Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:15

Ik had dit zelf al aan de politie gevraagd,w.b.t. mobiel gebruiken op paard,en die zei idd. ook Ja dat mag,alleen paard met wagen niet.
Ik denk dat het ook komt omdat je als ruiter het meest in het bos of heide rijd en niet urenlang deelneemt aan het verkeer.Het is vaak het stuk naar het bos toe dat je in het verkeer zit.
En een paard is geen voertuig,maar valt wél onder snelverkeer.Je mag Niet op het fietspad,je moet op de weg. Hoe krom wil je het hebben!

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:28

Kuggur schreef:
Heb je als ruiter/menner niet de status van "bestuurder" ? Waardoor dan dit soort regels automatisch zouden moeten gelden?


Omdat dit voor velen niet duidelijk was heeft Ruiteren & Mennen deze vraag gesteld aan het Ministerie.
Het antwoord van het Ministerie staat hier te lezen: https://www.ruiterenenmennen.nl/N409-Du ... ennen.html

Het kom neer op het volgende:
De wet zegt dat men bij het besturen van een voertuig geen smartphone in de hand mag hebben.
Volgens de wet bestuurt een ruiter een paard. Een paard is volgens de wet géén voertuig.

Een menner zit op een kar/koets/menwagen/huifkar en deze vallen volgens de wet onder voertuigen. Een menner is dus bestuurder van een voertuig.
Een ruiter is bestuurder van een dier.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:44

karuna schreef:
Zelfs in een rolstoel mag het niet met een telefoon in je handen :+ want voertuig. Bizar dat op een paard wel mag dan :')



Tuurlijk.. Waar haal je dat in godsnaam vandaan?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 08:49

In het 'dingen die je je afvraagt-topic' kwam deze vraag ook naar voren. Ik wist het ook niet zeker (ging uit van bestuurder, dus...) en heb het opgezocht. De wettekst is best duidelijk, dus ik quote mezelf even uit dat topic:
Lalidan schreef:
Citaat:
bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers;

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2019-07-01
In nederland ben je dus gewoon bestuurder.

Maar dat is niet helemaal het antwoord op de vraag. Diezelfde wet zegt namelijk:
Citaat:
Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden. Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.

En een voertuig volgens die wet:
Citaat:
voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;



De term 'snelverkeer' bestaat overigens niet in de wet. En wat betreft je rolstoel: In principe ben je daarmee een voetganger bij mijn weten en dus géén bestuurder. Dus ook daarin mag je bellen.

En ja, ik ben het er mee eens dat ze beter gewoon hadden moeten stellen: "Het is bestuurders verboden....", maar dat hebben ze nou eenmaal niet gedaan.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:22

Je mag je mobiel wel bedienen in een houder op d fiets,dat is net zo gevaarlijk,je let dan ook niet op het verkeer als je met je mobiel bezig bent. Typisch nederland, kromme regels en wetten waarbij niet verder gedacht word.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:18

gohya schreef:
Je mag je mobiel wel bedienen in een houder op d fiets,dat is net zo gevaarlijk,je let dan ook niet op het verkeer als je met je mobiel bezig bent. Typisch nederland, kromme regels en wetten waarbij niet verder gedacht word.


Nee hoor, net als dat je een mobiel niet mag bedienen als je auto aan het rijden bent, zelfs niet op 1 konpje drukken, mag dat ook niet op de fiets, of de mobiel nou in een houder zit of niet. De regel is niet dat het in een houder moet, maar dat het niet aangeraakt mag worden.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:46

Daphara schreef:
gohya schreef:
Je mag je mobiel wel bedienen in een houder op d fiets,dat is net zo gevaarlijk,je let dan ook niet op het verkeer als je met je mobiel bezig bent. Typisch nederland, kromme regels en wetten waarbij niet verder gedacht word.


Nee hoor, net als dat je een mobiel niet mag bedienen als je auto aan het rijden bent, zelfs niet op 1 konpje drukken, mag dat ook niet op de fiets, of de mobiel nou in een houder zit of niet. De regel is niet dat het in een houder moet, maar dat het niet aangeraakt mag worden.



Toch wel....


Afbeelding

Bron: rijksoverheid

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 10:03

Ik vind het niet zo raar hoor dat je op het paard wel een telefoon in je hand mag hebben. Op een fiets / in een auto / op een menwagen kan ik me nog wel voorstellen dat je je telefoon in een houder kan doen en op het voertuig kan vast maken. Ik zie niet echt in hoe ik mijn telefoon vast kan maken op mijn paard zonder dat 1 van ons 2 er last van heeft (en dat de telefoon ook stabiel vast zit).

Als je op de fiets even moet navigeren / je muziek moet wisselen dan kan je makkelijk even op een veilige plek stoppen, je ding doen en weer door. Te paard wordt de situatie er niet per see veiliger op als je ineens gaat afstappen. Een fiets staat stil als jij stopt, een paard kan prima ineens schrikken / aan de wandel gaan. Plus je bent als je je paard aan de hand vast hebt nog steeds bestuurder.

Gewoon uit praktische overwegingen vind ik het logisch dat je te paard gewoon je telefoon kan vast houden. Maaaaar, ik denk dat dat wel alleen hoeft te gebeuren als het nodig is en als het veilig kan. Net zoals dat je ook als je fietst niet ineens je fiets midden op het fietspad overdwars parkeert om even je vriend te appen dat je onderweg bent. Dat er mensen zijn die weer het maximale gebruik opzoeken van zo'n regel, tja, zo lang ze daar geen andere wetten mee overtreden (roekeloos gedrag / overlast veroorzaken), moeten ze het zelf weten.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:48

Daphara schreef:
gohya schreef:
Je mag je mobiel wel bedienen in een houder op d fiets,dat is net zo gevaarlijk,je let dan ook niet op het verkeer als je met je mobiel bezig bent. Typisch nederland, kromme regels en wetten waarbij niet verder gedacht word.


Nee hoor, net als dat je een mobiel niet mag bedienen als je auto aan het rijden bent, zelfs niet op 1 konpje drukken, mag dat ook niet op de fiets, of de mobiel nou in een houder zit of niet. De regel is niet dat het in een houder moet, maar dat het niet aangeraakt mag worden.


Echt wel,dat mag dus wel.Klopt idd. nine1987
En dat is net zo gevaarlijk als je mobiel in je hand.

Nikass

Berichten: 16699
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:51

In de zomer heb ik mijn mobiel soms (op de fiets) in mijn hand bij gebrek aan jaszakken ;)
Maar ik gebruik hem dan verder niet. Maar dat mag dus ook niet? Lang leve de kleine nokiaatjes die tenminste in je broekzak pasten :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:20

De 'elegante' heuptasjes komen weer helemaal terug *\o/*

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:50

Ineke2 schreef:
jes_sira schreef:
Ik heb geleerd dat je met een paard in het verkeer net als een auto wordt beoordeeld.

Paard is je voertuig.

Daarom horen wij ook tussen de auto's op de rijbaan te rijden en niet op het fietspad.

Dat ruiters op fietspaden rijden wordt gedoogd, omdat het te gevaarlijk is op de rijbaan.
(Is Nederland namelijk heel goed in. Regels die onuitvoerbaar zijn)

Hierover hebben wij destijds uitvoerig gediscussieerd tijdens het ruiterbewijs.

Gezien wij wettelijk eigenlijk op de rijbaan, tussen de auto's moeten rijden, hebben wij tijdens het examen ook tussen de auto's gereden ipv het ruiterpad in de berm bij het fietspad.
Automobilisten waren zeer duidelijk geïrriteerd overigens...

Dus volgens mij heeft het ministerie foutieve informatie gegeven.

Vaag... indien er een ruiterpad is dien je op het ruiterpad te rijden. Dus zeer logisch dat de automobilisten geïrriteerd waren.

Daar zeg je wat : indien...
Ruiterbewijsexamen is meestal niet op ruiterpaden dus moet je op de weg.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:06

Daphara schreef:
gohya schreef:
Je mag je mobiel wel bedienen in een houder op d fiets,dat is net zo gevaarlijk,je let dan ook niet op het verkeer als je met je mobiel bezig bent. Typisch nederland, kromme regels en wetten waarbij niet verder gedacht word.


Nee hoor, net als dat je een mobiel niet mag bedienen als je auto aan het rijden bent, zelfs niet op 1 konpje drukken, mag dat ook niet op de fiets, of de mobiel nou in een houder zit of niet. De regel is niet dat het in een houder moet, maar dat het niet aangeraakt mag worden.



nine1987 schreef:
Toch wel....


[ [url=m/Ss4nj6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron: rijksoverheid


Paragraaf daarvoor, die je weggeknipt hebt, heeft het toch echt over handsfree en gebruiken is niet hetzelfde als bedienen. Je gebruikt he telefoon ook als je deze in de houder met navigatie aan hebt staan, maar je bedient hem niet. Ik zie een verschil tussen gebruiken en bedienen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:34

Jup... En het gaat over het VASTHOUDEN van de telefoon.. In een houder mag je 'm dus wel gebruiken..

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Telefoongebruik op paard of wagen, hoe zit dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:09

Nine1987 heeft gelijk, Daphara,

wanneer je telefoon in een houder zit die aan je stuur zit geklikt mag je hem bedienen, zonder vast te houden.
Het is een verbod op vasthouden op de fiets, niet op bedienen op de fiets.
Je mag dus wel appjes beantwoorden en op Facebook kijken en je Spotify bedienen (om maar voorbeelden te noemen) als je telefoon in de houder zit.
Dit mag je echter niet doen door je telefoon vast te houden.