Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

TeamNL negende na dressuur Military Boekelo-Enschede

 
Profiel   

*knhs
Eventing

[ img ]
Janneke Boonzaaijer met ACSI Champ du Tailleur

TeamNL staat na de dressuur bij Military Boekelo op een voorlopige negende plaats. Geen droomstart, maar gezien de onderlinge verschillen wel een uitgangspositie waarmee nog veel mogelijk is. Military Boekelo-Enschede is de finale van de FEI Nations Cup. Een goede uitslag in de FEI Nations Cup is noodzaak voor TeamNL, het is de laatste kans op een Olympisch startbewijs voor het team.

Dit jaar wordt de landenwedstrijd in Boekelo verreden volgens het zogenaamde Olympische format. Een van de gevolgen hiervan is dat de teams uit slechts drie, in plaats van de gebruikelijk vier, combinaties bestaan. Een andere gevolg is dat alle team ruiters al op de eerste dag dressuur rijden en dat het voorlopige landenklassement bekend is.

Als eerste teamruiter verscheen Andrew Heffernan in de ring. De in Engeland gevestigde ruiter reed zijn pas achtjarige schimmel Gideon. De combinatie reed een degelijke proef met hier en daar wat foutjes en kwam daarmee op een score van 38.10 strafpunt.
Merel Blom reed als tweede van TeamNL een knappe proef waarmee ze net onder de 70% bleef, goed voor 30.40 strafpunt. Later bleek dit de beste teamscore.

Raf Kooremans was met Dimitri de slotruiter voor Nederland. Kooremans reed een nette proef die werd beloond met een score van 32.30 strafpunt.
Kooremans vertelt na afloop: “Ik was tevreden met het gevoel dat Dimitri gaf, maar de punten zijn niet goed. Het zag er blijkbaar minder goed uit dan het voelde. De cross vind ik echt heel mooi, maar ik heb dit paard nog maar kort dus dat maakt het extra spannend.”

Bondscoach Bettina Hoy is zeer enthousiast over de cross in Boekelo. “Het is de mooiste cross die ik gezien heb in Boekelo. Het ziet er uit als een mooi vloeiend lopend parcours. Ik denk dat Boekelo een zeer goede keus gemaakt heeft met Adrian Ditcham als nieuwe course designer.”

Over de dressuurscores was Hoy minder tevreden. “Raf reed echt een goede proef en heeft te weinig punten gekregen vind ik. Merel reed een mooie proef en nette score. Het paard van Andrew Heffernan is pas acht en was wat overdonderd door de hele atmosfeer. Mijn ruiters hebben gedaan wat ze kunnen en meer kan ik nu niet verwachten. Maar we hebben nog twee onderdelen te gaan”, sluit Hoy strijdvaardig af.

Ook Tim Lips is aanwezig in Boekelo, hij zal echter niet de dressuur en de cross rijden, maar uitsluitend beschikbaar zijn voor het springen mocht een van de andere teamleden onverhoopt uitvallen. Dit kan omdat de landenwedstrijd volgens het Olympische format verreden wordt, waarbij een combinatie gedurende de wedstrijd mag worden vervangen. Mocht hiervoor gekozen worden, dan levert het wel 20 extra strafpunten op. Lips rijdt zijn toppaard Bayro niet in de gehele wedstrijd omdat dit te zwaar is voor de schimmel. Bayro liep in het voorjaar veel wedstrijden en kwam het laatste weekend van augustus succesvol in actie tijdens het Europees kampioenschap in Duitsland. Nu weer een gehele wedstrijd lopen van het kaliber Boekelo is teveel van het goede.

Voorlopige landenklassement:
1. Duitsland - 78,10
2. Verenigde Staten - 89,70
3. Japan - 90,20
4. Frankrijk - 92,50
5. Groot-Brittannië - 93,40
6. Australië - 93,50
7. België - 98,30
8. Nieuw Zeeland - 98,80
9. Nederland - 100,80

Na de teamruiters, verschijnt het eerste deel van de individueel startende ruiters in de ring.

Het voorlopige individuele klassement:
1. Sandra Auffarth (Dui)* - Let's Dance 73, 24,90
2. Yoshiaki Oiwa (Jap)* - Bart L JRA, 25,70
3. Christopher Burton (Aus)* - Clever Louis, 26,00

12. Merel Blom (Aalten)* - Ceda, 30,40
27. Raf Kooremans (Turnhout)* - Dimitri, 32,30
27. Janneke Boonzaaijer (Renswoude) - ACSI Champ du Tailleur, 32,30
31. Ilonka Kluytmans (Alphen Nb) - Image of Roses, 33,20
46. Andrew Heffernan (Cheshire Gbr)* - Gideon, 38,10
49. Nina de Haas (Hengstdijk) - Cocu, 41,50

Morgen volgt de rest van de individueel startende ruiters.

Alle starttijden en uitslagen zijn live te volgen via http://www.rechenstelle.de

Heel Boekelo oranje
Om de leden van TeamNL een extra hart onder de riem te steken is er een speciale actie. Iedereen die in het oranje komt, en een kaart koopt voor de zaterdag, kan dit ticket omruilen voor een passe-partout. Essentieel daarbij is wel dat de supporters in het oranje komen om op die manier heel Boekelo oranje te laten kleuren. Meer over deze actie lees je hier.

Programma Military Boekelo-Enschede 2019

Donderdag 10 en vrijdag 11 oktober Dressuur
Zaterdag 12 oktober Cross-country
Zondag 13 oktober Tweede veterinaire keuring en afsluitende springen

Meer informatie is te vinden op: http://www.military-boekelo.nl

Tussenstand FEI Nations Cup Eventing
1. Zweden: 435 punten
2. Italië: 425
3. Zwitserland: 365
4. Nederland: 355
4. Engeland: 355
6. België: 300
6. Duitsland: 300
De competitie bestaat uit zeven wedstrijden waarbij de beste zes resultaten tellen. Nederland en Zwitserland hebben de eerste zes wedstrijden gereden, met het resultaat in Boekelo kunnen ze zich wel verbeteren, maar niet alle punten tellen mee. Zwitserland heeft als minste resultaat 45 punten staan, Nederland 50. België heeft pas vijf wedstrijden gereden en voor het Belgische team tellen alle punten mee die ze halen in Boekelo.

De punten worden als volgt toegekend:
1e 100 punten
2e 90
3e 80
4e 70
5e 60
6e 55
7e 50
8e 45
9e 40
10e 35
11e 30
12e 25

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 09:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen