Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom doen we wat we doen: Hoe huisvest je je paard?

 
Profiel   

*Bokt.nl
Blog


Waarom doen we wat we doen: Hoe huisvest je je paard?

Het lijkt simpel: je kiest een plek op een redelijke afstand van je huis waar zowel jij als je paard tevreden staan. Maar is het zo simpel? Voor het paard misschien wel, maar voor ons eigenaren toch een stuk ingewikkelder.

Waar kijk je als eigenaar naar? Naar specifieke behoeftes van je paard, afhankelijk van ras, leeftijd en geslacht. Waar woon je, stad of landelijk? Wat zijn je eigen wensen, een bak of rustige uitvalswegen? Wil je rustig particulier staan of liever een drukke, levendige pensionstal? Zo rolt er vaak een hele lijst wensen uit en dan op zoek naar de perfecte locatie! En geloof me, de perfectie locatie bestaat niet, tijdens je zoektocht ga je prioriteiten stellen.

Ga je de wensen van je paard voorop stellen of zoek je een mix voor beide? Je zou denken de wens van je paard, maar toch denk ik dat het bij het overgrote deel een mix wordt. Laten we ons niet heiliger voordoen dan we zijn, we vinden het ook onze hobby en we kopen geen paard om hem daarna in de uiterwaarden te zetten bij een kudde zodat hij een geweldig paardenleven heeft!
Je zoektocht begint met het maken van een cirkel om je woonplaats, hoe ver ben je bereid te gaan en wat is je vervoermiddel? Een half uur fietsen of een autorit van een half uur maakt een aanzienlijk verschil in je keuzelijst. En hoeveel tijd hou je per dag voor je paard over? Werk je full time, een gezin of andere verplichtingen? Hoe minder tijd, hoe dichter bij huis je je paard wilt hebben, aangezien je ook genoeg tijd per dag over wilt houden om daadwerkelijk bij je paard te zijn, zal ook dit van invloed zijn op je zoektocht. En wil je elke dag rijden of kies je ervoor om een aantal maal in de week te gaan? Als tijd een dilemma wordt, zie je veel mensen de keus maken de verzorging (mesten, voeren, buiten/binnen zetten enz.) uit handen te geven, zodat je de tijd die je hebt kan besteden aan je paard. En financieel? Bereken wat je kwijt kunt/wilt zijn aan de huisvesting zonder op je grens te zitten. Hoeveel luxe wil je op het terrein? Of juist helemaal niet.

En dan je paard. Het éne ras hou je liever op sober land, de ander schaar je overal in. 24/7 buiten met schuilstal of deels op stal? Grote kudde, kleine kudde? Is er wel weiland aanbod in de buurt waar jij woont? In veel poldergebieden zullen de paarden enkel seizoensgebonden het land op mogen i.v.m. het heel houden van de ondergrond. Wil je je paard dan wel op een paddock, zodat ze toch vrij kunnen bewegen?

Legio vragen die je jezelf kunt stellen, zelf vind ik wel dat je de basisbehoeftes van je paard niet uit het oog moet verliezen.

Wij zijn sinds een paar jaar verhuisd naar een huis met weiland en hebben de luxe (vind ik tenminste) om de paarden aan huis te hebben. Zelf vind ik de werkzaamheden rond paarden net zo ontspannend als het rijden zelf , dus voor mij is het paradijs op aarde. Maar daarvoor zowel in een stad gewoond als in een dorp en daar zaten grote verschillen in aanbod en mogelijkheden. Zo zullen er nog genoeg dingen zijn waar je rekening mee gaat/moet houden om je paard gelukkig en gezond te plaatsen én het leuk te houden voor jezelf!

Kiem


[ img ]
Tekening: Thellwell
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 14:34 



 
Profiel   

Hoi Kiem,
Mooi stuk en wat een geluk dat je je paarden aan huis hebt! Dat is ook mijn droom! Tot die tijd moet ik t doen met pensionstallen en dat is best lastig. Ik woon in de Randstad en daar is ruimte beperkt en duur. Mijn paard staat sinds 2 weken helemaal op stal. Ze mag er een half uur uit als haar stal
Gemest wordt... Met dit koude weer gaat ze elke keer uit haar dak, wat ik goed begrijp. Beest staat hele dag in een klein hokje... Ik vind dat echt heel erg. Daarbij mag de stal niet te ver weg zijn, want ik ga er elke dag naar toe.
Hopelijk zie ik ook ooit mijn paard(en) als ik uit mijn raam kijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 16:32 



 
Profiel   

Ik ben van 24/7 buiten aan huis naar pension gegaan. Dit omdat ik 1 paardje heb verkocht en het weiland ingezaaid wordt. Paardje (fjord) staat nu in de nacht binnen (wel mega stal) en overdag in de wei. Hij doet het daar ook best goed op, tegen verwachting in. Ook merk ik dat ik meer rijd nu hij op pension staat en toch wat uren op stal. Thuis deed ik dat veel minder. Ergens zegt mijn gevoel dat voor hem 24/7 buiten prettiger is. Gaat in de toekomst ook wel weer gebeuren als ik een leuk maatje kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 16:38 



 
Profiel   

Mooi stukje, helaas heeft hiet iedereen de luxe om paarden aan huis te hebben.

Of een PP for that matter. Hier in NH is het erg moeilijk een pensionstal te vinden die voldoet aan de noemer PP. Daarbij is het in deze regio ook nog eens ontzettend duur. En dan kan je zeggen "dan moet je maar geen paard nemen". Maar dst is natuurlijk wel kort door de bocht.

Mijn merrie staat op een pensionstal op 30 min rijden van waar ik woon. Dichterbij had gekunt hoor, maar daar vond ik niet wat ik zocht. Hier staat ze namelijk buiten in geoepsverband. In de zomer 24/7 op het land, in de winter een dagdeel in een ruime paddock. Hooi komt van eigen land en daar hebben ze (behalve als ze buiten staan) altijd genoeg van. Stal is voor haar maat ruim zat (3x3,5) en er wordt een goede kwaliteit viramine+ brok gevoerd.

Had ik haar liever langer buiten? Ja best. Alleen dat was duurder en verder. 5 minuten van mijn woning is een prachtstal. Geweldig mooie binnenbak en alle faciliteiten die je je maar kan wensen. Alleen daar komen ze in de winter amper buiten, en al helemaal niet in een kudde.

Het blijft altijd lastig en iets vinden dat aan alle eisen voldoet is onmogelijk. Second best is waar ze nu staat en ze ziet er top uit en voelt zich happy!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 16:41 



 
Profiel   

Oh dacht dat dit weer zo’n “Alle paarden MOETEN 24/7 buiten staan!!!” post zou zijn... valt mee :Y)

Daar verzand het pas in de reacties in :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 16:43 



 
Profiel   

Heel erg leuk stuk om te lezen en goede vragen om jezelf te stellen. Ik ben van een stal verhuist waar vooral alles voor mezelf heel luxe was naar een stal waar mijn paard het geweldig had, maar ik doodongelukkig was. Nu sta ik op een mix, wel met basisvoorwaarden voor mijn paard maar daar heb ik echter wel iets vanaf geschaafd zodat ik zelf ook nog gelukkig ben qua faciliteiten.

In eigen beheer lijkt mij geweldig, met een klein pension voor een paar mensen zodat je de kosten er een beetje uit hebt. Echter moet ik helaas toch nog steeds naar kantoor voor mijn inkomen en word ik niet gelukkig van enkel grasland. Wie weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 16:45 



 
Profiel   

Mooi stuk om te lezen.
Mijn vorige stond vol pension overdag buiten. Lag mij niet helemaal.

Nu 3 aan huis, had een prachtige weide erbij maar de boer wou die terug. Nu staan ze 24/7 in de paddock met schuilstal. Minder ruimte als ik graag zie maar we blijven zoeken naar een weide.
Vind de eigen beheer fijn doordat ik direct iets kan aanpassen als nodig, en direct zie als er 1 niet goed in zijn vel zit. Ook het werk in de paddock is erg ontspannend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 17:51 



 
Profiel   

Libera schreef
Oh dacht dat dit weer zo’n “Alle paarden MOETEN 24/7 buiten staan!!!” post zou zijn... valt mee :Y)

Daar verzand het pas in de reacties in :')


Ik hoop niet dat het daarin verzand :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 18:04 



 
Profiel   

ElskaIsland schreef
Hoi Kiem,
Mooi stuk en wat een geluk dat je je paarden aan huis hebt! Dat is ook mijn droom! Tot die tijd moet ik t doen met pensionstallen en dat is best lastig. Ik woon in de Randstad en daar is ruimte beperkt en duur. Mijn paard staat sinds 2 weken helemaal op stal. Ze mag er een half uur uit als haar stal
Gemest wordt... Met dit koude weer gaat ze elke keer uit haar dak, wat ik goed begrijp. Beest staat hele dag in een klein hokje... Ik vind dat echt heel erg. Daarbij mag de stal niet te ver weg zijn, want ik ga er elke dag naar toe.
Hopelijk zie ik ook ooit mijn paard(en) als ik uit mijn raam kijk!


Ja, das balen, maar als je er elke dag heen gaat maak jij weer een hoop goed bij je paard qua aandacht moet je maar denken. Kan lekker los laten op een paddock wel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 18:09 



 
Profiel   

Ik snap het stuk niet. Is het nu de bedoeling dat iedereen hier gaat neertypen hoe zij hun paard huisvesten?
Ik vind deze blog inhoudelijk niet zo heel sterk, sorry. Ik mis een beetje de stellingname of het vraagstuk. Maar hé, laat dat je zeker niet stoppen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 18:11 



 
Profiel   

Gini schreef
Ik snap het stuk niet. Is het nu de bedoeling dat iedereen hier gaat neertypen hoe zij hun paard huisvesten?
Ik vind deze blog inhoudelijk niet zo heel sterk, sorry. Ik mis een beetje de stellingname of het vraagstuk. Maar hé, laat dat je zeker niet stoppen. ;)


Is niet mijn beste werk, mee eens, maar gaat over de zoektocht naar dé plek :) en een overtuigende stelling heb ik nooit. In mijn optiek leiden er veel wegen naar een tevreden paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 18:17 



 
Profiel   

Goed om daar inderdaad eens goed over na te denken. Bij mij kwam dat een aantal jaren geleden en ik heb mijn paard toen verhuisd naar een andere pensionstal en inmiddels staan ze aan huis.

Ik snap dat 24/7 buiten niet voor iedereen haalbaar is, maar ik vind dat een paard dagelijks buiten hoort te komen. En dan niet een uurtje in een kleine paddock naar gewoon lekker voor langere tijd op de wei of een ruime paddock met hooi. Als ik mijn paarden dat niet meer kan bieden gaan ze weg...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 00:35 



 
Profiel   

Het is en blijft heel simpel. Kun je, je paard niet voorzien in zijn (primaire) behoeften, dan koop je dus geen paard.
Op die manier kun je jezelf recht aankijken en zorg je er voor dat de pensionstallen waar paarden in de winter 24/7 op stal staan hun deuren moeten sluiten.
Win win lijkt me zo.
Helaas is er nog steeds een grote groep mensen die hun eigen behoeften boven dat van hun dier stellen en dieronvriendelijke keuzes heel goed "goed kunnen praten".

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 00:43 



 
Profiel   

Leuk stuk. Ieder maakt natuurlijk zijn eigen keuze maar wat de mogelijkheden zijn.

Wel ben ik super blij dat mijn twee paarden aan huis staan. 24/7 buiten met schuil plaatsen. Zo fijn om zelf te bepalen wat en wanneer je voert, geen rijbaan die bezet is of ander gezeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 02:36 



 
Profiel   

Ik had de ruime keuze uit 4 stallen.

1- 24/7 op het land. Maar slechte bodem en geen schuilmogelijkheden en naar mijn mening teveel paarden op 1 stuk. Veel ruzie onderling. Enkel buitenbak
2- alle faciliteiten binnenbak-buitenbak-springweide-stampmolen. Maar zomer en winter slechts enkele uurtjes buiten.
3- snachts op stal zomer/winter. buitenbak en privé postzegelweilandje zoals ik t noem.
4- Enorm weiland met 3 andere vriendjes zoveel mogelijk buiten. Goede bodem en mocht het slecht worden nog een hele weide over waar ze dan op komen.in de winter s’nachts op stal zomers 24/7 buiten weinig faciliteiten alleen buitenbak.

Kijk ik naar mijn wensen was ik voor stal 2 gegaan. Maar vond voor mijn paard stal 4 het beste.
Afstand was alle 4 max 5 min. Maar 4 was ook nog eens het dichtste bij.

Tuurlijk mis ik soms een poetsplaats en de luxe van warm water. Maar vind zelf dat als je de mogelijkheid hebt. Het welzijn van het paard voorop moet staan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-19 17:52 



 
Profiel   

Mooi stuk, niet oordelen, maar vragen stellen om mensen zelf na te laten denken.

Mijn situatie lijkt een beetje op die van MissJG.
Ben deze zomer verhuisd van een vrij grote luxe pensionstal, naar een rustig plekje bij iemand aan huis. Nu hele dagen buiten en nog steeds op de wei. Bomen om te schuilen en droge plekken om te liggen. Als het nodig is hooi er bij. Zodra het slechter weer wordt ‘s nachts in een grote droge stal met veel vlas en hooi.

Maar, geen binnenbak, wasplaats met warm water en solarium. Geen stalgenootjes die je even kunnen helpen.
Daar tegenover ook geen gedoe met stalgenootjes en een goede buitenbak.

De komende maanden ga ik vast en zeker die binnenbak missen. Maar ik weet zeker dat m’n paard blij is dat ik deze keuze voor hem heb gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 14:36 



 
Profiel   

Ik heb ook het geluk van mijn paard(en) voorop! Staan aan huis, zo kan ik precies zien als er iets aangepast moet worden.

Heb op alle soorten stallen gestaan, vaak best wel luxe voor mij met goede (binnen)vak en faciliteiten.
Vooral mn grote ruin is erg gevoelig, had altijd water bij zn mest en veel borrelbuiken en milde koliekjes.. De drukte op een grote stal vond ik wel gezellig, maar hij wat minder denk ik..

Nu dus thuis, met zijn 3en, ik zie vooral mn grote intens genieten! Lekker languit liggen in het najaarszonnetje en geen last meer van zijn buik. Daar staat wel tegenover dat ik met de trailer naar de rijvereniging moet als ik wil trainen, want heb alleen een paddock van 20 x 20.. maar ja, ik hoef nu ook niet een half uur te rijden naar stal, dus dat heft elkaar op toch? Het is wel wat saaier zo, mis de gezelligheid wel, maar dat weegt niet op tegen het geluk van mn paardjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 14:55 



 
Profiel   

Wij hebben de pony's ook aan huis staan. Super fijn en voel me ook erg verwend. Maar het is ook de enige manier dat ik het leuk vind. Ik rijd zelf niet, mijn dochters en zus rijden. Ik verzorg de dieren en haal daar mijn ontspanning dubbel en dwars uit. Maar daarom juist leuk om ze rondom mij bezig te zien. We hebben ze "gewoon" op weilanden staan. Het gras begint nu op te raken, maar de hele zomer volop gras en wanneer nodig ook kortere stukken. Normaal gezien gaan ze 's avonds op stal. Voor mij is dit de ideale manier om paarden te houden. Ze staan met drieën, veel uren buiten, bijna altijd (winter uitgesloten) vers gras. Ik vind het leuk om andere systemen van paarden houden te bekijken, maar denk dat bijvoorbeeld een pp niet veel toevoegt op hoe wij het nu hebben. Afgezien van een berg en een vijver, snap dat ze dat nog wel willen hebben in hun wei. Maar dat gaat voorlopig nog niet gebeuren. Het niet hebben van een binnenbak, stapmolen, solarium en kantine ( ;) ) neem ik graag voor lief, heb ze lekker de hele dag om het huis.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen