Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden Welkom; Gastvrij voor paard & ruiter

 
Profiel   

Paard en Organisatie
Overige


Ruiters en menners maken in Nederland naar schatting zo’n 17 miljoen buitenritten per jaar. Velen willen onderweg even stoppen voor een pauze of een hapje en een drankje. Waar kun je dan terecht? Nou, bij het nieuwe label Paarden Welkom van de KNHS natuurlijk!

Paarden Welkom maakt deel uit van het nieuwe platform buitenrijden.nl voor het hippisch toerisme in Nederland. Nederland telt meer dan 4.000 kilometer aan ruiterroutes dwars door prachtige natuurgebieden. Ruiters en menners gaan vaak op zoek naar mooie ritten en ook meerdaagse tochten met overnachtingen. Langs de ruiter- en menroutes liggen veel verblijfsaccommodaties en rustplaatsen voor paard en ruiter. Maneges, stallen, uitspanningen, vakantiehuizen, accommodaties en horecagelegenheden die paard en ruiter graag gastvrij ontvangen, zijn herkenbaar aan het nieuwe gevelbord van Paarden Welkom. Alle Paarden Welkom-locaties zijn ook te vinden op buitenrijden.nl.

Succesvolle pilot
Marleen Ras is namens de KNHS vanaf de start nauw betrokken bij Paarden Welkom en legt uit hoe het project tot stand is gekomen. ‘Stichting Limburg Paardensport en Routebureau Limburg zijn de oorspronkelijke initiatiefnemers van Paarden Welkom. In navolging van het succesvolle Fietsers Welkom kwamen zij met het idee om voor de paardensport ook zo’n concept te ontwikkelen. Vanuit de KNHS vonden we dit zo’n geweldig idee dat we het nu landelijk gaan inzetten voor de paardensport. De drie bedrijven in de pilot waren vanaf het eerste moment zeer enthousiast over het project. Bij De Cantharel in Apeldoorn, Manege Bergemo in Heijen en Stal Jägershof en Rijstal Venhof in Herkenbosch prijkt sinds kort een bord van Paarden Welkom aan de gevel. Limburg en Gelderland hebben accommodaties in andere provincies interesse getoond en breiden we momenteel Paarden Welkom al verder uit (zie ook 'Rijden en rusten in Meijendel' hieronder, red.). Het label Paarden Welkom kan voor bedrijven flink wat voordelen opleveren. Het is een manier om je positief te onderscheiden naar ruiters en menners en te profiteren van de promotie en publiciteit rondom het label. Verder worden bedrijven waar mogelijk als paardvriendelijk vermeld in regionale promotie uitingen bij de VVV of het Regionaal Bureau voor Toerisme.’

Controle op voorzieningen
Wat mogen ruiters en menners eigenlijk precies verwachten van een locatie die is aangesloten bij Paarden Welkom? Marleen: ‘Ten eerste dat je paard op een veilige manier kan worden gestald in een stal, weiland of paddock met water. Ook vind je er een meldpunt voor hoefsmid of dierenarts. De locatie ligt op maximaal vijf kilometer van een ruiter- of menroute en is goed bereikbaar met de trailer. Bedrijven die het label Paarden Welkom willen dragen, worden na aanmelding allereerst gecontroleerd of ze voldoen aan alle vereisten. Gekeken wordt naar de afstand naar een route, de kwaliteit van de omliggende paden, de toegankelijkheid van de route of paden, de faciliteiten, parkeervoorzieningen, aanwezigheid van een rustplaats, bebording van de route, mogelijke overnachtingslocaties en de voorzieningen voor de huisvesting van paarden. Dat is een flink aantal voorwaarden waar een locatie aan moet voldoen voor een Paarden Welkom-label. Ruiters krijgen zo de garantie dat ze terechtkomen op een veilige en paardvriendelijke accommodatie.’
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 19:20 



 
Profiel   

Citaat
Velen willen onderweg even stoppen voor een pauze of een hapje en een drankje. Waar kun je dan terecht? Nou, bij het nieuwe label Paarden Welkom van de KNHS natuurlijk!


Citaat
De locatie ligt op maximaal vijf kilometer van een ruiter- of menroute en is goed bereikbaar met de trailer.


Zíjn ze bij de KNHS nu zo dom, of hebben ze écht geen idee van wat 'onderweg even pauzeren' inhoudt?
Hebben ze enig idee hoe onlogisch het is je trailer op 5 kilometer van een route te parkeren aks je het alleen maar als startpunt zou willen gebruiken?

Hebben die gasten ooit wel eens op een paard gezeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 19:39 



 
Profiel   

Nieuwsredactie schreef
Gekeken wordt naar de afstand naar een route, de kwaliteit van de omliggende paden, de toegankelijkheid van de route of paden, de faciliteiten, parkeervoorzieningen, aanwezigheid van een rustplaats, bebording van de route, mogelijke overnachtingslocaties en de voorzieningen voor de huisvesting van paarden.


Ik heb nog wel een mooie uitdaging Stichting Limburg Paardensport en KNHS. A2 oversteken Weerterbos naar Weerterheide. Aan beide zijde van de A2 liggen perfecte accommodaties die aan dit initiatief voldoen, maar...... de ene ruiterroute gaat een kilometer parallel aan de A2 waar letterlijk alleen een vangrail tussen het fietspad (!, want daar moet je overheen) en de 130km/u rijdende auto's staat en vervolgens via de drukke Ringwest Oost, eveneens over het fietspad naar het bos moet rijden. En vergeet niet de spoorlijn die ook nog op het smalste stuk onder het fietspad doorgaat.....

De andere mogelijkheid is ook een uitdaging. De doorgang is 1 meter breed langs een wildrooster. Geen menwagen die daaroverheen kan. Oja, en de poort draait naar je toe, er is in geen tig jaar gemaaid, dus door het hoge gras gaat ie niet meer open.

Mijn oplossing, openstellen van dat prachtige ecoduct van 50 meter breed dat veilig over de A2 én het spoor heen gaat. Helaas is die hermetisch afgesloten, zodat alleen de konijntjes erover heen kunnen. Met al die veiligheidseisen en veiligheidscampagnes vanuit de KNHS, zou hier ook wel eens naar gekeken moeten worden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 20:54 



 
Profiel   

Werkelijk, de KNHS komt met dit op de proppen?!

Ze zouden zich dood moeten schamen daar in Ermelo :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 20:59 



 
Profiel   

Nou, over die 5km verslikte ik me ook even! Dat is in stap te paard of met de wagen een flink stuk!

Indien ik op buitenrit was, heerlijk in het bos, zou ik me nooit de bedenking maken om “even” het ruiter-/menpad te verlaten om 5km verderop wat te gaan drinken _O- .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 21:22 



 
Profiel   

5 km is in stap gewoon een uur. Er zijn zat mensen die een rondje van 10 kilometer al een heel eind vinden. Die zouden nét heen en weer kunnen :+
Echt hè.
KNHS, als je geen verstand hebt van recreatieruiters (en dat hoeft ook niet als sportorganisatie) bemoei je er dan ook niet mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 21:25 



 
Profiel   

Het lijkt mij eigenlijk wel een leuk initiatief, ik woon aan het strand en als dit landelijk ingevoerd gaat worden dan liggen er hier aardig wat strandtentjes letterlijk op de route. Voor hier zou het denk ik wel een aanvulling zijn, leuk ook voor mensen die van verder weg speciaal naar het strand komen, en voor mensen uit de regio die er te paard naar toe gaan ivm geen trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:04 



 
Profiel   

Misschien beter constructief mee te denken en suggesties te mailen bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:11 



 
Profiel   

'De locatie ligt op maximaal 5 km van ruiter- en menroutes en is altijd goed bereikbaar met trailer.'

Dat betekent dus pertinent niet dat alle locaties op die afstand liggen, er zullen er genoeg zijn die dichterbij zijn.

Ik vind het een tof initiatief en ben benieuwd hoe het verder gaat uitrollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:14 



 
Profiel   

Ninx schreef
Misschien beter constructief mee te denken en suggesties te mailen bijvoorbeeld?
Naar de KNHS, sure :')

Wat natuurlijk wel een optie is, om gezellig met wagen en trailer een aantal km's te gaan maken. Kun je zelf bepalen waar je wat gaat drinken. Paard kan ondertussen lekker in de weide blijven staan, beide een top dag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:14 



 
Profiel   

Opzich een leuk idee alleen de uitwerking nog niet. Ik zou het best fijn vinden om tijdens een buitenrit ergens te kunnen pauzeren. Alleen is 5 kilometer een serieuze afstand per paard.

Blijkbaar hebben ze bij de KNHS nog veel te weinig kijk op buitenritten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:48 



 
Profiel   

Het idee is leuk en handig. De uitwerking lijkt niet getuigen van veel buitenrij inzicht. Tenminste zo doet het artikel vermoeden. Tenzij ze ook start locaties bedoelen bijvoorbeeld ook waar je voor en na je rit trailer kwijt kan en wat kan drinken.

Maar idd vaststellen waar je paard kan staan is wel handig. Voldoende locaties in deze regio, die verzamelen zo is wel handig. Ook voor meerdaagse ritten handig als planhoudvast van de rit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-19 09:49 



 
Profiel   

Als de KNHS contact opneemt met bv de NRSV, NVVR, DER dan hoeven ze niet het wiel uit te vinden maar kunnen de verkregen info gewoon overnemen :+
Die verenigingen weten precies waar je goed kunt parkeren, zelf kunt slapen en waar je je paard kunt stallen, die doen dat al jaren. Iedereen blij, want het initiatief is mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 11:37 



 
Profiel   

Dat je je als locatie je kunt kwalificeren als je verder dan laten we zeggen 1 km van een ruiterroute af zit is gewoon niet handig. Dan moet je dus als ruiter alsnog eerst gaan controleren of je daarvandaan een beetje veilig en snel op een ruiterroute zit.

Nu vermoed ik dat in de praktijk de nu bestaande locaties domweg vlakbij of aan routes zitten, want je wordt als café-restaurant-uitbater echt niet dagelijks belaagd door ruiters 5 km uit de route die even een bakkie willen doen, dus waarom zou je ruimte maken om paarden te stallen als er zelden of nooit een ruiter langs komt?

Mochten er toch tenten op 3-4-5 km afstand zijn die denken: "hé, dat is een vruchtbaar marketing concept, daar verdubbel ik mijn klandizie mee, ik doe mee" :+ , dan zou het bijzonder meedenkend en meewerkend van de KNHS zijn als ze dan zouden regelen dat er dan ook een ruiterroute naar zo'n lokatie aangelegd wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 11:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen