Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:19

Wat een drama en gezeik hier. Waarschijnlijk was het huidige paard gewoon braver en geschikter voor deze rol dan zijn stalgenootje die wel een schimmel was. Er zijn wel meer eisen aan een Sinterklaaspaard dan alleen een schimmelkleur hebben. Enneh, hij wordt gewoon als wit getoond dus geen zorgen.

En ach, tradities worden zo vaak veranderd. Kinderen 'passen zich heus wel aan', alleen de oudere generaties houden krampachtig vast aan 'hun traditie die nu afgepakt wordt'. Nee, het wordt niet afgepakt het wordt alleen in een moderner jasje gestopt omdat we door de loop van de jaren tot inzichten zijn gekomen. Er zijn in de loop der jaren zoveel tradities aangepast of verdwenen dat Sinterklaas zijn paard er ook nog wel bij kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:20

Majabeestje schreef:
Wat knap dat je dat uit mijn tekst haalt :')


Ik vind er overigens niks mis mee dat er geprotesteerd wordt. De protesten zijn vanuit de groep die wil dat zwarte piet verandert in overleg gegaan en zonder geweld. Ze krijgen netjes een plaats ergens achter hekken. Dat er dan een groep neo nazi's is dat stennis gaat schoppen.. Nee, dat vind ik zeker niet ok.


Vind je dat knap? Oh ik vond het anders zeer voor de hand liggend >;)

Protesten zijn prima, maar niet tijdens de intocht. Wie bedoel je met neo nazis, de mensen die pro zwarte piet zijn?

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:25

Janneke2 schreef:
Gypsy schreef:
Oh, mijn schimmel mag 7 december sinterklaas helpen. Ik begrijp dat ik haar niet hoef te poetsen?

_/-\o_

Ik snap wel dat vorsten en heiligen op witte paarden rijden (traditie),
maar Sint op een mooi Frysk hinder....
waarom niet.

<:)

"Iedereen duizelt het".


Ik zie er toch echt geen Fries paard in. :')

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:27

Maar goed dat de jongste generatie Nederlanders wel weer flexibel is en tegen verandering kan. Met starheid, zonder humor en overal spijkers op laag water zoekend, was dit land nooit gekomen waar het nu is. Dan zaten we nu nog verstopt in de delta achter de dijken.

Niet te geloven dat deze verhaallijn in een kindersprookje velen ook weer te veel is en aanleiding tot gezeur en geneuzel. Je zal maar zo negatief in het leven staan.

De kinderen smullen van zo'n onverwachte wending in het verhaal. Maar om hen ging het al lang niet meer natuurlijk.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

maar huh, ik snap het argument dat ze geen witte konden vinden en een zwarte braver zou zijn niet zo... We hebben al de intocht gehad, inclusief schimmel jongens... Dus dat brave paard was er toch gewoon?

Het zou me verder een worst wezen hoor welke kleur dat paard heeft, maar volgens mij was het sinterklaasjournaal eerder op zoek naar een goede plottwist en misschien ook wel naar wat extra olie op het vuur rondom de wit/zwart discussie, dan dat het uit praktisch oogpunt is gebeurt.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

Wat grappig dat het paard ook een twist in het verhaal krijgt :D

Volgens mij was het paard van Sinterklaas vroeger ook een andere kleur dan wit en had zelfs Piet een paard (vooral dat laatste lijkt me ook wel weer leuk :))).

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:45

Geniaal! _O- _/-\o_ Ik moet het Sinterklaasjournaal toch maar weer eens gaan volgen :D

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:51

Het lijkt mij in ieder geval wijs om eerst maar eens even rustig af te wachten waar dit alles toe leidt dan je direct bovenop de kast te laten jagen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:52

Ik ben wel blij dat de traditie langzaamaan steeds wat vriendelijker wordt.
Ik lag vroeger in bed sinterklaasliedjes te zingen tot ik in slaap viel, om maar lief te worden gevonden door de sint. En hij hoorde ze ook écht, want bij het sinterklaasfeest op school stond het in zijn grote boek!
(Die info had mijn moeder natuurlijk doorgespeeld naar school.)
En zwarte piet met zijn roe en jutezak....het was altijd weer spannend om op 6 december naar school te gaan en dan opgelucht ademhalen dat de hele klas aanwezig was. :D

Ik denk dat veel Nederlanders wat tijd nodig hadden om om te schakelen.
Ik zelf ook hoor, maar ik vind het nu helemaal terecht en prima zo.
Vandaag is het zo, en nu lekker feest vieren.
En dat paard, daar wennen we ook wel aan.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:53

Neeee,..... niet weer.... :-). Ik had eerst een schimmel en iedere keer als ik kinderen rond 5 december tegen kwam....KIJK het paard van Sinterklaas...... Grmmmbl.
Nu heb ik een zwarte....... grmmmbl :-) :-)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:57

yarrah schreef:
Neeee,..... niet weer.... :-). Ik had eerst een schimmel en iedere keer als ik kinderen rond 5 december tegen kwam....KIJK het paard van Sinterklaas...... Grmmmbl.
Nu heb ik een zwarte....... grmmmbl :-) :-)...

Maar goed dat paarden zich niet voelen gediscrimineerd :')

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:07

fohadie schreef:
Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.



uit onderzoeken is gebleken dat dieren wel degelijk dicrimineren op kleur.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:10

Majabeestje schreef:
De discussie speelt al jaaaaren, door de komst van de sociale media krijgt het een groter platform.
En als kinderen huilen 'heb je aan mij een verkeerde..' ?
Was je er ook afgelopen decennia voor de donkere kinderen met verdriet en die tegen de sinterklaasperiode opzagen omdat ze gepest worden?


Ja en als ik dat hoorde sprak ik die kinderen aan die pesten. Zoals ik al jaren doe.
Dat soort dingen tolereer ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:16

NenaC schreef:
fohadie schreef:
Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.



uit onderzoeken is gebleken dat dieren wel degelijk dicrimineren op kleur.


Nou, misschien krijgen we dan een protest van ze binnenkort 8-)

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:21

Boras schreef:
Maar goed dat de jongste generatie Nederlanders wel weer flexibel is en tegen verandering kan. Met starheid, zonder humor en overal spijkers op laag water zoekend, was dit land nooit gekomen waar het nu is. Dan zaten we nu nog verstopt in de delta achter de dijken.

Niet te geloven dat deze verhaallijn in een kindersprookje velen ook weer te veel is en aanleiding tot gezeur en geneuzel. Je zal maar zo negatief in het leven staan.

De kinderen smullen van zo'n onverwachte wending in het verhaal. Maar om hen ging het al lang niet meer natuurlijk.


_/-\o_
De kinderen boeit het níéts. Die vinden het wel spannend en passen zich gewoon aan. De volwassenen stellen zich wel erg aan, daarentegen. Lekker kinderachtig.
Ik kan me voorstellen dat het er vroeger ook allemaal anders uit zag. Was het toen ook al zo'n commercieel gedoe? :+

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:22

juist toen was het commercieel volgens mij. Toen Kerst nog een ingetogen christelijk feest was en ze dus hun aandacht niet hoefde te verdelen tussen 2 commerciele hoogtepunten in 3 weken tijd.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:22

NenaC schreef:
fohadie schreef:
Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.



uit onderzoeken is gebleken dat dieren wel degelijk dicrimineren op kleur.


Mijn schimmeltje kreeg idd extra aandacht van andere schimmels.
Maar of dat nu maar meteen discriminatie is of gewoon het vermogen om onderscheid te maken....

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:39

Wel grappig dat iedereen die zegt dat ze een kinderfeest leuk willen houden boos zijn omdat HUN jeugdherinnering verpest wordt... Uhhh, omdat er wat verandert aan hoe het nu gaat wil dat toch niet zeggen dat jouw jeugdherinnering ineens verpest is? Die blijft hetzelfde hoor. Je wilt alleen afdwingen dat de herinneringen van de kinderen van nu gelijkblijven aan die van jou.

En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.

Edit: ik vind dat zwarte paard ook wel grappig. Wil toch niet zeggen dat er nooit meer een wit paard voor terug kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:44

Ceffyl schreef:
Wel grappig dat iedereen die zegt dat ze een kinderfeest leuk willen houden boos zijn omdat HUN jeugdherinnering verpest wordt... Uhhh, omdat er wat verandert aan hoe het nu gaat wil dat toch niet zeggen dat jouw jeugdherinnering ineens verpest is? Die blijft hetzelfde hoor. Je wilt alleen afdwingen dat de herinneringen van de kinderen van nu gelijkblijven aan die van jou.

En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.

Edit: ik vind dat zwarte paard ook wel grappig. Wil toch niet zeggen dat er nooit meer een wit paard voor terug kan komen.


Nah, beetje genuanceerder mag ook wel. Afdwingen doen beide partijen, schelden en roepen doen beide partijen en het feest verpesten doen beide partijen. Waar twee zijn hebben twee schuld hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-19 11:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:47

Mindim schreef:
Ceffyl schreef:
Wel grappig dat iedereen die zegt dat ze een kinderfeest leuk willen houden boos zijn omdat HUN jeugdherinnering verpest wordt... Uhhh, omdat er wat verandert aan hoe het nu gaat wil dat toch niet zeggen dat jouw jeugdherinnering ineens verpest is? Die blijft hetzelfde hoor. Je wilt alleen afdwingen dat de herinneringen van de kinderen van nu gelijkblijven aan die van jou.

En dan de klacht dat anti-zwarte pieten de sfeer verpesten voor de kinderen... Nee, de mensen die krampachtig vasthouden, die verpesten het feest. Als die hadden gezegd ‘Ja, fair, we passen de pieten een beetje aan zodat het voor iedereen een leuk feest is’ was er NIETS aan de hand geweest. Geen kind dat ernaar gekraaid had.

Edit: ik vind dat zwarte paard ook wel grappig. Wil toch niet zeggen dat er nooit meer een wit paard voor terug kan komen.


Nah, beetje genuanceerder mag ook wel. Afdwingen doen beide partijen, schelden en roepen doen beide partijen en het feest verpesten doen beide partijen. Waar twee zijn hebben twee schuld hoor ;)


Maar 1 partij heeft als doel een leuk feest voor iedereen en de andere partij wil graag een feest die alleen voor een deel van de bevolking leuk is :)* Maakt voor mij toch de één slechter dan de ander.

Anoniem

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:49


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:50

Ceffyl schreef:
Maar 1 partij heeft als doel een leuk feest voor iedereen en de andere partij wil graag een feest die alleen voor een deel van de bevolking leuk is :)* Maakt voor mij toch de één slechter dan de ander.


Beiden gedragen zich niet bijster goed echter ;)

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:52

Het constant blijven aanhalen van extremisten draagt niet bij aan de sfeer van de discussie Mindmin.
Je geeft aan dat je geen problemen hebt met roetveegpieten. Waarom is het voor jou dan zo belangrijk om olie op het vuur te blijven gooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:56

Qerty schreef:
Het constant blijven aanhalen van extremisten draagt niet bij aan de sfeer van de discussie Mindmin.
Je geeft aan dat je geen problemen hebt met roetveegpieten. Waarom is het voor jou dan zo belangrijk om olie op het vuur te blijven gooien?


Hoe gooi ik volgens jou olie op het vuur? Waar blijf ik constant extremisten aanhalen volgens jou.

Als iemand zegt dat we met een kleine aanpassing aan Piet geen gedonder hadden gehad, en ik post een artikel over dat dat misschien wel helemaal niet zo zou zijn, is extremisten aanhalen? De hele discussie draait toch om de extremen van twee groepen?

En nee ik heb geen probleem met roetveegpieten, zeg ik iets anders ergens?

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:07

Mindim schreef:
Qerty schreef:
Het constant blijven aanhalen van extremisten draagt niet bij aan de sfeer van de discussie Mindmin.
Je geeft aan dat je geen problemen hebt met roetveegpieten. Waarom is het voor jou dan zo belangrijk om olie op het vuur te blijven gooien?


Hoe gooi ik volgens jou olie op het vuur? Waar blijf ik constant extremisten aanhalen volgens jou.

Als iemand zegt dat we met een kleine aanpassing aan Piet geen gedonder hadden gehad, en ik post een artikel over dat dat misschien wel helemaal niet zo zou zijn, is extremisten aanhalen? De hele discussie draait toch om de extremen van twee groepen?

En nee ik heb geen probleem met roetveegpieten, zeg ik iets anders ergens?

Maar waarom zouden we iets waarvan we weten dat het verkeerd is langzaam in kleine stapjes moeten aanpassen?? Het is gewoon fout, dus hup, weg ermee. We maken er een nieuwe, wel leuke traditie van. Het rookverbod hebben we ook niet ingevoerd met “vanaf nu mag iedereen nog maar 1 sigaret binnen roken”. Nee, dat werd afgeschaft, want soms kunnen kleine stapjes niet en moet het gewoon anders.