Topic van de week: Wanneer is het genoeg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Topic van de week: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 12:58

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Wanneer is het genoeg geweest voor je paard? Voor deze merrie is het nog niet genoeg.
Foto door Banjer.


We komen er allemaal een keer voor te staan: in laten slapen. Laten inslapen kan verschillende redenen hebben: ziek, kreupel of "gewoon op". De laatste is het moeilijkst, want wanneer bepaal je dat een paard "op" is? Wanneer is het genoeg? Het paard van Kelan is 21 jaar en al eventjes met pensioen vanwege blessures. Ze heeft het nog prima naar haar zin, maar opstaan wordt moeilijker. Kelan vraagt zich af hoe je bepaalt wanneer het nu genoeg is geweest en opende hier een topic over. Wanneer vinden jullie dat het "klaar" is voor je paard? Reactie van anderen lezen, of zelf reageren, kan hier.

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:54

Op een moment dat een paard niet meer pijnvrij kan leven is het voor mij klaar. Ik wacht niet tot een beest instort. En ik zal ze ook niet kosten wat het kost, hun oude dag nog jaren aan de medicijnen. In leven houden.

Iets anders is een langdurige blessure. Maar hierbij hangt de kans van genezing, leeftijd en manier van huisvesting natuurlijk allemaal met elkaar samen. Iemand die zijn/haar paard kent zal weten wanneer het moment er is.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:24

21 is een mooie leeftijd, mijn oudste pony is net geen 31 geworden.
met haar 26 ste heeft ze even een slechte periode gehad, ik dacht dat het klaar was.
Maar na behandeling van osteopaat, homeopathie kwam er weer een vrolijk en blije pony terug die nog steeds de baas van de kudde tot haar dood was.
had ik afscheid genomen toen, was het ook een mooie leeftijd, en had ik nooit geweten dat ze nog bijna 5 jaar zou leven. moraal van het verhaal? achteraf kijk je een koe in de kont, en als op dit moment het afscheid lijkt, is dat ook prima. wat ik zelf altijd doe ik nog een keer een plan van aanpak proberen,als dit niets uithaalt dan weet je zeker,"het is klaar" succes met je keuze

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Topic van de week: Wanneer is het genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:38

Soms zijn er momenten dan is er geen andere uitweg, maar juist dan zo acuut dat vind ik lastiger.Begrijp me niet verkeerd niet de dood of dat spuitje... maar gewoon dat abrupte afscheid.Laatst was er zo een moment en dat vind ik dan zo moeilijk gewoon een pony na een naar ongeluk...het kon nooit meer herstellen vanuit een kern gezond dier, naar niets meer echt na weken nu maanden knaagt het nog!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:19

Ik zit in dezelfde situatie ja. Mijn pony (25) heeft inmiddels wat kwaaltjes (gehad)
- Ze is voor 90% blind (staat altijd in dezelfde wei/stal en weet alles goed te vinden)
- Zomereczeem (hele winter geen last van)
- Snel hoefbevangen (daardoor nu al lange tijd op zand staan)
- Zandkoliek gekregen omdat ze teveel hooi knabbelde op het zand (wat weer moet ivm de hoefbevangenheid).

Verder ziet ze er gezond uit, mooi op gewicht, glanzende vacht, oortjes naar voren.. Alleen die kwaaltjes en dingen :(