Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:08

Ik vind het een goede oplossing om de zoektocht naar brave sinterklaas paarden makkelijker te maken.

De brave schimmels zijn toch steeds moeilijker te vinden.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:11

Ik snap werkelijk waar niet waar mensen zich druk om maken...

Amerigo is inderdaad ook niet van alle tijden, het is nu gewoon tijd voor een vervanger. En dat die dan zwart is, wat boeit dat? Ik vind het een leuke plottwist en ik denk dat kinderen dat ook vinden. En daar gaat het hele feest toch om?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:17

fohadie schreef:
Wow, ik kijk geen Sinterklaas journaal, maar voorspelde dit al: Piet moet blank zijn, Sint moet blank zijnmaar dan is het discriminatie want iedereen is blank. Er moet altijd minimaal 1 niet blanke zijn, anders is het discriminatie. Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.


Of het voor andere (kudde-)dieren ook geldt, durf ik niet te zeggen... maar paarden discrimineren zeker wel op kleur. En dan is het juist die ene witte die wordt afgestoten. Met goede reden: een afwijkende kleur maakt je beter zichtbaar voor roofdieren, waardoor ook de rest van de kudde gevaar loopt.

Discrimineren (onderscheid maken, een verschil zien en onderkennen) is op zich niets negatiefs. Pas als we daar onterecht conclusies aan gaan verbinden, gaat het fout. In de zwarte pieten discussie is racisme eigenlijk de juiste term.

Ben heel benieuwd hoe dit hele gebeuren (kinderfeest of traditie) er over 20 jaar uit ziet. Aan het collectief voorliegen van onze jeugd (van alle afkomsten) zit toch ook wel ergens een grens, hoop ik :o

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:25

cobiie schreef:
Ik vind het een goede oplossing om de zoektocht naar brave sinterklaas paarden makkelijker te maken.

De brave schimmels zijn toch steeds moeilijker te vinden.


Dit dus.

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:33

Inney schreef:
Om maar niet in te gaan op de hele discussie over de veranderingen, want daar word ik ook niet blik van..

Vind de naam Ozosnel wel leuk gevonden. Tenminste, ik neem aan dat hij is afgeleid van een sinterklaasliedje, waarin de tekst zit: 'en zijn paardje O zo snel' (Ben even de titel van het betreffende liedje kwijt :D)

Verder vond ik sinterklaas al niet heel bijzonder, maar de lol is er nu wel helemaal af.

Ozosnel is afgeleid van het nummer 'Hoor de wind waait door de bomen'

Ik vind het een leuke plottwist. Ze hebben het naar mijn mening goed opgelost, aangezien eigenlijk de hele reden is dat de boot niet aan kon komen in Apeldoorn en ze daarom met de trein moesten. In het Sinterklaasjournaal hebben ze verteld dat Ozosnel koudwatervrees heeft, maar dat zou in Nederland met alle regen ook raar zijn.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:43

In België heet het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. :')

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:46

petraaken schreef:
In België heet het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. :')

Arme jullie :(:) ineens is ozosnel toch minder erg :')

Hoe komt dat?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:47

NikkiDeKerf schreef:
fohadie schreef:

Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.


Joh :D{ Het probleem zit hem niet in het gebruik van het woord zwart, maar hier natuurlijk in het "ook al", wat implicateert dat je normaal als zwarte het niet goed zou menen. Dat is letterlijk de tekst. Misschien zoeken andere mensen er niet te veel achter, maar ben jij teveel bezig je in allerlei bochten te wringen om niet te hoeven toegeven dat er minstens subtiele racistische kenmerken in bepaalde uitingen van ons leuke feestje zitten?

En die schoorsteen ongein, leuk dat jij als één van de zeer weinigen die nog hebt, maar houd toch op. Of krijg je van jouw schoorsteen ook zwart krullend (kroes)haar?


Ik hoef me niet in bochten te wringen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dit als discriminatie bestempelen. Een kinderfeest naar de kl*te, terwijl er naar mijn weten nog nooit een kind racistisch van geworden is.

Tenminste, toen ik als kind sinterklaas vierde heeft mijn moeder of school nooit gezegd "Luister Kim, Piet is zwart, en zwart is een kleur waar wit niet mee omgaat!"

Wat ik wel dubieus vind, is het slavernij verhaal van Sint & Piet. MAAR, aangezien we al letterlijk honderden jaren verder zijn en Zwarte Piet zo absoluut niet meer behandeld wordt vind ik ook dat niet meer aan de orde.

Het nadeel is dat als Nederlanders tegen iets zijn we volledig doorslaan. Milieu, zwarte Piet, noem maar op. Deden ze dat maar met vuurwerk, maar dan hoor je ze niet. :Y)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:49

Ladybird schreef:
petraaken schreef:
In België heet het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. :')

Arme jullie :(:) ineens is ozosnel toch minder erg :')

Hoe komt dat?

Geen idee, misschien omdat het altijd in December slecht weer is? :+

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:51

Ik laat mijn rode dekje voorlopig maar even in de kast :+
Anders roepen ze ons van het weekend op buitenrit de hele tijd na met "Daar loopt Ozosnel"

Word wel verwarrend voor de kinderen, want ik heb twee zwarte paarden. :') :') :')

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:52

Een kinderfeest naar de klote? Om wat minder schmink?
Kom op zeg. Dat vinden de kinderen echt niet erg.
De mijne is er blij mee, die is bang voor een pikzwarte piet.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 08:58

Je kan voor een ander niet invullen wat discriminatie is.

De enige die het kinderfeest verpesten zijn de halsstarrige volwassen want voor de kinderen maakt het niet uit welke kleur de pieten of het paard zijn.

Dat er nu weer zo op het paard gereageerd wordt laat zien waar de schoen wringt. Halsstarrig vast houden aan tradities. Het zou gewoon grappig zijn als het niet zo sneu was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:01

NikkiDeKerf schreef:
fohadie schreef:


Jahoor. Want sinds wanneer heeft roet een andere kleur dan zwart? Bij mijn schoorsteen(ja, die heb ik) komt er toch echt zwarte roet uit. Ik hoop nog steeds op regenboog roet, maar helaas. Mensen moeten niet overal discriminatie in willen zien.


Joh :D{ Het probleem zit hem niet in het gebruik van het woord zwart, maar hier natuurlijk in het "ook al", wat implicateert dat je normaal als zwarte het niet goed zou menen. Dat is letterlijk de tekst. Misschien zoeken andere mensen er niet te veel achter, maar ben jij teveel bezig je in allerlei bochten te wringen om niet te hoeven toegeven dat er minstens subtiele racistische kenmerken in bepaalde uitingen van ons leuke feestje zitten?

En die schoorsteen ongein, leuk dat jij als één van de zeer weinigen die nog hebt, maar houd toch op. Of krijg je van jouw schoorsteen ook zwart krullend (kroes)haar?

Zwart ALS roet impliceert ook al wat :=.

Stond er nu 'zwart van t roet' maar nee, zwart als roet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:02

Jessix schreef:
Je kan voor een ander niet invullen wat discriminatie is.

De enige die het kinderfeest verpesten zijn de halsstarrige volwassen want voor de kinderen maakt het niet uit welke kleur de pieten of het paard zijn.

Dat er nu weer zo op het paard gereageerd wordt laat zien waar de schoen wringt. Halsstarrig vast houden aan tradities. Het zou gewoon grappig zijn als het niet zo sneu was.

Wel mee eens ja.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:02

Ladybird schreef:
petraaken schreef:
In België heet het paard van Sinterklaas 'Slecht weer vandaag'. :')

Arme jullie :(:) ineens is ozosnel toch minder erg :')

Hoe komt dat?


petraaken schreef:
Geen idee, misschien omdat het altijd in December slecht weer is? :+


"In Vlaanderen heet het paard van Sinterklaas in televisie en film Slecht-Weer-Vandaag. De naam werd bedacht door scenarioschrijver Hugo Matthysen en voor het eerst geïntroduceerd in 1992 tijdens de eerste aflevering van het programma Dag Sinterklaas. Toen Sinterklaas aan Zwarte Piet vroeg hoe ze zijn schimmel zouden gaan noemen, had Zwarte Piet de vraag niet goed verstaan en antwoordde hij: "Slecht weer vandaag, Sinterklaas"." Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_van ... aas_(paard)

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:06

KimD schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Joh :D{ Het probleem zit hem niet in het gebruik van het woord zwart, maar hier natuurlijk in het "ook al", wat implicateert dat je normaal als zwarte het niet goed zou menen. Dat is letterlijk de tekst. Misschien zoeken andere mensen er niet te veel achter, maar ben jij teveel bezig je in allerlei bochten te wringen om niet te hoeven toegeven dat er minstens subtiele racistische kenmerken in bepaalde uitingen van ons leuke feestje zitten?

En die schoorsteen ongein, leuk dat jij als één van de zeer weinigen die nog hebt, maar houd toch op. Of krijg je van jouw schoorsteen ook zwart krullend (kroes)haar?


Ik hoef me niet in bochten te wringen. Ik vind het ronduit belachelijk dat mensen dit als discriminatie bestempelen. Een kinderfeest naar de kl*te, terwijl er naar mijn weten nog nooit een kind racistisch van geworden is.

Tenminste, toen ik als kind sinterklaas vierde heeft mijn moeder of school nooit gezegd "Luister Kim, Piet is zwart, en zwart is een kleur waar wit niet mee omgaat!"

Wat ik wel dubieus vind, is het slavernij verhaal van Sint & Piet. MAAR, aangezien we al letterlijk honderden jaren verder zijn en Zwarte Piet zo absoluut niet meer behandeld wordt vind ik ook dat niet meer aan de orde.

Het nadeel is dat als Nederlanders tegen iets zijn we volledig doorslaan. Milieu, zwarte Piet, noem maar op. Deden ze dat maar met vuurwerk, maar dan hoor je ze niet. :Y)


De enige reden dat het feest “naar de kl*te gaat” is omdat iedereen zich er zo over opwindt. De kinderen maakt het echt niet uit hoor dat het nu roetveegpieten zijn. Enige reden dat alle magie er af gaat, is omdat er over valt dat het verhaal van de schoorsteen en daar zwart van worden nu eindelijk overeen komt met hun uiterlijk. Terwijl dat dus eigenlijk veel logischer is.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:08

Jessix schreef:
Je kan voor een ander niet invullen wat discriminatie is.

De enige die het kinderfeest verpesten zijn de halsstarrige volwassen want voor de kinderen maakt het niet uit welke kleur de pieten of het paard zijn.

Dat er nu weer zo op het paard gereageerd wordt laat zien waar de schoen wringt. Halsstarrig vast houden aan tradities. Het zou gewoon grappig zijn als het niet zo sneu was.


Dit :j

Er is de laatste tijd meer overlast van de pro-zwarte piet demonstranten dan andersom. En dat terwijl er eerst zo hard geroepen werd dat demonstranten het feest verpesten. Doen ze het vervolgens zelf %)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:14

Ik vind het geniaal, het is gewoon een dikke middelvinger naar de haters.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:23

Ik zit echt zó te wachten op een groep volwassenen die in hun jeugd is misbruikt door Roomse paters en die gaan protesteren dat Sinterklaas zélf een viezerik is met kindertjes op z'n schoot en dat zij daardoor herinnerd worden aan hun trauma's. Dát zou goddomme tenminste terecht protest zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:27


Anoniem

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:29

Ik persoonlijk vind het jammer dat nu daadwerkelijk ook alles om moet, het is voor mij een fijne jeugdherinnering. Jammer dat je dat niet mag zeggen, je bent dan gelijk een hater waar je prima de middelvinger naar kan opsteken of een racist.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:31

janderegelaa schreef:
Ik vind het geniaal, het is gewoon een dikke middelvinger naar de haters.


Dit dus. En wat ik ook geniaal en hilarisch vind is de discussie erover hier op Bokt.
Ik las het, schoot in de lach en wilde het wegklikken tot ik de reacties las.
Misschien omdat wij al zolang in het buitenland wonen dat we bevreemd naar alle ophef over Piet en nu dus ook paard aankijken :=
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-11-19 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:31

Ibbel schreef:
Ik zit echt zó te wachten op een groep volwassenen die in hun jeugd is misbruikt door Roomse paters en die gaan protesteren dat Sinterklaas zélf een viezerik is met kindertjes op z'n schoot en dat zij daardoor herinnerd worden aan hun trauma's. Dát zou goddomme tenminste terecht protest zijn...

Is het protest om Zwarte Piet dat niet ook dan?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:34

Ibbel schreef:
Ik zit echt zó te wachten op een groep volwassenen die in hun jeugd is misbruikt door Roomse paters en die gaan protesteren dat Sinterklaas zélf een viezerik is met kindertjes op z'n schoot en dat zij daardoor herinnerd worden aan hun trauma's. Dát zou goddomme tenminste terecht protest zijn...


Heel vaak hebben manlief en ik dit gezegd tegen elkaar.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:35

Arme kerstman, mag hij gelijktijdig met sinterklaas het veld ruimen als we het hebben over ouders die hun kinderen niet meer mogen voor liegen. :(:)