Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:05

Kennis van vroeger , kwam tijdens het trailer laden met een wijsvinger in de knel, ook bijna de hele vinger af!

En dan lekker op je slippertjes je paardje poetsen, ook zoooooo oliedom!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:29

Gini schreef:
Saskia9 schreef:

Vaak voel je dat op dat moment niet zo.

Mijn zoontje zijn vingertop is er ooit afgerukt door een dichtslaand raam. Bizar hoe weinig pijn hij eigenlijk toonde!


Oh, ik hoop het echt. Ik krijg echt altijd plaatsvervangende pijn bij zulke verhalen.

Het brein is een prachtig systeem. Pijn is een waarschuwingssysteem. Indien de pijn geen nut heeft om het organisme te beschermen wordt die niet gecreëerd. Net zoals soldaten de pijn van afgescheurde ledematen pas voelen wanneer ze veilig zijn. ;) hoeveelheid weefselschade is een bizar kleine factor voor de hoeveelheid pijn die iemand zal ervaren.

Andersom kan het helaas ook dat iemand die zich onveilig voelt in de situatie, verschrikkelijk pijn heeft van relatief weinig schade. :) Het systeem heeft dus niet alleen voordelen.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:24

Zoiets is mij ook bijna gebeurd.
Paard dat ik aan het laden was draaide opeens om, waarbij het halstertouw om mijn pink draaide, en ging er in volle galop vandoor, waarbij de huid tot halverwege mijn pink gestroopt werd.
Pink zit er nog aan, maar het had heel anders af kunnen lopen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:25

Snadrem schreef:
Lukasje schreef:
Gelukkig dat ze het touw niet rond de pols had.

Nee, dat zou erg onhandig zijn.


Daar ging mm water _O-

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:34

Ken ook iemand die op dergelijke manier haar duim is kwijt geraakt. Dat was ook een ervaren paardenmens. Ongeluk zit in een klein hoekje en ook de meest handige persoon kan ietsdergelijks overkomen.

J0anieke

Berichten: 4873
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:08

Bah wat eng. Heeft ze nog geluk dat hij er weer aangenaaid kon worden! %)

Hebben jullie dit weleens gezien? Ik heb een aantal jaar geleden geleerd om het touw dus als rechts vast te houden. Mocht je paard dan wegsprinten is de kans dat je hand of vinger klem komt te zitten kleiner.

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:28

Ja dat plaatje ken ik. Zo leer ik dat mijn kinderen ook. (En andere kindjes als die even met het paardje willen lopen).
Afbeelding

Ik heb als voorbeeld wel eens gevraagd of ze een touw (zonder paard) om hun hand wilden wikkelen.
Ik trok dan zelf aan het andere einde van het touw. De boodschap was gelijk duidelijk. :j

Voor de kinderen heb ik ook een heel kort halstertouw, die hoef je niet als een lus vast te houden. Of kan je ook niet (snel) om je hand wikkelen. Deze:

Afbeelding

Ikzelf ben ook niet altijd heilig bezig, ik betrap me erzelf ook wel eens op... oja even anders vast houden! Maar als je je er bewust van bent, kom je al een heel eind. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:59

J0anieke schreef:
Bah wat eng. Heeft ze nog geluk dat hij er weer aangenaaid kon worden! %)

Hebben jullie dit weleens gezien? Ik heb een aantal jaar geleden geleerd om het touw dus als rechts vast te houden. Mocht je paard dan wegsprinten is de kans dat je hand of vinger klem komt te zitten kleiner.

[ [url=m/X4N7mI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nooit bij stil gestaan. Bedankt!

J0anieke

Berichten: 4873
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:01

Ik ben er helemaal niet meer bewust mee bezig eigenlijk (zou ook niet gezond zijn denk ik...). Doe het nu al jaren zo en inmiddels zit het er gewoon ingebrand. Met longeren vind ik het nu zelfs irritant als ik hem niet 'goed' heb zitten. :')

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:05

Ik ben oprecht verbaasd dat mensen dat plaatje (of iig de inhoud) niet kennen. Geloof dat dat 1 van de eerste dingen was die mij geleerd is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:09

Qimm schreef:
Ik ben oprecht verbaasd dat mensen dat plaatje (of iig de inhoud) niet kennen. Geloof dat dat 1 van de eerste dingen was die mij geleerd is...


Ik ben 35 jaar geleden begonnen met rijden. Moet je nagaan...

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:16

Ik weet eigenlijk ook niet meer wie het me verteld heeft (ik heb nooit op een manege gereden) ik had les van een meisje die wat bij verdiende voor 5 gulden per uur en een buurman die mende met b-ponies. Ik denk dat het uit 1 van die 2 hoeken kwam (ongeveer 25 jaar geleden). Maar die boodschap heeft enorm indruk achter gelaten en ik ben er ook heel alert op.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 11:19

Ons werd dat verteld toen we op de ponyclub gingen , 50 :') jaar geleden, de instructeur had voor alle mensen die er bij kwamen een boekje met do’s en don’t gemaakt. En die dingen zie ik nog steeds terug, wil niet zeggen dat er nooit wat gebeurde maar je werd al jong bewust van gevaren. Heb het nooit aan mijn ouders en eigenaar laten lezen.

Anoniem

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:25

Nee, wat me natuurlijk wel verteld is, is het touw nooit om je hand of arm te wikkelen. Maar een touw zo opgevouwen vasthouden is nieuw voor me. Ik zal er eens op letten hoe ik dat normaal doe. Ik denk meestal het ene eind in de ene hand en het andere in de andere, zonder oprollen. Meestal sjokt hij een meter achter me aan. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:06

Ik heb 'm altijd zo gevouwen vast als ik vouwen heb. Maar ook ik heb al wel eens veel geluk gehad. Soms krijgen ze echt hele gekke dingen klaar. _O-

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:20

Qimm schreef:
Ik ben oprecht verbaasd dat mensen dat plaatje (of iig de inhoud) niet kennen. Geloof dat dat 1 van de eerste dingen was die mij geleerd is...


Me too. Net als een paardenkoop waarbij je niet een touw door een lus hoeft te pakken om vast te zetten. Want als je dat net doet en het paard flipt heb je op dat moment ook een probleem. Werd mij aangeleerd door een boer en dan zwaaide hij met zijn halve vinger want dan zouden wij die ooo krijgen. Waren we wel van onder de indruk

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Duitse amazone raakt deel vinger kwijt door halstertouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 20:54

Het is snel gebeurd, sneller dan je denkt. Enkele jaren geleden verloor mijn bijrijdster een vinger in de manège. Men vroeg haar om een staldeken op een paard te leggen, wat zij deed... Paard kwam plots met een "beet" naar haar hand... "Weg wijsvinger"....
Soms zit het in een klein hoekje

Hopelijk geneest het voorspoedig en is de operatie gelukt