Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

 
Profiel   

KimD schreef
Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.


Ik hoef me niet in bochten te wringen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dit als discriminatie bestempelen. Een kinderfeest naar de kl*te, terwijl er naar mijn weten nog nooit een kind racistisch van geworden is.

Tenminste, toen ik als kind sinterklaas vierde heeft mijn moeder of school nooit gezegd "Luister Kim, Piet is zwart, en zwart is een kleur waar wit niet mee omgaat!"

Wat ik wel dubieus vind, is het slavernij verhaal van Sint & Piet. MAAR, aangezien we al letterlijk honderden jaren verder zijn en Zwarte Piet zo absoluut niet meer behandeld wordt vind ik ook dat niet meer aan de orde.

Het nadeel is dat als Nederlanders tegen iets zijn we volledig doorslaan. Milieu, zwarte Piet, noem maar op. Deden ze dat maar met vuurwerk, maar dan hoor je ze niet. :Y)
[/quote]

De enige die een kinderfeest naar de kl#te helpen zijn mensen die te beroerd zijn begrip te tonen voor mensen die zich gediscrimineerd voelen, krampachtig vasthouden aan een dubieuze 'traditie' en niet mee kunnen/willen gaan met veranderingen in de maatschappij waar geen kind last van heeft.
Je kan je hand dus in eigen boezem steken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:37 



 
Profiel   

KimD schreef
Ik hoef me niet in bochten te wringen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dit als discriminatie bestempelen. Een kinderfeest naar de kl*te, terwijl er naar mijn weten nog nooit een kind racistisch van geworden is.

Tenminste, toen ik als kind sinterklaas vierde heeft mijn moeder of school nooit gezegd "Luister Kim, Piet is zwart, en zwart is een kleur waar wit niet mee omgaat!"

Wat ik wel dubieus vind, is het slavernij verhaal van Sint & Piet. MAAR, aangezien we al letterlijk honderden jaren verder zijn en Zwarte Piet zo absoluut niet meer behandeld wordt vind ik ook dat niet meer aan de orde.

Het nadeel is dat als Nederlanders tegen iets zijn we volledig doorslaan. Milieu, zwarte Piet, noem maar op. Deden ze dat maar met vuurwerk, maar dan hoor je ze niet. :Y)


Dat jij iets niet als racisme ervaart wil nog niet zeggen dat het voor andere geld (white privilege).
Elke jaar worden donkere kinderen gepest met het feit dat ze op zwarte Piet ‘lijken’.
Zelfs al wordt Piet nu goed behandeld, is het nog steeds een walgelijke traditie die we er op nahouden. De hele wijze waarop Piet als een niet al te slimme, altijd vrolijke en onderdanig personage wordt neergezet is extreem denigrerend. En als hij zwart is door het roet, waarom kroeshaar en gouden ringen?


Laatst bijgewerkt door Raineri op 28-11-19 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:40 



 
Profiel   

Mindim schreef
Ik persoonlijk vind het jammer dat nu daadwerkelijk ook alles om moet, het is voor mij een fijne jeugdherinnering. Jammer dat je dat niet mag zeggen, je bent dan gelijk een hater waar je prima de middelvinger naar kan opsteken of een racist.


Maar dingen veranderen nu eenmaal, wat vroeger misschien kon is nu echt ongepast. Alles verandert om je heen en maar goed ook :)
Je moet het feest zien in deze tijdgeest, blackface piet kan niet meer. Dat maakt het feest niet minder (wat overigens een feest voor de kindertjes van nu is, en niet de kindertjes van toen)

Wim Sonneveld zong er al over in ‘het dorp’. Niet over zwarte piet, maar wel over hoe dingen veranderen en dat tijden veranderen. Dat is moeilijk als je er zelf fijne herinneringen aan had, maar onmogelijk om alles te houden zoals het ooit was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:42 



 
Profiel   

Mindim schreef
Er is al kritiek op Sinterklaas, kwam er van de week al een artikel over tegen
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4930611/vlaamse-filosoof-sinterklaasmythe-schadelijk-voor-kinderen


Dat is een tweede reden.
Ik vond Sinterklaas eng, als kind (niet Zwarte Piet maar Sinterklaas) en weet nog steeds (en ik ben nu bijna 60) hoe ongelooflijk belazerd ik me voelde toen ik er achter kwam dat-ie niet bestaat.

Waarom we met z'n alle kinderen voorliegen (als 'dwangmiddel' om te zorgen dat ze gehoorzaam zijn, alleen als je lief bent geweest krijg je cadeautjes) is mij altijd een raadsel gebleven. En dat 'dreigement' zoet zijn, anders krijg je niets van de Sint wordt dan ook nog eens alleen in die twee weken eind november tot 5 december gebruikt, ook zoiets doms. Hanteert die stok achter de deur dan tenminste het hele jaar door :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:42 



 
Profiel   

Danique_G schreef
Dat jij iets niet als racisme ervaart wil nog niet zeggen dat het voor andere geldt (white privilege).
Elke jaar worden donkere kinderen gepest met het feit dat ze op zwarte Piet ‘lijken’.
Zelfs al wordt Piet nu goed behandeld, is het nog steeds een walgelijke traditie die we er op nahouden. De hele wijze waarop Piet als een niet al te slimme, altijd vrolijke en onderdanig personage wordt neergezet is extreem denigrerend. En als hij zwart is door het roet, waarom kroeshaar en gouden ringen?

En hoe blijven zijn kleren schoon, dat wil ik wel eens weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:43 



 
Profiel   

Weet je hoe pik- en pikzwart je wordt van schoorsteenvegen? No way dat je alleen een paar veegjes links en rechts op je wangen hebt als je door een schoorsteen gekropen bent... En je kleren doen idd mee. Dat kroeshaar is wel handig om het roet los te vegen overigens.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-11-19 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:44 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Danique_G schreef
Dat jij iets niet als racisme ervaart wil nog niet zeggen dat het voor andere geldt (white privilege).
Elke jaar worden donkere kinderen gepest met het feit dat ze op zwarte Piet ‘lijken’.
Zelfs al wordt Piet nu goed behandeld, is het nog steeds een walgelijke traditie die we er op nahouden. De hele wijze waarop Piet als een niet al te slimme, altijd vrolijke en onderdanig personage wordt neergezet is extreem denigrerend. En als hij zwart is door het roet, waarom kroeshaar en gouden ringen?

En hoe blijven zijn kleren schoon, dat wil ik wel eens weten.

Speciale vuilafstotende kleding! Gekocht bij de Spaanse TellSell!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:44 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Mindim schreef
Er is al kritiek op Sinterklaas, kwam er van de week al een artikel over tegen
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/4930611/vlaamse-filosoof-sinterklaasmythe-schadelijk-voor-kinderen


Dat is een tweede reden.
Ik vond Sinterklaas eng, als kind (niet Zwarte Piet maar Sinterklaas) en weet nog steeds (en ik ben nu bijna 60) hoe ongelooflijk belazerd ik me voelde toen ik er achter kwam dat-ie niet bestaat.

Waarom we met z'n alle kinderen voorliegen (als 'dwangmiddel' om te zorgen dat ze gehoorzaam zijn, alleen als je lief bent geweest krijg je cadeautjes) is mij altijd een raadsel gebleven. En dat 'dreigement' zoet zijn, anders krijg je niets van de Sint wordt dan ook nog eens alleen in die twee weken eind november tot 5 december gebruikt, ook zoiets doms. Hanteert die stok achter de deur dan tenminste het hele jaar door :))


Dat ook nog ja. Maar gelukkig kan je ook een leuk sinterklaasfeest hebben zonder je kind voor te liegen en zonder het als dreigmiddel te gebruiken.
Wij doen dat iig niet. We maken wel gebruik van het magisch denken van ons kind, dus hij gelooft dat sinterklaas cadeautjes in zijn schoen doet. Die cadeautjes zijn wel onvoorwaardelijk hier, en hij weet dat sint en piet verklede mensen zijn. Maar voor een peuter/kleuter is het gewoon echt en ik ga ze daar niet bruut vanaf helpen door er helemaal niks aan te doen, maar ik ga niet koste wat kost het verhaal in stand houden als er vragen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:46 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Weet je hoe pik- en pikzwart je wordt van schoorsteenvegen? No way dat je alleen een paar veegjes links en rechts op je wangen hebt als je door een schoorsteen gekropen bent... En je kleren doen idd mee. Dat kroeshaar is wel handig om het roet los te vegen overigens.

Hoe worden lippen dan rood? En die gouden oorbel, waar komt die ineens vandaan. Is toch onhandig, stel je blijft steken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:47 



 
Profiel   

Goud verliest z'n glans niet hè.

Niemand zich ooit afgevraagd hoe slaven aan goud komen en dan kennelijk al zoveel rijkdom hebben dat ze er een gouden oorbel van maken ipv het gebruiken om zich vrij te kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:48 



 

Danique_G schreef
KimD schreef
Ik hoef me niet in bochten te wringen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dit als discriminatie bestempelen. Een kinderfeest naar de kl*te, terwijl er naar mijn weten nog nooit een kind racistisch van geworden is.

Tenminste, toen ik als kind sinterklaas vierde heeft mijn moeder of school nooit gezegd "Luister Kim, Piet is zwart, en zwart is een kleur waar wit niet mee omgaat!"

Wat ik wel dubieus vind, is het slavernij verhaal van Sint & Piet. MAAR, aangezien we al letterlijk honderden jaren verder zijn en Zwarte Piet zo absoluut niet meer behandeld wordt vind ik ook dat niet meer aan de orde.

Het nadeel is dat als Nederlanders tegen iets zijn we volledig doorslaan. Milieu, zwarte Piet, noem maar op. Deden ze dat maar met vuurwerk, maar dan hoor je ze niet. :Y)


Dat jij iets niet als racisme ervaart wil nog niet zeggen dat het voor andere geldt (white privilege).
Elke jaar worden donkere kinderen gepest met het feit dat ze op zwarte Piet ‘lijken’.
Zelfs al wordt Piet nu goed behandeld, is het nog steeds een walgelijke traditie die we er op nahouden. De hele wijze waarop Piet als een niet al te slimme, altijd vrolijke en onderdanig personage wordt neergezet is extreem denigrerend. En als hij zwart is door het roet, waarom kroeshaar en gouden ringen?


Even een serieuze vraag, straks is 5 december weer geweest en dan is de discussie weer over. Misschien kan iemand me vertellen hoe we dan verder gaan? Eenmaal per jaar een discussie voeren over het onderwerp racisme daar schiet je niks mee op natuurlijk. Ook al zijn straks alle pieten roetveegpieten, is sinterklaas inmiddels van chinese afkomst en is het paard inmiddels omgedoopt in een vos, dan nog zal racisme niet over zijn.

Iedereen die hier zich sterk maakt tegen racisme, hoe gaan jullie verder de discussie aan als het onderwerp zwarte piet niet meer actueel is en niet een gemakkelijk onderwerp is om racisme ter sprake te brengen, wat dan. Verstomt het en gaan we weer over tot de orde van de dag of wordt er overgestapt op een volgend heet hangijzer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:50 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Weet je hoe pik- en pikzwart je wordt van schoorsteenvegen? No way dat je alleen een paar veegjes links en rechts op je wangen hebt als je door een schoorsteen gekropen bent... En je kleren doen idd mee. Dat kroeshaar is wel handig om het roet los te vegen overigens.


Zelfs al hoop ik dat dit een extreem sarcastische reactie is wil ik je laten weten dat dit niet echt ok is om te zeggen. Ook je laatste reactie vind ik op zijn zachts gezegd erg onsmakelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:51 



 
Profiel   

Ik vind het niet erg dat onze traditie veranderd. Maar ik ben van mening dat de veranderingen nu gewoon te hard gaan en dat ze afgedwongen worden door een paar driftkikkers die heel goed de media weten te bespelen.

Het feest is al lange na niet meer het feest dat het ooit is geweest. Maar alle veranderingen zijn heel geleidelijk gebeurt (zo komt het op mij over) Nu opeens is het helemaal een issue geworden in de laatste jaren waarvan het vooral de laatste 2 jaar aardig lijkt de exploderen. Kickout zwarte piet die met bussen naar 12? intochten gaat?

Ik heb meerdere kinderen huilend gezien om deze mensen en dan heb je aan mij echt een verkeerde. Op het moment dat jij een kinderfeest verpest gaat er iets mis. Prima de discussie maar niet tijdens de intochten waar kinderen van streek kunnen raken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:53 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Goud verliest z'n glans niet hè.

Niemand zich ooit afgevraagd hoe slaven aan goud komen en dan kennelijk al zoveel rijkdom hebben dat ze er een gouden oorbel van maken ipv het gebruiken om zich vrij te kopen?


Van die oorbel konden ze hun begrafenis betalen. Een oud gebruik van vissers wat door slaven werd overgenomen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:55 



 
Profiel   

De discussie speelt al jaaaaren, door de komst van de sociale media krijgt het een groter platform.
En als kinderen huilen 'heb je aan mij een verkeerde..' ?
Was je er ook afgelopen decennia voor de donkere kinderen met verdriet en die tegen de sinterklaasperiode opzagen omdat ze gepest worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:56 



 
Profiel   

chamion schreef
Ik vind het niet erg dat onze traditie veranderd. Maar ik ben van mening dat de veranderingen nu gewoon te hard gaan en dat ze afgedwongen worden door een paar driftkikkers die heel goed de media weten te bespelen.

Het feest is al lange na niet meer het feest dat het ooit is geweest. Maar alle veranderingen zijn heel geleidelijk gebeurt (zo komt het op mij over) Nu opeens is het helemaal een issue geworden in de laatste jaren waarvan het vooral de laatste 2 jaar aardig lijkt de exploderen. Kickout zwarte piet die met bussen naar 12? intochten gaat?

Ik heb meerdere kinderen huilend gezien om deze mensen en dan heb je aan mij echt een verkeerde. Op het moment dat jij een kinderfeest verpest gaat er iets mis. Prima de discussie maar niet tijdens de intochten waar kinderen van streek kunnen raken.


Ik ben het met je eens dat ze beter gewoon geleidelijke veranderingen hadden kunnen doen zoals al jaren gebeurd met de nationale intocht. Dan had er geen haan naar gekraaid en hadden we gewoon ineens steeds een beetje minder zwarte pieten en hadden we gewoon opeens roetveeg pieten. Net als dat de oorbellen en rode lippen er toch al een tijdje niet meer waren en de roe ook al lange tijd verdwenen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:57 



 

verootjoo schreef
Mindim schreef
Ik persoonlijk vind het jammer dat nu daadwerkelijk ook alles om moet, het is voor mij een fijne jeugdherinnering. Jammer dat je dat niet mag zeggen, je bent dan gelijk een hater waar je prima de middelvinger naar kan opsteken of een racist.


Maar dingen veranderen nu eenmaal, wat vroeger misschien kon is nu echt ongepast. Alles verandert om je heen en maar goed ook :)
Je moet het feest zien in deze tijdgeest, blackface piet kan niet meer. Dat maakt het feest niet minder (wat overigens een feest voor de kindertjes van nu is, en niet de kindertjes van toen)

Wim Sonneveld zong er al over in ‘het dorp’. Niet over zwarte piet, maar wel over hoe dingen veranderen en dat tijden veranderen. Dat is moeilijk als je er zelf fijne herinneringen aan had, maar onmogelijk om alles te houden zoals het ooit was.


Ik heb geen moeite met roetveegpieten hoor, maar ook niet met zwarte piet en dat dingen veranderen snap ik ook prima. Mijn part heb je van alle kleuren 1, ik denk als de intentie van het feest hetzelfde blijft het al gauw goed is. Kinderen maakt het allemaal niet zoveel uit, die krijgen hun feestje wel.

Soms ben je zo gewend aan een bepaald beeld, in mijn geval is piet al 46 jaar zwart, en paard is wit, dat je even moeten wennen aan een andere invulling van het geheel. Mijn issue is eigenlijk meer het feit dat je dat niet mag zeggen, zonder gelijk tot racist te worden bestempeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 08:58 



 
Profiel   

Oh op die manier. Dat heb ik dus totaal niet. Vond zwarte piet altijd al niks en nog steeds niet trouwens. Heb niet echt sentimentele herinneringen aan mijn sinterklaastijd eigenlijk :+
Maar ik hecht toch al niet erg aan tradities, misschien dat dat het wat makkelijker maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:00 



 

Ik vind het geniaal. Maar goed, ik schiet dan ook nooit zo snel in de krampen als er een keer iets verandert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:00 



 
Profiel   

Een goed paard heeft geen kleur en gelukkig denkt Sinterklaas er ook zo over! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:01 



 

Majabeestje schreef
De discussie speelt al jaaaaren, door de komst van de sociale media krijgt het een groter platform.
En als kinderen huilen 'heb je aan mij een verkeerde..' ?
Was je er ook afgelopen decennia voor de donkere kinderen met verdriet en die tegen de sinterklaasperiode opzagen omdat ze gepest worden?

Vind jij het prima dat de demonstraties tijdens de intochten plaats vinden? Vind je dat nu echt de juiste plaats en tijd? Dat er extra politie op straat moet tijdens de intocht vanwege een grotere kans op incidenten, omdat er twee groepen staan te demonstreren? Dat ga je toch niet menen, hoop ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:02 



 
Profiel   

Beetje jammer hoor...een zwart paard.
Volgend jaar dan maar een clowns neus erbij, dan is het circus compleet

Zo erg dat op deze manier mensen hun zin krijgen, veranderingen kan je ook geleidelijk invoeren.
Nu word het maar toegestaan dat er mensen mogen demonsteren tijdens een intocht
Deze discussie gaat weet liggen en steekt volgend jaar weer op.
En ondertussen is het voer voor de talkshows, die hierna toch maar de opzet van de gouden koets gaan bespreken, de straatnamen in Nederland zijn niet meer van deze tijd, en de kruiden in de pepernoten moeten we toch anders gaan noemen....

Pfff...Nou ik ga verder aan mijn surprise, hier wel een gezellig sint feest gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:08 



 
Profiel   

Mindim schreef
Majabeestje schreef
De discussie speelt al jaaaaren, door de komst van de sociale media krijgt het een groter platform.
En als kinderen huilen 'heb je aan mij een verkeerde..' ?
Was je er ook afgelopen decennia voor de donkere kinderen met verdriet en die tegen de sinterklaasperiode opzagen omdat ze gepest worden?

Vind jij het prima dat de demonstraties tijdens de intochten plaats vinden? Vind je dat nu echt de juiste plaats en tijd? Dat er extra politie op straat moet tijdens de intocht vanwege een grotere kans op incidenten, omdat er twee groepen staan te demonstreren? Dat ga je toch niet menen, hoop ik.


Wat knap dat je dat uit mijn tekst haalt :')


Ik vind er overigens niks mis mee dat er geprotesteerd wordt. De protesten zijn vanuit de groep die wil dat zwarte piet verandert in overleg gegaan en zonder geweld. Ze krijgen netjes een plaats ergens achter hekken. Dat er dan een groep neo nazi's is dat stennis gaat schoppen.. Nee, dat vind ik zeker niet ok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:09 



 
Profiel   

Majabeestje schreef
Ik blijf het grappig vinden hoe de volwassenen kunnen piepen dat 'hun' traditie wordt 'afgepakt' :+
Kinderen gaan helemaal op in het verhaal van nu, geweldig toch? Ze vinden het feest prachtig en ze krijgen pepernoten en cadeautjes.
En hoe fijn is het dat het feest eindelijk ook leuk is voor donkere kindjes.
Ik zie alleen maar mooie dingen.
Jammer dat een stel oudjes er nog zo zuur over doen. Want, traditie.. Boehoe |(
:=


+1 _/-\o_

Danique_G schreef
Dat jij iets niet als racisme ervaart wil nog niet zeggen dat het voor andere geld (white privilege).
Elke jaar worden donkere kinderen gepest met het feit dat ze op zwarte Piet ‘lijken’.
Zelfs al wordt Piet nu goed behandeld, is het nog steeds een walgelijke traditie die we er op nahouden. De hele wijze waarop Piet als een niet al te slimme, altijd vrolijke en onderdanig personage wordt neergezet is extreem denigrerend.


En nog een +1

Laten we dat valse sentiment loslaten en focussen waar het om draait: Een kinderfeest.
En volgens mij voldoet het nog aan alle "eisen": Een gezellig samenkomen met familie en vrienden, spanning, cadeautjes, een mooi verhaal... Top dat er nu roetveegpieten zijn en lachen dat er eens een ander paard in voor komt. De kinderen boeit het toch niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:15 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?

_/-\o_

Ik snap wel dat vorsten en heiligen op witte paarden rijden (traditie),
maar Sint op een mooi Frysk hinder....
waarom niet.

<:)

"Iedereen duizelt het".
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 09:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen