Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

 
Profiel   

*knhs
Dressuur

[ img ]
Edward Gal met GLOCK's Zonik N.O.P. Foto: © FEI/Liz Gregg

De finale van de landenwedstrijd op de Europese kampioenschappen in Rotterdam kende een dramatisch en spectaculair verloop. Edward Gal reed als laatste Glock's Zonik N.O.P. de ring in en steeg boven zich zelf uit. Met een prachtige proef kwam hij uit op 78.758%. Het was precies voldoende voor wat leek het brons. Voor Charlotte Dujardin kwam de dramatische mededeling dat ze gediskwalificeerd werd na de proef. Hierdoor klom Nederland op naar de zilveren medaille. Duitsland veroverde goud.

Vandaag kwamen voor Nederland Emmelie Scholtens met Desperado N.O.P. en Edward Gal met GLOCK's Zonik N.O.P. in de baan. De proef van Scholtens werd door de jury beoordeeld met 76.087%. “Ik heb zeker een goed gevoel over mijn rit”, vertelt Emmelie. “Desperado heeft vandaag een mooie bijdrage geleverd. Je hebt altijd wel verbeterpunten, maar mijn doel was een vloeiende rit rijden en dat is goed gelukt.”

‘Blij met dit resultaat’
De concurrenten van Nederland voor het brons, Denemarken en Zweden, gooiden vervolgens hoge ogen, waardoor Edward Gal een score boven de 78.5% moest rijden om een medaille zeker te stellen. “Ik wist dat ik goed moest rijden. Niet perse hoeveel procent, maar je wilt er voor het team toch het beste uithalen wat erin zit. Ik wist dat een proef zonder fouten beloond zou worden en ik had bijvoorbeeld met het uitstrekken en nog wat andere onderdelen het idee dat het ook echt goed ging. Ik ben blij dat ik met GLOCK’s Zonik dit resultaat neer hebben kunnen zetten.”

Diskwalificatie
De diskwalificatie van Dujardin, door een minuscuul spoortje bloed op de linker flank van haar paard Mount St John Freestyle, betekende onherroepelijk uitsluiting. Hierdoor verloor het Britse team hun medaillepositie en viel terug naar de vierde plaats. TeamNL schoof derhalve op naar de tweede plaats met 230.140 punten. Voor Zweden betekende dit onverwachts het brons (229.923). Duitsland was oppermachtig en won, voor de vierentwintigste maal in de geschiedenis, het teamgoud met 244.969 punten.

Tevreden bondscoach
Bondscoach Alex van Silfhout is een blij mens na afloop van de super spannende strijd. “Dit is leuker dan leuk. We gingen hier naar toe wetende dat er helemaal niets verkeerd mocht gaan. In onze sport kan er al snel iets verkeerd gaan dus het was heel spannend. Je hoopt vooraf dat ze allemaal boven zichzelf uitstijgen, dat is niet gebeurd, maar het was genoeg. Hans Peter had voor dit moment een hele goede rit met GLOCK’s Dream Boy N.O.P.. De druk was er af en het paard was heel mooi scherp, bovendien zit daar ook nog groei in.”

‘We kunnen nog beter’
Van Silfhout gaat verder: “Edward daar hoeven we het verder niet over te hebben, dat was geweldig. Op het voorterrein was het echt even een probleem omdat GLOCK’s Zonik N.O.P. was afgeleid door verschillende merries, dat herstelde zich net voordat hij de ring in moest en ze reden een top proef. Emmelie Scholtens reed ook een hele goede proef, maar er zijn nog best verbeterpuntjes dus dat is een fijn vooruitzicht. Anne deed het voor de eerste keer ook prima, die had een paar foutjes, maar in zijn geheel kan ik niet meer dan blij zijn. En we kunnen nog beter!”

Olympische titels
In het individuele klassement gaat Isabell Werth met Bella Rose aan de leiding met 85.652%. Haar landgenoten Dorothee Schneider met Showtime FRH en Sönke Rothenberger met Cosmo volgen op de tweede en derde plaats. Edward Gal en GLOCK's Zonik N.O.P. sloten de Grand Prix af met een vierde plaats. Vreugde was er niet alleen bij de medaillewinnaars. Denemarken, Ierland en Portugal bemachtigden in Rotterdam bemachtigden met hun optredens een startbewijs voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Iets was de medaillewinnaars al eerder hadden gerealiseerd.
De beste dertig combinaties mogen door naar de Grand Prix Special die donderdag wordt verreden. Alle Nederlandse combinaties zullen hierbij aan de start verschijnen.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Uitslag Landenwedstrijd
Goud Duitsland - 244.969
Zilver Nederland - 230.140
Brons Zweden - 229.923

Individuele uitslag Grand Prix
1. Isabell Werth (GER) - Bella Rose (v. Belissimo), 85.652%
2. Dorothee Schneider (GER) - Showtime FRH (v. Sandro Hit), 80.233%
3. Sönke Rothenberger (GER) - Cosmo (v. Van Gogh), 79.084%
4. Edward Gal - GLOCK's Zonik N.O.P. (v. Blue Hors Zack), 78.758%
13. Emmelie Scholtens - Desperado N.O.P. (v. Vivaldi), 76,087%
15. Hans Peter Minderhoud - GLOCK's Dream Boy N.O.P. (v. Vivaldi), 75.295%
25. Anne Meulendijks - MDH Avanti N.O.P. (v. United), 71.801%



Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 20-08-19 23:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Bericht aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:41 



 
Profiel   

Maar WAAROM werd ze gediskwalificeerd?
Of lees ik daar overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:47 



 
Profiel   

Bij de controle had het paard bloed in de mond volgens het artikel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:48 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Maar WAAROM werd ze gediskwalificeerd?
Of lees ik daar overheen?


Annekeee schreef

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:53 



 

Martie schreef
Bij de controle had het paard bloed in de mond volgens het artikel.








UPDATE: Bij de controle na afloop wordt bloed geconstateerd op de spoorplek bij Mount St. John Freestyle en dat betekent uitsluiting voor de Britse amazone. Daarmee zakt het Britse team terug naar de vierde plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:10 



 
Profiel   

Hij had bloed in de flanken door iets te vaak prikken met de sporen.
Dus niet perongeluk nipje op de tong. Maar gewoon stuk geprikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:20 



 
Profiel   

_lautje_ schreef
Hij had bloed in de flanken door iets te vaak prikken met de sporen.
Dus niet perongeluk nipje op de tong. Maar gewoon stuk geprikt.


Heb je een bron?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:21 



 
Profiel   

ja staat op horses.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:23 



 
Profiel   

xNK schreef
_lautje_ schreef
Hij had bloed in de flanken door iets te vaak prikken met de sporen.
Dus niet perongeluk nipje op de tong. Maar gewoon stuk geprikt.


Heb je een bron?

https://www.horses.nl/evenementen/europ ... ntknoping/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:24 



 
Profiel   

[ img ]



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:28 



 
Profiel   

Zal wel aan mij liggen (of aan mijn beeldscherm), maar van die foto kan ik geen chocola maken. De official zal haar echter niet voor niets gediskwalificeerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:32 



 
Profiel   

_San87_ schreef

Ah oké, artikel is dus nog een keer geüpdatet. Balen, maar meer dan terecht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:34 



 
Profiel   

Wat walgelijk.. Ik hoop echt dat ze dit soort sporen met wieltjes een keer gaan verbieden :n .

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:35 



 
Profiel   

Icecrystal schreef
Wat walgelijk.. Ik hoop echt dat ze dit soort sporen met wieltjes een keer gaan verbieden :n .

Wieltjes zijn vele malen zachter dan knop of stang spoortjes, je hoort je paard niet kapot te prikken met niks, maar het ligt niet aan de wielen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:37 



 
Profiel   

Wieltjessporen zijn heel vaak zachter dan de stompe. Wieltje rolt mee, maar sommige dieren prik je met alles lek alhoewel dat geen excuus mag zijn.

In totaal zelfs vier uitsluitingen, 2 x bloed en 2 keer kreupel( of onregelmatig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:38 



 
Profiel   

Jeetje wat ontzettend zuur allemaal dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:46 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Zal wel aan mij liggen (of aan mijn beeldscherm), maar van die foto kan ik geen chocola maken. De official zal haar echter niet voor niets gediskwalificeerd hebben.

Misschien is dit duidelijker, bovenstaande foto zegt inderdaad niet veel. Jammer dat dit is gebeurd! Bij het artikel van Horse and Hound zijn er reacties van mensen die vermoeden dat een daas of mug voor de bloedvlek heeft gezorgd. Maar goed, ik denk dat het wel duidelijk is dat er niet zomaar uitgesloten werd.

[ img ]
(bron https://www.horseandhound.co.uk/news/br ... SbunPzrQjE )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:51 



 
Profiel   

Dat zijn waardeloze dingen, en inderdaad, de ene kun je nog zo hard prikken en die gaat nooit stuk en de ander is al bijna stuk als je er naar kijkt...
Naar in dit geval, maar op zich is het goed dat er zo’n regel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:07 



 
Profiel   

Dat is geen daas hoor. Dat is een langwerpig plekje/wond waar de spoor vaak overheen gegaan is.

Weet verder ook niet wat ik ervan moet zeggen. In iedergval weer slechte reclame voor de paardensport.
Er zijn nog 3 paarden uitgeschakeld las ik. Nog 1 met de bloedregel en 2 met een kreupelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:15 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Icecrystal schreef
Wat walgelijk.. Ik hoop echt dat ze dit soort sporen met wieltjes een keer gaan verbieden :n .

Wieltjes zijn vele malen zachter dan knop of stang spoortjes, je hoort je paard niet kapot te prikken met niks, maar het ligt niet aan de wielen.


Uiteraard alleen wanneer het wieltjes zijn zonder scherpe tanden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:19 



 
Profiel   

Ik neem aan dat ze er wel even met de vinger overheen hebben gewreven voordat ze werd uitgesloten om te kunnen bepalen wat het nou precies is. Dus een mug of daas lijkt me sterk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:22 



 
Profiel   

Het zal mij niets verbazen als het wel een daas of iets dergelijks is. Die merrie is geen paard om met veel druk of veel spoor te rijden, daar is ie veel te heet voor.

Bloed is bloed, hoe dat bloed daar ook gekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:23 



 
Profiel   

Oh, maar nu is het Dujardin en dan zou het een daas zijn? Was het een NL ruiter geweest dan hadden de mensen harder geschreeuwd dat het natuurlijk terechte uitsluiting was..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:27 



 
Profiel   

Dreamybol schreef
Oh, maar nu is het Dujardin en dan zou het een daas zijn? Was het een NL ruiter geweest dan hadden de mensen harder geschreeuwd dat het natuurlijk terechte uitsluiting was..


Die rijden ook wat anders, dus dan is de kans dat het doorsporen is ook aanzienlijk groter :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:27 



 
Profiel   

Jessix schreef
Ik neem aan dat ze er wel even met de vinger overheen hebben gewreven voordat ze werd uitgesloten om te kunnen bepalen wat het nou precies is. Dus een mug of daas lijkt me sterk....

Daar ga ik ook vanuit inderdaad! Ik denk dat Charlotte zelf dit ook erg zal vinden als ze achteraf de beelden ziet. Het is niet leuk wanneer zoiets je overkomt, ik heb de proef niet gezien dus heb geen idee van het spoorgebruik.

Dreamybol: inderdaad dat was ook mijn bedenking, maar reacties van Britten op een artikel van Horse and Hound zijn nu niet echt een objectieve bron om de algemene reactie vh publiek te peilen he :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen