Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:32

Ik meng mij niet te veel in de discussie want het zal mij echt een worst wezen welke kleur alles heeft, maar...

cobiie schreef:
Ik vind het een goede oplossing om de zoektocht naar brave sinterklaas paarden makkelijker te maken.

De brave schimmels zijn toch steeds moeilijker te vinden.


Is dit nou echt zo? Want waarom zouden er meer brave zwarte paarden zijn dat witte? Ik mis hier gewoon wat onderzoek in ofzo...
Als je naar de springpaarden gaat kijken zijn er zoveel meer schimmels, en over het algemeen zijn dat best brave paarden die wel wat entourage gewend zijn.
(Friezen daargelaten, want dat is niet het paardenras dat voor die nieuwe ozosnel gebruikt is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:34

Jessix schreef:
Ok, dit is mijn laatste poging.
Je hebt mij gequote, maar geeft later aan dat je reactie algemeen bedoelt is.
Dan quote je Danique_G, maar geef je later aan dat je haar niet bedoelt in je reactie onder haar quote.

Maar goed, ik laat het hierbij. Je maakt het onnodig ingewikkeld. :D{


Ik heb jou gequote en genoemd dat de eerste zin voor jou was. Ik heb de post ook aangepast toch?

En het vet gedrukte heb ik niet gedaan? Anders moet je het maar even quoten, want ik begrijp niet waar je dat ziet.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:44

@witroosje: Onze buurtsinterklaas heeft hier in de stad al problemen genoeg om een paard te vinden wat braaf genoeg is. De vereniging heeft zelf ooit een schimmel gekocht met gedoneerd geld. Echter toen er een trein voorbij kwam schrok die zo dat Sinterklaas eraf viel.Het jaar daarop zat hij op een van de manege gehuurde Haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:45

anjali schreef:
@witroosje: Onze buurtsinterklaas heeft hier in de stad al problemen genoeg om een paard te vinden wat braaf genoeg is. De vereniging heeft zelf ooit een schimmel gekocht met gedoneerd geld. Echter toen er een trein voorbij kwam schrok die zo dat Sinterklaas eraf viel.Het jaar daarop zat hij op een van de manege gehuurde Haflinger.


Ik zie sowieso nooit zoveel schimmels, meestal wel ponies, maar paarden niet echt?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:47

witroosje schreef:
Ik meng mij niet te veel in de discussie want het zal mij echt een worst wezen welke kleur alles heeft, maar...

cobiie schreef:
Ik vind het een goede oplossing om de zoektocht naar brave sinterklaas paarden makkelijker te maken.

De brave schimmels zijn toch steeds moeilijker te vinden.


Is dit nou echt zo? Want waarom zouden er meer brave zwarte paarden zijn dat witte? Ik mis hier gewoon wat onderzoek in ofzo...
Als je naar de springpaarden gaat kijken zijn er zoveel meer schimmels, en over het algemeen zijn dat best brave paarden die wel wat entourage gewend zijn.
(Friezen daargelaten, want dat is niet het paardenras dat voor die nieuwe ozosnel gebruikt is)


Omdat er minder schimmels zijn dan andere kleuren. Het zoekt nu eenmaal makkelijker als je alleen een braaf paard moet zoeken en niet een braaf wit paard.

En een heet springpaard lijkt me niet zo geschikt voor iemand die niet kan rijden.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:10

Op Wikipedia vind ik het volgende:


Rond de Sinterklaastijd is er een tekort aan geschikte schimmels omdat de meeste schimmels tegenwoordig 'heter' worden gefokt en niet als werkpaarden die een rustiger karakter hebben
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_van ... aas_(paard)

Dus misschien is het wel vanwege een tekort een zwart paard geworden. Maar ik vind die mooie spikkel spikkel die in dit topic gedeeld is wel een super stoer dier! wauw! Dat mag de opvolger wel worden hoor!

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:40

Dovahkiin schreef:
Op Wikipedia vind ik het volgende:


Rond de Sinterklaastijd is er een tekort aan geschikte schimmels omdat de meeste schimmels tegenwoordig 'heter' worden gefokt en niet als werkpaarden die een rustiger karakter hebben
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_van ... aas_(paard)

Dus misschien is het wel vanwege een tekort een zwart paard geworden. Maar ik vind die mooie spikkel spikkel die in dit topic gedeeld is wel een super stoer dier! wauw! Dat mag de opvolger wel worden hoor!

Haha, ja, mooi is ie wel. Maar ik vrees dat hij iets te stoer is voor de oude Goedheiligman :D

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:13

Jammer... -O-

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:21

Andalusiërs zijn brave paarden en daar komen veel schimmels in voor.

Maar van mij mag de Goedheiligman ook op een oerzwarte 'Fryslân's trots'.

Of een zwart geverfde KWPN-er, wat Nikki natuurlijk is.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:32

Ik spring, en daar zie je bijna "alleen maar" schimmels, vandaar mijn vraag :) Over het algemeen kunnen springpaarden best wat hebben qua drukte.
Want bijna alle paarden worden heter gefokt, dat heeft niet zo zeer met de kleur te maken dus vroeg mij gewoon af waarom een zwarte dan makkelijker zou zijn :D En (meestal) loopt de eigenaar of iemand anders mee, dus echt kunnen rijden als Sinterklaas lijkt mij sowieso niet nodig.

Mijn eigen witte heeft ook al een paar keer de optocht gelopen!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:37

witroosje schreef:
Ik spring, en daar zie je bijna "alleen maar" schimmels, vandaar mijn vraag :) Over het algemeen kunnen springpaarden best wat hebben qua drukte.
Want bijna alle paarden worden heter gefokt, dat heeft niet zo zeer met de kleur te maken dus vroeg mij gewoon af waarom een zwarte dan makkelijker zou zijn :D En (meestal) loopt de eigenaar of iemand anders mee, dus echt kunnen rijden als Sinterklaas lijkt mij sowieso niet nodig.

Mijn eigen witte heeft ook al een paar keer de optocht gelopen!


Nee, het zit natuurlijk niet in de kleur welk paard braver is. Maar aan dat het gemakkelijker is om gewoon een brave te vinden dan als ie ook nog aan kleureisen moet voldoen ;)

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:00

verootjoo schreef:
witroosje schreef:
Ik spring, en daar zie je bijna "alleen maar" schimmels, vandaar mijn vraag :) Over het algemeen kunnen springpaarden best wat hebben qua drukte.
Want bijna alle paarden worden heter gefokt, dat heeft niet zo zeer met de kleur te maken dus vroeg mij gewoon af waarom een zwarte dan makkelijker zou zijn :D En (meestal) loopt de eigenaar of iemand anders mee, dus echt kunnen rijden als Sinterklaas lijkt mij sowieso niet nodig.

Mijn eigen witte heeft ook al een paar keer de optocht gelopen!


Nee, het zit natuurlijk niet in de kleur welk paard braver is. Maar aan dat het gemakkelijker is om gewoon een brave te vinden dan als ie ook nog aan kleureisen moet voldoen ;)


Dat is waar :) Maar bij "mijn" intocht (voordat mijn schimmel mee deed) werd gewoon een willekeurig braaf paard gebruikt, met het verhaal dat Amerigo moe was van het over de daken lopen en dat sint dit paard dat even mocht lenen zodat Amerigo lekker kon slapen, vond ik ook een topverhaal!!

onpaard

Berichten: 2963
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:23

Dan baal je goed als je elk jaar met je schimmel bijverdient om deze als paard van Sinterklaas intezetten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:04

Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.
En nu overdrijven we met zijn allen in het politiek correct zijn. Laten we het oeroude Sinterklaasliedje “zie ginds komt de stoomboot” eens onder de loep nemen.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan

Fout. Iets vervuilends als een stoomboot kan écht niet meer deze tijd met de climate change. Men zou het beter wijzigen in ‘elektrische auto’. En dat ‘uit Spanje’ mag ook weg. Geeft een beetje de indruk dat de Sint een Spaanse migrant is, die naar hier komt omdat de economie in Spanje zo slabakt.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan

Dat ‘zien’ is niet OK. Heeft men er al eens over nagedacht hoe dit overkomt bij onze blinde en slechtziende medemens??

‘Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer’’

Dit kan echt niet in de 21ste eeuw! Circusdieren! Compleet verwerpelijk. Paarden horen in de vrije natuur en niet door de mensen misbruikt om onnozele trucjes uit te voeten voor ieders vermaak.

‘Hoe zwaaien de wimpels al heen en al weer’

Dat is natuurlijk een bewijs van de opwarming van de aarde. Toenemende wind en stormen. Misschien moeten we onze kinderen daar meer attent op maken en het niet voorstellen als iets ‘normaals’

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe’

Dat ‘knecht’. Hoe denigrerend naar een werknemer toe kun je zijn? Compleet verwerpelijk. Men moet zorg dragen voor zijn sociaal passief en er niet op neerkijken.

‘Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’

Stel je deze voor! Ik ben geschokt! In deze tijd, waar obesitas een steeds groter probleem wordt, ga je goed gedrag toch niet gaan belonen met snoep?? En dan die roe!!!! Je reinste kindermishandeling! Een kind slaan omdat het stout is, opvoedkundig compleet onverantwoord.

‘Oh lieve Sint Nicolaas kom toch nog bij mij’

Manmanman. Het wordt nog erger. Dat ‘komen’ lijkt absoluut naar iets seksueels te verwijzen. En dat in een kinderliedje!

‘En rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij’

Stilletjes. Alsof de Sint een heimelijke gluiperd is, die dingen in het geniep moet doen. Dat wil je aan je kind toch niet als voorbeeld geven?
En dan ‘ons huisje’...
Het lijkt wel of het bezitten van een huis de evidentie zelve is. Stel je voor hoe deze zin moet overkomen bij een dakloze, waarvan er helaas nog steeds een aantal zijn in onze contreien.


Nee. Dit liedje moet helemaal herschreven worden.

Zoiets:

Zie ginds komt de electrische auto met de Sint weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, daar staat hij!
Zijn paard staat rustig in de EC-goedgekeurde aanhangwagen, voorzien van voldoende ruwvoer en water
De vlaggen hangen rustig naar beneden.
Zijn assistent staat te lachen en roept ons reeds toe
Wie zoet is krijgt een stempel op zijn spaarkaart, wie stout is stellen we een vrijblijvend gesprek bij de psycholoog voor om te zoeken naar de onderliggende oorzaken.
O lieve Sint Nicolaas ga langs bij iedereen
En rijd niet geheel per ongeluk onze verblijfplaats voorbij.


Voila. Jullie mogen het op muziek zetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:08

Zo'n lange post en toch volledig de plank misslaan :D.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:09

Drico schreef:
Pas maar op straks komen hier ook nog discussies over, want het paard is zwart! :')



Dat is natuurlijk nou net de steek van de NPO ;)
Net als de demonstrant met de naam Piet Zwart.

Ik vind 't geniaal

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:10

onpaard schreef:
Dan baal je goed als je elk jaar met je schimmel bijverdient om deze als paard van Sinterklaas intezetten.




Tuurlijk niet, die is toch gewoon netjes "geverfd" net als de paarden pieten had gedaan. Beetje creatief zijn hoor

Lynnepinny

Berichten: 2701
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:17

@Sevke, dat kan je niet menen, wat een onzin :')

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:21

Mensen, voor alle duidelijkheid: het is een GRAP! :D{
Wat maakt het nu uit of het paard zwart of wit of paarsgespikkeld is? Een kind ligt daar niet wakker van. En van de rest ook niet.
Het zijn de volwassenen die er een problerm van maken. :roll:

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:29

sevke schreef:
Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.


Jij niet. Maar het gaat in deze kwestie dan ook niet om jou ;)
Maar om mensen die zich gekwetst voelen.
En om het feit dat het gewoon niet meer kan.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:30

Ik denk dat dit puur, verkapt, verzet tegen die hele Z.P. discussie is, maar dat terzijde.

Waar het om gaat: het is een kinderfeestje!

Mijn kids kwamen niet meer bij van deze verrassing en 'oh zo snel' is dit jaar dus zwart... zo simpel denken kinderen en zo simpel kunnen wij volwassenen ook reageren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:36

Verootjoo, ik heb wel wat allochtone vrienden. Ook zwarten. Letterlijk iedereen vindt dat zwartepietmagnietmeer gedoe dikke onzin.
En ja, ik wilde het even in het belachelijke trekken, want als je goed genoeg zoekt is er altijd wel iemand die zich ergens gediscrimineerd kan door voelen.
Of je kunt het omdraaien. Zoals in dit filmpje:
https://youtu.be/S1W4lgR2ouw

@corine1981: _/-\o_

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:43

Ik vind het echt geniaal! De naam, het verhaal er om heen.. Dat gaat er bij de kindertjes in als zoete koek :D

De discussie die 'volwassenen' erover voeren echter.. :') Het geeft wel het enorme welvaartsniveau in ons kleine landje aan, dat mensen zich zó druk kunnen maken om.. de kleur van het paard van Sinterklaas. Echt. Mensen. Wat er al niet bijgehaald wordt.

Niobe

Berichten: 7983
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:01

Berdien schreef:
Ik vind het echt geniaal! De naam, het verhaal er om heen.. Dat gaat er bij de kindertjes in als zoete koek :D

De discussie die 'volwassenen' erover voeren echter.. :') Het geeft wel het enorme welvaartsniveau in ons kleine landje aan, dat mensen zich zó druk kunnen maken om.. de kleur van het paard van Sinterklaas. Echt. Mensen. Wat er al niet bijgehaald wordt.


Triest he?

Ik vind het ook briljant, ik vind het ook een mooi stukje "kritiek" naar precies hoe triest de discussie geworden is.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:18

sevke schreef:
Verootjoo, ik heb wel wat allochtone vrienden. Ook zwarten. Letterlijk iedereen vindt dat zwartepietmagnietmeer gedoe dikke onzin.
En ja, ik wilde het even in het belachelijke trekken, want als je goed genoeg zoekt is er altijd wel iemand die zich ergens gediscrimineerd kan door voelen.
Of je kunt het omdraaien. Zoals in dit filmpje:
https://youtu.be/S1W4lgR2ouw

@corine1981: _/-\o_


Dus omdat jouw vrienden er geen problemen mee heeft is ieder ander die er wel problemen mee heeft maar een aansteller oid?

Ik ken genoeg donkere mensen die er wel problemen mee hebben, en terecht.