Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 11:20

Maar als je door een enting, de groepsdruk verlaagd? Ondanks dat je er zelf "niks" aan hebt. Zou je dan om een ander te kunnen beschermen geen enting doen?

Ik ben wel van mening dat hier meer onderzoek naar gedaan moet worden voordat zoiets verplicht gemaakt wordt. Want als het de risico's echt drastisch zou verlagen zou het natuurlijk allang bekend zijn!

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:17

Cheminee schreef:
Maar als je door een enting, de groepsdruk verlaagd? Ondanks dat je er zelf "niks" aan hebt. Zou je dan om een ander te kunnen beschermen geen enting doen?

Ik ben wel van mening dat hier meer onderzoek naar gedaan moet worden voordat zoiets verplicht gemaakt wordt. Want als het de risico's echt drastisch zou verlagen zou het natuurlijk allang bekend zijn!



Als de groepsdruk verlaagd wordt waardoor mijn dier daar profijt van heeft: ja! Zoals bij de Kennelhoest enting voor honden. Deze heeft mijn hond dus ook gewoon gehad!

Als de groepsdruk verlaagd wordt maar mijn dier heeft daar niets aan, zoals een ruin bij Rhino, dan ent ik absoluut niet!

Waarom niet? Het kost bakken met geld en zo gezond zijn entingen nou ook weer niet + dat er altijd een reactie kan optreden waardoor mijn gezonde dier ziek wordt van de enting.

De enigste die wat aan een verlaagde groepsdruk bij Rhino heeft, zijn (eigenaars van) dragende merries.

Bij het uitzoeken van een stal kan je zelf bepalen of je voor een stal kiest waar ieder jaar meerdere dragende merries van de staleigenaar staan. Op zn stal vind ik verplicht enten nog wel nuttig en je hebt dan zelf de keuze om op deze fokstal te gaan staa. Maar heeft pensionklant A een dragende merrie, dan ga ik niet speciaal voor één dragende merrie mijn ruin Rhino laten enten.

Ik heb trouwens een aantal jaar op een manege gestaan waar ook ieder jaar een paar veulens geboren werden, maar Rhino enten was daar niet verplicht gelukkig.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:22

Cheminee schreef:
Maar als je door een enting, de groepsdruk verlaagd? Ondanks dat je er zelf "niks" aan hebt. Zou je dan om een ander te kunnen beschermen geen enting doen?

Tja... ik heb 4 paarden, dat wordt dan een grote extra kostenpost.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:41


luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 02:47

En indien om medische redenen dit niet kan, moet je een week voor wedstrijd een logboek van 7 dagen 2 x per dag temperaturen en op lokatie ook temperaturen en dat kunnen overleggen aan het wedstrijd management indien gevraagd

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:45

Citaat:
EHM

None of the available vaccines have a label claim to prevent the neurologic form of EHV-1 infection. It has been suggested that vaccines may assist in limiting the spread of outbreaks of EHM by limiting nasal shedding of EHV-1 and dissemination of infection. For this reason some experts hold the opinion that there may be an advantage to vaccinating in the face of an outbreak. If this approach is pursued, only afebrile and asymptomatic horses should be vaccinated and protection against clinical EHM should not be an expectation. The vaccines with the greatest ability to limit nasal shedding and viremia of the neuro virulent strain include the vaccines licensed for control of abortion (Pneumabort-K® & Prodigy®), the MLV vaccine (Rhinomune® & Calvenza®).


Stukje gekopieerd uit de link hierboven.


Ook uit dit stuk tekst blijkt dat er gewoon niet te enten is tegen de neurologische variant van Rhino.

Het enigste wat de enting doet, is het verminderen van snot in een besmet paard, waardoor de kans op overdracht naar een ander paard verkleint wordt.

Maar de enting beschermt NIET tegen het virus zelf.

Met een goede quarantaine is hetzelfde te bereiken omdat er pas geënt kan worden voor minder neusuitvloeing als er op een stal al paarden ziek zijn.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:29

Juist de neurologische is niet volledig te voorkomen maar preventief wordt zeker aanbevolen en door de USEF verplicht elke 6 maanden voor wedstrijdpaarden zodat er geen epidemie uitbreekt in de eerste plaats met alle gevolgen van dien. Vaccineren helpt het virus via neus uitvloeiing te verminderen in de lucht dus minder kans op overdracht. Ik blijf vaccineren, ook als ik in Nl zou wonen met mijn 3 paarden.

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 23:36

A theory is that vaccination may decrease the amount of virus shed by an individual, thus decreasing the amount of virus in the environment. It is hoped that if less virus is shed, a disease outbreak may be averted or reduced.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:02

luckyfarm schreef:
Juist de neurologische is niet volledig te voorkomen maar preventief wordt zeker aanbevolen en door de USEF verplicht elke 6 maanden voor wedstrijdpaarden zodat er geen epidemie uitbreekt in de eerste plaats met alle gevolgen van dien. Vaccineren helpt het virus via neus uitvloeiing te verminderen in de lucht dus minder kans op overdracht. Ik blijf vaccineren, ook als ik in Nl zou wonen met mijn 3 paarden.



Tenzij het op elke stal verplicht wordt om te enten net zoals influenza, zou ik mn paard niet enten. Het blijft geen garantie dat mijn paard het niet krijgt.

En 1x per jaar een half dode dierenarts was in het geval van mijn pony echt genoeg :+

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:03


luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Re: Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:09

Deze mag ik overigens ook zelf geven. (niet iedereen heeft een dierenarts om de hoek wonen in de US). Ik woon in een dichtbevolkt deel vd US dus ik laat het door mijn dierenarts doen. Als je het self doet, moet je het betalingsbewijs kunnen overhandigen met jouw handtekening erop en welk paard deze injectie van jou heeft ontvangen. Rhino EHV-1/4 combo.

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Vijfde paard overleden door Rhino in Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:24

Bij ons op stal is er ook geënt, maar no way dat dat 75 euro gekost heeft!

Ik las net dat er weer een ziek paard bij gekomen is.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:32

Brainless schreef:
Cheminee schreef:
Maar als je door een enting, de groepsdruk verlaagd? Ondanks dat je er zelf "niks" aan hebt. Zou je dan om een ander te kunnen beschermen geen enting doen?

Tja... ik heb 4 paarden, dat wordt dan een grote extra kostenpost.

Plus de enting binnen het half jaar herhaald moet worden....

Dat is voor veel pensionstallen toch ook niet te doen. Als je verloop hebt moet je constant eisen aan de klant dat ze gaan enten.