Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merel Blom nieuwe Nederlands kampioene Eventing

 
Profiel   

knhs
Eventing


Merel Blom ging met haar paard Ceda van start tot finish aan de leiding in het Nederlands kampioenschap Eventing 2019. Dit NK was onderdeel van de internationale Military Boekelo-Enschede. Blom was met afstand de beste Nederlandse in de internationale wedstrijd en daarmee overtuigend kampioen. Voor TeamNL stond in Boekelo ook een Olympisch startbewijs op het spel, door een tegenvallende teamprestatie ging dat ticket voor Tokio 2020 helaas aan Nederland voorbij.

Merel Blom begon het NK met een nette dressuurproef, reed vervolgens een foutloze cross met slechts enkele strafpunten voor tijdsoverschrijding en besloot de wedstrijd met een springparcours zonder hindernisfouten. Een prestatie die uiteindelijk goed was voor een 24e plaats in de individuele wedstrijd.
Achter Blom won Jordy Wilken met Burry Spirit zilver en was er brons voor Raf Kooremans met Dimitri. Beiden wisten door de nodige fouten in cross en springen in de internationale wedstrijd helaas geen topklassering te halen.
De internationale wedstrijd werd gewonnen de Britse Laura Collett met London 52. In het landenklassement was Duitsland oppermachtig.

Spannend

“Het werd toch nog best spannend voor het springen”, vertelt Merel Blom. “Niet zo zeer voor het NK, maar toen duidelijk werd dat we met team geen Olympisch startbewijs gingen halen, was voldoen aan de individuele norm van NOC*NSF voor mij heel belangrijk. Om die te halen mocht ik niet meer dan 10 strafpunten hebben in het springen, als het dan allemaal op deze ene wedstrijd aankomt, is het toch spannend. Gelukkig sprong Ceda echt heel goed. Toen ik over hindernis twee sprong dacht ik al ‘ze zit er lekker in’. Het is tof om een 9-jarig paard te hebben dat dit allemaal zo makkelijk doet. Afgelopen maandag ben ik nog bij Rob Ehrens geweest om een keer te trainen. Toen hebben we nog even goed geoefend dat ik moest wachten in de lijntjes. Dat kwam vandaag heel goed van pas. Ik heb hem ook meteen even gebeld”, vertelt Blom lachend.
Nederlandse topruiter, en kampioen van de twee voorgaande jaren, Tim Lips ging niet van start op dit NK. Zijn toppaard Bayro had al een heel druk seizoen achter de rug en Eclips, zijn beoogde troef voor dit jaar raakte kort voor Boekelo geblesseerd.

Teleurstelling
Voor bondscoach Bettina Hoy is het een teleurstellend seizoen. Doel was uiteraard plaatsing van het team voor de Olympische Spelen in Tokio en dat is niet gelukt. Tot aan Boekelo waren het Zwitserland, Nederland en België die streden om dit Olympische ticket. Zwitserland bleek uiteindelijk de beste in de bepalende eindstand van de FEI Nations Cup. “We hebben ook echt alle pech gehad die je kunt bedenken dit jaar”, vertelt Hoy. “Ook al in de andere Nations Cups dit jaar en op het EK in Duitsland, alles ging fout. Toen ik aan de klus van bondscoach begon wilde ik een bredere basis creëren van ruiters die op dit niveau kunnen rijden. Dat is gelukt, maar we missen de toppaarden. Er zijn zeker ruiters met genoeg kwaliteiten, maar we missen de toppaarden waarmee de ruiters kunnen laten zien dat ze echt heel goed zijn.”

Olympische kansen
Voor het Nederlandse team lijkt kwalificatie voor de Olympische Spelen voorbij. Het laatste teamticket was voor het beste nog niet geplaatste land in de eindstand van de FEI Nations Cup. Uiteindelijk was het Zwitserland dat met deze hoofdprijs naar huis ging. Alleen als andere landen niet kunnen voldoen aan individuele eisen die horen bij Olympische kwalificatie of besluiten geen gebruik te maken van hun teamstartplaats, is er nog een hele kleine mogelijkheid.
Individueel hebben Tim Lips en Merel Blom beide wel goede kansen op een Olympisch ticket. Ze staan hoog op de zogenaamde Olympic ranking en hebben daarmee grote kans individuele tickets voor NOC*NSF / KNHS te bemachtigen.

Maarten van der Heijden, directeur topsport van de KNHS, is duidelijk. “Voor het team is het helaas een teleurstellend slot van een teleurstellend seizoen. We zullen snel evalueren hoe we verder gaan. Tim Lips en Merel Blom hebben beide wel een goed seizoen gedraaid en gunstig uitzicht op individuele tickets voor Tokio.”

Andere Nederlanders
De overige Nederlanders die vandaag in het afsluitende springen aan de start kwamen, liepen ook allen tegen strafpunten aan. Raf Kooremans had met een foutloze ronde het zilver voor het grijpen, maar hij kreeg net een tijdfout te veel, waardoor het brons werd en Jordy Wilken zilver won.
KNHS Talententeamleden Nina de Haas (met Cocu en Divine H.E.) en Janneke Boonzaaijer (met ACSI Champ du Tailleur) voltooiden beide hun eerste Military Boekelo-Enschede.

Eindstanden Military Boekelo-Enschede 2019
Individuele klassement

1. Laura Collet (Eng) – London 52, 26,00
2. Christopher Burton (Aus)* - Clever Louis, 26,00
3. Michael Jung (Dui) - Creevagh Cooley, 28,10

24. Merel Blom - Ceda, 38,40
60. Jordy Wilken – Burry Spirit, 70,00
61. Raf Kooremans - Dimitri, 70,30
67. Nina de Haas – Divine H.E., 84,00
70. Janneke Boonzaaijer - ACSI Champ du Tailleur, 96,30
72. Nina de Haas - Cocu, 98,20

Nederlands kampioenschap
1. Merel Blom - Ceda, 38,40
2. Jordy Wilken – Burry Spirit, 70,00
3. Raf Kooremans - Dimitri, 70,30

Landenklassement
1. Duitsland - 94,10
2. Australië - 123,50
3. Japan - 124,20
6. België - 148,30
7. Zwitserland - 155,90
11. Nederland - 361,20

Eindstand FEI Nations Cup 2019
1. Zweden
2. Italië
3. Engeland
4. Duitsland
5. Zwitserland
6. Nederland

Alle uitslagen zijn te vinden op http://www.rechenstelle.de

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen