[BLOG] Ik wil het!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 20:59

Daar heb je zeker gelijk in. En een doel waar je echt heel veel voor opzij moet zetten kun je ook maar eens in de zoveel tijd hebben. Als je die bereikt hebt en je gaat gelijk weer zo volle bak door naar iets anders dan ben je op een gegeven moment volledig opgebrand.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 08:15

kimwilliam schreef:
Hier ook,

ik rijd een tuigpaard wat met zijn einde 9de jaar pas onder het zadel is gekomen.
we gaan heel fijn en een tijdje terug een clinic gereden, hier zwaar teleurgesteld geworden want ze wisten niet wat ze met hem aanmoesten. een tuiger is nou eenmaal anders gebouwd dan een dressuurpaard. nu zoekende naar bij wie ik wel clinics kan volgen (en er ook wat aan heb) en niet een beetje raar wordt aangekeken omdat hij niet zo reageert als een dressuurpaard hoort te doen.

ik weet hoe hij in elkaar zit en welke spieren er anders zijn en ben me bewust van zijn kunnen en wat haalbaar is. hier heb ik eerst ook goed over nagedacht en geleerd over wat voor paard ik precies onder mn kont had. Ik weet vooral wat zn beperkingen zijn in de sport verder stel ik geen doelen en laat ik me verassen van zijn kunnen.

tevens ben ik nog herstellende van een hersenschudding. gelukkig geen last mee met het rijden etc alleen mn concentratie met theorie op school enzo is nog kort.

dus als je weet waar ik een leuke les kan volgen met mn tuiger of clinic hoor ik het graag.
mijn instructrice heeft zelf lichte tour gereden met een tuiger.

hier een foto van ons :)

[ [url=m/WKDaON.jpg]Afbeelding[/url] ]


Niet te zwaar aan tillen hoor! Niet iedere trainer/ clinic gever kan iets met ieder paard. En dat is ok. Ook niet iedere ruiter kan met elk type paard uit de voeten. Prima! Zeker instructeurs die in het dagelijks leven alleen maar dressuurgefokte warmbloeden zien, zullen er misschien wat meer moeite mee hebben.
Ik heb zelf twee trainers die heel openminded zijn en echt met ieder type paard kunnen werken en daar het hoogst haalbare uit weten te halen - zowel qua fysieke mogelijkheden als qua mentale mogelijkheden. Ik heb ook een heel ander soort trainers gehad in de loop der jaren, maar eigenlijk al ruim tien jaar hele positieve trainers. Datzelfde geldt natuurlijk voor clinicgevers: als je een clinic zoekt, kijk dan gewoon eens wat iemand in het dagelijks leven doet, er is over bijna iedereen online van alles te vinden tegenwoordig. En de mensen die écht fijn les kunnen geven, kunnen het ook wel zo uitleggen dat je er met jouw tuiger iets aan hebt!
Ik heb zelf ooit met mijn westerntuig een dressuurwedstrijd meegereden voor de ervaring voor mij en mijn vorige paard. De jury zei van tevoren 'we weten niet zo heel goed hoe we jou moeten beoordelen'. Mijn reactie 'gewoon zoals een dressuurruiter, ik weet zélf wel hoe ik bepaalde dingen moet interpreteren, komt goed!'. Maar ik vond het bijvoorbeeld erg fijn dat de jury daar open over was. Een sterke jury/ instructeur / clinicgever durft open te kijken naar wat hij of zij niet kent. En natuurlijk moet ook jouw tuiger gewoon van achteren naar voren naar jouw hand toe lopen, ondanks de meer verticale halsaanzet en het anders gevormde kruis en de andere manier van bewegen. Dáár moet je zelf altijd eerlijk over blijven. Succes!

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:18

Mooi en inspirerend stuk!
Ik geloof zeker dat doelen stellen en een plan daarna toe trekken je helpt om het beste uit jezelf (en je paard) te halen.

Zelf hebben mijn doelen de afgelopen jaren gewisseld van wedstrijddoelen naar überhaupt weer op een paard kunnen zitten, naar zelf pijnvrij kunnen rijden en daarna naar paard gezond krijgen (toen ik zelf net goed gerevalideerd was kreeg mijn paard dikke ellende...grrr)...en nu hopelijk voor 2020 weer naar leukere doelen.

Maar het stellen van doelen en heel gericht (met de juiste begeleiding!) daar naartoe werken heeft mij enorm geholpen de afgelopen jaren om zelf en mijn paard weer gezond te krijgen. Als we maar hadden aangekeken, doelloos wat aangemodderd, had voor mijzelf en voor mijn paard de vlag er nu heel anders bijgehangen. Maar ondanks alle ellende van de afgelopen 5 jaar ook wel heel veel geleerd wat ik weer meeneem in het halen van mijn toekomstige doelen.

Op naar 2020 en weer leuke doelen stellen!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:04

Suzanne F. schreef:
Maar excuses zoeken zijn de meeste mensen heel goed in. Als je jezelf een doel hebt gesteld en je wilt deze echt bereiken dan zijn er geen excuses. Gewoon hard werken en niet zeuren en alles ervoor opzij zetten.


Niet mee eens. Niet alles is haalbaar als je er maar hard genoeg voor werkt. En waarom wordt het meteen zo negatief verwoord als een excuus zoeken en zeuren? Waarom is het zo moeilijk om te aanvaarden dat iets (een doel, een wens,...) gewoon echt niet mogelijk is, hoe hard je ook wilt en dat dat totaal niet jouw schuld is? Dat dat niet komt doordat je het niet hard genoeg wilde?

Als het zo gemakkelijk was, zouden dan niet meer mensen hun doel behalen, zouden dan niet meer mensen GP rijden? Maar je hebt ook een paard nodig, een goed paard, talent, geld, veel geld, nog meer geld, en een omgeving die je steunt. Dat is toch geen excuses zoeken? Dat is toch gewoon de realiteit?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:11

Ik denk dat de Belgen in dit topic ook wel anders staan tegen over deze blog om de simpele reden dat in België veel minder kansen zijn om tot die GP te komen. Dressuur leeft hier totaal niet in tegenstelling tot in Nederland. De instructeurs die je hier vindt die tot GP les kunnen geven zijn op één hand te tellen en ik kan momenteel maar eentje noemen waar je ook daadwerkelijk bij moet willen rijden. :)

Als ik soms op bokt lees hoeveel mogelijkheden jullie hebben kwa stages en trainingen en clinics, daar kunnen de Belgen over het algemeen alleen maar van dromen. :) Hier goede begeleiding vinden, of zelfs matige begeleiding, is een speld in een hooiberg.

áls je eenmaal op GP niveau bent zal het in België dan weer wel een stuk eenvoudiger zijn om bij de top te horen gezien onze top veel minder breed is. Maar de weg er naar toe is voor ons wel anders dan voor Nederlanders heb ik het idé. :)
Ik zie er hier in de omgeving genoeg die de financien hebben, alles er voor op zij zetten, de paarden hebben en de achterban hebben en die alsnog niet tot die GP komen. :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:13

Ayasha schreef:
Ik denk dat de Belgen in dit topic ook wel anders staan tegen over deze blog om de simpele reden dat in België veel minder kansen zijn om tot die GP te komen. Dressuur leeft hier totaal niet in tegenstelling tot in Nederland. De instructeurs die je hier vindt die tot GP les kunnen geven zijn op één hand te tellen en ik kan momenteel maar eentje noemen waar je ook daadwerkelijk bij moet willen rijden. :)

Als ik soms op bokt lees hoeveel mogelijkheden jullie hebben kwa stages en trainingen en clinics, daar kunnen de Belgen over het algemeen alleen maar van dromen. :) Hier goede begeleiding vinden, of zelfs matige begeleiding, is een speld in een hooiberg.

áls je eenmaal op GP niveau bent zal het in België dan weer wel een stuk eenvoudiger zijn om bij de top te horen gezien onze top veel minder breed is. Maar de weg er naar toe is voor ons wel anders dan voor Nederlanders heb ik het idé. :)
Ik zie er hier in de omgeving genoeg die de financien hebben, alles er voor op zij zetten, de paarden hebben en de achterban hebben en die alsnog niet tot die GP komen. :)


Afhankelijk van wáár je in Belgie woont, kun je natuurlijk gewoon gezellig in Limburg, Zeeland of Noord-Brabant in Nederland lessen volgen. Genoeg Nederlandse ruiters die ook 100km reizen naar hun instructeurs op dat niveau.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:16

We hebben momenteel in Limburg Chris en Jeanette Haazen zitten. Ik denk dat die half België in training hebben momenteel. _O-

Maar zoals bv jullie NK's op basis niveau. Dat kennen we in België niet. :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:20

Ayasha schreef:
We hebben momenteel in Limburg Chris en Jeanette Haazen zitten. Ik denk dat die half België in training hebben momenteel. _O-

Maar zoals bv jullie NK's op basis niveau. Dat kennen we in België niet. :)

En Johan Rockx + Penny aan de Antwerpse-Nederlandse grens...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:27

Penny zegt me eigenlijk helemaal niks, enfin het boekje maar dat zal je niet bedoelen. _O-

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:34

Gini schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar excuses zoeken zijn de meeste mensen heel goed in. Als je jezelf een doel hebt gesteld en je wilt deze echt bereiken dan zijn er geen excuses. Gewoon hard werken en niet zeuren en alles ervoor opzij zetten.


Niet mee eens. Niet alles is haalbaar als je er maar hard genoeg voor werkt. En waarom wordt het meteen zo negatief verwoord als een excuus zoeken en zeuren? Waarom is het zo moeilijk om te aanvaarden dat iets (een doel, een wens,...) gewoon echt niet mogelijk is, hoe hard je ook wilt en dat dat totaal niet jouw schuld is? Dat dat niet komt doordat je het niet hard genoeg wilde?

Als het zo gemakkelijk was, zouden dan niet meer mensen hun doel behalen, zouden dan niet meer mensen GP rijden? Maar je hebt ook een paard nodig, een goed paard, talent, geld, veel geld, nog meer geld, en een omgeving die je steunt. Dat is toch geen excuses zoeken? Dat is toch gewoon de realiteit?


Jij betrekt dit puur op het GP rijden en de paarden. Ik heb het over het algemeen. En ik ga er vanuit dat de doelen SMART zijn gesteld dus o.a. Realistisch. Ik weet maar al te goed wat je nodig hebt voor succes op niveau in de paardenwereld. Ik ben er niet voor niks mee gestopt.
Maar ik ben wel van mening dat niemand jou moet vertellen wat je wel of niet kan. Je kan en mag je dromen najagen en doelen stellen. Natuurlijk is het voor een jonge manegeruiter een lange weg om ooit GP te gaan rijden met een eigen paard. Maar toch is het niet onmogelijk. En ja, er zijn wel wat voorwaarden maar er zijn ook verhalen van meiden die begonnen zijn als stalmedewerker en zijn doorgegroeid naar stalruiter en via via bij een goede stal terecht zijn gekomen en later voor zichzelf zijn begonnen en uiteindelijk toch die GP behaald hebben. En ja, zij hebben dan wel talent, en doorzettingsvermogen. Maar met het talent van een badkamertegeltje is GP ook niet realistisch en daarom geen goed gesteld doel, want die moeten smart zijn. Maar er wordt onderschat wat hard werken, ambitie, motivatie en doorzetten kan doen. Geluk dwing je soms af he? Hard werken en positief denken brengen dingen op je pad die daar niet hadden geweest als je had zitten wachten. Succes is in een heel aantal situaties maakbaar.
En praat me niet over pech en gebrek aan gezondheid. Ik weet het. Met de paarden ben je kwetsbaar, zeker als je er maar eentje hebt. Als dat wegvalt ben je ridder te voet. Maar er zijn altijd meer mogelijkheden om je doelen te bereiken. Ik had dat er uiteindelijk niet voor over en heb mijn doel opgegeven, omdat ik andere dingen belangrijker vond en dus niet meer volledig voor mijn doel wilde gaan. Maar dat is weer wat anders.
Er zijn winnaars en opgevers, ik was vroeger een winnaar en nu een opgever. Ook prima. Maar ik ben me er wel van bewust. En ik weet dat als ik ergens echt 100 procent voor ga, ik het ook voor elkaar ga krijgen. Maar daar heb ik de energie nu niet voor. Ik heb een wat langere termijn doel nu, wel smart gesteld trouwens. En dat gaat ook lukken, ik heb geduld.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-11-19 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:34

Ayasha schreef:
Ik denk dat de Belgen in dit topic ook wel anders staan tegen over deze blog om de simpele reden dat in België veel minder kansen zijn om tot die GP te komen. Dressuur leeft hier totaal niet in tegenstelling tot in Nederland. De instructeurs die je hier vindt die tot GP les kunnen geven zijn op één hand te tellen en ik kan momenteel maar eentje noemen waar je ook daadwerkelijk bij moet willen rijden. :)

Als ik soms op bokt lees hoeveel mogelijkheden jullie hebben kwa stages en trainingen en clinics, daar kunnen de Belgen over het algemeen alleen maar van dromen. :) Hier goede begeleiding vinden, of zelfs matige begeleiding, is een speld in een hooiberg.

áls je eenmaal op GP niveau bent zal het in België dan weer wel een stuk eenvoudiger zijn om bij de top te horen gezien onze top veel minder breed is. Maar de weg er naar toe is voor ons wel anders dan voor Nederlanders heb ik het idé. :)
Ik zie er hier in de omgeving genoeg die de financien hebben, alles er voor op zij zetten, de paarden hebben en de achterban hebben en die alsnog niet tot die GP komen. :)


Dit zou dan dus weggezet kunnen worden als excuses zoeken en niet hard genoeg willen.

Wat ik dus niet vind, laat ons daarin duidelijk zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:34

Ayasha schreef:
Penny zegt me eigenlijk helemaal niks, enfin het boekje maar dat zal je niet bedoelen. _O-


Penny Rockx. Vrouw van Johan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:46

Suzanne F. schreef:
Gini schreef:
Niet mee eens. Niet alles is haalbaar als je er maar hard genoeg voor werkt. En waarom wordt het meteen zo negatief verwoord als een excuus zoeken en zeuren? Waarom is het zo moeilijk om te aanvaarden dat iets (een doel, een wens,...) gewoon echt niet mogelijk is, hoe hard je ook wilt en dat dat totaal niet jouw schuld is? Dat dat niet komt doordat je het niet hard genoeg wilde?

Als het zo gemakkelijk was, zouden dan niet meer mensen hun doel behalen, zouden dan niet meer mensen GP rijden? Maar je hebt ook een paard nodig, een goed paard, talent, geld, veel geld, nog meer geld, en een omgeving die je steunt. Dat is toch geen excuses zoeken? Dat is toch gewoon de realiteit?


Jij betrekt dit puur op het GP rijden en de paarden. Ik heb het over het algemeen. En ik ga er vanuit dat de doelen SMART zijn gesteld dus o.a. Realistisch. Ik weet maar al te goed wat je nodig hebt voor succes op niveau in de paardenwereld. Ik ben er niet voor niks mee gestopt.
Maar ik ben wel van mening dat niemand jou moet vertellen wat je wel of niet kan. Je kan en mag je dromen najagen en doelen stellen. Natuurlijk is het voor een jonge manegeruiter een lange weg om ooit GP te gaan rijden met een eigen paard. Maar toch is het niet onmogelijk. En ja, er zijn wel wat voorwaarden maar er zijn ook verhalen van meiden die begonnen zijn als stalmedewerker en zijn doorgegroeid naar stalruiter en via via bij een goede stal terecht zijn gekomen en later voor zichzelf zijn begonnen en uiteindelijk toch die GP behaald hebben. En ja, zij hebben dan wel talent, en doorzettingsvermogen. Maar met het talent van een badkamertegeltje is GP ook niet realistisch en daarom geen goed gesteld doel, want die moeten smart zijn. Maar er wordt onderschat wat hard werken, ambitie, motivatie en doorzetten kan doen. Geluk dwing je soms af he? Hard werken en positief denken brengen dingen op je pad die daar niet hadden geweest als je had zitten wachten. Succes is in een heel aantal situaties maakbaar.
En praat me niet over pech en gebrek aan gezondheid. Ik weet het. Met de paarden ben je kwetsbaar, zeker als je er maar eentje hebt. Als dat wegvalt ben je ridder te voet. Maar er zijn altijd meer mogelijkheden om je doelen te bereiken. Ik had dat er uiteindelijk niet voor over en heb mijn doel opgegeven, omdat ik andere dingen belangrijker vond en dus niet meer volledig voor mijn doel wilde gaan. Maar dat is weer wat anders.
Er zijn winnaars en opgevers, ik was vroeger een winnaar en nu een opgever. Ook prima. Maar ik ben me er wel van bewust. En ik weet dat als ik ergens echt 100 procent voor ga, ik het ook voor elkaar ga krijgen. Maar daar heb ik de energie nu niet voor. Ik heb een wat langere termijn doel nu, wel smart gesteld trouwens. En dat gaat ook lukken, ik heb geduld.


Hier kan ik me dan wel weer in vinden. Doelen die SMART gesteld zijn baseren zich inderdaad op meer dan enkel een wens, op meer dan enkel de wilskracht van de persoon die de doelen stelt. :j

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:53

Gini schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat de Belgen in dit topic ook wel anders staan tegen over deze blog om de simpele reden dat in België veel minder kansen zijn om tot die GP te komen. Dressuur leeft hier totaal niet in tegenstelling tot in Nederland. De instructeurs die je hier vindt die tot GP les kunnen geven zijn op één hand te tellen en ik kan momenteel maar eentje noemen waar je ook daadwerkelijk bij moet willen rijden. :)

Als ik soms op bokt lees hoeveel mogelijkheden jullie hebben kwa stages en trainingen en clinics, daar kunnen de Belgen over het algemeen alleen maar van dromen. :) Hier goede begeleiding vinden, of zelfs matige begeleiding, is een speld in een hooiberg.

áls je eenmaal op GP niveau bent zal het in België dan weer wel een stuk eenvoudiger zijn om bij de top te horen gezien onze top veel minder breed is. Maar de weg er naar toe is voor ons wel anders dan voor Nederlanders heb ik het idé. :)
Ik zie er hier in de omgeving genoeg die de financien hebben, alles er voor op zij zetten, de paarden hebben en de achterban hebben en die alsnog niet tot die GP komen. :)


Dit zou dan dus weggezet kunnen worden als excuses zoeken en niet hard genoeg willen.

Wat ik dus niet vind, laat ons daarin duidelijk zijn.

Dat kan en dat mag. Als jonge ruiter heb je hier wel vrij veel kansen overigens, of iig vroeger. :) Ik heb doorheen de jaren een drietal keer aangeboden gekregen om hoger te rijden maar ik kon en kan me niet neerleggen bij de voorwaarden die in die specifieke gevallen verbonden waren aan die kans. :) En het heeft lang geduurd voor ik tot het besef kwam waarom ik die kansen "vergooit" heb overigens. :) Maar inmiddels weet ik het en als ik ze opnieuw aangeboden kreeg zou ik opnieuw "nee danku" zeggen. :) Maar als volwassen ruiter is het hier heel anders dan in Nederland. :) Het is gewoon en feit dat in België veel minder geïnvesteerd wordt in de dressuur.

Zelfs regionaal zijn veel van onze jury’s inmiddels uit Nederland gehaald om maar een simpel voorbeeld te geven van het te kort aan dressuur-kennis in België.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-11-19 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:55

Ayasha schreef:
Ik denk dat de Belgen in dit topic ook wel anders staan tegen over deze blog om de simpele reden dat in België veel minder kansen zijn om tot die GP te komen. Dressuur leeft hier totaal niet in tegenstelling tot in Nederland. De instructeurs die je hier vindt die tot GP les kunnen geven zijn op één hand te tellen en ik kan momenteel maar eentje noemen waar je ook daadwerkelijk bij moet willen rijden. :)

Als ik soms op bokt lees hoeveel mogelijkheden jullie hebben kwa stages en trainingen en clinics, daar kunnen de Belgen over het algemeen alleen maar van dromen. :) Hier goede begeleiding vinden, of zelfs matige begeleiding, is een speld in een hooiberg.

áls je eenmaal op GP niveau bent zal het in België dan weer wel een stuk eenvoudiger zijn om bij de top te horen gezien onze top veel minder breed is. Maar de weg er naar toe is voor ons wel anders dan voor Nederlanders heb ik het idé. :)
Ik zie er hier in de omgeving genoeg die de financien hebben, alles er voor op zij zetten, de paarden hebben en de achterban hebben en die alsnog niet tot die GP komen. :)


Klopt inderdaad voor het grootste deel wel. Onze mentaliteit is ook gewoon anders. Mijn (nederlandse) juf zegt al een half jaar: ach gewoon doortrainen en dan haal je de GP wel. Je paard heeft talent zat. En elke keer denk ik: jaja, zal wel. >;)

Maar qua geschikte instructie vinden, deelnemen aan clinics,.. dat heb je toch vaak zelf in de hand. Tot begin dit jaar trainde ik wekelijks in België. Op een gegeven moment volgende we (via een bokt-groepje) een clinic bij Kirsten B.. dit beviel mij echt énorm goed. De manier van rijden, de manier van omgaan met elkaar,.. het is een langere reistijd en de les kost meer. Maar toch hebben we ervoor gekozen om die uitdaging aan te gaan. Nu ga ik 2x per maand lessen i.p.v. elke week. En ik merk op die periode dat we al zoveel vooruit zijn gegaan. Dus het feit dat er in België maar een handjevol trainers zijn is i.m.o. geen excuus. Het is maar net hoeveel je er voor over hebt. (Ik begrijp natuurlijk ook wel helemaal dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om verder te rijden, duurdere lessen te betalen,..)

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 11:07

Ik heb het natuurlijk over een realistisch doel en dat heeft Suzanne ook volgens mij. Als het doel niet realistisch is dan kun je zo hard werken als je wilt maar ga je het nooit redden. En als je doel wel realistisch is dan ga je het misschien ook niet redden maar dat weet je pas als je er 100% voor gegaan bent.
In mijn omgeving en werk zie ik best veel mensen die iets graag willen maar gewoon niet ervoor willen doen wat nodig is en dat is wat ik zelf ook al schrijf. Ik heb ook dingen die ik heel graag wil maar blijkbaar niet op een manier dat ik er alles voor doe. En dan is het geen doel maar een droom. Ook leuk en soms komen die per ongeluk nog uit ook.

En als je net in de B begonnen ben dan is GP willen rijden natuurlijk ook geen doel. Dat is bij mij ook met heel veel tussendoelen uiteindelijk zo gekomen. Ik gebruik het hier alleen als voorbeeld omdat het degene is waar ik het allerhardst voor gewerkt heb.
Talent is handig maar talent voor paardrijden komt in heel veel vormen en een goede mindset is daar eentje van. Een goed paard is handig maar met trainen kun je een paard enorm verbeteren. En nee een half kreupele ezel gaat geen GP lopen. Maar een gezond goed getraind paard kan met een correcte opleiding heel ver komen. Mijn beide paarden zijn in de basissport nooit opgevallen als bewegingswonders, sterker nog over eentje is met regelmaat gezegd dat ik daar toch echt geen energie in moest stoppen omdat het toch niets zou worden. Soms moet je gewoon een beetje eigenwijs zijn.

@Ayasha, er zijn in België vast stukken waar het heel lastig is om goede instructie te vinden maar voor een groot gedeelte van België is Nederland en Duitsland niet extreem ver weg en daar is genoeg te vinden. Ik moest ook ver rijden voor mijn lessen en dat was meer dan de moeite waard. Soms heel zwaar omdat maar zonder was het zeker niet gelukt. En ik weet van mensen die in landen zitten waar de instructie op een heel laag niveau zit dat ze regelmatig een trainer uit Nederland of Duitsland laten komen. Als je met een voldoende grote groep mensen bent is dat ook best haalbaar.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:45

Van harte gefeliciteerd in het behalen van jouw doelen en een ontzettend fijne blog. _/-\o_

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:32

Leuk geschreven en heel knap wat je bereikt hebt.

Wat mij ook altijd heel erg trekt is het stukje 'motivatie' in dit soort verhalen. Zijn ook heel veel interessante dingen over te lezen, wat motivatie met sporters doet en hoe het helpt hun doelen te bereiken.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:50

Ik sluit mij aan bij mijn Belgische collega’s.
Voor jonge ruiters ontstaan hier de ene talentenplan na de andere. Maar voor de 25+ of zelfs 30+ ruiters is er niks. Ook zijn de stappen in de reeksen heel erg groot. Dit seizoen liep mijn merrie van 6 in niveau 2, daarin komt voor : SB, eenvoudige wissel, keertwending, verzameling, contra-galop. Ze heeft haar punten bereikt, nu moet ik over naar niveau 3, vergelijkbaar met Z2. Van Z2 naar lichte tour is er een België maar 1 reeks tussen!!!
Lessen zijn hier pokke duur, 75-100€ voor les van ruiters die zelf ooit eens deel hebben genomen aan internationale wedstrijden, resultaten niet echt. Daar moet je dan ook nog eens meer dan 100km op en af rijden, een halve dag verlof voor nemen en in de file staan.
Sorry, maar dat gaat er over.
Ik ben heel blij dat mijn trainer betaalbaar is, maar ik vertrek om 15.40 en ben pas om 19.30 weer thuis voor een uurtje les.
Daarbovenop moet ik alles alleen doen, stallen, verzorging, verplaatsing, training, wedstrijden, ... dan zijn de wintermaanden echt een depressieve periode hoor :')

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: [BLOG] Ik wil het!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:35

Katja.... ik zie een markt!

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:22

Grappig, ik vind het gesputter van de Belgische dames juist de blog van Katja onderstrepen.

Volgens mij is de enige vraag nl om van een wens een doel te maken, geloof jij in je hart dat een bepaald niveau voor jou (en je paard(en)) haalbaar is. Verder niets.

Als je daar echt in gelooft, en er is voldoende wil, dan is daar een weg. De enige vraag is dan nog, ben je bereid alle offers te brengen die op die weg liggen. Tuurlijk kan er altijd een onverwacht iets tussendoor gebeuren wat ervoor zorgt dat ondanks al je inspanning, je doel niet gehaald wordt. Je kan zelf geblesseerd raken, je paard kan geblesseerd raken, je financiele situatie kan dusdanig worden dat je je paard moet verkopen en noem zo maar op. Dat zijn onvoorziene omstandigheden.

Maar dat wat de Belgische dames aankaarten, zijn voorziene omstandigheden. En als GP jouw doel wordt, is het dus zaak om een plan te maken om met die voorziene omstandigheden te dealen. Ieder zijn eigen hindernissen op het pad naar het doel zijn anders. Voor Belgische amazones is het misschien dat lessen meer moeite kost, maar wie weet hebben zij wel een veel betere kwaliteit paard onder de bibs als TS. Ik heb bepaald niet het idee dat TS nou maar alle kansen en mogelijkheden op een presenteerblaadje aangereikt heeft gekregen. Nee, zij heeft maatregelen getroffen om haar specifieke hindernissen te overwinnen en heeft met hard werken, veel toewijding, veel tijd en waarschijnlijk geld investeren, en een beetje geluk dat de onvoorziene omstandigheden op haar pad niet een definitieve streep door het doel hebben gezet, haar doel bereikt. Ik kan alleen maar zeggen, diep respect. _/-\o_

De voorziene hindernissen, die gelden in mijn ogen dus alleen als excuses. Excuus om van je droom geen doel te maken en daarmee aan de veilige kant te blijven van niet kunnen falen in datgene waar je alles op alles voor hebt gezet.

Als voorbeeld Webster, wat jij dus als een grote opoffering ziet om een training te kunnen volgen, dat zie ik als heel gewoon. Toen mijn paard en ik nog fit waren deden wij dat wekelijks met groot plezier voor een springtraining en dat voelde totaal niet als opoffering. Ja naast een full time baan met lange reistijden en een huishouden en ook alles zelf moeten regelen en doen...en nu met mijn paard in de revalidatie, maak ik dagelijks meer tijd en km om mijn paard haar simpele revalidatie training te geven als wat jij benoemd. ...maar ik heb een doel en een plan, mijn paard weer fit voor in ieder geval fijn dressuur rijden en buitenritjes en af en toe een sprongetje (doelen in de eventing heb ik opzij gezet). En voor dat doel moet op dit moment financieel, tijdtechnisch, vrienden... alles wijken. Geen vakantie dit jaar, geen nieuwe kleren, veel nee verkopen aan vrienden omdat ik geen tijd heb of gewoon bekaf ben. Geen garantie op succes, maar ik wil in ieder geval alles op alles gezet hebben voor dit paard. Sportief gezien geen hoge lat, maar medisch gezien een behoorlijk hoge lat. Maar dat is mijn wens èn mijn doel en daar werk ik heel planmatig naartoe.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het niet okay is om die offers niet te brengen. Die keuze is aan ieder individueel. Het is aan ieder zelf om te bepalen wat ie wil investeren (tijd geld effort) in een sport. Het is prima om te blijven dromen en verder gewoon lol met je knol te hebben. Maar tenzij je in een gouden wieg bent geboren, met veel talent en ouders die alles van jongs af aan gesupport en gesponsord hebben, is het hoogste niveau halen een weg vol hindernissen en hebben degene die dat wel halen, enorm veel offers en inspanning geleverd.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 21:31

Mooi omschreven Ojl.

Prrrr schreef:
Katja.... ik zie een markt!
Ik ben in België geboren dus ik denk dat het voorbestemd is.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 21:36

Oji, petje af dat je dat kan en dat doet.
In de winter ga ik gewoon vaak in “calimero-modus”
Ik heb geen vriend/man mijn ouders en rest van de familie wonen ver weg en kwa planning op het werk, is het een regelrechte ramp. (Om 16u bellen met de mededeling dat je de dag erna om 4.30u in Brussel moet staan, 14-16uren diensten...)
Ik doe dit al 15jaar zo, door financiële tegenslagen en medische problemen van de paarden, telkens weer achteruit geslagen.
Ik blijf vechten om ooit lichte toer te halen, maar in de winter moet het even allemaal niet. Dan maakt het niet uit of ze een dag (of meer) minder gereden worden.
Even wel zeggen, ondertussen in een vriendengroep terecht gekomen die heel veel verschil maakt op vlak van motivatie. Goeie vrienden maken een verschil!

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:32

Mooie blog katja! Heel herkenbaar ook :Y)

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 00:23

kimwilliam schreef:
Hier ook,

ik rijd een tuigpaard wat met zijn einde 9de jaar pas onder het zadel is gekomen.
we gaan heel fijn en een tijdje terug een clinic gereden, hier zwaar teleurgesteld geworden want ze wisten niet wat ze met hem aanmoesten. een tuiger is nou eenmaal anders gebouwd dan een dressuurpaard. nu zoekende naar bij wie ik wel clinics kan volgen (en er ook wat aan heb) en niet een beetje raar wordt aangekeken omdat hij niet zo reageert als een dressuurpaard hoort te doen.

ik weet hoe hij in elkaar zit en welke spieren er anders zijn en ben me bewust van zijn kunnen en wat haalbaar is. hier heb ik eerst ook goed over nagedacht en geleerd over wat voor paard ik precies onder mn kont had. Ik weet vooral wat zn beperkingen zijn in de sport verder stel ik geen doelen en laat ik me verassen van zijn kunnen.

tevens ben ik nog herstellende van een hersenschudding. gelukkig geen last mee met het rijden etc alleen mn concentratie met theorie op school enzo is nog kort.

dus als je weet waar ik een leuke les kan volgen met mn tuiger of clinic hoor ik het graag.
mijn instructrice heeft zelf lichte tour gereden met een tuiger.

hier een foto van ons :)

[ [url=m/WKDaON.jpg]Afbeelding[/url] ]



Even of Topic MNaar ik denk dat peter Blankenvoort joui heel goed verder kan helpen in jouw situatie. hij is ook nog eens dol op basis tuig-paarden.