Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers leggen uit: Horse and Dog Trail met Sassy4barrel

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Wendy met QH Buck en Indian Dog Flint
tijdens een Demo. Foto: Sassy4barrel

In Bokkers leggen uit komt iedere maand een bokker aan het woord om uitleg te geven over een bepaald onderwerp binnen de paardensport of -houderij. Deze maand vertelt Sassy4barrel over Horse and Dog Trail. Sassy4barrel/Wendy Schrievers is internationaal western ruiter. In 2006 werkte zij in de Duitse Westernstad Pullman City waar zij kennis maakte met Sabine Lang, degene die de Horse en Dog Trail in Europa op de kaart heeft gezet. Daarna is Wendy zelf ook demo's gaan geven in de Horse en Dog trail met haar Quarter Horse Buck en Indian Dog Flint. Wendy en haar zusje Billy Jean beoefenen dit western onderdeel ook in recreatieve vorm tijdens buitenritten met hun indian dogs.

Uit wat voor onderdelen bestaat een parcours?
Horse en Dog trail is heel breed. Het kan zijn: gewoon lekker buiten rijden als ruiter, paard en hond als team met alle natuurlijke hindernissen die je onderweg tegenkomt, maar het kan ook in wedstrijdverband in de vorm van een natuur trail of standaard trail parcours. Het parcours verschilt per keer maar vaak komen bepaalde obstakels als bruggetje en poort erin terug. Er zijn een aantal voorbeelden van parcoursen die je kunt downloaden en oefenen. Deze staan op de website van Sabine Lang ; Zentrum für Pferd, Hund & Mensch

Wat zijn de regels?
Er zijn verschillende regels; bijv dat de riem van de hond altijd op de grond moet liggen voor je het parcours begint en dat de hond minimaal 2 jaar oud moet zijn. Voor het paard gelden er algemene regels die ook tijdens de meeste western wedstrijden gelden. Maar centraal staan de samenwerking, het plezier en het welzijn voor de dieren. De regels verschillen ook nogal per wedstrijd / organisatie, dus verstandig is deze van te voren te checken.

Hoe zijn de niveaus bij wedstrijden opgebouwd?
Dit verschilt per wedstrijd maar meestal is er een " Schnuppern" klasse. Dit is voor de beginners een lichter parcours. Dan is er vaak een open klasse en een cup klasse (deze laatste is voor kwalificatie van de H&DT cup, dit is een van de grootste wedstrijden in Duitsland).
In Nederland staat de Horse en Dog trail nog in de kinderschoenen, maar dit is wel een western onderdeel dat altijd met veel enthousiasme wordt ontvangen door zowel deelnemers als toeschouwers.

Welke vaardigheden zijn belangrijk voor het paard?
Een paard met een cool karakter dat niet schrikachtig reageert op honden is een pre. Daarnaast is een paard wat graag samenwerkt en de basis voor de trail gemakkelijk oppakt, ook fijn.
[ img ]
In het parcours. Foto: Sassy4barrel

En voor de hond?
Een leergierige hond zonder veel jachtinstinct is heel fijn om mee te werken maar in principe kan iedere hond dit leren.

Kan je dit met elk paard en elke hond doen?
In principe wel. Het gaat vooral om samenwerking en teamverband.

Hoe begin je hiervoor te trainen?
Een goede vertrouwensband opbouwen met zowel hond als paard apart en samen. Samen wandelen is bijvoorbeeld een hele goede oefening om te doen.
Het makkelijkste is om naast het paard te trainen, de hond ook apart te trainen. Met de hond oefen je vooral gehoorzaamheid en lichte agility oefeningen en met het paard train je rustig aan het trail parcours. Wanneer ze dit apart kunnen, ga je oefenen met de hond naast het paard. Dit klinkt wel heel simpel, maar daar is veel training voor nodig. In het begin is het ook handig als je iemand hebt die je kan helpen want het vertrouwen van beide dieren is belangrijk en het vertrouwen in elkaar moet ook opgebouwd worden. Laat daarom eerst iemand met de hond meelopen naast het paard wanneer jij zelf op het paard zit, gewoon rustig stilstand en in stap. Wanneer dit goed gaat, bouw je dit langzaam uit.

Wat is belangrijk voor de ruiter om te kunnen?
Veel geduld hebben, want er gaat heel veel tijd in zitten. Een vertrouwensband heb je nodig om een team te worden en dit kun je niet overhaasten. Dus let er op dat je niet te snel wilt gaan.

Welk advies zou je meegeven aan mensen met interesse in horse and dog trail?
Lees het boek van Sabine Lang, zij is de expert op het gebied van Horse en Dog trail. In haar boek staat de training stap voor stap beschreven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-19 17:20 



 
Profiel   

Leuk en leesbaar geschreven stuk.

Ik weet dat ze dit onderdeel bij DAWRA-wedstrijden wel eens hebben uitgeschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 16:43 



 
Profiel   

Lijkt me heel leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-19 00:27 



 
Profiel   

Sinds dit jaar, vanaf het NK, is het ook bij de WRAN een onderdeel. Ik heb het alleen nog niet uitgeschreven gezien. Helaas hebben we geen hond, anders had ik het wel geweten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-19 08:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de leuke reacties :) Ik hoop ook dat er meer wedstrijden in komen :) We zijn inmiddels weer vollop aan het trainen ; Buck , Coydo en ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 11:48 



 
Profiel   

https://www.facebook.com/87687448907809 ... =n&sfns=mo

Ik hoop dat ik deze link hier mag plaatsen ?
Leuke horse en dog trail video
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen