[BLOG] Ik wil het!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

[BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 19:58

*Bokt.nl
Blog
Afbeelding

Wie ben ik? Marijke, 44 jaar. Orun instructrice, begonnen als springruiter en inmiddels omgeturnd naar dressuur. Afgelopen jaar heb ik met Adjudant en MDG Equestrians Connecticut Grand Prix gereden en met Eros L Lichte Tour. Op dit moment ben ik vooral druk met revalideren. Ieder maand schrijf ik over wat me bezighoudt en verbaast in de paardenwereld.

We hebben allemaal genoeg dingen die we willen en vaak ook dingen die we heel graag willen. En toch zijn er genoeg redenen waarom we die dingen niet bereiken. Soms kun je daar niets aan doen. Ik zou best op de Olympische Spelen willen rijden maar ik heb daar het talent niet voor en ik denk ook niet dat ik daar ooit een geschikt paard voor zou hebben. Dus dat kan ik nog zo graag willen maar dat gaat nooit gebeuren.
Ik zou ook graag maatje 36 willen hebben en eigenlijk is er geen reden waarom dat niet zou kunnen behalve een gebrek aan motivatie. Ik wil het wel maar ik wil er niet de dingen voor doen of laten die nodig zijn om het te bereiken.

En dat laatste is wat ik ook heel vaak zie met rijden. Iedereen heeft een grens aan wat hij kan bereiken gebaseerd om je eigen talent en het talent van het paard dat je rijdt. Maar heel veel mensen komen niet aan die grens of zelfs maar in de buurt van die grens. Terwijl ze wel heel graag verder zouden willen komen. Waarom is dat?

Ik denk dat het vooral komt omdat er een groot verschil is tussen en wens en een doel. Een wens is iets wat je heel graag wilt maar wat ergens in de lucht blijft hangen. Ik heb de wens om een keer een wereldreis te maken maar heb niets gedaan met dat idee dus dat gaat niet zomaar opeens gebeuren.
Een doel is iets waar je mee aan de slag gaat. Je gaat een plan maken en met dat plan ga je ervoor zorgen dat je stapsgewijs steeds dichter bij je doel komt. Een doel is ook concreet, je weet wat je wilt bereiken en ook wanneer.

Natuurlijk kun je niet alles plannen. Een paard kan een blessure krijgen, je kunt zelf geblesseerd raken, dingen duren soms langer dan je gedacht had. Maar zonder een planning blijft het te vrijblijvend en bereiken maar heel weinig mensen hun doel.

Ik heb er altijd van gedroomd om GP te rijden maar tot een paar jaar terug was het een droom en toen opeens werd het een doel. En met dat doel kwam ook een hele andere manier van werken. Gerichter trainen en niet alleen van mijn paard maar ook van mezelf. Ik ging kritischer kijken naar wat er beter kon. Ging aan de slag met een personal trainer in plaats van zelf een beetje aanklooien in de sportschool, ging naar een sportpsycholoog om te zorgen dat ik met meer concentratie door mijn proef en mijn trainingen heen ging. Maakte een strakke wedstrijdplanning. Maar vooral heb ik super veel aan de kant gezet. Minder tijd voor vrienden en familie, minder vaak leuke dingen doen, minder geld uitgeven aan leuke dingen en meer investeren in mijn doel.
Het doel was om in een jaar GP te rijden, uiteindelijk heb ik er ruim anderhalf jaar over gedaan. Er kwam een kleine periode tussendoor waarin ik niet op wedstrijd kon en ik had, of beter gezegd heb, totaal geen aanleg om wissels om de pas te rijden. Zo vaak gedacht dat ik het echt niet ging leren, huilend op mijn paard gezeten en zelfs op het punt komen dat je niet meer weet in welke galop je zit omdat je gewoon echt al het gevoel kwijt bent.
Maar ik had en doel en omdat ik zoveel voor dat doel deed moest en zou het me lukken om die ellendige eners voor elkaar te krijgen.

En het is me gelukt. Sterker nog ik heb niet met één maar zelfs met twee paarden GP gereden, wedstrijden gewonnen en zelfs scores gereden waarvan ik niet gedroomd had.
En zonder doel was dat me nooit gelukt. Misschien moet ik toch eens gaan nadenken over een nieuw doel want blijkbaar kan ik meer dan ik soms zelf denk.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:14

Leuk! Zeker! Dream it, wish it, do it! No effort without reward and no reward without effort.
Er is veel meer mogelijk dan je denkt, als je maar hard werkt en vol overgave er helemaal voor gaat. Passie gaat veel verder dan willen. Motivatie om je doelen echt te bereiken, positief denken en keihard werken, dat is belangrijker dan talent. Dan kan je jezelf zeker nog verbazen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:32

De overgang van wens naar doel is het moeilijkste en heeft jammer genoeg niet alleen maar met mindset te maken. De randvoorwaarden moeten in orde zijn en dan is de mindset het laatste zetje.

Aan de ene kant is het heel positief wat je zegt, maar aan de andere kant is het juist ook de ziekte van deze tijd: alles kan en alles is mogelijk als je er maar hard genoeg voor werkt. Dat is waarom we het als een persoonlijke nederlaag ervaren wanneer iets toch niet lukt. "Je hebt er niet hard genoeg voor gewerkt."

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:01

En toch is dat ook de mindset van deze tijd: het altijd maar afschuiven op andere elementen en oorzaken. Niet echt heel eerlijk naar jezelf kijken en hard voor jezelf zijn maar vaak zelfmedelijden hebben. ‘Ja maar, dat komt door....’. ‘Ja, maar daar kon ik niks aan doen...’
Echt doorzetten en heel hard voor jezelf zijn kunnen maar weinig mensen. Daarom is de topsport ook zo zwaar en zijn de meesten daar niet voor geschikt.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:01

Mooi en openhartig stukje schrijven Marijke, dankjewel voor het delen. Precies een onderwerp waar ik zelf ook veel mee bezig ben momenteel, en zo houd je met je tekst ook een welkome spiegel voor.

Gini schreef:
De overgang van wens naar doel is het moeilijkste en heeft jammer genoeg niet alleen maar met mindset te maken. De randvoorwaarden moeten in orde zijn en dan is de mindset het laatste zetje.

Aan de ene kant is het heel positief wat je zegt, maar aan de andere kant is het juist ook de ziekte van deze tijd: alles kan en alles is mogelijk als je er maar hard genoeg voor werkt. Dat is waarom we het als een persoonlijke nederlaag ervaren wanneer iets toch niet lukt. "Je hebt er niet hard genoeg voor gewerkt."


Hoewel ik heel erg mee ga in dat er in deze tijd veel druk ligt op het individu en de gedachte dat je alles maar moet kunnen en dat als het niet lukt het aan jezelf ligt, met alle onzekerheden en mentale overbelasting als gevolg, lees ik dat juist niet in deze blog. Persoonlijk lees ik juist dat er meer nuance wordt gelegd: ik droom van de olympische spelen, maar stel als doel iets dat haalbaar is (GP). Juist die nuancering is zo belangrijk en vind ik mooi in deze tekst. En juist diezelfde nuancering mis ik vaak in de mindset van de huidige tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:07

Klopt, mijn oma zei altijd: je kan toch wel dansen al is het niet met de bruid.
Maar je persoonlijke grenzen opzoeken en verleggen kan heel verrijkend zijn. We zijn best softies hier in Nederland in vergelijking met andere landen. De mentaliteit in andere landen is vooral in de topsport veel harder.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:19

Suzanne F. schreef:
Klopt, mijn oma zei altijd: je kan toch wel dansen al is het niet met de bruid.
Maar je persoonlijke grenzen opzoeken en verleggen kan heel verrijkend zijn. We zijn best softies hier in Nederland in vergelijking met andere landen. De mentaliteit in andere landen is vooral in de topsport veel harder.

Tjah, het is natuurlijk ook heel persoonlijk, en ik ben zelf van mening dat soft of hard niet per definitie goed/fout is.

En ook is het de ervaring, mijn broertje is een topsporter, en in zijn sport gaat het echt niet soft eraan toe. Ook niet in vergelijking met andere landen. Het is echt bikkelen en knokken. Maar ook daar geldt een duidelijke bepalende factor voor het wel of niet behalen van dat niveau, en dat is aanleg. Hoe hard je mentaliteit ook is, zonder de juiste aanleg zul je nooit zo goed worden als de top. Of je het nu over topsport hebt of over gewoonweg je werk. Dat is wel een belangrijke, want wanneer we van onszelf het onmogelijke verwachten, onmogelijk puur omdat we de aanleg missen, dan kan dat op termijn je mentaal flink uitputten. En dat zie ik wel heel veel om me heen gebeuren.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:07

Bedankt heeft mij weer eens aan het denken gezet! +:)+

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:29

Suzanne F. schreef:
En toch is dat ook de mindset van deze tijd: het altijd maar afschuiven op andere elementen en oorzaken. Niet echt heel eerlijk naar jezelf kijken en hard voor jezelf zijn maar vaak zelfmedelijden hebben. ‘Ja maar, dat komt door....’. ‘Ja, maar daar kon ik niks aan doen...’
Echt doorzetten en heel hard voor jezelf zijn kunnen maar weinig mensen. Daarom is de topsport ook zo zwaar en zijn de meesten daar niet voor geschikt.


Ik zie dat inderdaad een beetje anders dan. Het is juist doordat de mentaliteit heerst dat alles kan als je het maar hard genoeg wilt, dat je als het ware verlamd wordt als het niet lukt. Wil ik het dan toch niet hard genoeg? Ben ik echt zo een sukkel dat het iedereen wel lukt en mij niet? Of ligt het dan toch aan iets anders want volgens mij wil ik het toch wel hard genoeg?

Volgens mij ligt het dus zeker niet alleen aan iets maar hard genoeg willen en er een doel van maken en dan lukt het. Soms is iets gewoon niet weggelegd voor je en dat is ook dik oké.

Serenity350, klopt dat in de blog wel de nuance gemaakt wordt. Ik vind het ook een hele leuke blog en ideaal om een gesprek zoals we nu hebben aan te gaan. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:36

Interessante blog!
Gefeliciteerd met het uiteindelijk behalen van 2x GP, gaaf!

Natuurlijk zit er tussen een wens en een doel een verschil.
Zoals ik een tijdje terug zei tegen mijn trainer: ik wil de piaffe uit mijn paard halen. Paard is een haflinger - veel trainers zouden van die wens schrikken. De mijne schrikt niet zo gauw en is ervan overtuigd dat met hard trainen die piaffe er echt wel uit te halen is.
Dus ik train hard. Niet voor wedstrijden, niet voor een jury. Ik train hard omdat voor mijzelf een doel gesteld heb. En de route daarheen is echt wel een lange route: we zijn net gestart met de travers, volgende stap worden dan de appuyementen - waar ik nu langzaamaan aan de hand een start mee ga maken. Nog helemaal niets wat neigt naar die piaffe dus. Maar dat doel voor ogen houden vind ik wél belangrijk - ook zonder tijdslimiet eraan gekoppeld.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:47

Wat ontzettend mooi geschreven!

Erg inspirerend om zelf weer een doel te gaan bepalen!

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:01

Ik denk dat we in de huidige tijd ook gewoon alles willen:
Ik wil iets bereiken op mijn werk en ik wil veel reizen en ik wil iets bereiken met de paarden en ik wil een goed sociaal leven en ...

Uit deze blog lijkt duidelijk dat deze en en en het niet is. Als je een doel stelt, moet je andere 'en-en' op een lager pitje zetten. En dat is wat heel veel mensen moeilijk vinden.

Ik ga verder nadenken over mijn doelen. Bedankt.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:21

Mooi geschreven weer, Marijke. Ik volg je al heel lang en zie dat je een keiharde werker bent, die ook nog eens met tegenslagen om kan gaan. En dan je eigen Grand Prix-paard beschikbaar stellen aan iemand die zelf ook de nodige tegenslag kende, vind ik top. Ik ben eigenlijk vooral heel benieuwd wat je nieuwe doel nu is, maar dat gaan we onder een lekker etentje bespreken. Echt zin in!

kimwilliam

Berichten: 1164
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:26

Hier ook,

ik rijd een tuigpaard wat met zijn einde 9de jaar pas onder het zadel is gekomen.
we gaan heel fijn en een tijdje terug een clinic gereden, hier zwaar teleurgesteld geworden want ze wisten niet wat ze met hem aanmoesten. een tuiger is nou eenmaal anders gebouwd dan een dressuurpaard. nu zoekende naar bij wie ik wel clinics kan volgen (en er ook wat aan heb) en niet een beetje raar wordt aangekeken omdat hij niet zo reageert als een dressuurpaard hoort te doen.

ik weet hoe hij in elkaar zit en welke spieren er anders zijn en ben me bewust van zijn kunnen en wat haalbaar is. hier heb ik eerst ook goed over nagedacht en geleerd over wat voor paard ik precies onder mn kont had. Ik weet vooral wat zn beperkingen zijn in de sport verder stel ik geen doelen en laat ik me verassen van zijn kunnen.

tevens ben ik nog herstellende van een hersenschudding. gelukkig geen last mee met het rijden etc alleen mn concentratie met theorie op school enzo is nog kort.

dus als je weet waar ik een leuke les kan volgen met mn tuiger of clinic hoor ik het graag.
mijn instructrice heeft zelf lichte tour gereden met een tuiger.

hier een foto van ons :)

Afbeelding

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:26

Heel interessant en goed geschreven. Proficiat met het behalen van je doelen. Hoe gaaf is dat!!
Ik denk dat een aspect ook wel belangrijk is. Het financiële.
Elk paard kan lichte toer halen, maar niet elk paard kan een GP proef aan. Dus een kwaliteitsvol paard moet er zijn.
Daarbij, als ik naar mijzelf kijk, ik werk mij te pletter om het te kunnen betalen. Maar door al die extra uren, kan ik vaak ook weer niet trainen.
Vicieuze cirkel!
En dan komt soms wel eens de vraag, waarom doe ik dit eigenlijk?
Een sociaal leven heb ik al lang niet meer.
En laat staan, ik ben nog niet eens in de lichte toer hoor :D

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:33

Gini schreef:
Suzanne F. schreef:
En toch is dat ook de mindset van deze tijd: het altijd maar afschuiven op andere elementen en oorzaken. Niet echt heel eerlijk naar jezelf kijken en hard voor jezelf zijn maar vaak zelfmedelijden hebben. ‘Ja maar, dat komt door....’. ‘Ja, maar daar kon ik niks aan doen...’
Echt doorzetten en heel hard voor jezelf zijn kunnen maar weinig mensen. Daarom is de topsport ook zo zwaar en zijn de meesten daar niet voor geschikt.


Ik zie dat inderdaad een beetje anders dan. Het is juist doordat de mentaliteit heerst dat alles kan als je het maar hard genoeg wilt, dat je als het ware verlamd wordt als het niet lukt. Wil ik het dan toch niet hard genoeg? Ben ik echt zo een sukkel dat het iedereen wel lukt en mij niet? Of ligt het dan toch aan iets anders want volgens mij wil ik het toch wel hard genoeg?

Volgens mij ligt het dus zeker niet alleen aan iets maar hard genoeg willen en er een doel van maken en dan lukt het. Soms is iets gewoon niet weggelegd voor je en dat is ook dik oké.

Serenity350, klopt dat in de blog wel de nuance gemaakt wordt. Ik vind het ook een hele leuke blog en ideaal om een gesprek zoals we nu hebben aan te gaan. :)

Gini ik ga hierin met jou mee. Er wordt ook heel makkelijk vergeten dat er mensen zijn die van heel ver moeten komen om een bepaald doel te bereiken. TS lijkt met haar blog te insinueren dat, wanneer je je doel maar duidelijk genoeg stelt, iedereen die dit zou willen GP kan rijden. Zij heeft daar alleen maar een personal trainer en een sportpsycholoog voor aan hoeven schaffen...
Maar welk doel zou haalbaar zijn voor mensen die van thuis uit geen back up krijgen, 40 uur in de week moeten werken om zichzelf net een rijlesje op de manege te kunnen veroorloven of door gezondheid-issues zich net staande kunnen houden? Enig idee hoeveel doorzettingsvermogen en discipline deze mensen op moeten brengen om doelen te bereiken waar de gemiddelde mens niet eens over na denkt?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:36

Wat een inspirerende blog. Ik ga met die bril op eens nadenken over mijn eigen ambities/doelen.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:45

Een goed geschreven stuk dat je met beide benen op de grond zet dat paardrijden niet makkelijk is en dat je er veel voor moet laten in het dagelijkse leven om bovenaan te eindigen in het klassement.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:21

Ontzettend leuk geschreven, zo waar!

Jammer genoeg, al heb je oneindige motivatie en inzet, er zullen soms factoren zijn die daarmee niet te beïnvloeden zijn.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 15:31

Geweldige blog! Kan me er alleen maar bij aansluiten.

Tot ik een pony trof die echt een sterk eigen idee over mijn doelen had :D
Mijn doel was om rustig aan wat verder te komen in de wedstrijdsport (western). Thuis heerlijk aan het trainen en ik durf te beweren dat wij op een aantal onderdelen een hoog niveau aankunnen. Helaas op wedstrijd niet. Ponylief heeft een overheersende verlatingsangst, wat resulteert in opbouwende overprikkeling tot ontploffing. Wat in de praktijk betekent dat de trailerrit prima gaat, het opzadelen wat spanning oplevert, in de inrijbak hij nog wel tot rijden te krijgen is, maar bij het in gaan van de wedstrijdring gaat blokkeren en en alleen maar wil rennen, liefst richting uitgang. Andere paarden om hem heen kalmeren dan ook niet meer, hij wil echt terug naar huis. Met reacties van publiek en jury: jullie horen nog niet echt thuis op wedstrijd.
Moeilijk hoor! Want thuis beheerst hij echt alles.

Dit hebben we overigens enorm vaak geoefend met clinics, les, enz. Zo'n jaar of 10 in totaal. Hij trekt het mentaal gewoon niet. Dus uiteindelijk mijn wedstrijdambitie opgegeven na echt alles te hebben geprobeerd en fulltime recreatiepony van gemaakt. Wat hem 100% past, dus wij crossen nu de bossen en heide af, begeleiden mensen die voor het eerst naar buiten gaan en nemen wat ponyjeugd mee op sleeptouw. En zolang hij weet dat hij weer thuiskomt is hij echt enorm braaf.

Ambitie en doelen komen wel weer. Maar niet meer met hem. Doelen zijn nu vooral: genieten van de omgeving met een braaf, vlot en blij paard. Dat is voor nu genoeg. :j

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 18:14

Bedankt voor de enorme hoeveelheid positieve reacties. Super leuk om zulke feedback te krijgen. Het was wat veel om op iedereen te reageren maar ik hoop dat ik met de reacties hieronder in ieder geval een aantal dingen kan verduidelijken.

Gini schreef:
Aan de ene kant is het heel positief wat je zegt, maar aan de andere kant is het juist ook de ziekte van deze tijd: alles kan en alles is mogelijk als je er maar hard genoeg voor werkt. Dat is waarom we het als een persoonlijke nederlaag ervaren wanneer iets toch niet lukt. "Je hebt er niet hard genoeg voor gewerkt."
Ik denk dat het per persoon verschilt hoe het voelt als je je doel niet bereikt. Op zich is een doel als je hem goed stelt iets wat haalbaar moet zijn. Dat wil niet altijd zeggen dat je het haalt want er kan in de tussentijd genoeg gebeuren waardoor het niet lukt. Zelf zie ik vaak dat mensen zichzelf hele zware lasten opleggen die niet haalbaar zijn en daar snel aan onderdoor gaan als het niet lukt.

Skippy01 schreef:
Interessante blog!
Gefeliciteerd met het uiteindelijk behalen van 2x GP, gaaf!

Natuurlijk zit er tussen een wens en een doel een verschil.
Zoals ik een tijdje terug zei tegen mijn trainer: ik wil de piaffe uit mijn paard halen. Paard is een haflinger - veel trainers zouden van die wens schrikken. De mijne schrikt niet zo gauw en is ervan overtuigd dat met hard trainen die piaffe er echt wel uit te halen is.
Dus ik train hard. Niet voor wedstrijden, niet voor een jury. Ik train hard omdat voor mijzelf een doel gesteld heb. En de route daarheen is echt wel een lange route: we zijn net gestart met de travers, volgende stap worden dan de appuyementen - waar ik nu langzaamaan aan de hand een start mee ga maken. Nog helemaal niets wat neigt naar die piaffe dus. Maar dat doel voor ogen houden vind ik wél belangrijk - ook zonder tijdslimiet eraan gekoppeld.
Super leuk toch om zo voor jezelf bezig te zijn. En zo te lezen met een heel gericht plan.

MoniqueT schreef:
Mooi geschreven weer, Marijke. Ik volg je al heel lang en zie dat je een keiharde werker bent, die ook nog eens met tegenslagen om kan gaan. En dan je eigen Grand Prix-paard beschikbaar stellen aan iemand die zelf ook de nodige tegenslag kende, vind ik top. Ik ben eigenlijk vooral heel benieuwd wat je nieuwe doel nu is, maar dat gaan we onder een lekker etentje bespreken. Echt zin in!
Thanks! Ik ben zelf ook nog een beetje benieuwd wat mijn nieuwe doel wordt. Denk dat het met mijn revalidatie te maken zal hebben maar moet nog even bedenken hoe ik het precies op ga stellen.

kimwilliam schreef:
dus als je weet waar ik een leuke les kan volgen met mn tuiger of clinic hoor ik het graag.
mijn instructrice heeft zelf lichte tour gereden met een tuiger.
Gewoon nog eens een clinic proberen. Soms heb je iemand die niet zo goed weet wat ze met jou of je paard aanmoeten. Dat heb ik zelf ook wel eens als ik een clinic geef en dat is super jammer maar bij een ander gaat het wel weer passen.

webster543 schreef:
Heel interessant en goed geschreven. Proficiat met het behalen van je doelen. Hoe gaaf is dat!!
Ik denk dat een aspect ook wel belangrijk is. Het financiële.
Elk paard kan lichte toer halen, maar niet elk paard kan een GP proef aan. Dus een kwaliteitsvol paard moet er zijn.
Daarbij, als ik naar mijzelf kijk, ik werk mij te pletter om het te kunnen betalen. Maar door al die extra uren, kan ik vaak ook weer niet trainen.
Vicieuze cirkel!
En dan komt soms wel eens de vraag, waarom doe ik dit eigenlijk?
Een sociaal leven heb ik al lang niet meer.
En laat staan, ik ben nog niet eens in de lichte toer hoor :D
Je moet soms ook een beetje mazzel hebben met paarden en dat maakt denk ik niet uit of je Z op GP wil rijden. Mijn eigen paard heb ik als veulen gekocht. Dit is een bewuste keuze geweest waardoor ik een aantal jaar geen eigen paard had om te rijden. Hij heeft €4000 gekost waarvan een vriendin van me ook nog een gedeelte heeft betaald en dus lang mede-eigenaar is geweest omdat ik op dat moment dat bedrag gewoon niet had.
Het andere paard was niet van mij dus ik ga niet over bedragen praten maar die is aangeschaft met als doel dat hij in ieder geval Z moest kunnen lopen en die viel voor de meeste mensen in de "normale" prijsklasse.
Denk dat je met een basic paard met goed opleiden en een beetje geluk een heel eind kunt komen.

irmaz schreef:
Gini ik ga hierin met jou mee. Er wordt ook heel makkelijk vergeten dat er mensen zijn die van heel ver moeten komen om een bepaald doel te bereiken. TS lijkt met haar blog te insinueren dat, wanneer je je doel maar duidelijk genoeg stelt, iedereen die dit zou willen GP kan rijden. Zij heeft daar alleen maar een personal trainer en een sportpsycholoog voor aan hoeven schaffen...
Maar welk doel zou haalbaar zijn voor mensen die van thuis uit geen back up krijgen, 40 uur in de week moeten werken om zichzelf net een rijlesje op de manege te kunnen veroorloven of door gezondheid-issues zich net staande kunnen houden? Enig idee hoeveel doorzettingsvermogen en discipline deze mensen op moeten brengen om doelen te bereiken waar de gemiddelde mens niet eens over na denkt?
Jammer dat je het zo leest en misschien moet ik in een volgend blog een keer verduidelijken aan welke voorwaarden een doel moet voldoen om het echt een doel te maken en niet een droom.
Ik heb namelijk nergens willen zeggen dat het allemaal makkelijk is en dat je alleen maar even een personal trainer en een sportpsycholoog nodig hebt om er te komen. Ik heb er keihard voor gewerkt en het is letterlijk bloed, zweet en tranen geweest.
Ik werkte in die tijd zeker 60 uur per week en om dingen als een personal trainer, sportpsycholoog en extra lessen te kunnen betalen vaak nog wel een flink stuk meer. Daarnaast weet ik maar wat goed hoe het is om met gezondheidsproblemen om te gaan en een jaar of 7 geleden is me verteld dat het misschien maar beter was dat ik helemaal niet meer op een paard zou stappen gezien de schade die er in mijn been zit. Maar goed ik ben te eigenwijs en heb net zo lang gezocht tot ik de juiste mensen om me heen heb gekregen om toch door te kunnen gaan. En dat is niet altijd makkelijk en soms dacht ik echt dat ik maar beter kon stoppen maar gelukkig is het toch gelukt.
Ik vind het jammer dat je met je reactie insinueert dat het me allemaal is aan komen waaien want dat is zeker niet zo. Ik heb er heel hard voor gewerkt en heel veel voor gedaan en dat doe ik nog steeds ook al kan ik op dit moment heel weinig omdat ik begin dit jaar hersenletsel heb opgelopen.
Dus mijn doelen zijn voor nu enorm verschoven. Eerste doel was weer op het paard zitten, toen een heel rondje in draf kunnen en nu is het met meer mensen in de de bak kunnen rijden. Een lange termijn doel heb ik nu dan ook niet omdat ik niet weet hoe dingen gaan lopen.

Marietje35 schreef:
Ontzettend leuk geschreven, zo waar!

Jammer genoeg, al heb je oneindige motivatie en inzet, er zullen soms factoren zijn die daarmee niet te beïnvloeden zijn.
Klopt er kan altijd van alles gebeuren en omdat we met levende dieren te maken hebben is de kans dat er iets tegenzit nog veel groter.

Daihyo schreef:
Ambitie en doelen komen wel weer. Maar niet meer met hem. Doelen zijn nu vooral: genieten van de omgeving met een braaf, vlot en blij paard. Dat is voor nu genoeg. :j
Dat is ook een prachtig doel.

irmaz

Berichten: 4745
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:38

Katja schreef:
irmaz schreef:
Gini ik ga hierin met jou mee. Er wordt ook heel makkelijk vergeten dat er mensen zijn die van heel ver moeten komen om een bepaald doel te bereiken. TS lijkt met haar blog te insinueren dat, wanneer je je doel maar duidelijk genoeg stelt, iedereen die dit zou willen GP kan rijden. Zij heeft daar alleen maar een personal trainer en een sportpsycholoog voor aan hoeven schaffen...
Maar welk doel zou haalbaar zijn voor mensen die van thuis uit geen back up krijgen, 40 uur in de week moeten werken om zichzelf net een rijlesje op de manege te kunnen veroorloven of door gezondheid-issues zich net staande kunnen houden? Enig idee hoeveel doorzettingsvermogen en discipline deze mensen op moeten brengen om doelen te bereiken waar de gemiddelde mens niet eens over na denkt?
Jammer dat je het zo leest en misschien moet ik in een volgend blog een keer verduidelijken aan welke voorwaarden een doel moet voldoen om het echt een doel te maken en niet een droom.
Ik heb namelijk nergens willen zeggen dat het allemaal makkelijk is en dat je alleen maar even een personal trainer en een sportpsycholoog nodig hebt om er te komen. Ik heb er keihard voor gewerkt en het is letterlijk bloed, zweet en tranen geweest.
Ik werkte in die tijd zeker 60 uur per week en om dingen als een personal trainer, sportpsycholoog en extra lessen te kunnen betalen vaak nog wel een flink stuk meer. Daarnaast weet ik maar wat goed hoe het is om met gezondheidsproblemen om te gaan en een jaar of 7 geleden is me verteld dat het misschien maar beter was dat ik helemaal niet meer op een paard zou stappen gezien de schade die er in mijn been zit. Maar goed ik ben te eigenwijs en heb net zo lang gezocht tot ik de juiste mensen om me heen heb gekregen om toch door te kunnen gaan. En dat is niet altijd makkelijk en soms dacht ik echt dat ik maar beter kon stoppen maar gelukkig is het toch gelukt.
Ik vind het jammer dat je met je reactie insinueert dat het me allemaal is aan komen waaien want dat is zeker niet zo. Ik heb er heel hard voor gewerkt en heel veel voor gedaan en dat doe ik nog steeds ook al kan ik op dit moment heel weinig omdat ik begin dit jaar hersenletsel heb opgelopen.
Dus mijn doelen zijn voor nu enorm verschoven. Eerste doel was weer op het paard zitten, toen een heel rondje in draf kunnen en nu is het met meer mensen in de de bak kunnen rijden. Een lange termijn doel heb ik nu dan ook niet omdat ik niet weet hoe dingen gaan lopen.

Sorry dat ik je blog zo kort door de bocht heb opgevat, ik ben bang dat ik inmiddels in de categorie "zuur oud wijf" val :o zat wat minder in mijn vel omdat ik voor de zoveelste keer de weg naar mijn, reeds enorm bijgestelde, doel (een keer op mijn eigen paard rijden) verspert zag. Net als jij, naar ik nu lees, heb ik een aantal jaar geleden alles opnieuw moeten leren, ik was als gevolg van de ziekte van lyme alle kracht, mijn motoriek en concentratie verloren. Een enorm frustrerend proces omdat alles wat voorheen vanzelf ging nu veel nadenken en oefening kost. Vervolgens is mijn eigen gefokte paard en toekomstdroom atactisch geraakt. Ik ben inmiddels al weer een tijdje met een ander paard bezig met nogal wisselend succes. Met oa een afkeuring nav x-rays, wat na een second opinion gelukkig een verkeerde diagnose was. De afgelopen maanden hadden we eindelijk de weg vooruit gevonden en durfde ik weer stilletjes mijn doelen uit de kast te halen. Helaas was ze deze week ineens flink kreupel waarbij ik dan meteen het ergste denk. Vandaar mijn zure reactie. Gelukkig blijkt het een hoefzweer te zijn en liep ze vandaag weer de sterren van de hemel, dus wie weet. Ik ga mijn doel weer oppoetsen en in het zicht zetten. Maar ik merk wel dat het iedere keer moeilijker wordt. Aan mijn dromen durf ik nog niet te denken, misschien komt dat nog ... vast wel :j

Mocht je nog iemand nodig hebben die je motiveert en mee helpt reeele doelen te stellen tijdens je revalidatieproces dan laat maar weten hoor.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:01

Ik zal zeggen, geniet van de dingen die je hebt en niet van de dingen die je niet hebt.

Sommige mensen leggen de lat zo hoog voor zich zelf. En wanneer ze wel het doel bereikt hebben dan moeten ze na buitenwereld voor doen net als of het geweldigste is wat er is. (Terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.)

Sorry dat ik het zeg maar ik geniet meer van de dingen die ik heb dan dat ik de lat zo hoog legt . Ook is goed de vraag voor wie je het doet wanneer je daarna zo uitgebreid naar iedereen het moet uiten.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:47

irmaz schreef:
Sorry dat ik je blog zo kort door de bocht heb opgevat, ik ben bang dat ik inmiddels in de categorie "zuur oud wijf" val :o zat wat minder in mijn vel omdat ik voor de zoveelste keer de weg naar mijn, reeds enorm bijgestelde, doel (een keer op mijn eigen paard rijden) verspert zag. Net als jij, naar ik nu lees, heb ik een aantal jaar geleden alles opnieuw moeten leren, ik was als gevolg van de ziekte van lyme alle kracht, mijn motoriek en concentratie verloren. Een enorm frustrerend proces omdat alles wat voorheen vanzelf ging nu veel nadenken en oefening kost. Vervolgens is mijn eigen gefokte paard en toekomstdroom atactisch geraakt. Ik ben inmiddels al weer een tijdje met een ander paard bezig met nogal wisselend succes. Met oa een afkeuring nav x-rays, wat na een second opinion gelukkig een verkeerde diagnose was. De afgelopen maanden hadden we eindelijk de weg vooruit gevonden en durfde ik weer stilletjes mijn doelen uit de kast te halen. Helaas was ze deze week ineens flink kreupel waarbij ik dan meteen het ergste denk. Vandaar mijn zure reactie. Gelukkig blijkt het een hoefzweer te zijn en liep ze vandaag weer de sterren van de hemel, dus wie weet. Ik ga mijn doel weer oppoetsen en in het zicht zetten. Maar ik merk wel dat het iedere keer moeilijker wordt. Aan mijn dromen durf ik nog niet te denken, misschien komt dat nog ... vast wel :j

Mocht je nog iemand nodig hebben die je motiveert en mee helpt reeele doelen te stellen tijdens je revalidatieproces dan laat maar weten hoor.
Wat een enorm toffe reactie. Zure oude wijven reageren niet zo hoor. Heb vanmorgen 2,5 uur in de wachtkamer gezeten in het ziekenhuis en geloof me, zure oude wijven zijn echt iets heel anders :j

Blussem schreef:
Sorry dat ik het zeg maar ik geniet meer van de dingen die ik heb dan dat ik de lat zo hoog legt . Ook is goed de vraag voor wie je het doet wanneer je daarna zo uitgebreid naar iedereen het moet uiten.
Dat is toch prima als dat voor jou zo is? Een doel hoeft ook niet zo te zijn dat de lat heel hoog ligt. Ik heb nadat ik lange tijd niet heb kunnen rijden na een operatie juist als doel gehad om veel lot met het rijden te hebben en me minder met de sport bezig te houden. En ook daarvoor maak ik dan een plan. Wat wil ik graag doen? Hoe ga ik dat aanpakken?

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:50

Dat ligt ook aan de fasen in je leven. Vroeger legde ik de lat heel hoog, dat motiveerde me. Nu heb ik daar geen zin in meer in. Ik wil geen lat meer. Ik heb nog wel wat dingen waar ik naar toe wil werken maar dat zit niet meer gekoppeld aan een tijdspad en hele concrete punten.

Maar excuses zoeken zijn de meeste mensen heel goed in. Als je jezelf een doel hebt gesteld en je wilt deze echt bereiken dan zijn er geen excuses. Gewoon hard werken en niet zeuren en alles ervoor opzij zetten.