Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Man aangehouden voor brandstichting paardenstal Halfweg

 
Profiel   

haarlems dagblad
Ingezonden door meerdere Bokkers


Een 53-jarige man uit Spaarndam is zondag aangehouden op verdenking van de brandstichting bij paardenstallen aan de Vinkebrug in Halfweg.

In de nacht van 3 op 4 december was er brand in een paardenstal aan de Vinkebrug. Door het vuur zijn twee paarden om het leven gekomen. Andere dieren zijn gered door de brandweer.

Door camerabeelden en sporen kon de politie de 53-jarige inwoner van Spaarndam aanhouden.

De politie gaat verder met het onderzoek. De man zit vast.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:26 



 
Profiel   

Duimen draaien dat de twee gewonde paarden er weer helemaal bovenop mogen komen en alle betrokkenen dit een plaatsje kunnen geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:30 



 
Profiel   

Wat voor zieke geest moet je dan zijn om onschuldige dieren zo in het nauw te zetten en te laten verbranden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 22:35 



 
Profiel   

Ik vraag mij ook af wat de beweegredenen waren van deze man. of het persoonlijk was of dat die nu op tijd gestopt is voor er meer ongelukken kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 07:22 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Wat voor zieke geest moet je dan zijn om onschuldige dieren zo in het nauw te zetten en te laten verbranden.

Echt, ik word er gewoon misselijk van.. Vreselijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 08:15 



 
Profiel   

Graag een hele flinke straf mocht hij de dader zijn , daarnaast fikse financiële vergoeding , dierenartskosten en smartengeld voor de getroffen eigenaren, kl**tz@k.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 08:54 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Duimen draaien dat de twee gewonde paarden er weer helemaal bovenop mogen komen en alle betrokkenen dit een plaatsje kunnen geven.


Twee zijn dood, één leefde nog na de brand, maar weet niet hoe het daarmee is

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:16 



 
Profiel   

Ik hoop dat ze de straffen omtrent dieren die mishandeld en gedood worden eens goed gaan aanpassen.
Niet normaal om onschuldige beesten de dupe te laten zijn van weet ik veel waarom die debielen dat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:47 



 
Profiel   

Rivendell: lin_ @ [VN] Paarden gered uit vuurzee . Twee paarden overleden en in het begin twee paarden in kritieke toestand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 11:54 



 
Profiel   

Afschuwelijk. ik heb er geen woorden voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 13:54 



 
Profiel   

Ook ik ben benieuwd waarom hij het gedaan heeft. Maar of we dat ooit gaan weten?

Ik vermoed dat het iets is gericht tegen de eigenaren van de paarden. Soort wraak of zo op hen?

Maar mensen zijn wreed. Ik heb net een petitie getekend om de daders te straffen die een levende olifant zijn benen hebben staan doorhakken. Zo walgelijk. Als je zoiets kunt doen, dan heb je geen hart. En moet je opgeborgen worden. Dan ben je een risico voor de maatschappij.

Net als deze brandstichter. Er hadden ook mensen kunnen zijn in de stallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 15:22 



 
Profiel   

Er staat een woning vlak naast de stal

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 15:48 



 
Profiel   

De eigenaar van de pensionstal vertelde in een interview meteen al dat hij een vermoeden had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 18:00 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Ook ik ben benieuwd waarom hij het gedaan heeft. Maar of we dat ooit gaan weten?

Ik vermoed dat het iets is gericht tegen de eigenaren van de paarden. Soort wraak of zo op hen?

Maar mensen zijn wreed. Ik heb net een petitie getekend om de daders te straffen die een levende olifant zijn benen hebben staan doorhakken. Zo walgelijk. Als je zoiets kunt doen, dan heb je geen hart. En moet je opgeborgen worden. Dan ben je een risico voor de maatschappij.

Net als deze brandstichter. Er hadden ook mensen kunnen zijn in de stallen.

Een olifant? Maar waarom dan????

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 18:16 



 
Profiel   

bigone schreef
De eigenaar van de pensionstal vertelde in een interview meteen al dat hij een vermoeden had.



Het staat op beeld dus het was meer als een vermoeden

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 18:43 



 
Profiel   

Lopen meer gekken los dan er vast zitten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 19:24 



 
Profiel   

YvonneV schreef
bigone schreef
De eigenaar van de pensionstal vertelde in een interview meteen al dat hij een vermoeden had.



Het staat op beeld dus het was meer als een vermoeden

Natuurlijk maar hij mag niet zeggen dat hij weet wie het gedaan heeft voor de politie alles onderzocht heeft. Ik weet niet hoe ik zou reageren wanneer ik iemand die ik herken op beeld had die mijn dieren bewust doodmaakt , zou echt niet meer voor mezelf instaan. Lost niets op maar toch. Lijkt me ontzettend moeilijk . Ook voor de familie van zo’n brandstichter .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-19 19:48 



 
Profiel   

Jet schreef
Rivendell: lin_ @ [VN] Paarden gered uit vuurzee . Twee paarden overleden en in het begin twee paarden in kritieke toestand.



Uit het andere topic

lin_ schreef
Helaas het paard met brandwonden ook in moeten laten slapen :(
Ze had te veel pijn en de huid begon los te raken.
3 paarden overleden totaal onnodig. Wij zijn zo boos

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 12:34 



 
Profiel   

O wat triest. Ik was er al een beetje bang voor, brandwonden van een stalbrand bij paarden zijn vaak zo heftig. Sterkte voor alle betrokkenen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 16:01 



 
Profiel   

bigone schreef
Natuurlijk maar hij mag niet zeggen dat hij weet wie het gedaan heeft voor de politie alles onderzocht heeft. Ik weet niet hoe ik zou reageren wanneer ik iemand die ik herken op beeld had die mijn dieren bewust doodmaakt , zou echt niet meer voor mezelf instaan. Lost niets op maar toch. Lijkt me ontzettend moeilijk . Ook voor de familie van zo’n brandstichter .


Zou niet weten waarom hij niets zou mogen zeggen. Eigen rechter spelen mag niet, maar volgens mij mag je gewoon zeggen wat je wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 08:01 



 
Profiel   

https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf2 ... =SK4907580

helaas kan ik het niet lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 15:38 



 
Profiel   

YvonneV schreef


Is er iemand die voor de eigenaren een printscreen kan maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 16:31 



 
Profiel   

Veilige haven voor paarden werd hun doodskist’. Spaarndamse veehouder (54) stak stal op erf van collega in de brand
’Veilige haven voor paarden werd hun doodskist’. Spaarndamse veehouder (54) stak stal op erf van collega in de brand
Bij de brand in het buitengebied van Halfweg kwamen twee paarden om het leven. Een ander paard moest later uit z’n lijden worden verlost.
© Archieffoto Michel van Bergen
Wessel Mekking
Vandaag om 15:35
HAARLEM / HALFWEG
Een 54-jarige Spaarndamse veehouder stak ’s nachts de paardenstal bij een boerderij in Halfweg in de brand. Drie paarden kwamen om het leven, wat een half jaar na dato nog voor veel woede en verdriet zorgt. ,,Ik ben zo kwaad op u. Met liefde had ik u in de fik gestoken’’, zei een jonge vrouw tegen de brandstichter.

Waarom was hij die nacht op de fiets gestapt met benzine en een krant om brand te stichten bij de boerderij? Nota bene bij een collega bij wie zijn zoon stage had gelopen. Op de vraag die donderdag in de Haarlemse rechtbank het meest werd gesteld, kon de agrariër geen antwoord geven. ,,Een black-out’’, zocht hij naar woorden. ,,Ik weet dat ik het gedaan heb, maar het is een zwart gat.’’

In de kleine gemeenschap waar hij en de andere betrokkenen deel van uitmaken, doen de wildste verhalen de ronde, realiseerde de Spaarndammer zich. Het was in elk geval geen gerichte actie tegen de collega, benadrukte hij.

Twee paarden kwamen op 4 december meteen om het leven. Een derde dier moest later uit zijn lijden worden verlost. ,,Dat is niet mijn bedoeling geweest’’, zei de Spaarndammer. ,,Ik heb zelf ook een boerderij met dieren.’’ Pas de volgende avond zag de man op tv wat hij had aangericht. Hij hield zich stil.

De zondag erop werd de brandstichter aangehouden. Hij was herkend op camerabeelden. De krant die hij had gebruikt bij de brandstichting ontbrak op de stapel dagbladen bij hem thuis. Zo’n 3,5 maand zat hij in voorarrest.

Emoties
Een grote groep betrokkenen was donderdag naar de rechtbank gekomen om de zitting bij te wonen. Als de coronacrisis niet zou spelen, waren ze met nog veel meer geweest. De emoties zitten diep, bij de familie die de pensionstal dreef en de vrouwen die daar een paard hadden. ,,Dit is de nachtmerrie van iedere veehouder’’, wist de getroffen agrariër. ,,De veilige haven van de paarden werd hun doodskist’’, omschreef hij het. Dat het om een kennis ging, was niet te bevatten. ,,Zijn zoon heeft hier nog geholpen met inmelken.’’

Eis
De officier van justitie eiste een gevangenisstraf van anderhalf jaar tegen de Spaarndammer, waarvan een half jaar voorwaardelijk. Volgens haar heeft hij door brand te stichten levensgevaarlijk gehandeld. Zo bracht hij in haar ogen het leven van een vrouw in gevaar die in een huis pal naast de getroffen stal sliep.

Advocaat Rick van Viersen schetste een somber beeld toen hij vertelde over zijn cliënt. De raadsman denkt dat de brandstichting een schreeuw om aandacht was. ,,Mijn cliënt heeft gehandeld in een vlaag van verstandsverbijstering of misschien wel een psychose.’’ Na een scheiding stortte hij zich helemaal op zijn boerenbedrijf. ’s Nachts begon het malen, de man werd depressief, vertelde de raadsman.

Van Viersen hoopt dat de Spaarndammer niet meer terug de cel in hoeft. ,,Hij is al genoeg gestraft.’’ De advocaat vertelde hoe hij vlak na de aanhouding een ’klein hoopje verdriet’ trof. Na zijn vrijlating wordt hij in de kleine gemeenschap met een schuin oog aangekeken. Sommige familieleden en vrienden willen niks meer met de brandstichter te maken hebben, schetste de advocaat. Ook hangen hem torenhoge schadevergoedingen boven het hoofd.

De rechtbank doet op 2 juli uitspraak.

Lees ook:

Grote brand legt loods in Halfweg in de as [video]

Man (53) aangehouden voor brandstichting paardenstallen in Halfweg

VERDER LEZEN?
Altijd en overal toegang tot onze beste artikelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 18:16 



 
Profiel   

Dank je wel.

Even een tip voor mensen die camera's op hun erf hebben. Hang een bordje op dat er camera bewaking is. Dit hadden hun gelukkig wel anders hadden de beelden niet gebruikt mogen worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 18:29 



 
Profiel   

Niet mijn bedoeling..... Bizar toch?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-20 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen