Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Potentieel vreugdevuur schrikscenario voor rusthuis in Uddel

 
Profiel   

Bokt.nl / De Stentor
Overige

"Weet je hoe het er uitziet als zeventig paarden in paniek raken?’’ Paardenverzorgcentrum De Wildtshof in Uddel moet er niet aan denken dat het daar met de jaarwisseling op uitdraait. Als de gemeente Apeldoorn een vergunning verleent voor een groot vreugdevuur aan de Staverhul, zijn de gevolgen niet te overzien, vreest medewerkster Kelly Jefferson.

Uddel heeft een verleden met vreugdevuren, die soms tumultueus verliepen, met in 2009 zelfs een clash met politie- en brandweermensen. Die werden toen door jongeren bekogeld met bierflesjes om te voorkomen dat hun vuur werd geblust. De gemeente wilde het vuur slechts nog buiten het dorp toestaan en vorig jaar werd de brandstapel aan de Harderwijkerweg opgebouwd.

Dat was al zwaar tegen de zin van de nabijgelegen Wildtshof, waar zeventig bejaarde paarden in ruste zijn. Vuur en rook maken paarden ongerust, zegt Jefferson. Bij toeval hoorde ze dat politie en brandweer voor de komende jaarwisseling niet alleen die plek opnieuw hebben bekeken, maar ook een locatie die zelfs nog dichter bij het paardenrusthuis ligt, aan de Staverhul. Dat zou dramatisch zijn, stelt ze. ,,Aan de achterkant van de stal zijn de weilanden waar de paarden verblijven. Daar kijken ze recht op het vuur uit. Paarden zijn vluchtdieren. Vuur en rook, dat leidt tot paniek’’, zegt Jefferson. ,,We kunnen ze niet de hele nacht op stal zetten, die is daar niet op berekend.’’

Bovendien is er nog een risico, benadrukt ze. De Wildtshof heeft een hooi- en stro-opslag. Als vonken van het vreugdevuur tot brand leiden en de paarden op stal staan, is het gevolg catastrofaal. Ze moet er niet aan denken. ,,We hebben de gemeente om opheldering gevraagd en die bevestigde dat dit een van de mogelijke locaties is, maar de vergunning is nog niet verleend, zodat we geen bezwaar kunnen maken.’’ Via Facebook heeft het paardenverzorgcentrum inmiddels een oproep om juridische bijstand verspreid.

Het zou wel heel zuur zijn als De Wildtshof het vreugdevuur nu nog dichterbij krijgt, vindt Jefferson, terwijl in oktober uit zorg voor de paarden nog tevergeefs bij de gemeente werd gevraagd om er een vuurwerkvrije zone in te stellen. Net als de initiatiefnemers van een petitie in het stiltegebied van Uddel kreeg ze nul op rekest. Alleen bij drie kinderboerderijen komt zo’n zone, kreeg ze te horen.

De Partij voor de Dieren deelt de teleurstelling daarover, maar begrijpt wel dat de gemeente dat antwoord gaf, zegt gemeenteraadslid Maaike Moulijn. Het besluit om zulke zones in te stellen is nog vers en er is niet genoeg capaciteit om te ‘handhaven’ als er meer zones zouden worden ingesteld, weet ze. ,,Dat betekent wel dat er snel een plan moet liggen voor het algemene verbod voor eind volgend jaar’’, aldus Moulijn. ,,Als dat er in april niet is, zullen we de burgemeester op zijn vingers tikken.’’

De Wildtshof heeft daar nu echter niets aan. De PvdD heeft wethouder Jeroen Joon dan ook om opheldering gevraagd, zegt Moulijn. ,,We willen eerst weten of de gemeente de vergunning voor die plek inderdaad wil verlenen. Als dat voornemen er is, willen we dat daar van af wordt gezien.’’ Met ervaringen met vreugdevuren in Scheveningen is het überhaupt de vraag of het nog wel van deze tijd is om vreugdevuren toe te staan, zegt ze, ,,nota bene zo vlakbij Natura 2000-gebied.’’

De gemeente neemt de bezwaren serieus, zegt gemeentewoordvoerder Arnoud van der Steen. Vandaag komt er een gesprek met alle betrokken partijen. Op dit moment is de Staverhul de voorkeurlocatie. Als brandweer, politie en oranjevereniging (jongeren) er in willen meegaan, vindt de gemeente ook de plek van vorig jaar bespreekbaar. Wel wordt er dan streng op gelet dat de brandstapel niet - zoals vorig jaar - opnieuw hoger wordt dan afgesproken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:51 



 
Profiel   

Hier was toch al een topic over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 15:54 



 
Profiel   

Waarom is het toch zo dat ieder jaar met Oud en Nieuw het land in een oorlogsgebied verandert? Met enorm veel schade,gewonden en zelfs doden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 16:40 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Hier was toch al een topic over?


Waar is dat andere topic dan?

Mee eens Anjali. En schandalig dat er geen rekening wordt gehouden met een rusthuis voor paarden -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 18:25 



 
Profiel   

anjali schreef
Waarom is het toch zo dat ieder jaar met Oud en Nieuw het land in een oorlogsgebied verandert? Met enorm veel schade,gewonden en zelfs doden.


Nou inderdaad het is te bizar voor woorden. En dat allemaal zodat kleine en grote jongetjes zich koste wat kost kunnen uitleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 18:35 



 
Profiel   

Nikass schreef
Cayenne schreef
Hier was toch al een topic over?


Waar is dat andere topic dan?

Mee eens Anjali. En schandalig dat er geen rekening wordt gehouden met een rusthuis voor paarden -:(-


Ik denk verwijderd? Kan het nergens meer vinden maar hij was er zeker wel.

Ik vind het ook idioot dat ze het notabene naast dieren gaan houden. Die hebben al te veel last van vuurwerk en vreugdevuren etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 18:36 



 
Profiel   

Ik snap überhaupt niet waarom alles maar in de fik moet om Nieuwjaar te kunnen vieren. Want oud en nieuw gaat ook hand in hand met veel alcohol en dit mixen met vuur is natuurlijk helemaal dom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:08 



 
Profiel   

Onvoorstelbaar dat ze dit juist zo ongeveer naast de Wildtshof willen doen :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:10 



 
Profiel   

Zo onvoorstelbaar is het niet, het is ruimschoots van te voren aangekondigd. Ik begreep dat ze in gesprek gegaan zijn en dat er voor een andere locatie gekozen is, dus dit nieuwsbericht is een beetje mosterd na de maaltijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:15 



 
Profiel   

Mag hopen dat er voor een andere locatie is gekozen en dat het vanaf volgend jaar klaar is in Nederland met " ellende" vuren en hard knallend vuurwerk. Alles moet maar kunnen en zo niet dan is er een probleem.
Maar rekening houden met dieren, maar ook met mensen met een trauma is niet oké ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:38 



 
Profiel   

rumay schreef
Mag hopen dat er voor een andere locatie is gekozen en dat het vanaf volgend jaar klaar is in Nederland met " ellende" vuren en hard knallend vuurwerk. Alles moet maar kunnen en zo niet dan is er een probleem.
Maar rekening houden met dieren, maar ook met mensen met een trauma is niet oké ofzo.

Dit vuur is er juist omdat ze met zoveel mogelijk mensen rekening houden en als je mijn bericht boven dat van jou gelezen had, dan had je gezien dat ze voor een andere locatie gekozen hebben. Wij hebben sinds de invoering van dit vreugdevuur vrijwel geen overlast meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:52 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Zo onvoorstelbaar is het niet, het is ruimschoots van te voren aangekondigd. Ik begreep dat ze in gesprek gegaan zijn en dat er voor een andere locatie gekozen is, dus dit nieuwsbericht is een beetje mosterd na de maaltijd.


Nee, het is niet ruimschoots van te voren aangekondigd, ze kregen het via-via twee dagen geleden pas te horen, en nee, de Oranjevereniging geeft aan dat deze locatie nog steeds de voorkeur heeft en nee, er is nog absoluut niet voor een andere locatie gekozen (die trouwens ook niet echt heel veel verder weg is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:54 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Anoeska27 schreef
Zo onvoorstelbaar is het niet, het is ruimschoots van te voren aangekondigd. Ik begreep dat ze in gesprek gegaan zijn en dat er voor een andere locatie gekozen is, dus dit nieuwsbericht is een beetje mosterd na de maaltijd.


Nee, het is niet ruimschoots van te voren aangekondigd, ze kregen het via-via twee dagen geleden pas te horen, en nee, de Oranjevereniging geeft aan dat deze locatie nog steeds de voorkeur heeft en nee, er is nog absoluut niet voor een andere locatie gekozen (die trouwens ook niet echt heel veel verder weg is)

Dan hebben ze niet alle nieuwsberichten gevolgd, in september was er al een oproep voor mensen om mee te denken over de organisatie. Dat zij het pas 2 dagen geleden hoorden is natuurlijk heel vervelend, maar dat was niet nodig geweest als ze het Uddeler nieuws hadden gevolgd. Misschien dus handig om volgend jaar plaats te nemen in de organisatie, dan zijn ze direct van alles op de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 20:57 



 
Profiel   

Dat vind ik echt zo'n omgekeerde-wereld-redenatie. Je kunt toch niet vooraf in een club gaan zitten waar je a) geen tijd voor hebt en b) geen interesse in hebt 'voor het geval dat ze bedenken dat ze het wel in je achtertuin kunnen gaan doen'?
Als organisatie van zo'n vuur benader je de buren van de locaties die je in gedachten hebt. Niet omgekeerd, dat je als buurman de organisatoren maar moet zien op te sporen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 21:05 



 
Profiel   

Maar je kunt wel het plaatselijke nieuws volgen, dan had je ook de namen en telefoonnummers van de organisatoren gehad en die direct kunnen benaderen. Ik volg bewust het nieuws hier om niet voor dit soort verrassingen te komen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 21:27 



 
Profiel   

Al hadden ze het een jaar van te voren geweten, dat had het niet opeens acceptabel gemaakt om dieren angst en stress aan te jagen voor... ja waarvoor eigenlijk? Voor iets wat de meerderheid in Nederland wil afschaffen. >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 22:33 



 
Profiel   

Nikass schreef
Al hadden ze het een jaar van te voren geweten, dat had het niet opeens acceptabel gemaakt om dieren angst en stress aan te jagen voor... ja waarvoor eigenlijk? Voor iets wat de meerderheid in Nederland wil afschaffen. >;)

Dan hadden ze eerder kunnen overleggen over een andere locatie. Dit is juist in het leven geroepen om de overlast voor iedereen zoveel mogelijk te beperken. En dat heeft de afgelopen jaren heel prima gewerkt, voor ons is de overlast met zo'n 75% verminderd. En ja, het is een heel apart dorp om te wonen, zeker als je import bent zoals wij. Maar in dit geval denk ik toch echt dat de organisatoren op een andere manier dan direct via fb en de pers benaderd hadden kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 23:47 



 
Profiel   

Ik snap niet zo goed waarom er gekozen wordt een vreugdevuur in de buurt van een grote paardenstal te houden, waarvan bekend is dat er veel stro en hooi opgeslagen is en waarvan men ook weet dat er 70 paarden lopen :?.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:03 



 
Profiel   

Kunnen we gewoon alsjeblieft alle ‘vreugde’vuren verbieden. Wat een prehistorisch idee, dat dit allemaal wel goed zal gaan. Het is inmiddels na alle doden en gewonden toch wel duidelijk dat geen enkele gemeente/dorp de verantwoordelijkheid aan kan om een fikkie te stoken? Ga gewoon naar de kroeg en drink je naar als je er huilie huilie van moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:08 



 
Profiel   

Vreugdevuur, want je kan geen vreugde vieren zonder een groot vuur? daar moet echt een groot vuur bij? en liefst zo groot mogelijk.Als het nou echt niet mogelijk is om vreugde te vieren zonder vuur, steek dan je vuur in een vuurton.
Jij blij en iedereen blij.Toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:11 



 
Profiel   

Vreugdevuren zijn gaaf.
Een grote fik is mooi.

En dat meen ik.


Maar dat kan ook met hooguit 4 meter hoogte en op een veilige plek zeg maar.


Ik weet nog hoe gaaf ik het vroeger vond dat alle kerstbomen van de hele wijk op een grote stapel kwamen, midden op een open plek (veilig) en dat daar heel veel mensen bij waren.


De vreugdevuren zélf zijn het probleem niet.

Het groot groter grootst (zoals strand vorig jaar en de jaren daarvoor) en de soms stom gekozen locaties zijn dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:18 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Vreugdevuren zijn gaaf.
Een grote fik is mooi.

En dat meen ik.


Maar dat kan ook met hooguit 4 meter hoogte en op een veilige plek zeg maar.


Ik weet nog hoe gaaf ik het vroeger vond dat alle kerstbomen van de hele wijk op een grote stapel kwamen, midden op een open plek (veilig) en dat daar heel veel mensen bij waren.


De vreugdevuren zélf zijn het probleem niet.

Het groot groter grootst (zoals strand vorig jaar en de jaren daarvoor) en de soms stom gekozen locaties zijn dat wel.

Mee eens. Maar alleen wanneer het normaal en veilig kan. Blijkbaar kan dat vaak niet, dus dan is het naar mijn mening jammer, maar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 10:37 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Nikass schreef
Al hadden ze het een jaar van te voren geweten, dat had het niet opeens acceptabel gemaakt om dieren angst en stress aan te jagen voor... ja waarvoor eigenlijk? Voor iets wat de meerderheid in Nederland wil afschaffen. >;)

Dan hadden ze eerder kunnen overleggen over een andere locatie. Dit is juist in het leven geroepen om de overlast voor iedereen zoveel mogelijk te beperken. En dat heeft de afgelopen jaren heel prima gewerkt, voor ons is de overlast met zo'n 75% verminderd. En ja, het is een heel apart dorp om te wonen, zeker als je import bent zoals wij. Maar in dit geval denk ik toch echt dat de organisatoren op een andere manier dan direct via fb en de pers benaderd hadden kunnen worden.


Dus je moet gaan overleggen als iemand besluit om jouw dieren in gevaar te brengen door op te korte afstand een vreugdevuur te organiseren?
Gemeente zou beter gewoon haar verstand gebruiken en niet haar inwoners in de problemen brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 21:41 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Nikass schreef
Al hadden ze het een jaar van te voren geweten, dat had het niet opeens acceptabel gemaakt om dieren angst en stress aan te jagen voor... ja waarvoor eigenlijk? Voor iets wat de meerderheid in Nederland wil afschaffen. >;)

Dan hadden ze eerder kunnen overleggen over een andere locatie. Dit is juist in het leven geroepen om de overlast voor iedereen zoveel mogelijk te beperken. En dat heeft de afgelopen jaren heel prima gewerkt, voor ons is de overlast met zo'n 75% verminderd. En ja, het is een heel apart dorp om te wonen, zeker als je import bent zoals wij. Maar in dit geval denk ik toch echt dat de organisatoren op een andere manier dan direct via fb en de pers benaderd hadden kunnen worden.


Het is super makkelijk om altijd achteraf te zeggen ze hadden dit of ze hadden dat ....

En inderdaad omgekeerde wereld dat je zelf je informatie moet opzoeken terwijl het met dit soort dingen toch wel normaal is dat je door de overheid of organiserende verenging geïnformeerd wordt.

Ze hebben in eerste instantie gevraagd om hulp en advies via FB en dat is toch opgepikt door de pers. En het is alleen maar goed dat dit media aandacht krijgt want klaarblijkelijk is hier echt niet over nagedacht : dieren en vlambare producten in de omgeving. Er wordt toch ook geen vuurwerk in de haven van Rotterdam afgestoken %)

Ik vind dit echt een hele maar dan ook een hele kromme uitspraak van iemand die ook dieren houdt...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-19 22:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen