Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Introductie in een nieuwe kudde

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog

Introductie in een nieuwe kudde

Nee, dit gaat geen stap voor stap tutorial worden over hoe je het best jouw paarden introduceert in een nieuwe kudde, want ik zou het echt niet weten.
Ik weet wel dat wij niet zo van het gezeur zijn hier en dat, als ze maar genoeg plaats hebben om elkaar te ontlopen, paarden het vaak wel zelf uitzoeken.

Kom ik tot de orde van de dag: mijn paarden gingen naar een nieuwe kudde!
Ik heb Dexter nu bijna 3 ja... ho, nee wacht eens... bijna 5 jaar alweer 8)7 Hij is met de vrachtwagen uit Engeland gekomen en zette zijn eerste stappen op Belgische bodem op de trekpaardenboerderij van mijn schoonfamilie. Ik heb hem hier een uur op stal laten staan, maar omdat dat helemaal niet naar zijn zin was, heb ik hem na een uur gewoon op een lege wei gezet naast 2 oudere trekpaardmerries. 4 seconden later stond hij te neuzen met de oudste merrie en heb ik hem eigenlijk gewoon er bij gezet. Ze hebben 2 rondjes rond de wei gelopen en gingen toen met z'n allen lekker grasjes vreten.
En zo was Dexter geïntroduceerd :Y) Hij is vanaf dat moment mee verhuisd naar de andere merries, winterweides, alles wel zo'n beetje en eigenlijk vindt hij ook alles wel prima. Hij stond redelijk bovenaan in rang altijd en was met iedereen vriendjes.

[ img ]


En toen kwam Duke

Ja, en dan krijg je zoiets :') Duke was 6 maanden oud toen hij hier kwam en net gespeend. In Engeland altijd alleen met zijn mama gestaan en ook hem wilde ik even op stal tot rust laten komen. Als er dan iéts is wat die twee van mij gemeen hebben, dan is het wel dat ze absoluut niet graag op stal staan :+ Ik heb dan eerst nog geprobeerd een andere stal te regelen naast de trekpaardveulens en hoewel dat al een hele verbetering was, voelde ik aan mijn 'water' dat hij meer 'bescherming' nodig had.

Hup, die poort open naar de veulenstal, Duke bij de hoop gegooid en hij heeft 1 keer diep gezucht en was gelijk rustig. Een uur later lag hij languit te snurken met een ander hengstje dat bij hem stond te waken. En zo was Duke ook op z'n plaats :)


Maar dan komen die hormonen hé

Als de lente komt, de vogeltjes fluiten en de hengstjes gaan op de nanny's springen, is het tijd om de dames en de heren de scheiden :D Laat het nu net even goed uit komen dat ik hier een nukkige oude knar heb staan die dat jonge geweld wel kan intomen. In dezelfde periode kwamen bij mij thuis weides vrij (die we eerst verhuurden), we hebben dus de weides omheind en zo kon Dexter met Duke en het jaarling trekpaardhengstje naar huis komen.
Ik wilde Duke nog niet ruinen en zolang hij niet alleen hoefde te staan, vond ik dat ook niet nodig.
Lang verhaal kort, waren we een week later op het punt dat Dexter nog maar zijn staart moest optillen en die 2 kleine opdonders stonden binnen 0.4 seconden op 10 meter afstand. Per-fect. :Y)
Dexter heeft zijn gewicht in goud verdiend met zijn werk tussen die kleine mannen. Opgevoed, manieren geleerd en wij hadden kleuters die hun plaats kennen.


[ img ]


Naar de hengstenkeuring

Wat doe je met een kruising Shire x Clydesdale hengst die mooi is van type, zuiver in de benen en een mooi papier heeft?
RUINEN. _O-
Maar die trekpaardhengst, die moest wel naar de keuring :+ Hij is uit de groep gehaald want die ging in training en zo bleven Dexter en Duke alleen achter. Ondertussen waren zij 2 handen op 1 buik (een redelijk grote buik) en onafscheidelijk, helemaal zoals in mijn dromen. Ja écht, ik heb nachten wakker gelegen omdat ik bang was dat Dexter Duke zou verstoten :=

En zo lopen zij eigenlijk al 1,5 jaar met z'n tweetjes, soms thuis en soms op de boerderij. Afhankelijk van waar de grasjes zijn. Geen specifieke reden om ze apart te houden maar met merries die drachtig zijn of veulens aan de voet hebben zijn ze eigenlijk nooit samen gezet. Er was altijd een beetje de schrik dat Duke wat zou doen naar de merries, als de jonge wilde hengst die hij was.
Ik niet hoor, ik was nooit bang. Ik wist gelijk dat als er daar eentje kletsen zou krijgen, dat het mijn Duke wel zou zijn. Wilde hengst is hij nooit geweest en al vanaf zijn 6 maanden is hij het kleine onderdanige meelopertje :D Maar goed, ze deden het prima onder hun tweetjes en er was plaats om ze apart te houden dus ze bleven apart.

Vaak heb ik me afgevraagd of dat wel de juiste keuze was. Dexter heeft altijd in kuddes gestaan van 8-10 paarden en jonge paarden vond hij verschrikkelijk maar met Duke klikte het gelijk. Toch?
Of zag ik iets over het hoofd?
Had ik al gepraat van mijn nachtmerries? Ja, het was echt erg. De stomste dingen maakte ik me zorgen om en ik kreeg er de vreemdste nachtmerries gratis bij.

Staat Dexter niet liever bij de merries? Misschien moet ik Duke bij de jonge paarden zetten en Dexter bij de merries... Dexter had helemaal niks met jonge paarden en nu moet hij alleen met Duke :( Maar ik wilde ze zo graag samen houden want dat was mijn droombeeld, mijn twee paarden samen in de wei... :? Tot iemand me vroeg: denk je dat ze ongelukkig zijn?
En nee, dat dacht ik niet. Ze waren heerlijk samen, Dexter was de perfecte opvoeding voor Duke en Duke had heel veel steun aan Dexter.
[ img ]

Tot er vorig jaar een nanny nodig was voor de nieuwe lading veulens. En aangezien Dexter dat zo flink gedaan had voorheen, mocht hij deze taak opnieuw op zich nemen. De merrieveulens kwamen er bij en Dexter ging bijna meteen in FULL BODYGUARD MODUS.
Niémand kwam aan zijn Duke. Duke mocht eten en Dexter hield de wacht, jaagde de jonkies weg en als Duke dorst had liep Dexter voorop om de weg vrij te maken voor Duke.


(je moet hier op klikken dan begint het filmpje)


De vuurdoop

De vetes zijn allemaal redelijk snel bijgelegd, de rust kwam terug en ze lieten elkaar eigenlijk gewoon met rust. Met het mooie weer kwamen die van mij terug naar huis en zo gaat de tijd voorbij en kom ik aan het einde van mijn introductie _O-. Nee, grapje hoor. Maar we komen wel bij de reden dat ik deze blog ben begonnen.
Want Dexter en Duke hadden hun weide kaal en gingen dus om, maar ook de merries mochten naar hun winterweides. Echter, zij hadden net een hele nieuwe weide gekregen op de boerderij die nog lang niet kaal was. 4 merries bleven thuis, om verschillende redenen en Dexter en Duke mochten dus op het grote stuk, bij de 4 merries.

Met de jaarlingen in mijn achterhoofd dacht ik; Duke gaat op zijn deksel krijgen en Dexter (die kent deze merries al) heeft eindelijk weer volwassen gezelschap.
Maar al een week tref ik elke morgen dit tafereel aan:

[ img ]

Heeeel langzaam komen ze af en toe bij elkaar in de buurt. Het verschil is hier dat deze merries 100% gezag uitstralen en waar er op de jaarlingen gejaagd werd door Dexter, hoeft de oppermerrie hier niet meer te doen dan haar oren te bewegen. Er gebeurt dus vrij weinig, maar dat is ook helemaal niet nodig. De weide bestaat nu uit 2 kampen en eigenlijk blijft alles vrij rustig. Ze lopen elkaar niet in de weg.

Om er dan maar een conclusie aan te breien; naar mijn ervaring gaat het eigenlijk altijd het best als je er zo weinig mogelijk drama rond maakt en je ze gewoon de ruimte geeft om elkaar te ontlopen. Dat wennen komt vanzelf wel :).


Laatst bijgewerkt door Granoek op 08-11-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:33 



 
Profiel   

Weer leuk geschreven Anoek :D
En die foto van mini Duke, zo schattig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:44 



 
Profiel   

Heerlijke blog, met mooie foto's en filmpje. Echt van genoten. Je hebt het mooi voor elkaar, mooie paarden, mooie weides, echt een genot om naar te kijken. En ik hou wel van die grote zware paarden (bij een ander!).

Onlangs hadden wij hier het zelfde. Polie was naar huis gehaald (na overlijden Hercule bij vrienden in de kudde gezet) en haar hebben we alleen op onze royale hooi wei gezet (1,5 HA). Hier hadden Polie en Hercule zelden op gestaan dus was neutraal gebied.
Anderhalf uur later kwam Chico een jonge merens ruin van 7 jaar. Gelijk na het uitladen en kort overleg, hem bij Polie gezet op de grote wei. Beiden paarden zijn fijne vriendelijke paarden. Alsof ze nooit anders hadden gedaan grazen ze vanaf seconde één vriendelijk naast elkaar. Enne die kleine donderstraal is nu al de baas. Het is Polie gelukt om 2 dagen de leidmerrie te zijn en toen was het feestje over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:44 



 
Profiel   

Sylver schreef
Weer leuk geschreven Anoek :D
En die foto van mini Duke, zo schattig <3

Niet te geloven hé, en als ik hem nu zie denk ik nog zo vaak 'verdorie kleintje groei nu eens'. Maar dan zie je die foto's en dat is wel altijd een reality check :=

[ img ]

pien_2010 schreef
Heerlijke blog, met mooie foto's en filmpje. Echt van genoten. Je hebt het mooi voor elkaar, mooie paarden, mooie weides, echt een genot om naar te kijken. En ik hou wel van die grote zware paarden (bij een ander!).

Onlangs hadden wij hier het zelfde. Polie was naar huis gehaald (na overlijden Hercule bij vrienden in de kudde gezet) en haar hebben we alleen op onze royale hooi wei gezet (1,5 HA). Hier hadden Polie en Hercule zelden op gestaan dus was neutraal gebied.
Anderhalf uur later kwam Chico een jonge merens ruin van 7 jaar. Gelijk na het uitladen en kort overleg, hem bij Polie gezet op de grote wei. Beiden paarden zijn fijne vriendelijke paarden. Alsof ze nooit anders hadden gedaan grazen ze vanaf seconde één vriendelijk naast elkaar. Enne die kleine donderstraal is nu al de baas. Het is Polie gelukt om 2 dagen de leidmerrie te zijn en toen was het feestje over.


Haha! Dat had ik dan ook weer niet gedacht, want hier zijn het toch echt wel altijd de merries die baas blijven. Ach, ze heeft het tenminste geprobeerd toch? :+
Fijn wel trouwens dat ze bij vrienden kon in de tussentijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:48 



 
Profiel   

Geweldig geschreven. Vaak gaat het mis met te weinig plaats, we willen allemaal in Nederland en België te veel paarden op een klein stukje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:49 



 
Profiel   

Weer een heerlijke blog Anoek! ik kan echt genieten van jou nuchterheid <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 09:57 



 
Profiel   

zo doe ik het ook ja. na verloop van tijd worden de 2 kampen vaak weer 1. maar genoeg ruimte en het ze zelf laten uitzoeken werkt vaak het beste. leuk geschreven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 10:09 



 
Profiel   

Mijn manier van introduceren is ook zo. Voordeel dat ik mijn eigen minikudde heb die ik lang genoeg ken om te weten hoe ze reageren.
Pas de 3 shets bij mijn paard gezet nadat haar maatje verhuisde.
En zolang er genoeg eten en ruimte is om elkaar te ontlopen ging dat gelijk prima.
Kan ze nu indien nodig op een kleiner stuk zetten (ze hebben nu nog alle weides tot beschikking maar met dat natte weer moet dat aangepast)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:10 



 
Profiel   

Filmpje blijft grappig

Tot nu toe hier ook alles zo bij een gezet, voordeel is dat ze jong zijn aar op vorige stallen ook vaak zo gedaan. Ruimte en eten is alles wat ze nodig hebben
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen