Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Merel Blom blijft aan de leiding NK Eventing Boekelo

 
Profiel   

*KNHS
Eventing

[ img ]
Merel Blom met Rumour Has It. Foto door Marjo


Eventers TeamNL lijken Olympisch ticket te missen Merel Blom blijft na de cross country aan de leiding van het NK Eventing dat onderdeel uitmaakt van Military Boekelo-Enschede. Blom reed met haar negenjarige merrie een mooie foutloze cross met slechts enkele tijdfouten. Blom was daarmee de enige van de Nederlandse teamruiters die foutloos de finish passeerde. Zowel Andrew Heffernan als Raf Kooremans ondervonden problemen waarmee een hoge teamklassering uit het zicht is. Die goede klassering was nodig om een startbewijs voor het team binnen te halen voor de Olympische Spelen van Tokio.

In Boekelo wordt de laatste wedstrijd van de FEI Nations Cup verreden en in deze wedstrijdserie is nog één teamticket voor de Olympische Spelen in Tokio 2020 te verdienen. Om daarvoor in aanmerking te komen moest Nederland in Boekelo minimaal vijfde worden in de landenwedstrijd en die kans bestaat alleen in theorie nog.

Genieten voor Merel Blom
Merel Blom was teleurgesteld dat het Nederlandse team geen beter resultaat heeft weten te realiseren, maar zeer blij met haar eigen rit. “Het was weer genieten om dit samen met mijn paard te kunnen doen. Ceda is echt een uniek goed paard, daar bof ik zo onwijs mee. Ik heb een hele mooie ronde gehad, ik heb een ander bit uitgeprobeerd en dat ging heel goed. Aan het einde liep ik er wel iets tegenaan dat ze wel heel enthousiast werd, maar het is goed uitgepakt. Aan het slot van de cross heb ik een keer een alternatief gereden, dat was zo afgesproken met de onze bondscoach Bettina Hoy. Dat heeft wel net een paar seconde teveel gekost, maar was toen nog in het belang van het team.”
“Het is heel jammer dat we een slechte start hadden met het team. Andrew Heffernan ging voor ons als eerste van start. Hij reed een jong, goed paard, maar het zat allemaal net niet mee. Toen was het aan mij om een goede ronde neer te zetten.” Na Merel Blom had Raf Kooremans eigenlijk de zelfde opdracht, een goede ronde rijden, maar Kooremans kreeg ook een weigering in de cross. Daarmee was de kans op een goede teamklassering weg. Zwitserland en België strijden nu om het laatste Olympische teamticket. Zwitserland is daarbij nu licht in het voordeel, maar de verschillen zijn klein en het afsluitende springen op zondag wordt nog heel spannend.

Olympische kansen
Voor het Nederlandse team lijkt kwalificatie voor de Olympische Spelen heel ver weg, individueel hebben Tim Lips en Merel Blom goede kansen om naar Tokio te gaan. Maarten van der Heijden, directeur topsport van de KNHS, is duidelijk. “Voor het team is het helaas een teleurstellend slot van een teleurstellend seizoen. We zullen snel evalueren hoe we verder gaan. Tim Lips en Merel Blom hebben beide wel een goed seizoen gedraaid en gunstig uitzicht op individuele tickets voor Tokio.”
Lips is nu nog de regerend Nederlands kampioen, maar kwam niet in actie tijdens deze editie van Military Boekelo. Kort voor het evenement moest hij door een lichte blessure van zijn paard Eclips helaas afzeggen. Bayro, het toppaard van Lips, heeft een heel druk seizoen gedraaid en was alleen in Boekelo om indien nodig in te vallen voor het afsluitende springen. Iets wat mogelijk was omdat de wedstrijd volgens het zogenaamde Olympische format werd verreden.

Andere Nederlanders
Van de overige Nederlanders die vandaag aan de start kwamen, reed alleen Jordy Wilken met Burry Spirit een foutloze cross. Hij liep daarbij wel tegen de nodige tijdfouten aan, maar het bracht hem op een voorlopige tweede plaats in het Nederlands kampioenschap. KNHS Talententeamleden Nina de Haas (met Cocu en Divine H.E.) en Janneke Boonzaaijer (met ACSI Champ du Tailleur) kregen beide een weigering. Ilonka Kluytmans kwam met haar Image of Roses ten val.

Morgen staat de tweede veterinaire keuring en het afsluitende springen op het programma.

Tussenstanden Military Boekelo-Enschede
Landenklassement
1. Duitsland - 78,10
2. Australië - 114,30
3. België - 117,50
4. Japan - 120,20
5. Zwitserland - 125,90
11. Nederland - 342,40

Individuele klassement
1. Sandra Auffarth (Dui)* - Let's Dance 73, 24,90
2. Laura Collet (Eng) – London 52, 26,00
3. Christopher Burton (Aus)* - Clever Louis, 26,00

30. Merel Blom (Aalten)* - Ceda, 36,00
59. Jordy Wilken (Olst) – Burry Spirit, 56,00
65. Raf Kooremans (Turnhout)* - Dimitri, 68,30
66. Nina de Haas (Hengstdijk) – Divine H.E., 72,80
76. Nina de Haas (Hengstdijk) - Cocu, 87,40
77. Janneke Boonzaaijer (Renswoude) - ACSI Champ du Tailleur, 87,50

Nederlands kampioenschap
1. Merel Blom (Aalten)* - Ceda, 36,00
2. Jordy Wilken (Olst) – Burry Spirit, 56,00
3. Raf Kooremans (Turnhout)* - Dimitri, 68,30

Alle uitslagen zijn hier te vinden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 22:07 



 
Profiel   

Super Merel!

Jammer van het team.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-19 23:53 



 
Profiel   

Jammer voor het team!

Wel tof voor Jordy wilken na 4 jaar een positief resultaat in de cross!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-19 00:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen