Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 22:33

omroep flevoland
Overige


Manege Lelystad neemt de komende tijd extra maatregelen om een nieuwe uitbraak van het rhinovirus te voorkomen. In de afgelopen acht weken gingen er vijf paarden dood door de ziekte en moest de manege alle activiteiten stilleggen. Vanaf maandagmiddag is de quarantaine opgeheven, omdat de ruim 80 aanwezige paarden na onderzoek rhinovirus-vrij bleken te zijn.

Hoewel nooit helemaal te voorkomen is dat paarden ten prooi vallen aan de neurologische variant van het virus, denkt de manege de kans op een uitbraak wel te kunnen verminderen. "We gaan verplichten dat alle paarden die hier staan worden gevaccineerd tegen het rhinovirus. Ook stellen we een quarantainegebied in voor de dieren die hier nieuw binnenkomen", vertelt Suzanne van der Laan. "Dat geeft niet voor honderd procent garantie, maar alles wat we kunnen proberen, gaan we nu doen. Het is een virus dat overal in Nederland voorkomt en een deel van de paarden is drager, maar we hopen dat het ons niet meer gaat treffen."

Schade
Hoe groot de schade van de uitbraak is, is nog niet helemaal bekend. Een voorlopige schatting van het bedrag ligt volgens Van der Laan tussen de 100.000 en 120.000 euro. Wat de gevolgen voor de langere termijn zijn, is nog moeilijk in te schatten. "Een deel van de klanten die rijles bij ons hebben, heeft inmiddels opgezegd. We weten nog niet hoeveel daarvan weer terugkomen." Een crowdfundactie om de getroffen manege te helpen heeft zo'n 30.000 euro opgeleverd.

De komende weken wordt gewerkt aan het herstel van de manege. De paarden moeten weer in conditie worden gebracht, omdat ze lange tijd niet veel beweging hebben gehad. Ook moet de bodem van de bakken worden vernieuwd.


luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 01:43

Heel goed, de vaccinatie!

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:15

Behalve dan dat dan ook echt iedereen dat dan verplicht 2x per jaar moet doen en er daarnaast eigenlijk weinig bewijs is dat de vaccinatie helpt tegen de neurologische vorm.
Ik vraag me ook af hoe lang de afzondering moet zijn aangezien een paard zijn hele leven drager kan zijn zonder ziek te worden en of er dan ook echt aparte kleding gedragen wordt.

Prima dat men wat wil doen maar schijnveiligheid heeft ook geen nut.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:50

Ben zo blij voor die mensen dat ze weer de goede kant op gaan.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 12:55

Dat zeker, ik hoop dat ze snel weer genoeg klanten hebben. Het is echt een financiele en emotionele strop.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 14:35

Vaccinatie voorkomt niet altijd dat er paarden ziek worden maar wel de mate waarin en de hoeveelheid uitgescheiden virusdeeltjes. Door alle paarden te enten krijg je geen hoge virusdruk en dus gaat het virus niet als een razende door de stal.
Als er een of enkele paarden niet geënt zijn heeft vaccinatie geen zin.
Quarantaine van nieuwe doet zeker veel goeds en geeft je de tijd om te zorgen dat de vaccinaties op orde zijn.
Het is inderdaad verstandig om de quarantaine-paarden als laatste te verzorgen en af te mesten en eigen gereedschap te gebruiken of daarna het gereedschap te reinigen en kleding te wisselen/ontsmetten. Niet alleen voor Rhino maar ook voor andere virussen en droes.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:29

Ik vroeger altijd braaf geent maar ben gestopt omdat de DA steeds zei dat hij er weinig heil in zag aangezien de werking zeer beperkt aangetoond is.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:13

Ik vraag me alleen af hoe ze die quarantaine van nieuwe pensionpaarden voor zich zien?

Ze kunnen moeilijk zeggen, daar is de stal, de komende 14 dagen mag je paard daar niet uit, of je mag alleen een klein stukje wei gebruiken oid.

Zeker nu de rest van de paarden weer overal gebruik van mag maken.

Iedere keer "even" een binnenbak afzetten omdat er een nieuwe klant komt is ook weer zo wat.

Zou ik als ik daar sta ook niet heel blij van worden trouwens.

Dan zou ik waarschijnlijk afhaken als ik overweeg daar op stal te gaan staan.

Alles 2x per jaar verplicht laten enten oké, daar kan ik inkomen. Zeker als er met de dierenarts een speciaal tarief wordt afgesproken, (€25 per paard zou mijn max zijn) en indien dat niet mogelijk is, dat je 2x per jaar een deel van de enting met het stalgeld mag verrekenen.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:45

Wij betalen €35 per enting, groepstarief. Mijn drachtige merrie wordt op 5-7-9 maanden dracht extra geënt. Ik heb dat geld er zeker voor over, 7 maanden valt gelijk met de halfjaarlijkse dus eigenlijk 2 extra. Als de Rhino toeslaat dan zijn de dierenartskosten niet te overzien. Ik betaal liever voor de entingen.

Er zijn inderdaad een aantal pensionklanten vertrokken omdat ze de entingen niet wilden, aan de andere kant waren die plekken zo weer vol.

Overigens hebben wij een avond voorlichting over Rhino gehad verzorgd door paardenkliniek de Veluwe en die zien zeker het belang van enten om de schade te beperken. En nee dat is niet omdat ze eraan verdienen, het begeleiden van een uitbraak levert veel meer op.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:46

Voor drachtige merries moet je 4x per jaar enten en dan alsnog ook hout afkloppen.

Citaat:
Vaccineren
Er is een vaccin tegen Rhino beschikbaar, maar deze beschermd niet tegen alle varianten van het virus. Bij de verkoudheidsvorm kan vaccineren een vermindering van de luchtwegklachten bieden. Het vaccineren van een drachtige merrie op een al eerder besmet bedrijf kan zinvol zijn mits de merrie wel 4x per jaar gevaccineerd wordt. Helaas is de werkzaamheid van een Rhino-vaccinatie om abortus te voorkomen niet zeker. Het vaccin biedt géén bescherming tegen de neurologische variant.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 18:03

Dat ligt toch iets genuanceerder

Moet ik vaccineren?
Het vaccineren tegen rhinopneumonie gebeurt niet standaard.
Vaccinatie beschermt goed tegen de griepachtige vorm, maar niet altijd tegen de abortus- en verlammingsvorm. Voor sommige stallen met een hoge infectiedruk kan vaccineren een uitkomst zijn. In overleg met uw paardenarts kan een gepast vaccinatieschema opgesteld worden.

Bron: https://www.my-msd-animal-health.nl/paa ... ren/rhino/

Zoals onze DA uitlegde: paard kan wel ziek worden maar de gevolgen zijn minder ernstig en de verspreiding wordt tegen gegaan.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:22

tiwi1969 schreef:
Dat ligt toch iets genuanceerder

Moet ik vaccineren?
Het vaccineren tegen rhinopneumonie gebeurt niet standaard.
Vaccinatie beschermt goed tegen de griepachtige vorm, maar niet altijd tegen de abortus- en verlammingsvorm. Voor sommige stallen met een hoge infectiedruk kan vaccineren een uitkomst zijn. In overleg met uw paardenarts kan een gepast vaccinatieschema opgesteld worden.

Bron: https://www.my-msd-animal-health.nl/paa ... ren/rhino/

Zoals onze DA uitlegde: paard kan wel ziek worden maar de gevolgen zijn minder ernstig en de verspreiding wordt tegen gegaan.


Van de verkoudheid en abortus vorm ja, voor de neurologische variant doet de enting niets!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:28

Citaat:
Ook moet de bodem van de bakken worden vernieuwd.

Wat heeft dat met de rhino te maken?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:33

Men weet het eigenlijk gewoon niet hoe goed die vaccinatie werkt er zijn helemaal niet voldoende studies naar geweest.

Ik neem aan dat ze de bodem vervangen omdat ze het als besmettingsbron zien.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:43

Ze hebben noodboxen in de binnenbakken moeten plaatsen omdat ze volgens mij geen één paard naast elkaar hebben gehad al die maanden. Zo voorkom je paard-paard contact, maar is maar de helft van je boxen bruikbaar.

Gezien de stal eerder ook al getroffen is door droes kan ik me een quarantaine box goed voorstellen. Dat kan je dan weer op allerlei manieren inrichten, met eigen paddock of weide, zadelkast etc. Lijkt me op een grote stal eigenlijk altijd wel verstandig.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Extra maatregelen om nieuwe uitbraak rhinovirus te voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:50

Bodem is inderdaad naar de knoppe door stro mest en urine. Dat krijg je nooit meer goed, alles eruit is de enige oplossing helaas.