld dierenrechtenactivisten steeds meer voeten aan de grond krijgen en steeds handiger worden met marketing en (online) communicatie.. Mensen op bokt zullen daar (waarschijnlijk) minder in trappen en hun eigen verstand van paarden heeft daar de helpende hand in, maar als bijvoorbeeld al 75% (ik zeg maar even wat) van Nederland nog nooit een paard heeft vastgehouden of in een straal van 3 meter in de buurt is geweest, dan wordt het verhaal al veel lastiger voor de mensen met paarden..

En als diezelfde niet paardensportbekende lui dan ook de wet maken of daar aansturing op hebben, dan kan het nog best een moeilijk spelletje worden voor de mensen in de paardensport. Dat kan worden gezien als doemdenken, maar onwetende mensen "leken" overtuigen is vaak heel makkelijk en daar zijn afgelopen periode al best wat voorbeelden van voorbij gekomen, mede waarbij de leken niet de minderheid waren


Het commentaar komt juist van paardenliefhebbers, niet van leken.

Er is een vrij grote kloof aan het ontstaan tussen paardenliefhebbers en paardensportliefhebbers.

Over het algemeen is het commentaar niet super extreem, er is vrijwel niemand die vind dat je niet op een paard mag rijden. Er is vnl commentaar op blauwe tongen, paard opvouwen in onmogelijke houdingen en overmatig zweep-, spoor- en teugelgebruik. Geheel terecht commentaar dus.

Jammer dat er niet meer van binnenuit geprobeerd wordt om verandering te bewerkstelligen. Het lijkt erop dat de manier waarop het nu gebeurt (mensen aan de schandpaal nagelen op social media) de enige manier is om aandacht voor de problematiek te krijgen. Anky en Isabel geven hier eigenlijk vooral aan dat deze strategie dus werkt.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:07

Whale schreef:
anjali schreef:
Anky geeft haar paarden wel een (verdiend) pensioen.


En dan is ineens alles oke?


Of het helemaal oke is wil ik even in het midden laten. Wel dat Anky can Grunsven 1 hele grote leugen van dierenrechtenactivisten weerlegt. Dat is dat topsportpaarden niet ouder worden dan 7 tot 8 jaar. Dit is een hardnekkige onwaarheid die door dierenrechtenactivisten de wereld in is geholpen en door veel mensen 1 op 1 gelooft wordt.

Als je goed onderzoek doet naar heel veel foto's en filmpjes die door dierenrechtenaxtivisten worden gepubliceerd dan ontdek je helaas ook zeer veel onwaarheden. Daarmee wil ik echter niet beweren dat alles wat er in de paardenwereld gebeurt perfect is maar wel dat er plaats voor nuance moet zijn.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:12

Sunnda schreef:
Feit is dat (social) media een belangrijke rol heeft in maatschappelijke processen en dat dit niet altijd goed hoeft te zijn. Denk aan de rol in polarisatie. (De extremen zijn interressant, de (grote) middenmoot die zegt doe maar een beetje van beiden komt niet in het nieuws)


_/-\o_ _/-\o_

Perfect verwoord. Op social media moet je zeer voorzichtig zijn om niet aan een extreme kant te geraken.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:33

Pipodipo schreef:
Askja schreef:
Paardensport zou het paard centraal moeten stellen, het welzijn en welbevinden van het paard zou in alle opzichten voorop moeten staan, en niet de belangen van de ruiter/eigenaar. Niet de traditie. Niet bescherming van gevestigde namen.
Daar zouden alle regels en reguleringen veel meer dan nu op gebaseerd moeten zijn, zodat er een 'schonere' sport ontstaat, gevrijwaard van misstanden en rij- en trainingsmethoden waarbij het doel de middelen heiligt. Die misstanden keihard en openlijk durft aan te pakken, ook als het 'grote namen' betreft. En die als zodanig daadwerkelijk een voorbeeldfunctie kan vervullen ten opzichte van de basissport en de vele recreatieruiters en -menners.

Dit vind ik interessante stellingen en ik zou wel meer willen weten van je ideeen.
1- Hoe ziet sport eruit met het belang van het paard voorop? Kun je dan nog wedstrijden doen en waarin dan? Omschrijf eens hoe je een paard ziet en wat een sportpaard zou moeten kunnen?


Mee eens interessante discussie!

Mijn mening is trouwens dat er geen sport bestaat waarbij het belang van het paard voorop staat. Sport vereist dat een paard zijn kuddegenoten (tijdelijk) verlaat en naar een stressvolle omgeving gaat, in een trailer gaat en zijn lichamelijke grenzen verlegt (overschrijdt?). Geen zaken waar het paard belang bij heeft, maar de mens wel!

Puur kijkend naar het belang van het paard dan zou die lekker 24/7 in zijn kudde op een landje staan. Beetje vreten, beetje slapen, beetje socializen.

Er zijn zelfs wat studies geweest waarbij paarden mochten aangeven of ze wel of niet gereden wilden worden (door een bepaalde uitgang te kiezen), er was geen 1 die koos voor rijden.

Overigens rijdt ik graag, mijn belang telt ook in mijn visie. Niet alleen het belang van mijn paard.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:48

Sunnda schreef:
(De extremen zijn interressant, de (grote) middenmoot die zegt doe maar een beetje van beiden komt niet in het nieuws)

Die middenmoot mengt zich over het algemeen ook niet in de discussies. Met twee zulke extremen aan beide kanten krijg je denk ik ook geen genuanceerde discussie. Ik heb deze discussies ook wel echt voorbij zien komen, maar als je ziet hoe mensen ongenuanceerd afgefakkeld worden heeft het toch ook totaal geen zin om je erin te mengen? En de moedige persoon die het wel probeert wordt vervolgens ook aan alle kanten aangevallen, want op FB is geen enkele regulatie wat dat betreft.


sanne83 schreef:
Het lijkt erop dat de manier waarop het nu gebeurt (mensen aan de schandpaal nagelen op social media) de enige manier is om aandacht voor de problematiek te krijgen.

Daar ben ik niet zo zeker van, de enige reactie die ik op dat hysterische geschreeuw heb, is dat ik er vandaan blijf en mijn eigen ding wel doe met paard.
En ik vind heel veel dingen niet per definitie slecht. Ik ben niet per definitie tegen ijzers, bitten, sporen....... ik heb een probleem met de manier waarop ze soms gebruikt worden. Onnadenkendheid heb ik een probleem mee, wreedheid heb ik een probleem mee. Maar dat heeft niet zoveel te maken met de materialen op zich, dat heeft vooral te maken met de ruiter zelf. En in die zin denk ik, met Anky, dat voorlichting veel meer bereikt, misschien niet voor de criticasters, wel voor de mensen waar soms terechte kritiek op is, want dan weer verzandt in stompzinnig geschreeuw van mensen die ook niet weten waar ze het over hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 14:56

En daarom vond ik de reactie van bokker @achterom zo vreemd dat je 'mee moet gaan met je tijd en met social media'.

Juist op social media vind je de nuance allang niet meer.
Er zijn inderdaad weinig weldenkende mensen die zich mengen in zo'n discussie omdat de extremen daar botsen en je daar echt niets goeds mee voorbrengt.

Maar daarom kan social media wel heel sterk een idee geven dat iets een idee is wat veel mensen hebben, terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn wat de meerderheid denkt. (Lees: het idee is dat er veel mensen tegen paardensport zijn. Terwijl de grote meerderheid niet persee tegen is maar allang niet meer aan dit soort discussie deelneemt online en dat beeld versterkt wordt omdat de kleinere groep tegenstanders elke gelegenheid aangrijpt om te schreeuwen om aandacht)

Juist daarom zouden mensen imo voorzichtig moeten zijn met social media. Niet alles wat je leest is waar, en aanraden om maar gewoon te volgen wat er online gebeurd omdat het nu eenmaal de toekomst is.
Dank je de koekoek.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:16

Sunnda: ik ben volledig mee :)

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:33

sanne83 schreef:
Canon schreef:
Ik denk dat het inderdaad niet zozeer erom gaat of ze gelijk hebben dat 'de paardensport' slecht is of niet. Maar het feit dat bijvoorbeeld dierenrechtenactivisten steeds meer voeten aan de grond krijgen en steeds handiger worden met marketing en (online) communicatie.. Mensen op bokt zullen daar (waarschijnlijk) minder in trappen en hun eigen verstand van paarden heeft daar de helpende hand in, maar als bijvoorbeeld al 75% (ik zeg maar even wat) van Nederland nog nooit een paard heeft vastgehouden of in een straal van 3 meter in de buurt is geweest, dan wordt het verhaal al veel lastiger voor de mensen met paarden..

En als diezelfde niet paardensportbekende lui dan ook de wet maken of daar aansturing op hebben, dan kan het nog best een moeilijk spelletje worden voor de mensen in de paardensport. Dat kan worden gezien als doemdenken, maar onwetende mensen "leken" overtuigen is vaak heel makkelijk en daar zijn afgelopen periode al best wat voorbeelden van voorbij gekomen, mede waarbij de leken niet de minderheid waren


Het commentaar komt juist van paardenliefhebbers, niet van leken.
Er is een vrij grote kloof aan het ontstaan tussen paardenliefhebbers en paardensportliefhebbers.

Over het algemeen is het commentaar niet super extreem, er is vrijwel niemand die vind dat je niet op een paard mag rijden. Er is vnl commentaar op blauwe tongen, paard opvouwen in onmogelijke houdingen en overmatig zweep-, spoor- en teugelgebruik. Geheel terecht commentaar dus.

Jammer dat er niet meer van binnenuit geprobeerd wordt om verandering te bewerkstelligen. Het lijkt erop dat de manier waarop het nu gebeurt (mensen aan de schandpaal nagelen op social media) de enige manier is om aandacht voor de problematiek te krijgen. Anky en Isabel geven hier eigenlijk vooral aan dat deze strategie dus werkt.


Daar heb je eigenlijk best een goed punt te pakken vanuit jouw inzicht. :j Dankjewel voor je aanvulling en uitleg!

Pas las ik een lokale discussie buiten bokt waarbij een stal hard werd aangepakt door middel van het delen van video's door niet-klanten (Dit ging klein-viral op Youtube en Facebook onder een aantal mensen die ik kende en alle reacties en delers waren vooral leken) er waren toen geen bijster slechte dingen die gebeurden met de paarden daar (door de ogen van een kenner), maar paard-onbekende lui hebben toch aardig die stal belaagd online en offline omdat wat er gebeurde echt niet kon. De video's zijn verwijderd inmiddels, maar ik vind niet alleen om jouw uitleg, maar ook om deze reden wel belangrijk dat we het van binnenuit zouden moeten aanpakken.

Niet alleen 'for the sake of the sport', maar de blik op de paardensport -houderij, en liefhebberij in het algemeen. De buitenwereld kijkt ook mee..

Loretta schreef:
Sunnda schreef:
Feit is dat (social) media een belangrijke rol heeft in maatschappelijke processen en dat dit niet altijd goed hoeft te zijn. Denk aan de rol in polarisatie. (De extremen zijn interressant, de (grote) middenmoot die zegt doe maar een beetje van beiden komt niet in het nieuws)


_/-\o_ _/-\o_

Perfect verwoord. Op social media moet je zeer voorzichtig zijn om niet aan een extreme kant te geraken.


Dit dus (ook) indd. :j Yaas!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 15:46

@Loretta: Decennia geleden stond ik op een manege waarvan de eigenaresse een oude boerin was die ook haar hele leven al gereden had, bij de Landelijke Rijvereniging. En die zei toen ook dat een paard GEMIDDELD maar 7 of 8 jaar zou worden, merendeels doordat ze al op jonge leeftijd kapot gereden zouden worden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:05

anjali schreef:
@Loretta: Decennia geleden stond ik op een manege waarvan de eigenaresse een oude boerin was die ook haar hele leven al gereden had, bij de Landelijke Rijvereniging. En die zei toen ook dat een paard GEMIDDELD maar 7 of 8 jaar zou worden, merendeels doordat ze al op jonge leeftijd kapot gereden zouden worden.

Maar dat is omdat het een hardnekkige mythe is, dat wil niet zeggen dat het waar is :)

Veel mensen denken ook dat dominantie bij honden lineair is, zoals een soort pikorde, terwijl degene die het boek over de roedeltheorie schreef, er zelf allang op teruggekomen is. Ik heb jarenlang meerdere honden gehad, en kan je zeggen dat ik tussen de honden geen dominantie echt kon merken, zeker niet als ze familie waren van elkaar (broertjes ging altijd super, tante en neefje was een leuke combi, vooral toen er nog een oom bij kwam ook,(die kwam op play date) en die honden kenden elkaar al vanaf dat ze pup waren).

Of een pup bij twee honden die broer en zus waren. Geweldig. Het voedt elkaar op, maar totaal geen agressie en ook geen honden die per se de alpha wilden worden of zo.

Wat ik er maar mee wil zeggen: het is niet omdat iedereen iets gelooft, dat het ook zo is.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:24

Sunnda schreef:
En daarom vond ik de reactie van bokker @achterom zo vreemd dat je 'mee moet gaan met je tijd en met social media'.

Juist op social media vind je de nuance allang niet meer.
Er zijn inderdaad weinig weldenkende mensen die zich mengen in zo'n discussie omdat de extremen daar botsen en je daar echt niets goeds mee voorbrengt.

Maar daarom kan social media wel heel sterk een idee geven dat iets een idee is wat veel mensen hebben, terwijl dat helemaal niet hoeft te zijn wat de meerderheid denkt. (Lees: het idee is dat er veel mensen tegen paardensport zijn. Terwijl de grote meerderheid niet persee tegen is maar allang niet meer aan dit soort discussie deelneemt online en dat beeld versterkt wordt omdat de kleinere groep tegenstanders elke gelegenheid aangrijpt om te schreeuwen om aandacht)

Juist daarom zouden mensen imo voorzichtig moeten zijn met social media. Niet alles wat je leest is waar, en aanraden om maar gewoon te volgen wat er online gebeurd omdat het nu eenmaal de toekomst is.
Dank je de koekoek.

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn op social media, tegelijkertijd zie je wel dat de wereld hierdoor verandert en het soms ook een heel sterk medium kan zijn om verandering teweeg te brengen.
Maar mijn punt is dat de paardensport in mijn ogen op dit moment vooral de ogen sluit voor wat er in de buitenwereld gaande is. En daar gaat het mij om, want of het nu veel of weinig mensen zijn die de extreme meningen uiten, dat is eigenlijk niet meer relevant.
Social media zorgt ervoor dat deze mensen veel makkelijker dan voorheen een vuist kunnen maken en verandering teweeg brengen. Het is een kracht om rekening mee te houden, dat negeren maakt het alleen maar erger.
Als de KNHS slim is, zetten ze juist in op social media, het is immers ook aan de andere kant een sterke tool voor een stuk positieve beeldvorming.
Je kunt de macht van social media simpelweg niet meer ontkennen... en je kunt meebewegen (en die kracht ook ten gunste van jezelf inzetten) of tegenstribbelen (en negeren/veroordelen/whatever), waarvan ik echt denk dat je daarmee uiteindelijk jezelf om zeep helpt.

En ik denk dat op dit moment de paardensport niet meer in een positie zit om de invloed van social media te negeren. Hoe je het ook wendt of keert, de sport ligt onder een vergrootglas en daar moet men wat mee.

Loretta
Berichten: 8768
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:03

Achterom schreef:
Natuurlijk moet je voorzichtig zijn op social media, tegelijkertijd zie je wel dat de wereld hierdoor verandert en het soms ook een heel sterk medium kan zijn om verandering teweeg te brengen.
Maar mijn punt is dat de paardensport in mijn ogen op dit moment vooral de ogen sluit voor wat er in de buitenwereld gaande is. En daar gaat het mij om, want of het nu veel of weinig mensen zijn die de extreme meningen uiten, dat is eigenlijk niet meer relevant.
Social media zorgt ervoor dat deze mensen veel makkelijker dan voorheen een vuist kunnen maken en verandering teweeg brengen. Het is een kracht om rekening mee te houden, dat negeren maakt het alleen maar erger.
Als de KNHS slim is, zetten ze juist in op social media, het is immers ook aan de andere kant een sterke tool voor een stuk positieve beeldvorming.
Je kunt de macht van social media simpelweg niet meer ontkennen... en je kunt meebewegen (en die kracht ook ten gunste van jezelf inzetten) of tegenstribbelen (en negeren/veroordelen/whatever), waarvan ik echt denk dat je daarmee uiteindelijk jezelf om zeep helpt.

En ik denk dat op dit moment de paardensport niet meer in een positie zit om de invloed van social media te negeren. Hoe je het ook wendt of keert, de sport ligt onder een vergrootglas en daar moet men wat mee.


Daar heb je zeker een heel goed punt. Sociale media is niet meer weg te denken. Het KNHS zal hier echt mee aan de slag moeten. De mensen die tegen het gebruik van dieren zijn zijn zeer handig met sociale media. Het is gewoon niet meer mogelijk om dit naast je neer te leggen. Het KNHS zal hierin wel visie moeten tonen.

De mensen die tegen elk gebruik met dieren zijn zetten sociale media zo extreem handig in. De gemiddelde buitenstaander krijgt echter maar 1 kant van het verhaal te horen en krijgt op den duur een zeer vertekend beeld van ons. Wil de paardensport ook in de toekomst blijven bestaan dan zal de paardensport toch moeten moderniseren.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Van Grunsven en Werth vrezen voor einde paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:29

Het grote probleem van social media is imo dat je in een echo chamber terecht komt. Je hebt anti groepen, je hebt pro groepen, maar die communiceren niet met elkaar. Datzelfde heb je met pro vaxxers en anti vaxxers: die mensen zitten niet met elkaar in een groep. Een genuanceerd geluid van een dokter wordt onmiddellijk weggezet als Big Pharma door de anti-club, en enige kritiek op de huidige manier van vaccineren wordt door een extreme pro groep weggezet als een anti-geluid.

Per saldo schiet je niets op, omdat het debat zo enorm gepolariseerd is, dat er neit meer met elkaar wordt gepraat, maar tegen elkaar geschreeuwd. Ik denk niet dat een organisatie als een KNHS zich daarin moet willen mengen.

Ik denk echt dat er veel meer winst behaald kan worden in voorlichting, maar dan in real life. Op maneges, op stallen, op dingen zoals Horse Event. Ga de discussie aan, geef demonstraties, luister naar een eventueel tegengeluid, want kritiek is goed, daar leer je van.
Ik krijg van mijn vriendinnen de meeste kritiek denk ik, en omdat de dames weten waar ze het over hebben, vind ik het de moeite waard om ernaar te luisteren en doe ik ermee wat ik enk dat goed en nodig is.

Maar voer de discussie niet op een platform waar alles gepolariseerd is, en elke poging tot nuanceren wordt opgevat als kritiek, en persoonlijke beledigingen heel normaal worden gevonden in een discussie. Veel beter is het om dat face to face te doen.

Leg uit (en beter nog, laat zien met beeldmateriaal) wat er gebeurt als je bijvoorbeeld te zwaar bent voor je paard, wat voor effect dat heeft op het lijf, laat zien wat er gebeurt als je paard met de kin op de borst loopt, maar laat ook zien wat er gebeurt als er kunstmatig voor die loodlijn wordt gereden, en het paard in een valse oprichting wordt getrokken, terwijl het van achter het niet kan bijbenen. Daar bereik je imo een verbetering mee, en ook structureel. Dan wordt het beeld leuker, en vriendelijker, en de sport op zich fijner van.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:32

Avalanche81 schreef:
Het grote probleem van social media is imo dat je in een echo chamber terecht komt. Je hebt anti groepen, je hebt pro groepen, maar die communiceren niet met elkaar. Datzelfde heb je met pro vaxxers en anti vaxxers: die mensen zitten niet met elkaar in een groep. Een genuanceerd geluid van een dokter wordt onmiddellijk weggezet als Big Pharma door de anti-club, en enige kritiek op de huidige manier van vaccineren wordt door een extreme pro groep weggezet als een anti-geluid.

Per saldo schiet je niets op, omdat het debat zo enorm gepolariseerd is, dat er neit meer met elkaar wordt gepraat, maar tegen elkaar geschreeuwd. Ik denk niet dat een organisatie als een KNHS zich daarin moet willen mengen.

Ik denk echt dat er veel meer winst behaald kan worden in voorlichting, maar dan in real life. Op maneges, op stallen, op dingen zoals Horse Event. Ga de discussie aan, geef demonstraties, luister naar een eventueel tegengeluid, want kritiek is goed, daar leer je van.
Ik krijg van mijn vriendinnen de meeste kritiek denk ik, en omdat de dames weten waar ze het over hebben, vind ik het de moeite waard om ernaar te luisteren en doe ik ermee wat ik enk dat goed en nodig is.

Maar voer de discussie niet op een platform waar alles gepolariseerd is, en elke poging tot nuanceren wordt opgevat als kritiek, en persoonlijke beledigingen heel normaal worden gevonden in een discussie. Veel beter is het om dat face to face te doen.

Leg uit (en beter nog, laat zien met beeldmateriaal) wat er gebeurt als je bijvoorbeeld te zwaar bent voor je paard, wat voor effect dat heeft op het lijf, laat zien wat er gebeurt als je paard met de kin op de borst loopt, maar laat ook zien wat er gebeurt als er kunstmatig voor die loodlijn wordt gereden, en het paard in een valse oprichting wordt getrokken, terwijl het van achter het niet kan bijbenen. Daar bereik je imo een verbetering mee, en ook structureel. Dan wordt het beeld leuker, en vriendelijker, en de sport op zich fijner van.

Precies dat! _/-\o_

esje01

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:33

Ik denk dat de activist in Rotterdam vandaag vaker zal gaan voorkomen tijdens wedstrijden.
Misschien zelfs bezettingen van maneges omdat er negatief wordt gedacht.
Dus het is tijd dat we positief naar buiten treden en intern kritisch blijven kijken met een open mind.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 17:36

Precies avalance! En laat zien dat een verkeerde bekapt paard echt last kan hebben, een bitloos hoofdstel niet meteen diervriendelijk is, waarom dressuurmatig rijden altijd bij elk paard nodig is om het gezond te houden. Niet alleen horen te staan.

Dus richten op de voorlichting van alles, ook de zaken die je minder snel ziet. In de gehele sport komen misstanden voor en daar moeten we wat aan doen dmv voorlichting. Niet ons alleen richten op 1 tak.