[BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

[BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 10:37

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Aleeneh met Kirah


Hallo allemaal! In mijn vorige blog vertelde ik een verhaaltje over hoe ik zelf ooit de horsemanship ingerold ben, toen ik mijn eerste eigen paard van veulen af aan een goede opvoeding mee wilde geven. We zijn inmiddels vele jaren verder en ik zit nog steeds in hetzelfde leerproces, alleen ben ik nu een heel stuk verder. Vandaag wil ik jullie iets vertellen over een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb sindsdien: het belang van je eigen energie en intentie. Dit is iets wat ik ervaren heb als een van de moeilijkste dingen om jezelf eigen te maken, maar tevens een van de belangrijkste.

Het paard als prooidier
Wij mensen staan best ver af van onze eigen natuur: we hebben allerlei technologie bedacht om ons leven makkelijker te maken en kunnen ons nauwelijks meer voorstellen hoe het is om ons eigen eten te zoeken en ons eigen hachje te moeten redden, voor onze eigen veiligheid te zorgen. Daardoor zijn we ook niet meer zo aangewezen op het lezen van elkaars lichaamstaal. Die leren we als kleine kinderen niet meer echt te lezen, en daardoor zijn we ons ook niet meer zo bewust van welke onbewuste signalen wijzelf de wereld in sturen.

Paarden daarentegen staan nog heel dicht bij hun oernatuur. Miljoenen jaren hebben zij geleefd als prooidieren, en zij hebben zo lang overleefd omdat zij feilloos de intentie van een naderend dier kunnen lezen. Een roofdier dat komt aanlopen zullen ze haarscherp in de gaten houden, klaar om te vluchten zodra het nodig wordt. Zodra het gevaar echt acuut wordt (het roofdier staat klaar om op ze af te rennen of springen) zullen ze het op een lopen zetten. Wij mensen zijn van oorsprong roofdieren, en geloof me: elk paard weet dit.

Sterker nog, veel mensen hebben de neiging om dingen te doen die typisch zijn voor een roofdier. Als een paard schrikachtig is, zullen ze extra voorzichtig op het paard aflopen (door een paard geïnterpreteerd als sluipen). We kijken ze graag recht aan en lopen graag rechtdoor op ze af, zo naar het hoofd toe. We willen graag op hun rug zitten, de plek waar roofdieren graag op aanvallen. We willen hun voeten kunnen optillen en vast kunnen blijven houden. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar ondertussen knuffelen we ze ook het liefst helemaal dood, en dat is voor een paard wel heel tegenstrijdig.

Veel paarden voelen zich dus ambivalent ten opzichte van mensen. "Ze geven ons dan wel eten en ze knuffelen ons dan wel dood, maar je weet maar nooit......" Want tsja, de meeste mensen geven van zichzelf écht een enorme roofdiervibe af, zelfs als ze proberen dat niet te doen. Sceptisch zijn ten opzichte van roofdieren, dat is precies hoe ze al die miljoenen jaren overleefd hebben, dus ze zouden gek zijn als ze die spanning helemaal los zouden laten. Er zijn dus veel paarden op deze wereld die hun hele leven lang doorbrengen met minimaal een continu randje spanning en stress, die nooit helemaal durven loslaten.

Dit wordt nog verder verergerd door de ontzettende onoverzichtelijkheid van onze wereld. Paarden zien bijna 360 graden om hen heen, zodat ze in het wild de volledige prairie in de gaten kunnen houden. Elk dingetje wat ineens anders is dan anders, kan op die prairie naderend gevaar zijn. Elk steentje wat anders ligt is de moeite waard om in de gaten te houden. In gevangenschap leven ze echter niet op een prairie, maar vaak op een stal met andere paarden, paddocks, mensen, tractors, kruiwagens, emmers, honden, auto's, iemands rondslingerende poetsset, een mestboy hier en een pionnetje daar. En elke dag liggen die dingen weer allemaal op een andere plek. Je kunt je voorstellen wat een enorme hoeveelheid prikkels zo'n paard op een dag te verwerken krijgt, en van elk van die prikkels wil het paard in de gaten houden wat er mee gebeurt en of het potentieel gevaar kan opleveren. Ook dit brengt extra stress met zich mee.

Als ik om me heen kijk zie ik aan alle kanten paarden die niet in balans zijn. Paarden die niet goed met elkaar kunnen samenleven omdat ze bijten of trappen. Paarden met stalondeugden. Paarden die zich uit pure paniek laten vallen bij de hoefsmid. Paarden die mensen pletten tegen de stalwand. Paarden die er bokkend vandoor gaan tijdens het rijden. Paarden die het niet kunnen hebben om gescheiden te worden van hun kudde en die dan in paniek raken. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het wordt veroorzaakt door angst en oncomfortabelheid in onze mensenwereld.


Energie en intentie
Ik zie het dan ook als mijn plicht om een paard te leren om te gaan met onze wereld, en niet alleen met onze wereld maar ook met mijzelf. Om dat effectief te kunnen moet ik héél goed kunnen omgaan met mijn eigen energie en intentie, en dit ook kunnen overbrengen aan mijn paard. Paarden communiceren vooral met lichaamstaal, en daarom wil ik dit ook met hen kunnen, want voor hen is dat de meest effectieve manier van 'praten'.

Om te zorgen dat jullie kunnen volgen wat ik precies vertel wil ik eerst even uitleggen wat ik bedoel met intentie en energie.

Intentie: Als ik wil dat mijn paard iets doet, kan ik hem dit duidelijk maken door middel van mijn intentie. Je kunt je voorstellen dat iemand heel vrolijk op je af komt lopen om je te begroeten, of dat iemand op je af komt lopen met de bedoeling om je kort en klein te slaan. Die twee mensen komen op een heel verschillende manier op je af lopen. Je kunt hun intentie precies aflezen uit de manier hoe ze aan komen lopen. Met je lichaamstaal kun je dus heel goed je intentie, je bedoeling, communiceren.

Energie: Op het moment dat je heel stil staat, lekker op één been tegen een hek aan te hangen, oogjes dicht genietend van het zonnetje, draag je een veel lagere energie met je mee, dan wanneer je heel gefocust op je doel afbeent. Energie is als het ware je focus, en die focus kun je gebruiken om je intentie over te brengen. Ik probeer energie me altijd te visualiseren als iets wat uit mijn lichaam straalt wanneer ik ergens op af loop, en wat ik weer in me opneem op het moment dat ik tot rust kom.

Paarden zijn zelf meesters in het gebruiken van hun intentie en energie. Zij weten precies het verschil tussen wanneer zij bij hun kuddeleider mogen komen, en wanneer ze moeten maken dat ze wegkomen. Het verschil is soms alleen maar een verandering in de gezichtsuitdrukking van het paard: iets strakkere neusgaten, een oortje dat draait, een boze blik. Het kan echter ook escaleren tot het op een ander paard afduiken, bijten en trappen.

Het beheersen van onze eigen energie en intentie is dus een heel goed hulpmiddel om te maken dat een paard begrijpt wat we bedoelen: we moeten zowel onze energie en intentie goed kunnen focussen, als ook weer helemaal kunnen uitzetten. Het belangrijkste hierin is dat we consequent zijn: je kunt geen verschil maken tussen "nu ben ik aan het trainen" en "nu zijn we lekker aan het chillen op stal dus nu hoeft het niet". Paarden raken namelijk heel verward door onze inconsistentie daarmee. Ik probeer dus heel duidelijk in mijn lichaamstaal te laten zien wat ik van ze wil, en hier ook altijd onderscheid in te maken. Als ik wil dat mijn paard achterwaarts gaat, neem ik niet alleen contact op zijn halstertouw, maar ik maak ook met mijn lichaamstaal en focus duidelijk dat ik wil dat hij achteruit gaat. Gáát hij dan, dan ontspan ik meteen in mijn lichaam, zodat hij weet dat dit de goede reactie was, en hij ook weer mag ontspannen. Als je dit al-tijd doet, zal je paard gaan begrijpen wanneer hij kan ontspannen, en wanneer hij alert moet zijn.

Afbeelding

Lichaamstaal in de praktijk: Kirah
Het is wel leuk om hier een praktijkvoorbeeld bij te betrekken om te laten zien wat het met een paard kan doen als je duidelijk met ze kan communiceren in 'hun taal': lichaamstaal.
Ik werk momenteel met een merrie, Kirah, die toen ik met haar begon echt geen idee had van wat ze met mensen aan moest. Eigenlijk stond ze altijd "aan" zodra je haar uit de kudde haalde en ze was dus continu alleen maar gefocust op de kudde terwijl je met haar werkte. Ze zag je nauwelijks staan omdat ze je gewoon letterlijk niet aan kon kijken: ze was alleen maar de andere paarden in de gaten aan het houden. Als je haar losliet in de longeercirkel galoppeerde ze gestrest rondjes met haar staart over haar rug, compleet met buiging naar buiten omdat ze telkens naar buiten keek. In haar hoofd was het werken met mensen synoniem aan stress, spanning en soms zelfs paniek. Ze was in principe ook bereden, maar zodra je opstapte was ze een ontzettend bommetje en wilde ze alleen maar bokken.

Ik ben met haar eerst los gaan werken in de longeercirkel, omdat je daar het meest puur gewoon met lichaamstaal kunt werken zonder dat je meteen andere tools erbij nodig hebt zoals een halster en een touw. Ik gebruik met loswerken ook geen stemhulpen; ik communiceer alleen met mijn lichaam en energie. Het eerste wat ik dan van een paard wil, is dat ze mijn lichaamstaal gaan begrijpen. Dat begint heel simpel: ik bepaal alleen maar of ze links- of rechtsom gaat, door af en toe achteruit te lopen en haar te blokkeren, zodat ze omdraait. Langzaam aan probeer ik hier iets meer aan toe te voegen: stap twee is bijvoorbeeld dat ik ook met behulp van het verhogen of verlagen van mijn eigen energie invloed ga proberen uit te oefenen op het tempo.

Ik heb bij het loswerken met dit specifieke paard ook een onderliggend doel: ik wil dat ze gaat leren dat haar rustpunt niet bij de kudde daar is, maar bij mij. Ik bied haar dus regelmatig wanneer ik achteruit loop aan dat ze naar me toe mag komen, en als ze dat doet, mag ze bij mij (terwijl ik zelf ook "op rust" sta met mijn energie laag) even tot rust komen. Zodra haar aandacht weer bij mij weg is, bijvoorbeeld bij de andere paarden, stuur ik haar weer de cirkel op. Het belang van timing is daarbij enorm. Zo leert ze dat ze geen rust vindt door te focussen op de kudde, maar door bij mij te komen en haar focus op mij te hebben. Het kost me misschien drie sessies, maar vanaf dat moment heb ik niet meer een paard dat gestrest snurkend door de longeercirkel rondjes sjeest, maar een paard dat zodra ik haar los laat, mij meteen achterna loopt en ook als ik haar op de cirkel stuur haar aandacht bij mij houdt: een oortje blijft op mij gericht, ze neemt zelf buiging naar binnen aan en laat haar hoofd zakken en begint zelfs uit zichzelf al spanning af te vloeien.

Ik ben er van overtuigd dat ze zo veranderd is doordat ze is gaan begrijpen wat ik van haar wilde, en doordat ze ontdekte dat ik veiligheid bood in plaats van extra onveiligheid veroorzaakte. Het effectieve gebruik van lichaamstaal speelt daar een enorm grote rol in: want eindelijk begreep ze dat mensen haar iets probeerden te vertellen en dat je ermee kon communiceren. Ze begon te durven vertrouwen wat ik haar vertelde: dat het goed was bij mij en dat ze daarop kon bouwen.


Conclusie
Als ik wil samenvatten wat ik hierboven gezegd heb, kom ik eerst bij het belangrijkste punt: ik ben er van overtuigd dat het grootste deel van de problemen die mensen met paarden hebben veroorzaakt wordt door de spanning die paarden hebben als ze met ons werken. Die spanning komt omdat ze ons en onze wereld niet begrijpen, en omdat ze vanuit hun positie als prooidier moeite hebben om ons 100% te vertrouwen. Als we die spanning willen wegnemen moeten we met onze paarden communiceren op een manier die zij begrijpen: met onze intentie en lichaamstaal. Zo kunnen we ze uitleggen wat we van ze willen, en wanneer ze iets goed doen. Zodra paarden gaan begrijpen dat ze met ons kunnen praten met onze lichaamstaal, en dat onze intentie en energie bewust gebruikt wordt om hen signalen te geven, worden ze zó veel meer in tune met ons. Ze willen echt graag met ons praten, zolang wij maar luisteren en terugpraten.

berthe
Berichten: 388
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Loon

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:42

Wat ontzettend duidelijk uitgelegd!

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:49

Wat een heerlijke blog <3

Mjelleke
Berichten: 695
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:01

In een cursus die ik laatst heb gevolgd over evolutie bij primaten en mensen werd juist gezegd dat de mens meer prooidier dan roofdier is. Toen we uit de jungle trokken de savanne op was daar vooral heel veel gevaar. Om dan toch te kunnen jagen moesten we wel samenwerken, bv ook de kinderen op een veilige plek bij de groep achterlaten en ons voedsel meeslepen naar ons kamp om het daar pas op te eten.
We zijn een combi van prooi- en roofdier, soms jagen we en soms waren wij degenen die op de vlucht moesten. Het stukje prooidier zit er echt nog duidelijk in en komt naar voren zodra we ons niet veilig voelen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 13:11

We leven dan ook in een wereld van voedselketens, eten en gegeten worden. Ik vind het wel logisch dat we beide zijn. Ten opzichte van paarden gedragen we ons als roofdieren, maar zet me in een kooi met leeuwen, en dan voel ik me geen roofdier hoor :+ Het is net hoe de situatie is.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 15:01

Heerlijke blog en zo herkenbaar.

Laatst met koeien helpen om te zetten, kwam een kalfje teveel mijn kant op. De moeder vond het niet leuk en keek echt dreigend naar mij. Ik probeerde mijn lichaamstaal heel geruststellend te maken en onmiddellijk ontspande ze en liet haar kind gaan en vervolgde de goede weg achter de boer aan. Kind kon ik daarop naar haar terug sturen. Na afloop vroeg de boer wat ik gedaan had, want hij had even zijn adem ingehouden bij dat moment (er gebeuren nogal ongelukken met koeien omzetten).
Het werkt dus zelfs bij koeien.

Met nieuw paard ook, ik wandel heel veel met hem en doe echt veel met hem en dat elke dag. Alleen maar de boodschap geven→ het is OK mannetje bij mij ben je veilig. Ik kan het niet zo goed uitleggen als jij Alleeneh, maar herken heel erg die dingetjes die jij noemt in de omgang met paarden.
Ik zie hoe senang Chico al is bij mij en hoe gemakkelijk hij mee gaat als ik hem uit de kudde haal.
Ik vind het een hele goede blog.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-19 19:12

Wat een lieve reacties weer, iedereen <3 geeft wel echt voldoening om op zo'n manier blogs te schrijven.

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:14

Veel herkenning, fijn! En super goed uitgelegd +:)+

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:52

Mooi om te lezen dit, fijn dat je alles zo goed beschreven en uitgelegd hebt!

AnnickT

Berichten: 1467
Geregistreerd: 14-07-15

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 22:22

Goede blog!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:44

Heerlijke blog! :D

Ik rijd sinds een aantal weken weer op een manege waar dit soort dingen ook worden meegenomen. Twee weken terug hadden we een grondwerkles en vond dat zo interessant. Je geeft al zoveel signalen zonder het eigenlijk zelf door te hebben. Heel leuk om je daar bewust van te worden vind ik zelf.

Heel fijn geschreven ook, ik kijk uit naar je volgende blog :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 22:31

Dankjulliewel voor de lieve reacties weer, en wat leuk dat sommige mensen blijven hangen ook tot volgende blogs!
Wat tof dat dat soort dingen tegenwoordig ook op sommige maneges aangeleerd worden, wat een fantastische vooruitgang <3

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:00

Smee__ schreef:
Heerlijke blog! :D

Ik rijd sinds een aantal weken weer op een manege waar dit soort dingen ook worden meegenomen. Twee weken terug hadden we een grondwerkles en vond dat zo interessant. Je geeft al zoveel signalen zonder het eigenlijk zelf door te hebben. Heel leuk om je daar bewust van te worden vind ik zelf.

Heel fijn geschreven ook, ik kijk uit naar je volgende blog :D


Ben heel benieuwd welke manege dit is , heeeel zuinig zijn op je lesgevers die hiervoor de ruimte krijgen dit te doen op deze manege, en het ook kunnen.
Maak het bekend bij de directie dat je dit enorm waardeerd en er graag voor betaald.

Ik kijk al jarenlang uit naar een manege die basis grondwerk in hun programma heeft, ken er zelf vrijwel niet een in heel regio noord, feitelijk is dat diep triest.
Bij allen is de focus op het rijden en/of grondwerk tbv conditie behouden, tot zelfs zeeeeer negatief tov grondwerk algemeen. (watjes, geitesokken...)

Ik werd destijds in mijn manegetijd bijna uitgelachen als ik naast mijn paard 10min. ging uitstappen en met teugels over nek wat oefeningen deed.
Na c.a. half jaartje liep mijn halve (volwassen) lesgroep ernaast bij uitstappen, want die vonden het ook leerzaam. :D wat paard vlak naast hun deed.

Meeste paarden snapte er eerst ook geen bal van, dat werd daar nooit gedaan met ze.

debberley83

Berichten: 202
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: Oud Gastel

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:35

wederom een erg fijne blog, je legt het zo prettig en duidelijk uit!

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: [BLOG] Het belang van onze lichaamstaal bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:22

Bedankt voor je heldere blog!