Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 8 [ 177 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Grand Prix-hengst Wilke C van de Wijdewormer neemt afscheid

 
Profiel   

Wat ik nooit zo goed snap is waarom men geen gezond paard koopt die bij je doelstelling past op dit niveau? Ik vind het knap dat hij het zolang volgehouden heeft al die jaren op dit niveau.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 10:12 



 
Profiel   

Volgens mij was het niet haar doel bij aankoop hoor. Melanie is nu 26 of 27? Dus bij aankoop was ze 14-15? Ik denk dat ze gewoon een mooie grote Fries zochten en niet perse een GP-paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 10:57 



 
Profiel   

Anoniemk2 schreef
Wat ik nooit zo goed snap is waarom men geen gezond paard koopt die bij je doelstelling past op dit niveau? Ik vind het knap dat hij het zolang volgehouden heeft al die jaren op dit niveau.


Geen enkel paard is en blijft 100% gezond, zeker niet met relatief "zwaar" werk en op die leeftijd. Kennelijk kon hij het aan, anders had hij niet gepresteerd zoals hij gedaan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 10:58 



 
Profiel   

Als hij het aan had gekund, was hij niet 3wk na afscheid opeens zo stuk geweest dat hij ingeslapen moest worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:08 



 
Profiel   

Ik denk niet dat Melanie iets gedaan heeft wat hij niet aankon.

Mensen die roepen dat het onmogelijk is dat hij ingeslapen wordt zo kort na pensioen.. Ik vind het echt ongepast dit. Misschien is hij uitgegleden op de wei, ik noem iets heel simpels.

Laten we Melanie niet ''belasten'' met dit soort reacties. Zij heeft het zwaar zat met het verlies van haar paard.
Het verhaal komt vanzelf omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:13 



 
Profiel   

Billy schreef
Als hij het aan had gekund, was hij niet 3wk na afscheid opeens zo stuk geweest dat hij ingeslapen moest worden


Ik doelde op de kniebanden blessure.

Voor de rest weet ik niet wat er aan de hand is geweest allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:17 



 
Profiel   

Als ie uit gegleden was op de weide zou dat er gewoon in staan. Daar twijfel ik dus niet aan. Melanie is niet dom. Als dat het geval was zou ze het gewoon zo gezegd hebben om zichzelf dit soort dingen te besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:20 



 
Profiel   

Sanet schreef
Volgens mij was het niet haar doel bij aankoop hoor. Melanie is nu 26 of 27? Dus bij aankoop was ze 14-15? Ik denk dat ze gewoon een mooie grote Fries zochten en niet perse een GP-paard.


Ze heeft het paard bij Bartels gekocht. Over het algemeen worden daar denk ik toch wel paarden verkocht met het oog op de (hogere) sport.

Jammer voor haar dat ze hem zo snel al na zijn pensioen heeft moeten afgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:25 



 
Profiel   

Zo ontzettend verdrietig dit.. en dan maakt men het nog erger door een zondebok aan te wijzen. Keuzes maken is gewoon moeilijk, met name omdat een paard een andere taal spreekt.
Gelukkig spreekt iedereen op bokt vloeiend paardentaal en weet men hier allemaal perfect wat zijn/haar paard nodig heeft. Hier zitten natuurlijk absoluut geen mensen tussen die hun paard stuk rijden door hun gebrek aan rijkunst en/of zelfreflectie, of hun paard doodvoeren, te laat de dierenarts hebben laten komen, geen tijd/geld/kunde hebben om hun dier te geven wat het eigenlijk nodig heeft maar dan toch een tweede/derde/vierde paard erbij nemen, het dier teveel veulens hebben laten krijgen, teveel op stal houden, te hard laten werken, erop rijden met pijnlijk tuig, besparen op de hoefsmid en zelf het paard kreupel vijlen, een paard die alleen weidemaatje kan zijn naar de slager brengen of een ander ermee opzadelen, enz enz enz.
Het is gewoon allemaal niet makkelijk om op hoog niveau in de sport te rijden met een paard die door de gemiddelde mens beschouwd wordt als afgeschreven (been there, done that). Iedere dag is weer een eerste nieuwe dag waarop je ineens een probleem kunt tegenkomen. Het is altijd maar twijfel, gokken, proberen. Feit is wel dat het dier vaak juist door de training zo lang “goed” blijft en dat je dus noodgedwongen zo lang mogelijk doorgaat tot het echt niet meer gaat. Want je bent bang dat het dier aftakelt zodra je stopt. En dit gaat vaak nog veel en veel sneller dan waar je al bang voor was, zonder dat je het goed en wel beseft.
Ze heeft natuurlijk haar uiterste best gedaan voor dit paard, het dier heeft waarschijnlijk in alles zelf mogen meebeslissen, zowel over het doorwerken, als over het officieel afscheid nemen, als over het inslapen, en mag ze er nu dan gewoon even helemaal kapot van zijn zonder dat men gelijk gaat beschuldigen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:38 



 
Profiel   

Ik denk dat melanie beter achterwege had kunnen laten dat hij met 8 jaar afgekeurd zou zijn. Dit in combinatie met de bult op het been kun je inprociepe verwachten dat mensen gaan speculeren en niet gelijk aan een huidaandoening denken. Ik dacht eerlijk gezegd ook eerder aan pijn/atrose.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom er eerst geheimzinnig gedaan werd over de reden van inslapen. Als ze dat gelijk er bij had gemeld had je speculeren/twijfels ook kunnen voorkomen.
Maar dat neemt zeker niet weg dat het ontzettend jammer is dat ze al zo snel afscheid moest nemen van Wilco.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 11:44 



 
Profiel   

Ik rijd met een afgekeurd paard en juist door het rijden kan ik hem goed houden. Bij een blessure kan ik de rust in de zomer tot bijna 3 maanden rekken (bijv. toen ik mijn rug had gebroken) tot hij echt slecht wordt. Vanaf dat moment moet ik met gezwinde spoed alternatieven gaan bedenken als ik nog niet kan rijden. Het blijft altijd opletten of hij niet stiekem achteruit gaat, dat ik het door gewenning niet in de gaten heb. Bij mij gaat het slechts om Z-niveau en de aandoening is van een heel andere aard, dus het is niet helemaal vergelijkbaar, maar ik moet wel soortgelijke beslissingen maken. Ik schrik er niet van dat er met een afgekeurd paard wordt gereden. Ik vind juist dat paarden op voorhand snel het stempel ‘ongeschikt voor sport’ krijgen door een bemerking, terwijl ze op dat moment probleemloos belast worden en vaak nergens last van krijgen. De paarden met zwaardere bemerkingen kunnen je verbazen bij goed management.

Bij het zien van het overlijdensbericht ‘hoopte’ ik ergens dat het om koliek of plotselinge blessure zou gaan, omdat de euthanasie zo ontzettend kort op zijn sportieve afscheid zat. Van een pensioen was eigenlijk nog geen sprake, niet in de zin van rust, want je kunt hem vanuit GP niveau niet maar zo stil zetten, lijkt me. Wat dat betreft vind ik het commentaar over het trainen van het paard en het – misschien te late - sportieve afscheid begrijpelijk. Ik zou willen voorkomen dat een paard in al zijn goedheid de kracht uit zijn tenen moet halen om de prestatie te leveren die jij van hem verwacht. Maar ik ben niet ambitieus, geen echte sporter en ik rijd sowieso op een heel ander niveau. Daarnaast ken ik het paard niet en ben ik niet op de hoogte van de situatie. Dat is dus makkelijk praten!
Het is hoe dan ook verschrikkelijk om afscheid te moeten nemen van een paard. Ik vind het voor het paard jammer dat hij geen fijn pensioen heeft mogen hebben, maar dat gaat richting vermenselijking en verder leed is hem in elk geval bespaard gebleven. Wilke heeft prachtige prestaties geleverd. Sterkte met het verlies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 14:41 



 
Profiel   

Sterkte Melanie, het zal heel zwaar zijn dat je te snel afscheid hebt moeten nemen van je kanjer. Prachtig mooi barok paard was hij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 15:01 



 
Profiel   

_Lorette_ schreef
Bij het zien van het overlijdensbericht ‘hoopte’ ik ergens dat het om koliek of plotselinge blessure zou gaan, omdat de euthanasie zo ontzettend kort op zijn sportieve afscheid zat. Van een pensioen was eigenlijk nog geen sprake, niet in de zin van rust, want je kunt hem vanuit GP niveau niet maar zo stil zetten, lijkt me.

Ik meen me te herinneren van haar fb berichten dat hij al uit de sport was en dat ze hem voor het afscheid nog wat opgepakt had. Want er stond volgens mij al eerder een bericht dat ie lekker op de wei stond te genieten enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 16:59 



 
Profiel   

Hij stond inderdaad al maanden op de wei oftewel al met pensioen.
Alleen het officiële afscheid was pas in september.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 17:19 



 
Profiel   

Ooh, dat is fijn! Dat stukje heb ik gemist. Ik had 'm dan denk ik laten lopen ipv oppakken voor een afscheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 17:36 



 
Profiel   

Sporthorsies schreef
Hopelijk is dit gewoon sterk overdreven om wat zieltjes te winnen. Het paard was kennelijk hooguit bijna afgeschreven, nog niet helemaal als hij na 1 behandeling alweer op de rit was. Sterker nog, dat noem je een blessure, komt geen afschrijving bij aan te pas.

Mocht het wel echt afgeschreven zou zijn geweest en dan nog dat niveau moeten lopen en ook nog met dat gewicht op je rug; dat zou verboden moeten zijn.

Dit dus, waarschijnlijk had ie gewoon een blessure aan zijn knie en hebben ze hem ingespoten en was ie daarna weer goed. Zo niet.........dan is de tweede alinea hierboven wel van toepassing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 17:57 



 
Profiel   

Ik lees op haar fb dat beide voorknieen versleten waren vanaf 8 jaar en dat hij hierdoor alleen naar gecontroleerd mocht bewegen.
Best heftige diagnose en dan heeft hij het dus kennelijk nog heel goed gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:31 



 
Profiel   

Anoniemk2 schreef
Wat ik nooit zo goed snap is waarom men geen gezond paard koopt die bij je doelstelling past op dit niveau? Ik vind het knap dat hij het zolang volgehouden heeft al die jaren op dit niveau.

Gezonde paarden kunnen ziek worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:38 



 
Profiel   

Dan vraag ik me persoonlijk af of het eerlijk is om een dier met versleten knieën naar de grand prix te rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:40 



 
Profiel   

Ik was al niet te spreken over dit "afscheid" en de hele manier van doen zoals ik eerder al schreef.

Maar nu ik lees dat hij ook nog eens 2 versleten knieën had waarmee hij jarenlang tot het uiterste heeft moeten presteren onder (ook nog eens letterlijk) zware omstandigheden kan ik er helemáál niet meer bij. :wow:
En we weten allemaal dat versleten knieeen niet iets is wat nog verbeterd, maar juist verslechterd.
Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik zo met mijn paard zou omgaan.
Dat er hier mensen zijn die dit nog goed praten is wat mij betreft het ultieme voorbeeld van oogkleppen op hebben, om maar even in jargon te blijven. :=
Heel erg triest allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:46 



 
Profiel   

Billy schreef
Dan vraag ik me persoonlijk af of het eerlijk is om een dier met versleten knieën naar de grand prix te rijden...



Zonder lüllig te zijn vind ik dat eigenlijk ook wel.
Vraag me af wat daar de doorslaggevende gedachten van is geweest om alsnog voor dit paard te kiezen als het doel is hoog in de sport te gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:49 



 
Profiel   

Nou schijnbaar had hij geen last meer van zijn knieën na de behandeling.
Niemand hier weet hoe en wat er precies behandeld is en met welk resultaat.
Een ding staat vast, met een kreupel paard wordt je geen GP ;)
En houdt je het zeker niet jarenlang succesvol uit in de subtop.


Met goed management valt er een hoop te bereiken en te verbeteren.
Mijn eigen paard was een zware wobbler, die mocht ook bijna suptob starten. En had zeker de kwaliteiten daarvoor.
Helaas gooide andere blessures roet in het eten. En hij is onlangs plots overleden aan koliek.
Niet zijn blessures of wobbler.

Wilke is ingeslapen door een huidaandoening die ontstekingen veroorzaakte, naar wat ik begreep.
Iets heel anders dus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 18:57 



 
Profiel   

Het zou me niet verbazen als Wilke CPL had. Zou ook die klomp wildvlees aan z'n been wel verklaren. En ja, dat wordt niet beter, alleen maar slechter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 19:18 



 
Profiel   

Dat slijtage niet direct progressief hoeft te zijn weet ik, maar beter worden doet het ook niet. En dat gegeven al op een relatief jonge leeftijd........dat verbaast me dan gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-19 20:14 



 
Profiel   

Juist door goede dressuurtraining kun je het vaak het voor een paard zo goed mogelijk houden. Als hij echt pijn had/ kapot was dan had hij nooit GP kunnen lopen.
Meestal bij dit soort paarden gaan ze juist enorm achteruit als ze uit training gehaald worden.

Dat ze hem heeft opgepakt voor het afscheid, misschien genoot dit dier wel van alle aandacht die daar bij kwam kijken? sommige paarden vinden dat prachtig en worden juist gelukkiger van mee gaan en werken ondanks eventuele klachten ipv op de wei staan.

De timing zo met dit alles bij elkaar is wellicht wat ongelukkig geweest. Maar ik ben blij om te lezen dat hij hier voor ookal van zijn pensioen stond te genieten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-19 08:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 8 [ 177 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen