EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:14

vur schreef:
Wieltjes zachter dan knopjes? Mijn ervaring is heel anders. Die rubberen beschermers om je sporen zijn trouwens ook niet bevorderlijk voor een gave huid. Zeker niet als je een keer duwt met je kuit ipv kort stoot.
Ik heb me trouwens behoorlijk zitten ergeren aan die doorgeslagen stang bij Zonik . :o


Het oppervlak van een (glad) wieltje is groter en als het goed is zachter...

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:15

DJZ schreef:
Dat was idd Aken 2015.. Met Undercover, die zich op de tong had gebeten... https://www.youtube.com/watch?v=MvxZeLnP5Bc
Dit was/is een erg nette proef voor Gal en Undercover, maar ik mis de uitsluiting?

Ik weet wel dat ze tijdens een EK/WK werden uitgesloten tijden de intro/1e of 2e oefening vanwege bloed in de mond.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:21


JessicaD88
Berichten: 897
Geregistreerd: 12-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:37

Zou ook weleens meer op mogen worden gelet bij andere evenementen. Ik ben een keer op de Rabo talentendag geweest, daar reed een meisje echt onvoorstelbaar niet 1 rood plekje gewoon grote bloedplekken die je van veraf kon zien en letterlijk elke pas die het paard zette prikte ze er in. Dat was dus een meisje die al geselecteerd was! Onvoorstelbaar zoiets moeten ze gelijk van het veld afsturen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:53

DJZ schreef:
Oeps, verkeerde link.. Dat was inderdaad een hele nette proef :)

https://www.youtube.com/watch?v=2ll9U-5ynCc&t=697s

Het ging me er vooral om dat het elke ruiter kan overkomen. Van Gal is het toen uitgebreid in het nieuws geweest (hoge bomen enzo) waardoor dat de eerste was die binnen schoot. Maar ik reageerde dus op het bericht van het verschil in rijderij waarbij iemand zei dat het de Nederlanders niet overkomt. Wel dus. :) shit happens.

Bloed is bloed = uitsluiting. Da’s zuur maar desalniettemin een goede bescherming voor de paarden. Liever tien keer te vaak (dat ze zichzelf bijten of gewoon gevoelig velletje) dan één keer te weinig.

Naar wat ik begrijp denken de meeste ruiters (Gal ook meen ik me te herinneren.) daar ook zo over.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:09

Ik vond deze regels voor de VS. Pasgeleden zag ik ergens een filmpje waarin de official met een wit doekje of witte handschoen langs de spoorplekken ging. Hoewel bloedsporen dus ook van steekbeesten kunnen komen, ben ik toch blij dat deze controle er is.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:46

Als deze regel er niet zou zijn, wordt elke uitsluiting heel lastig te beoordelen en geeft het teveel gedoe als je je tegen de uitsluiting gaat verzetten. Eén lijn trekken hierin. En bij mijn weten wordt dat door ruiters geaccepteerd.
Heel sneu en zuur voor Charlotte.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:21

Het is zuur en vervelend, maar je moet een regel hebben. En ook ik zou het niet bij Charlotte verwachten en ze reed een mooie proef.

Maar ik heb het dus pas gekeken (op Fei tv) nadat ik wist wat er gebeurd was en de eerder getoonde foto had gezien. En ze zit inderdaad steeds met haar spoor op die plek, best wel naar achteren en omhoog dus, wat je niet zou verwachten als je alleen de foto ziet. Vooral in de piaffe, waar ze ook wel wat impuls moest blijven halen. En je ziet het streepje ook aan het einde van de rit echt duidelijk verschijnen.

Het is geen leuke manier om zilver te winnen, maar Edward reed erg netjes moet ik zeggen. Dreamboy kan ik nog steeds moeilijk naar kijken, maar er waren meer mensen (een Belgische meen ik ook) waarbij de spanning niet om aan te zien was. Onbegrijpelijk dat daar niet lager voor gepunt wordt / kan worden. Heeft niets met harmonie te maken.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:13

Benzz schreef:
Het zal mij niets verbazen als het wel een daas of iets dergelijks is. Die merrie is geen paard om met veel druk of veel spoor te rijden, daar is ie veel te heet voor.

Bloed is bloed, hoe dat bloed daar ook gekomen is.


Wat ken jij dit paard goed! Heb je er zelf een tijd op gereden ofzo?

Jammer dat zoveel mensen nu roepen "het zal wel een daas zijn." Ik ga er van uit dat de jury even van dichtbij heeft gekeken en geen lijkje zag plakken, maar wel een schaafwond zag. Ook onze heilige Charlotte kan de sporen flink gebruiken.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:56

Official hoeft niet te weten waar het vandaan komt, want het maakt niet uit waar het vandaan kwam... bloed is bloed, dus diskwalificatie. Al zit het ergens op een plek waar de ruiter niet eens bij kan komen.
Daarbij geeft Charlotte geeft ze ook weleens een schop naar voren hoor, wanneer ze niet doorkomen.
Maar het blijft zuur voor welke ruiter of amazone dan ook.

Bij sommige hoef je de sporen niet eens flink te gebruiken om een kras te krijgen, bij andere juist weer wel... wisselt per paard, ruiter, type spoor.
Maar feit blijft dat bloed uitsluiting is.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:45

antje_vip schreef:
Benzz schreef:
Het zal mij niets verbazen als het wel een daas of iets dergelijks is. Die merrie is geen paard om met veel druk of veel spoor te rijden, daar is ie veel te heet voor.

Bloed is bloed, hoe dat bloed daar ook gekomen is.


Wat ken jij dit paard goed! Heb je er zelf een tijd op gereden ofzo?

Jammer dat zoveel mensen nu roepen "het zal wel een daas zijn." Ik ga er van uit dat de jury even van dichtbij heeft gekeken en geen lijkje zag plakken, maar wel een schaafwond zag. Ook onze heilige Charlotte kan de sporen flink gebruiken.


Wow, even rustig joh, ontspan en haal diep adem. Benzz heeft je niks gedaan toch. Alleen een gedachte over de mogelijke oorzaak.
En ach wat kinderlijk: lijkje plakken heilige Charlotte, kom op. Ging net zo goed in dit topic.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:51

Heleennn schreef:
Dat is omdat je paard bij eventing (en dus cross) of marathon/samengesteld een stuk meer risico loopt op 'natuurlijke verwonding'. Als hij langs een tak schuurt of hij heeft een kras door een steentje wat opvliegt is het wel echt poedersuiker om uitgesloten te worden. Daar kan je namelijk zelf echt niks aan doen, de situatie die zich hier heeft voorgedaan is rechtstreeks een gevolg van het spoor. En het is dan misschien perongeluk gegaan, maar dit was niet gebeurd als de ruiter bijvoorbeeld niet met het spoor in de flank hat gezeten. Het is wel degelijk een logica in mijn ogen. Of het een goeie is spreek ik me niet over uit, maar er zit een gedachtegang achter in ieder geval.


Ik weet dat dit de achterliggende filosofie is, maar dan nog geeft het een bijsmaak. Alsof het voor een dressuurruiter bijv. niet zuur is om te moeten stoppen vanwege een onnozel schaafwondje.

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:59

_lautje_ schreef:
Charly: dat is idd meten met twee maten en daar is een hele goede reden voor.
Wanneer ik uit de cross kom op een CCI wedstrijd wil het wel eens gebeuren dat mijn paard bij insprong het water in of bij een haag zich heeft geschaafd. Dat is niet door mij als ruiter of door ‘wreedheid’ veroorzaakt. Daarnaast gaan onze paarden door het water wat bloed verdunt en een compleet ander beeld kan geven.
Die schaafwond is vaak al dicht of gestopt met bloeden bij de finish.
Indien het paard de volgende dag nog een opvallende plek heeft waar het last van lijkt te hebben wordt het bij de Horse Inspection voor het springen er uit gehaald. Als hij al wordt voorgebracht. Zodra wij half twijfelen draven we niet op.

De situaties zijn gewoon niet te vergelijken. En de veterinaire controle van eventingpaarden is ongelooflijk zwaar en strikt.


Zoals gezegd, ik ken de achterliggende gedachte. Val ook geen eventingruiters aan vanwege deze regel, maar blijkbaar is het alleen bij de cross en de marathon zo dat een paard een bloedplekje kan hebben en door mag want het is een soort van' pechwondje''.
In de andere disciplines heb je ook ''pechwondjes'' n.l. Bijv. een schaafplekje bij het uitladen van de wagen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:04

Cowgirl schreef:
Dat is geen daas hoor. Dat is een langwerpig plekje/wond waar de spoor vaak overheen gegaan is.

Weet verder ook niet wat ik ervan moet zeggen. In iedergval weer slechte reclame voor de paardensport.
Er zijn nog 3 paarden uitgeschakeld las ik. Nog 1 met de bloedregel en 2 met een kreupelheid.

Verlaten ruiters zelf de ring niet als ze merken dat hun paard kreupel loopt?

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:18

als een paard soms gespannen is kan hij taktmatig ook onregelmatig zijn, maar hij is dan niet kreupel. Blijft het aan, dan wordt je uitgebeld of stopt een ruiter (hoop ik).

daniel Bluman is gisteren in het springen ook gediskwalificeerd vanwege bloed op de spoorplek en daar hoor je gek genoeg helemaal niemand over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 13:21

Ik las dat de Luxemburgse Wagner bezwaar gaat maken tegen de diskwalificatie. Ik ben benieuwd of er wat mee gedaan gaat worden...

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:04

_San87_ schreef:
Ik las dat de Luxemburgse Wagner bezwaar gaat maken tegen de diskwalificatie. Ik ben benieuwd of er wat mee gedaan gaat worden...

Op grond waarvan?

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 14:28

en wat heeft dat nu nog voor zin? kampioenschap is bijna voorbij.

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:09

_San87_ schreef:
Ik las dat de Luxemburgse Wagner bezwaar gaat maken tegen de diskwalificatie. Ik ben benieuwd of er wat mee gedaan gaat worden...


Ik dacht dat hij dat al gedaan had? Zag het volgens mij voorbijkomen op Horse.nl dat ze maandag de hele dag bezig geweest zijn met protest indienen om hem dinsdag de proef over te laten rijden.

Voor degene die niet weet waar het over gaat, paard ging in de piaffe in verzet en beet daarbij op zijn tong/lip en daarbij kwam bloed om zijn mond. Hij beweerde dat zijn paard schrok van de schaduw van de camera boven de ring.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:11

xx_Irisje schreef:
_San87_ schreef:
Ik las dat de Luxemburgse Wagner bezwaar gaat maken tegen de diskwalificatie. Ik ben benieuwd of er wat mee gedaan gaat worden...

Op grond waarvan?

Paard beet doordat het schrok van de schaduw van de camera en beet op de tong.

Zoiets. Ik las t vandaag pas, maar t kan ook een ouder bericht zijn geweest.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:12

Lijkt mij toch redelijk kansloos...

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:13

Maar er was ver van te voren aangekondigt dat die speciale camera er zou zijn voor beelden van bovenaf? Ze hebben zelf die camera bewust laten rondzweven tijdens het baanverkennen. Lijkt mij dus eigenlijk helemaal geen punt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:14

Seltje schreef:
Maar er was ver van te voren aangekondigt dat die speciale camera er zou zijn voor beelden van bovenaf? Ze hebben zelf die camera bewust laten rondzweven tijdens het baanverkennen. Lijkt mij dus eigenlijk helemaal geen punt?

Ik heb echt geen flauw idee, verder. Ik las dat ie bezwaar maakt.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:21

Als een dier elke keer op zijn tong bijt bij schrikken kun je er wel een lekbakje onder hangen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: EK Rotterdam: Dujardin uitgesloten, Nederland naar zilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:38

inderdaad. En dan wordt het tijd om dat paard wat meer bomproof te maken :)