Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:35

Volgens mij lopen de paarden maar 1 keer een afstand. Elke stop een ander paard en iedere herder waar ze stoppen heeft een eigen kudde.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:38

Zo heb ik het ook begrepen belleboef.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:44

Hmmmm....discutabele traditie....
Ik zat regelmatig met een knoop in mijn maag om de barbaarse manieren richting paarden...dat ruiters hun nek breken, das dan pech voor hen....

De paardenfluisteraar vond ik dan ook inderdaad het beste deel....
Maar of dat voorbeeld gaat volgen door de macho/ego/tripperij, daar heb ik dan weer mijn vraagtekens bij.

Voor mij not done en ik snap niet dat zoveel mensen het geweldig vinden....
Behalve de natuur.

Nu staat mijn plan om eens door Mongolie te gaan te paard ook in ander daglicht.
En ga ik eens onderzoeken of ik dat wel wil.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:54

Voor degene die er graag meer over willen lezen, maar niet door de duizenden berichten op bokt willen ploeteren is onderstaande link een oplossing.
Dit zijn de berichten van Novalues, ze heeft zelf in 2014 mee gereden en in dit topic vele vragen beantwoord, ook over de welzijn en betekenis voor de bevolking.
Novalues @ [VN] Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 11:59

Ik vond het super om te zien. Ik heb de derby afgelopen jaar op de voet gevolgd omdat er iemand mee reed die ik ken en haar voorbereidingen ook heb gevolgd. En dat is ook niet mis. Wekenlang sporten onder begeleiding van een sportsfysio , overlevingstochten in de bergen, verschillende paarden rijden enz. Uiteindelijk komt het natuurlijk veel meer neer of je het zelf fysiek trekt om de tocht te maken in een vreemd land.
Om die paarden maak ik me geen zorgen. Als je als paard toch het grootste deel van je leven half wild mag doorbrengen met goede zorg van mensen die afhankelijk van je zijn en je dan af en toe een ruiter moet dragen en 40 km moet lopen...daar draaien ze echt de hoef niet voor om. Wij doen ook wel eens ongetraind iets (met onze zittende en slechte levensstijl) en ja dan zweet ik ook en is mijn hartslag de rest van de avond hoog en heb ik de volgende dag spierpijn. Ik word daar niks minder van. Deze paardjes zijn niet te vergelijken met onze warmbloeden die met hun dekens 20 uur per dag op stal doorbrengen.
Ik ben overigens wel heel nieuwsgierig hoe het uiteindelijk is afgelopen met de Nederlandse ruiter met de gebroken wervels. Iemand die dat weet?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:06

Ik kan hem terugzien in de app.
Ga nu kijken!

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:44

Grit schreef:
Voor degene die er graag meer over willen lezen, maar niet door de duizenden berichten op bokt willen ploeteren is onderstaande link een oplossing.
Dit zijn de berichten van Novalues, ze heeft zelf in 2014 mee gereden en in dit topic vele vragen beantwoord, ook over de welzijn en betekenis voor de bevolking.
Novalues @ [VN] Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!


Omdat jij het grootste gedeelte van je leven vrij bent, mag jij op brute wijze nieuwe dingen leren...
Ok, zal het in mijn gedachten houden als ik mensen weer wat aan ga leren :D

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:10

Ik zou de film ook graag zien maar heb geen ziggo. Zou ie ook op netflix gezet worden uiteindelijk?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:11

Ik vond het een prachtige film!
Dierenleed, nee hoor. Die dieren kunnen wel tegen een stootje. Ik heb niks raars gezien, in de Engelse derby gaat het er harder aan toe.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 15:14

Rakkie123 schreef:
Grit schreef:
Voor degene die er graag meer over willen lezen, maar niet door de duizenden berichten op bokt willen ploeteren is onderstaande link een oplossing.
Dit zijn de berichten van Novalues, ze heeft zelf in 2014 mee gereden en in dit topic vele vragen beantwoord, ook over de welzijn en betekenis voor de bevolking.
Novalues @ [VN] Blog: Mongol Derby 2016, volg mee!


Omdat jij het grootste gedeelte van je leven vrij bent, mag jij op brute wijze nieuwe dingen leren...
Ok, zal het in mijn gedachten houden als ik mensen weer wat aan ga leren :D

Heb jij niet het verkeerde bericht gequote? Ik zie in mijn bericht nergens staan waar jij naar verwijst.

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:18

Weet iemand welke zender dat is op T-Mobile of kan ik hem dan niet kijken? :/

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 23:06

FennyPower schreef:
Weet iemand welke zender dat is op T-Mobile of kan ik hem dan niet kijken? :/


Edit, heb op mijn moeder haar ziggo go app ingelogd. En daar kan je gewoon all the wild horses intypen en zo kijken. Vanavond al gewoon. :).
Met Nederlandse ondertitel!

Afbeelding

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:00

ElCid schreef:
Ik heb deels gekeken en vond het iets vreselijks om te zien.
Helaas heb je de documentaire niet helemaal gekeken ;) Ik volg de derby al een aantal jaren en er komt zoveel meer bij kijken dan wat het op de eerste blik lijkt. Wat iemand in de docu ook zei; "Mensen denken bij 10 dagen 1000 kilometer dat dit met hetzelfde paard gebeurd, maar dat is niet zo. Het zijn de ruiters hier die mishandeld worden." (Zo ongeveer was de quote) En de ruiters kiezen hier natuurlijk zelf voor.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 19:39

ja denk ik dan, moet je écht helemaal dáár heen om paard te rijden, op pony's die je niet kent ook nog. Ga toch hier lekker een trektocht maken. Aandachttrekkerij allemaal.

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:01

Nee je móet niet, maar als je het nou leuk vindt? Hoeveel paardrijvakanties worden er niet overal in Europa en (Zuid) Amerika en Afrika georganiseerd? Allemaal aandachttrekkerij? >;) :roll:

Als je in Amerika op een ranch gaat rijden zit je ook op paarden die je niet kent, en die paarden lopen ook net ff langer dan een lullig buitenritje.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:07

Ik denk dat het daar om de uitdaging gaat, niet om het paardrijden zelf maar om het willen volbrengen van zo’n race, zelfde soort iets als een marathon uitlopen of de Everest beklimmen etc. De drang om zoiets te doen.
En als iemand dat zo graag wil is het ze van mijn part gegund hoor :)

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:12

Precies ;)

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:16

Dus als je hier een trektocht gaat maken op paarden en pony's die je niet kent, is dat dan ook aandachttrekkerij? >;)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:16

Nee,ik ga dit niet kijken...ben op een leeftijd gekomen dat ik alles zielig vind :')

Irisjeeh1999

Berichten: 717
Geregistreerd: 10-04-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Kijktip: Film over de Mongol Derby vanavond op tv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 15:38

Ik heb zojuist de docu gezien en ondanks dat de paarden soms fel reageerden op de ruiters, zag ik vooral plezier en uitdaging bij de ruiters. In mijn ogen worden de paarden goed gecontroleerd en wil de organisatie ook echt het welzijn van de paarden beschermen. De pony's hadden er vgm ook echt plezier in, de go zat er in ieder geval op.