Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:35

Nu is dit vast een onhandig ongelukje en ik heb hetzelf ook eens gehad. Maar als ik dat screenshot zie van Britt Dekker schrik ik daar wel van. Dat is toch een persoon met aanzicht onder de jonge ruiters.

We drammen hier altijd zo op de veiligheid met het dragen van een cap maar er zou ook best wat meer aandacht mogen komen voor veiligheid naast het paard.
Daar bedoel ik niet gelijk mee het dragen van een cap maar wel door het correct vasthouden/leiden van het paard en goed schoeisel.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

Qimm schreef:
Dit loopt echt uit de hand nu :n


Bokkers gaan inderdaad meteen met de vinger wijzen. :n

Tinkies7

Berichten: 182
Geregistreerd: 24-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

Herkenbaar... Afgelopen zondag zelf ook twee vingers gebroken na het vasthouden van het staptouw terwijl paard volle kracht de andere kant uit ging.. Zit voorlopig een paar maandjes 'om het hand' ;(

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:44

Vind het een rare handeling

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:53

Bij een bekende van me brak een vinger doordat halstertouw achter een ring bleef haken.Vinger werd heel dik ,ring ging er niet meer gewoon af en moest eraf geknipt worden.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:03

Chocopasta schreef:
Ierpier schreef:
Deze opmerking is wel erg bijdehand.

Echt he... je geeft ze een vinger, maar ze nemen de hele hand..


Jongens even een waarschuwing over koffieuitspugen hoor. :')

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:04

Ik krijg een mmeeeuuh gevoel in mijn maag als ik zo'n berichten lees. Getver, dat moet een naar beeld zijn!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:23

Iris82 schreef:
Qimm schreef:
Dit loopt echt uit de hand nu :n


Bokkers gaan inderdaad meteen met de vinger wijzen. :n



Tja, het andere uiterste is mensen een hand boven het hoofd houden. Maar ik kan me voorstellen dat de amazone met de handen in het haar zit ondertussen. Ik hoop dat ze snel aan de beterende hand is, zal voor haar duimen

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:29

Had een leraar die zijn ring ging er miste. Die bleef aan het halster hangen.

Ik heb het touw ook wel eens on mijn vingers gehad. Soms slaat die er net om heen.

Ook wel eens het schrikdraad van de poort. Als ze rennen vliegt het soms zo stom.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:00

Helaas een ongeluk zit in een klein hoekje.
Vorig jaar toen ik nog op de manege stond had een stalgenoot haar vinger gebroken. Wou paard buiten zetten en paard deed ineens iets wilder waardoor de vinger ook klem kwam te zitten (dacht ook aan halstertouw) en scheef stond... Was gebroken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:02

Snadrem schreef:
Lukasje schreef:
Gelukkig dat ze het touw niet rond de pols had.

Nee, dat zou erg onhandig zijn.


Ehm, dat kan je je leven kosten. |(


Alle touwen altijd in 'hazenoren', platte slagen in de hand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-11-19 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:05

Je hoeft idd niet perse het touw verkeerd vast te hebben. Soms is een ellendige samenloop van omstandigheden genoeg. (het uiteinde dat "zwiept" idd)
Ik ben extreem voorzichtig met hoe ik mijn touw vast heb, zoals hier boven omschreven altijd in platte "lussen" maar mijn hand dus niet ín de lus maar er om heen waardoor ik ze samen druk, maar ook mij is het wel eens overkomen dat het op een heel stomme manier toch om de vingers heen kwam. Allemaal geen probleem zolang er geen echte druk op komt. Als je echt terug denkt, hoe vaak denk je wel niet "oeps, da's niet handig" en los je het op.
Als je op zo'n moment dus ipv het op te lossen, een paard hebt dat z'n 600kg er tegen aan gooit dan ben je naar spoed aan het gaan. Hoe voorzichtig je ook bent, je kan niet alles voorkomen.

Hoop dat het voor deze ruiter al bij al nog goed gaat komen voor zover mogelijk. :(:)

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:38

Ik heb zo mijn pink gebroken, ik had het halstertouw correct en veilig vast maar Fagri verschoot ineens en schoot met zo een kracht weg dat mijn pink letterlijk een knak kreeg. Sindsdien staat die pink permanent scheef.
Echt niet handig ;)

Popstra
Berichten: 13746
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:54

Ken ook iemand die z’n duim deels afgerukt is tijdens het trailerladen toen het paard vol gas achterwaarts ging...
Dat zijn van die kloterige dingen en iedereen heeft wel eens een moment van oei, nu heb ik net mazzel gehad zeg.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:01

ik lees mee.. :):)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:10

Popstra schreef:
Ken ook iemand die z’n duim deels afgerukt is tijdens het trailerladen toen het paard vol gas achterwaarts ging...
Dat zijn van die kloterige dingen en iedereen heeft wel eens een moment van oei, nu heb ik net mazzel gehad zeg.

Ja, en dan kan je er figuurlijk je vinger opleggen. Zodra je dat letterlijk kan doen is het mis gegaan.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:19

Sierraden en lusjes om de zweep zijn ook link. Veel ruiters doen het lusje van de zweep om hun pols maar als ze blijven hangen is de pols gebroken

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:23

Ik ga helemaal stuk om de vele puns hier _/-\o_

Maar idd; helaas kan zoiets ook gebeuren terwijl je het touw wel correct vast hebt. Door de idioterie van je paard kan het touw ineens zo raar zwiepen dat het toch op de een of andere manier om je vingers wikkelt.

In elk geval beterschap voor de amazone

GabberGill

Berichten: 5748
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:48

4 weken geleden liep ik met mijn paard naar de paddock. Deze was druk En wilde een sprint nemen.

Ik gaf haar een corrigerende kneep in het touw waarop zij terugsprong en er speling op mijn touw kwam. De musketon sloeg omhoog en omlaag waardoor zij dacht dat ze los geklikt was.

Jullie snappen natuurlijk wel dat ze hierop blij wegrende. Helaas was het touw dat speling had om mijn middelvinger geslagen en.doordat zij wegrende werd mijn zijkant van mijn vinger er dus afgescheurd.


Ik bind mijn touw nooit om mijn hand en ben altijd voorzichtig en wist ook dat ze zou gaan sprinten waardoor ik haar al corrigeerde. Door haar reactie op het corrigeren werd mijn vinger dus vastgelegd in het touw en door de musketon sprong zij nog een keer weg.

Altijd die vooroordelen

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:50

Popstra schreef:
Dat zijn van die kloterige dingen en iedereen heeft wel eens een moment van oei, nu heb ik net mazzel gehad zeg.

Dit dus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:52

Popstra schreef:
Ken ook iemand die z’n duim deels afgerukt is tijdens het trailerladen toen het paard vol gas achterwaarts ging...
Dat zijn van die kloterige dingen en iedereen heeft wel eens een moment van oei, nu heb ik net mazzel gehad zeg.


Mijn man heeft dat met zijn pink gehad. Paard ging er vol gas weer af en zijn pink zat klem. Was geen fijn gezicht. Gelukkig de pink wel kunnen behouden. Maar een ongelukje is zo gebeurd en je hebt het niet altijd volledig in de hand.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:05

Popstra schreef:
Ken ook iemand die z’n duim deels afgerukt is tijdens het trailerladen toen het paard vol gas achterwaarts ging...
Dat zijn van die kloterige dingen en iedereen heeft wel eens een moment van oei, nu heb ik net mazzel gehad zeg.

Dit is onze dochter ook gebeurd toen ze 16 was. Was samen met haar niet erg ervaren vader. Stond achter de stang in de trailer toen e-pony volgas achteruit sprong. Touw om haar hand en duim stond achterstevoren. Duim heeft het helaas niet gered.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:46

Poeh, dan kun je ook niet stellen dat er niks aan de hand is........

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:51

GabberGill schreef:
4 weken geleden liep ik met mijn paard naar de paddock. Deze was druk En wilde een sprint nemen.

Ik gaf haar een corrigerende kneep in het touw waarop zij terugsprong en er speling op mijn touw kwam. De musketon sloeg omhoog en omlaag waardoor zij dacht dat ze los geklikt was.

Jullie snappen natuurlijk wel dat ze hierop blij wegrende. Helaas was het touw dat speling had om mijn middelvinger geslagen en.doordat zij wegrende werd mijn zijkant van mijn vinger er dus afgescheurd.


Ik bind mijn touw nooit om mijn hand en ben altijd voorzichtig en wist ook dat ze zou gaan sprinten waardoor ik haar al corrigeerde. Door haar reactie op het corrigeren werd mijn vinger dus vastgelegd in het touw en door de musketon sprong zij nog een keer weg.

Altijd die vooroordelen


Oef, dat klinkt pijnlijk. Is het inmiddels hersteld?

Verder wil ik niemand de hand boven het hoofd houden en ik wil ook best de hand in eigen boezem steken. Maar waar zie je die vooroordelen waarover je schrijft? Ben je niet te zwaar op de hand misschien?

(en nu stop ik, nooit geweten dat er zo ontzettend veel spreekwoorden en gezegdes zijn over alleen al het onderwerp hand :D )

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:54

Boras schreef:
Oef, dat klinkt pijnlijk. Is het inmiddels hersteld?


Met een beetje geluk is ze weer aan de beterende hand :j

Ik zal er ook mee ophouden.