Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

 
Profiel   

Omroep Flevoland
Rhino


Afgelopen week is er bij Manege Lelystad een vijfde paard overleden aan de Rhino variant die heerst op de manege. Dat laat Omroep Flevoland weten op hun website. De eigenaresse heeft laten weten dat het vorige week al slecht ging met het paard. Het dier zou te lang zijn blijven liggen, toen lukte het nog het dier overeind te krijgen. Echter lukte dat afgelopen woensdag toen het dier weer lag niet nog eens. Toen het dier woensdag niet overeind kon komen is besloten het dier in te laten slapen.

Het is sinds de uitbraak half oktober al het vijfde dier dat is omgekomen door het virus op de manege. De manege zou nog steeds gesloten zijn en meerdere paarden staan nog in quarantaine. De laatste tijd zijn er geen nieuwe koortsgevallen meer bijgekomen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 10:26 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 11:09 



 
Profiel   

Bah, dat is toch de nachtmerrie van elke paardeneigenaar. Zo oneerlijk en zo machteloos.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 11:10 



 
Profiel   

Verschrikkelijk, maar gelukkig geen nieuwe koortsgevallen erbij gekomen. Hopelijk knapt de rest snel op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 11:25 



 
Profiel   

Wat ontzettend sneu en ook voor de eigenaresse heel veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 13:17 



 
Profiel   

Vreselijk, sterkte allemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 13:23 



 
Profiel   

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 13:48 



 
Profiel   

Vreselijk. Ook omdat je er niks aan kunt doen. Hopelijk blijft verder leed bespaard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 17:56 



 
Profiel   

Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:55 



 
Profiel   

Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.

Welke paarden? In quarantaine? Die misschien gewoon gezond zijn?
En daarbij, wie gaat dat betalen..

Wat ontzettend sneu voor ze.. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:57 



 
Profiel   

Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Ik laat jou toch ook niet inslapen als je ziek bent! Wat een walgelijke reactie zeg. Deze manege doet er alles aan om besmetting te voorkomen, alle zieke paarden staan in quarantaine en alles word in de gaten gehouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:58 



 
Profiel   

Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.



Oeps.........dat gaat wel heel ver :Y)

En wat denk je wat dat zou gaan kosten O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-19 17:59 



 
Profiel   

Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:19 



 
Profiel   

Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Het zijn vooral de pension paarden die ziek zijn. Tenminste in het begin was dit zo, geen idee of dat nu nog steeds zo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:29 



 
Profiel   

Wat een ellende voor deze stal, wat een verdriet om de verloren paarden. Vooral de tikkende tijdbom of jouw paard erdoor komt of niet is echt afgrijselijk.

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:33 



 
Profiel   

Wat een ellende, ik vind ook wel dat het heel lang doorgaat... Pfff

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:34 



 
Profiel   

Lootje1991 schreef
Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Ik laat jou toch ook niet inslapen als je ziek bent! Wat een walgelijke reactie zeg. Deze manege doet er alles aan om besmetting te voorkomen, alle zieke paarden staan in quarantaine en alles word in de gaten gehouden



Ook heftige reactie van jou hoor om het gelijk walgelijk te noemen en op de man te spelen. Bij kippen en varkens, geiten hadden ze allang de hele stal afgemaakt.

Je kunt ook gewoon antwoorden geven op de vraag waarom dat hier niet gebeurt. En dat is omdat men aan deze beesten véél meer gehecht is en ze economisch ook veel hogere waarde hebben. En men er dus véél meer geld en risico voor overheeft.

Als je zo snel mogelijk de ziekte uit de wereld wil hebben dan was wat Bussum noemde wel het meest effectief ;).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-19 12:35 



 
Profiel   

Ik snap nog steeds niet waarom er niet standaard voor Rhino wordt ingeënt in Nl voor risico stallen.Vooral ook omdat Nl. behoorlijk veel paarden heeft. Paarden kunnen alsnog ziek worden maar de verschijnselen zijn minder en dus ook meer kans op matige ziekte en grote kans op genezing. Mijn paarden worden jaarlijks ingeënt in de US en wedstrijdpaarden zijn sowieso allemaal ingeënt (jaarlijks of elke 6 maanden). Op een stal waar paarden van buitenaf komen, voor lessen of wedstrijden of wedstrijdpaarden, dan is de hele stal ingeënt. Ken ook geen stal waar Rhino is uitgebroken laat staan zoveel paarden overlijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 00:21 



 
Profiel   

luckyfarm schreef
Ik snap nog steeds niet waarom er niet standaard voor Rhino wordt ingeënt in Nl voor risico stallen.Vooral ook omdat Nl. behoorlijk veel paarden heeft. Paarden kunnen alsnog ziek worden maar de verschijnselen zijn minder en dus ook meer kans op matige ziekte en grote kans op genezing. Mijn paarden worden jaarlijks ingeënt in de US en wedstrijdpaarden zijn sowieso allemaal ingeënt (jaarlijks of elke 6 maanden). Op een stal waar paarden van buitenaf komen, voor lessen of wedstrijden of wedstrijdpaarden, dan is de hele stal ingeënt. Ken ook geen stal waar Rhino is uitgebroken laat staan zoveel paarden overlijden.

De enting werkt wel tegen de verkoudsheids- en abortusvorm, maar amper tegen de (zeer zeldzame) neurologische variant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 04:47 



 
Profiel   

Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Nee hoor niet hard. Gewoon heel dom. Of ben ik dan weer hard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 07:36 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Nee hoor niet hard. Gewoon heel dom. Of ben ik dan weer hard?

In elk geval weinig genuanceerd in je mening.

Op het moment dat er 10 paarden zouden staan, waarvan 5 overleden en 5 ziek, snap ik de vraag wel. Maar staan er daar niet iets van 60 paarden, waarvan het grootste deel gezond en de helft is van pensionklanten? Het is geen ideale situatie voor alle paarden niet, maar gezonde dieren inslapen om deze reden, is onnodig.

Anders zou het zijn als de ziekte een gevaar is voor de volksgezondheid, maar dan grijpt de overheid in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 07:57 



 
Profiel   

Dit moet zo ongeloofelijk veel verdriet en onzekerheid meebrengen voor de eigenaren..... heel veel sterkte aan de betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 08:01 



 
Profiel   

Het is eigenlijk bizar door wat voor een hel deze stal gaat.. :n Ik heb met ze te doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 08:56 



 
Profiel   

Lootje1991 schreef
Blussem schreef
Misschien hele harde reactie maar als kijk hoe gaat en hoe lang het duurt. Is beter om al die paarden t e laten inslapen en over nieuwe te beginnen? De besmetting kansen worden op te tijd ook alleen maar groter.


Ik laat jou toch ook niet inslapen als je ziek bent! Wat een walgelijke reactie zeg. Deze manege doet er alles aan om besmetting te voorkomen, alle zieke paarden staan in quarantaine en alles word in de gaten gehouden


En toch he, dat is dus exact wat de overheid de veehouders flikte tijdens bijvoorbeeld de mond en klauwzeer uitbraak. Al hun dieren dood... "Ruimen" noemde men dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 09:48 



 
Profiel   

luckyfarm schreef
Ik snap nog steeds niet waarom er niet standaard voor Rhino wordt ingeënt in Nl voor risico stallen.Vooral ook omdat Nl. behoorlijk veel paarden heeft. Paarden kunnen alsnog ziek worden maar de verschijnselen zijn minder en dus ook meer kans op matige ziekte en grote kans op genezing. Mijn paarden worden jaarlijks ingeënt in de US en wedstrijdpaarden zijn sowieso allemaal ingeënt (jaarlijks of elke 6 maanden). Op een stal waar paarden van buitenaf komen, voor lessen of wedstrijden of wedstrijdpaarden, dan is de hele stal ingeënt. Ken ook geen stal waar Rhino is uitgebroken laat staan zoveel paarden overlijden.


De enting werkt niet of zeer matig tegen de neurologische variant.

Als je een ruin hebt, is het enten tegen Rhino een grote onnodige kostenpost. Je beschermt nl je ruin niet tegen Rhino. Je ent dan alleen om de groepsdruk te verkleinen, specifiek voor dragende merries.

Een Rhino enting moet eigenlijk 2x per jaar als er dragende merries op stal staan. Één enting kost iets van €75 dus per jaar €150 voor iets waar je als ruinen eigenaar niets aan hebt.

Ik had een ruin op het moment dat Rhino voor het eerst uitbrak in Nederland en heb hem helaas verplicht moeten enten toen. Jaar erop gelukkig van stal veranderd en niet meer verplicht.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-19 10:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen